قوانین انتخاب رشته موفق کنکور سراسری 99
نوشته شده توسط : دانتل

نکات و قوانین مهم برای داشتن انتخاب رشته موفق

تحلیل و ارزیابی کارنامه

اولین قدم بعد از اینکه نتایج توسط سازمان سنجش منتشر شد بررسی کارنامه است. هر کارنامه کنکوری از چندین بخش تشکیل شده است. رتبه کل همان رتبه ای است که داوطلبین به یکدیگر اعلام می کنند. اما این رتبه ملاک اصلی انتخاب نیست. بلکه هر داوطلب براساس رتبه های زیرگروه انتخاب می کند. این یعنی ممکن است رتبه کل داوطلب رشته انسانی 960 باشد اما در زیرگروه یک که مربوط به رشته حقوق است رتبه 2000 را آورده باشد و طبیعتا انتخاب های محدودتری خواهد داشت. پس در اولین قدم به بررسی و تحلیل کارنامه خود بپردازید تا گزینه ها و محدودیت های خود را بهتر بشناسید.

انتخاب رشته | الویت بندی

قدم دوم برای انتخاب رشته موفق استفاده از اولویت بندی درست است. طبق نظر متخصصین امر هر داوطلبی با توجه به ملاک هایی که دارد می بایست دست به انتخاب رشته بزند.

این ملاک ها عبارتند از مسافت، هزینه، رشته، دانشگاه و نوع تحصیل. پیشنهاد مشاورین مجموعه دانتل به شما این است که ابتدا این ملاک ها را مورد بررسی قرار دهید و شرایط خود را بصورت شفاف روشن کنید. در قدم بعدی در نظر بگیرید که کدام یک از این ملاک ها برای شما مهم تر است و آنها را به ترتیب اهمیت مرتب کنید.

ترکیب ملاک ها ، علاقمندی و نتایج کارنامه می تواند به هر داوطلب کمک کند تا بهترین اولویت بندی ممکن را انجام دهد. بهتر است در این امر از مشورت متخصصین آگاه بهره بگیرید تا موفق ترین انتخاب رشته را داشته باشید.

 

انتخاب رشته | هدفگذاری

الف) آینده شغلی

در انتخاب هر رشته تحصیلی حتما شغل های مرتبط با آن و شرایط کاری مربوطه را بررسی کنید.

ب) ارتقا مدرک تحصیلی

یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد امکان ادامه ی رشته در مقاطع بعدی است. بسیاری از رشته ها در مقاطع بالاتر مثل ارشد یا دکتری کرسی ندارند. یا خیلی محدود ارائه میشوند. همچنین گرایش های هر رشته را مدنظر قرار دهید.

ج) مهاجرت

اگر قصد مهاجرت دارید. بهتر است کشور مقصد را از نظر آکادمیک، اعتبار مدرک و شرایط شغلی مورد بررسی قرار دهید تا انتخاب مناسب تری داشته باشید.

علایق و استعداد ها را در نظر بگیرید

بهترین انتخاب، براساس علاقه است. سعی کنید رشته ای را انتخاب کنید که علاقمندی کافی برای دنبال کردن آن برای سالها را داشته باشید. ورود به هر رشته تحصیلی و موفقیت در آن مستلزم گذران زمان و تمرین های بسیار است. و این نشان دهنده ی اهمیت علاقه در انتخاب رشته است.

علاوه بر علاقه استعداد و شرایط شخصی داوطلب برای هر رشته نیز حائز اهمیت است. بطور مثال برای ورود به رشته های پزشکی، افرادی که دچار ترس از خون هستند به مشکل برمیخورند یا افرادی که دارای حافظه و قدرت در حفظیات هستند در دروس تحلیلی با مشکلاتی روبرو میشوند.

بعد مسافت

در انتخاب کدرشته محل حتما به محل دقیق دانشگاه، فاصله آن از خوابگاه، مسیر رفت و آمدی، فاصله از ترمینال های مسافربری و فاصله از امکانات رفاهی مثل مرکز خرید نیز توجه کنید.

توجه به نوع دانشگاه و امکانات رفاهی، بومی گزینی

دانشگاه ها از ابعاد مختلفی با هم تفاوت دارند. نکته ای که بسیاری از داوطلبین نادیده میگیرند بررسی ابعاد رفاهی دانشگاه محل تحصیل است. موقعیت جغرافیایی دانشگاه، شرایط آب و هوایی، شیوه رفت و آمد و کیفیت خوابگاه از جمله نکاتی است که حتما باید در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید.

همچنین هر دانشگاهی دوره های مختلف با امکانات متفاوت دارد.  دوره های روزانه و نوبت دوم و . . .باهم تفاوت هایی از نظر کیفیت امکانات رفاهی دارند که باید مدنظر قرار گیرد.

مشورت با مشاورین، گفتگو با دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه مدنظر و مراجعه به سایت دانشگاه اطلاعاتی در این زمینه در اختیار شما قرار میدهد. همچنین برخی از این نکات و سایت دانشگاه ها در انتهای دفترچه انتخاب رشته معرفی شده اند.

مشاور تحصیلی

وجود یک مشاور متخصص و آگاه که تجربه انتخاب رشته های مختلفی داشته باشد و بدلیل شرایط شغلی از موقعیت سایر داوطلبین خبر دارد به شما کمک میکند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

یک مشاوره با تجربه؛ سابقه انتخاب رشته های مختلفی دارد و از نتایج انتخابها آگاهی بیشتری دارد. بهتر است قبل از وارد کردن کدرشته های انتخابی در سایت سازمان سنجش با یک مشاور تحصیلی مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین انتخاب رشته موفق کنکور سراسری 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: قوانین انتخاب رشته موفق کنکور سراسری 99




:: برچسب‌ها: قوانین انتخاب رشته موفق کنکور سراسری 99 ,
:: بازدید از این مطلب : 445
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: