انتخاب رشته تجربی 1400
نوشته شده توسط : دانتل

حدود یک ماه پس از برگزاری آزمون سراسری، نتایج به صورت کارنامه اولیه منتشر می شود و داوطلبان باید با استفاده از این کارنامه برای انتخاب رشته خود اقدام نمایند. انتخاب رشته کنکور تجربی از جهت اینکه پر داوطلب تر است، اهمیت بیشتری دارد و داوطلبان این گروه آزمایشی اکثرا با چگونگی انتخاب رشته و نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته آشنایی کامل ندارند. این مطلب تحت عنوان انتخاب رشته کنکور تجربی 1400 راهنمای جامعی برای شما داوطلبان خواهد بود.

منبع: انتخاب رشته تجربی 1400

 

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی 1400

نتایج اولیه کنکور 1400 احتمالا در 10 مرداد ماه اعلام شد و زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 نیز در تاریخ 14 مرداد ماه آغاز و تا 18 مرداد 1400 ادامه خواهد داشت. انتخاب رشته کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد به صورت مجزا و در زمان های متفاوتی انجام می‌گیرد و معمولا پس از پایان مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری، انتخاب رشته دانشگاه آزاد آغاز می شود.

 

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 از تاریخ 14 تا 18 مرداد ماه می باشد.

 

 

دفترچه انتخاب رشته تجربی 1400

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری به معرفی کلیه رشته محل هایی که در آن سال دانشجو می پذیرند، می پردازد. دفترچه انتخاب رشته تجربی 1400 هم شامل کد رشته محل های این گروه آموزشی می باشد و ترتیب آن به این صورت است که در ابتدا کد رشته محل های رشته های غیر پزشکی آورده شده و پس از آن کلیه رشته های پزشکی و پیراپزشکی در قسمت دانشگاه های علوم پزشکی هر شهر معرفی شده اند. در قسمت دیگر از دفترچه هم به معرفی کد رشته محل های رشته هایی که بدون آزمون امکان قبولی در آن هست، می پردازد. دفترچه راهنمای انتخاب رشته برای دانشگاه های سراسری و آزاد متفاوت است و در اولین روز انتخاب رشته در دسترس داوطلبان قرار می گیرد.

 

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 1400

دفترچه انتخاب رشته تجربی  دانشگاه آزاد 1400 

 

 

نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی 1400

همانطور که گفته شد، انتخاب رشته دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد به صورت مجزا انجام می شود و سامانه های انتخاب رشته نیز متفاوت است. داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور تجربی در دانشگاه های سراسری مثل روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان و … باید به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه نمایند و پس از دریافت فرم انتخاب رشته، آن را حداکثر با 150 کد رشته محل تکمیل کنند.

همچنین داوطلبانی هم که میخواهند انتخاب رشته دانشگاه آزاد را انجام دهند باید وارد سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی azmoon.org شوند و فرم انتخاب رشته را حداکثر با 100 کدرشته محل تکمیل نمایند.

تفاوتی که انتخاب رشته دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد با یکدیگر دارند این است که داوطلبان برای شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید از طریق خرید کارت اعتباری، هزینه بپردازند تا مجاز به دریافت فرم انتخاب رشته شوند در حالی که برای انتخاب رشته دانشگاه سراسری در سایت سنجش، نیازی به پرداخت هزینه نیست.

 

بخوانید: راهنما تصویری نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ 

 

 

رشته های کنکور سراسری تجربی 1400

شناخت رشته ها مهم ترین مرحله از انتخاب رشته تجربی می باشد بنابراین داوطلب باید تلاش کند تا حد امکان رشته های دانشگاهی علوم تجربی را با جزییات بشناسد. اگر داوطلبی موفق به این کار شود، می تواند انتخاب رشته خوبی با توجه به علاقه و خصوصیات اخلاقی خود داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام پزشکی بدون کنکور کلیک کنید.

زیرگروه رشته
زیرگروه یک  پزشکی، بیوتکنولوژی، دامپزشکی، دندانپزشکی، اتاق عمل، بینایی سنجی، دبیری زیست شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، علوم تربیتی، فیزیوتراپی و …
زیرگروه دو  داروسازی، دبیری شیمی، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، شیمی، کارشناسی بهداشت عمومی، کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای، کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت، کارشناسی بهداشت عمومی 
زیرگروه سه  اقیانوس شناسی، زمین شناسی، دبیری زمین
زیرگروه چهار  الهیات و معارف اسلامی و ارشاد، علوم قضایی، اقتصاد اسلامی، حسابداری، زبان و ادبیات عربی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم اقتصادی، علوم انتظامی، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت و بازرگانی دریایی و … 
زیرگروه پنج  اقتصاد کشاورزی، امنیت اطلاعات، آموزش تربیت بدنی، تربیت مربی عقیدتی سیاسی، کتابداری در شاخه پزشکی، مهندسی صنایع مبلمان، مددکاری اجتماعی و …

 

بخوانید: لیست رشته های کنکور تجربی 1400

 

 

کارنامه انتخاب رشته کنکور تجربی 1400

برای انتخاب رشته کنکور تجربی تحلیل کارنامه کنکور بسیار مهم است و داوطلبی که بدون توجه به اطلاعات کارنامه و بدون تحلیل درست کارنامه، انتخاب رشته کند به احتمال زیاد نتیجه مناسبی را به دست نمی آورد. در کارنامه کنکور اطلاعاتی درج شده است که در نگاه اول داوطلب می تواند متوجه شود که چه رتبه ای در سهمیه ، چه رتبه ای در سطح کشوری و چه نمره و ترازی به دست آورده است همچنین وضعیت مجاز بودن او برای انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری و آزاد به چه صورت است. برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی کنکور تجربی کلیک کنید

احتمالا همه شما این موارد از کارنامه کنکور تجربی را به خوبی متوجه می شوید اما اینکه انتخاب رشته چگونه بر اساس کارنامه و اطلاعات موجود در آن انجام شود، جای سوال دارد و شما هم حتما این سوال را دارید که با این رتبه چگونه می توانم با یک انتخاب رشته اصولی به شرط قبولی در بهترین رشته و دانشگاه انجام دهم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا بخش های مختلف کارنامه کنکور را توضیح می دهیم و در بند بعدی درباره نحوه انتخاب رشته با شانس قبولی بالا ، صحبت خواهیم کرد.

 

بخش اول کارنامه، اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

در بخش اول کارنامه کنکور شما اطلاعات ثبت نامی و آزمونی به شرح زیر درج شده اند. در این بخش اگر اطلاعات مغایری درج شده باشد لازم است حتما از طریق ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش، اطلاعات اشتباه را اصلاح کنید مخصوصا اگر این اطلاعات اشتباه مربوط به سهمیه داوطلب و عدم اعمال سهمیه باشد.

شماره پرونده نام خانوادگی و نام شماره شناسنامه جنسیت سال تولد
عنوان دیپلم معدل کتبی دیپلم نوع سهمیه زبان خارجی امتحانی کد دیپلم
اخذ دیپلم محل تولد استان بومی

 

بخش دوم کارنامه، اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه

داوطلبانی که در زمان ثبت نام کنکور سراسری، برای انتخاب رشته دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور اعلام علاقه مندی کرده اند در این بخش از کارنامه کنکور برای آنها مشخص خواهد بود. البته اگر هم اعلام علاقه مندی نکرده اید، جای نگرانی نیست چرا که سازمان سنجش در زمان انتخاب رشته فرصتی را برای شما فراهم می‌کند که با پرداخت هزینه در سایت سنجش ، انتخاب رشته دو دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی را نیز انجام دهید.

همچنین در این بخش، داوطلبان دارای سهمیه کارمندی و ایثارگری که نیز در زمان تکمیل فرم ثبت نام گزینه های مربوطه را فعال کرده اند، سهمیه کارمندی برای آنها اعمال می شود. سهمیه بهیار نیز به داوطلبانی که شاغل در یکی از مراکز دولتی یا غیر دولتی می باشند و حداقل 3 سال سابقه خدمت دارند، اختصاص می یاید.

 

بخش سوم کارنامه، وضعیت مجاز به انتخاب رشته

مهم ترین بخش کارنامه کنکور،‌ بخش وضعیت مجاز به انتخاب رشته است. در این بخش از کارنامه وضعیت داوطلب برای انتخاب رشته در دانشگاه های مختلف قایل رویت است که شامل موارد زیر می باشد :

  • مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه و شبانه
  • مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های مجازی، پردیس خودگردان و مازاد
  • مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان )
  • مجاز به انتخاب رشته دانشگاه پیام نور و دانشگاه غیر انتفاعی
  • مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

طبق این بند، داوطلبان فقط می توانند در دانشگاه هایی انتخاب رشته کنند که با توجه به رتبه و تراز اکتسابی، مجاز شده اند.

 

بخش چهارم کارنامه ، وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیر گروه

از دیگر بخش های مهم کارنامه کنکور، بخش مربوط به درج رتبه و تراز است. در این بخش رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، نمره تراز و میزان تاثیر سوابق تحصیلی داوطب درج شده است.  داوطلب باید از طریق رتبه های درج شده در این بخش متوجه شود که چه میزان شانس پذیرش در رشته ها و دانشگاه های مختلف دارد. برای مشاهده ضرایب و زیر گروه کنکور تجربی کلیک کنید.

 

بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1400

 

 

سهمیه های موثر

سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور تجربی شامل سهمیه مناطق، رزمندگان و ایثارگری، سهمیه بهیاری و سهمیه کارمندی می باشد. اکثر داوطلبان دارای سهمیه مناطق هستند و باید انتخاب رشته کنکور خود را با توجه به رتبه ای که در سهمیه کسب کرده اند انجام دهند چرا که برای دانشگاه های سراسری رتبه در سهمیه داوطلب مهم است و رتبه کشوری در درجه دوم اهمیت دارد.

داوطلبانی هم که سهمیه 5 درصد و 25 ایثارگران دارند، به ترتیب 5 درصد و 25 درصد هر رشته در هر دانشگاهی به آنها اختصاص دارد و برای سنجش این دسته از از داوطلبان و بررسی فرم انتخاب رشته شان، ابتدا سهمیه ایثارگران آنها بررسی می شود و اگر در این سهمیه نمره لازم را برای قبولی نداشتند، با سهمیه مناطقی که دارند سنجش و ارزیابی خواهند شد.

 

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور تجربی

تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری اصولی دارد که داوطلبان با رعایت این اصول شانس پذیرش بیشتری خواهند داشت. انتخاب‌ های خود را به سه دسته تقسیم کنید؛ انتخاب‌های خوش بینانه، انتخاب‌های واقع بینانه، انتخاب‌های بدبینانه

  • انتخابهای خوش بینانه را با وجود کم بودن شانس قبولی در اولویت های بالای فرم انتخاب رشته بچینید.
  • انتخاب های واقع بینانه شامل بیشترین انتخاب ها هستند و شما با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید ، در این انتخاب ها شانس قبولی بالاتری دارید. حدود 60 درصد فرم انتخاب رشته را به رشته های واقع بینانه اختصاص دهید.
  • انتخاب های بدبینانه انتخاب‌های آخر شما هستند و بیشترین شانس قبولی را دارید. در واقع شانس قبولی شما در انتخاب های بدبینانه حتمی است و به همین دلیل باید در انتهای فرم انتخاب رشته قرار دهید.

 

انتخاب رشته دانشگاه ازاد رشته تجربی 1400

در متن مقاله اشاره ای شد که داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید به سایت azmoon.org مراجعه کنند و با پرداخت هزینه، فرم انتخاب رشته را دریافت و تکمیل نمایند. داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب حداکثر 100 کدرشته محل می باشند و لیست رشته ها نیز در دفترچه راهنمای انتخاب رشته موجود می باشد.

اگر تمایل به انتخاب رشته دانشگاه آزاد دارید، مطابق مراحل زیر می توانید انتخاب رشته خود را انجام دهید : 

  1. ورود به سایت azmoon.org
  2. دانلود دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ازطریق لینک قرار داده شده در سامانه
  3. بررسی دقیق رشته های ارائه شده و مشاهده ظرفیت هریک از رشته محل ها
  4. استخراح کد رشته محل های مورد علاقه براساس گروه آزمایشی که شرکت کرده اید و یادداشت کردن
  5. انتخاب لینک “سامانه انتخاب رشته آزمون سراسری دانشگاه آزاد 1400 “
  6. درج کدملی و شناسه دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد در بخش‌های تعیین شده (شناسه دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد، در انتهای کارنامه کنکور موجود است)
  7. واریز هزینه انتخاب رشته از طریق خرید کارت اعتباری و طی کردن مراحل پرداخت
  8. دریافت سریال پرداخت
  9. دریافت فرم انتخاب رشته و ثبت رشته ها در فرم
  10. تایید نهایی و دریافت شماره پیگیری

 

مشاوره انتخاب رشته تجربی

در این مطلب توضیحات کاملی در خصوص انتخاب رشته کنکور تجربی برای دانشگاه های سراسری و آزاد ارائه شد. شما عزیزان در صورت داشتن سوالات بیشتر و یا رزرو وقت مشاوره انتخاب رشته، می توانید با مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل تماس بگیرید و با کمترین هزینه انتخاب رشته کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول 

انتخاب رشته کنکور تجربی از چه تاریخی آغار خواهد شد؟

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی، نیمه اول مردادماه خواهد بود.

برای انتخاب رشته تجربی باید به کدام سایت مراجعه کنیم؟

انتخاب رشته دانشگاه های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و انتخاب رشته دانشگاه آزاداز طریق سایت azmoon.org انجام می گیرد.

داوطلبان چه تعداد حق انتخاب در انتخاب رشته کنکور نجربی دارند؟

داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد به ترتیب مجاز به انتخاب 150 و 100 کدرشته محل هستند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :46291403-021

 

 

منبع: انتخاب رشته تجربی 1400





:: برچسب‌ها: انتخاب رشته تجربی 1400 ,
:: بازدید از این مطلب : 644
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: