انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1400
نوشته شده توسط : دانتل

در سال های اخیر شاهد کاهش تعداد متقاضیان کنکور ریاضی می باشیم که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند. اما این موضوع نباید برای داوطلبان کنکور ریاضی این تصور را ایجاد کند که قبولی در رشته های دانشگاهی کنکور ریاضی و انتخاب رشته آن کار سختی نیست. چراکه همواره رشته های پرطرفدار در دانشگاه های مطرح طرفداران خاص خود را دارد. بنابراین انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 نیز برای رشته ریاضی نیازمند این است که داوطلبان به اندازه کافی اطلاعات داشته باشند و انتخاب رشته خود را با حساسیت بالایی انجام دهند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با انتخاب رشته ی ریاضی آشنا شوید.

منبع: انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1400

 

انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1400

تقریبا پس از یک بازه زمانی یک ماهه از زمان برگزاری کنکور سراسری، سازمان سنجش نتایج اولیه را در قالب یک کارنامه از طریق سایت سازمان سنجش برای تمامی داوطلبان منتشر می کند. تمامی داوطلبان به مدت یک هفته پس از اعلام نتایج اولیه، بایستی که جهت انتخاب رشته کنکور سراسری در دوره های مختلف شامل روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد اقدام کنند.

 

انتخاب رشته کنکور ریاضی دانشگاه آزاد نیاز به اعلام علاقه مندی در زمان ثبت نام ندارد و به صورت مجزا از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی ” azmoon.org ” انجام می شود.

 

 

توجه

1️⃣ توجه داشته باشید که انتخاب رشته دانشگاه های سراسری به صورت یکپارچه و در قالب یک فرم انتخاب رشته برای دوره های مختلف روزانه، شبانه (نوبت دوم)، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگران انجام می شود. 

2️⃣ برای اینکه بتوانید در فرم انتخاب رشته خود کد رشته محل های مربوط به دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی را درج کنید، بایستی که در زمان ثبت نام اعلام علاقه مندی کرده باشید.

3️⃣ انتخاب رشته دانشگاه های سراسری به صورت رایگان انجام می شود.

4️⃣ برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد ملزم به پرداخت هزینه و کارت اعتباری می باشید.

5️⃣ در فرم انتخاب رشته کنکور ریاضی دانشگاه آزاد شما داوطلبان عزیز مجاز به انتخاب 100 کد رشته محل و برای انتخاب رشته کنکور ریاضی دانشگاه های سراسری مجاز به انتخاب 150 کد رشته محل می باشید.

 

بخوانید: نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری 

 

 

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

کارنامه کنکور ریاضی در بردارنده ی اطلاعات مهمی می باشد، که این اطلاعات علاوه بر اطلاعات ثبت نامی داوطلب، شامل آمار و نتایج کنکور هم هست و در حقیقت همین آمار و نتایج است که به داوطلب در راستای انتخاب رشته کمک می کند. در ادامه این مطلب توضیحاتی پیرامون مهم ترین قسمت های کارنامه برای شما عزیزان ارائه کرده ایم.

رتبه کشوری

یکی از اطلاعاتی که کارنامه اولیه در اختیار داوطلب می گذارد، رتبه ی کشوری داوطلب است. این رتبه برای داوطلبان ریاضی بر اساس کلیه داوطلبان کنکور ریاضی بررسی می شود، که داوطلب در میان تمامی شرکت کنندگان در کنکور ریاضی چه رتبه ای کسب کرده است.

رتبه کشوری در کلیت مراحل انتخاب رشته سراسری تاثیری ندارد، اما طبق دفترچه پذیرش در برخی از رشته ها به صورت کشوری خواهد بود که بهتر است داوطلبان قبل از انتخاب رشته این موارد را به دقت بررسی کنند. البته لازم است اشاره کنیم که ملاک و معیار پذیرش داوطلبان در اکثر رشته های دانشگاه آزاد رتبه کشوری شان می باشد و سهمیه های کمی در قبولی متقاضیان موثر است.

رتبه در سهمیه

آنچه که در قبولی داوطلبان کنکور ریاضی در کد رشته محل های مربوط به دانشگاه های سراسری حائز اهمیت است، رتبه در سهمیه می باشد. رتبه در سهمیه رتبه ای است که به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به رتبه ی کشوری دارد. برای محاسبه رتبه در سهمیه هر داوطلب، جایگاه داوطلب نسبت به داوطلبانی که دارای سهمیه مشابه هستند، سنجیده می شود.

از جمله سهمیه های موثر کنکور سراسری سهمیه مناطق، ایثارگران، سهمیه خانواده شهدا و … است که رتبه در سهمیه داوطلب در واقع رتبه ای است که در این سهمیه ها کسب کرده است.

وضعیت مجاز به انتخاب رشته

این قسمت از کارنامه این مسئله را برای داوطلب روشن می سازد، که در چه دوره هایی حق انتخاب رشته دارد. مهم ترین این دوره ها دوره های روزانه و نوبت دوم می باشد. بنابراین اگر در کارنامه ی داوطلبی در این قسمت کلمه غیر مجاز درج شده باشد، نشان دهنده ی این است که آن داوطلب حق انتخاب رشته در دانشگاه های دولتی را ندارد.

داوطلبانی که دارای تراز 6500 به بالا هستند، مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی هستند. همینطور اگر داوطلبانی می خواهند بدانند که مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد هستند یا خیر، بایستی که در کارنامه اولیه خود کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد را داشته باشند چراکه محدودیتی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد وجود ندارد.

رتبه در زیرگروه

طبق دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی، گروه آزمایشی ریاضی شامل سه زیر گروه می باشد، که هر کدام شامل رشته های مختلفی هستند و ضرایب سرفصل های امتحانی برای هر زیرگروه با دیگری متفاوت می باشد. رتبه در هر زیر گروهی نشان می دهد، داوطلب شانس قبولی در رشته های کدام زیر گروه را دارد.برای اطلاع از ضرایب و زیر گروه کنکور ریاضی کلیک کنید.

برای درک بهتر رتبه در زیرگروه ، به این مثال توجه کنید، گر داوطلب کنکور ریاضی دارای رتبه ی زیر گروه سه بیشتر نسبت به سایر زیر گروه ها بیشتر باشد، نشان دهنده ی این است که آن داوطلب در رشته هایی همچون مهندسی شیمی شانس بیشتری برای قبولی دارد.

 

بخوانید: رتبه و تراز قبولی کنکور ریاضی

 

 

ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها

این فاکتور نیز از مهم ترین بخش های کارنامه است و شامل تراز اکتسابی شما با توجه به درصد دروسی که کسب کرده اید، می باشد.

برای کسب اطلاع ازکلیک کنید.

 

بخوانید: دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی

 

 

آخرین رتبه قبولی در انتخاب رشته ریاضی 1400

بنابراین داوطلبان کنکور ریاضی، برای آن که بتوانند انتخاب رشته ی منطقی داشته باشند، بایستی از رشته های کنکور ریاضی و دانشگاه آخرین نفراتی که با رتبه و تراز مشابه آن ها موفق به قبولی در کنکور شده، اطلاع پیدا کنند.

البته لازم است اشاره کنیم در سال های مختلف موارد مختلفی همچون تغییر ظرفیت ها در دانشگاه های مختلف، تغییر انتخاب داوطلبان و … ممکن است آخرین رتبه قبولی در یک رشته خاص را در هر دانشگاهی دستخوش تغییرات کند، و این بدین معنی است که فقط بررسی آخرین رتبه های قبولی در کنکور سال قبل منجر به قبولی در کنکور نمی شود و این امر زمانی میسر است، که به دنبال آن چیدمان درستی هم در انتخاب کد رشته محل ها داشته باشید. توصیه می کنیم مقالات آخرین رتبه قبولی در کنکور ۹۸-۹۹ مطالعه نمایید.

برای چینش درست و اصولی الویت های خود در فرم انتخاب رشته کنکور ریاضی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل تماس حاصل بفرمایید و مشاوره لازم را با توجه به علایق خود دریافت کنید.

 

پذیرش در رشته های ریاضی به چه صورت است؟

در کنکور ریاضی پذیرش در اغلب رشته ها در دانشگاه های مختلف به صورت پذیرش بر اساس رتبه سهمیه داوطلب است، اما در برخی از رشته ها هم پذیرش به صورت کشوری انجام می گیرد و هم به صورت بومی گزینی. در آن دسته از رشته هایی که پذیرش آن ها کشوری است، بر اساس رتبه ی کشوری، داوطلبان را گزینش می کنند.

نوع پذیرش رشته
کشوری مهندسی شهرسازی مهندسی پزشکی مهندسی معدن و
مهندسی پلیمر مهندسی هوا و فضا مهندسی مواد،
بومی گزینی مهندسی صنایع مدیریت دولتی مهندسی خط و سازه های ریلی

 

اولویت بندی انتخاب ها در انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1400

داوطلب کنکور ریاضی باید برای این اولویت بندی ابتدا فاکتور های علاقه، بازار کار رشته ی مدنظر، محل دانشگاه و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرد و پس از آن شروع به چیدمان کد رشته محل ها کند.

✅ همیشه اولین انتخاب ها متعلق به رشته هایی است که برای داوطلب رویایی و شاید کمی محال باشد. به عنوان مثال پذیرش در رشته ی مهندسی برق دانشگاه شریف برای داوطلب کنکور ریاضی که رتبه ی ۱۰۰۰۰ کسب کرده است، محال بنظر می آید. بنابراین این گونه انتخاب ها، انتخاب های رویایی می باشند که 20 تا 30 درصد فرم انتخاب رشته را در بر می گیرند.

⚠ مهم ترین قسمت فرم انتخاب رشته که در پر کردن آن ها باید دقت زیادی به خرج داد، بخشی است که مربوط به انتخاب های واقع بینانه می باشد، که نیمی از فرم انتخاب رشته به آن اختصاص دارد.

❌ بخش آخر فرم انتخاب رشته مربوط به انتخاب های بدبینانه می باشد. این قبیل انتخاب ها عمدتا رشته هایی هستند که داوطلب به احتمال بسیار قوی در آن ها قبول می شود.

 

بخوانید: ثبت نام  بدون کنکور

 

 

بخوانید:

 

 

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1400

مرحله انتخاب رشته در واقع حساس ترین و مهم ترین مرحله کنکور ریاضی است که بایستی طبق اصول و با رعایت فاکتور های آن انجام شود تا داوطلب در نهایت موفق به کسب نتیجه قبولی گردد.

در سال های گذشته شاهد این موضوع بوده ایم که بسیاری از داوطلبان با اینکه رتبه مناسبی نیز کسب کرده بودند، اما به دلیل یک انتخاب رشته نادرست نتوانسته اند در کد رشته محلی قبولی شده و وارد دانشگاه شوند.

بنابراین به هیچ وجه این مرحله را آسان نگیرید و حتما یک مشاور را کنار خود داشته باشید تا قدم به قدم مندرجات کارنامه و دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی را برای شما تحلیل کند و به شما کمک کند تا با دید باز و آگاهی الویت های خود را بچینید.

چنانچه هر گونه سوالی پیرامون نحوه چینش الوین ها در فرم انتخاب رشته خود داشتید، می توانید با برقراری تماس در کم ترین زمان و با کم ترین هزینه پاسخ سوالات خود را دریافت کنید و انتخاب رشته خود را نیز به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا در نهایت بتوانید در یکی از بهترین انتخاب های خود وارد دانشگاه شوید.

 

بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی برای دانشگاه های سراسری و آزاد مجزا از یکدیگر انجام می شود؟

بله، انتخاب رشته هر کدام از دانشگاه های سراسری و آزاد از طریق سایت ها جداگانه انجام می گیرد.

آیا داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه‌ سراسری بایتتی هزینه پرداخت کنند؟

خیر انتخاب رشته کنکور ریاضی برای دانشگاه های سراسری به صورت رایگان انجام می شود.

کارنامه اولیه منتشر شده از طریق سایت سنجش شامل چه ازلاعاتی است؟

کارنامه اولیه شامل رتبه کشوری، رتبه در سهمیه، رتبه در زیر گروه، سهمیه و … است که در متن مقاله به طور کامل شرح داده ایم.

منبع: انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1400




:: برچسب‌ها: انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1400 ,
:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: