سهمیه مناطق
نوشته شده توسط : دانتل

سهمیه مناطق کنکور سراسری ۱۴۰۱ عام ترین سهمیه مورد استفاده می‌باشد که بیشترین و نزدیک به 95 درصد از جمعیت شرکت کنندگان در این سهمیه قرار می‌گیرند. اما سوالی که وجود دارد این است که این سهمیه منطقه کنکور سراسری 1401 بر چه اساسی تعیین می‌شود و کدام یک از سهمیه مناطق بهتر است، هر داوطلبی که در کنکور سراسری ثبت نام می‌کند در زمان ثبت نام بایستی در فرم مربوطه نوع سهمیه ای که از آن استفاده می‌کند را نیز تعیین کند. در ادامه این مقاله به به بررسی سهمیه مناطق کنکور 1401 می‌پردازیم.

منبع: سهمیه مناطق

 

سهمیه مناطق کنکور سراسری ۱۴۰۱

سهمیه مناطق کنکور ۱۴۰۱ به صورت کلی تعیین نمی‌شود و هر یک از داوطلبان با توجه به محل اخذ مدرک تحصیلی خود که در ادامه جزئیات آن را نیز بررسی می کنیم، در یکی از مناطق یعنی سهمیه منطقه یک، سهمیه منطقه دو و سهمیه منطقه سه قرار می‌گیرند.

تمامی استانها، شامل شهرها و بخش‌های مختلفی هستند که در این تقسیم بندی سهمیه منطقه شهرهای بزرگ و در واقع کلان شهرها و مراکز استانها جزو سهمیه منطقه یک و مناطق متوسط جزو سهمیه منطقه دو و در نهایت مناطقی که جزو مناطق محروم هستند، جزو منطقه سه می‌باشند.

همانطور که اشاره کردیم مناطقی که تقسیم بندی می‌شوند در واقع از نظر امکانات بررسی شده و در سه سهمیه جداگانه قرار می‌گیرند بنابراین به راحتی می‌توان نتیجه گرفت تمامی شرکت کنندگان در سراسر کشور از امکانات آموزشی و رفاهی یکسانی برخوردار نیستند بنابراین برای برقراری عدالت و برابری و همینطور توازن سهمیه های مناطق به وجود آمد.

 

بخوانید: راهنما کامل ثبت نام کنکور ۱۴۰۱

 

 

سهمیه‌های کنکور سراسری ۱۴۰۱ 

سازمان سنجش آموزش کشور، مسئول برگزاری آزمون سراسری در تمامی زیرگروه ها می‌باشد. این سازمان با توجه به شرایط مختلف شرکت کنندگان، سهمیه های مختلفی را برای آنها در نظر گرفته است که داوطلبان برای ورود به دانشگاه های دولتی در یکی از دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی و پیام نور باید از یکی از سهمیه ها استفاده کنند. سهمیه های کنکور سراسری به شرح موارد زیر می‌باشد:

  • ✅ سهمیه مناطق: اولین سهمیه که می‌توان عنوان پرجمعیت ترین سهمیه را به آن داد، سهمیه منطقه ، می‌باشد که خود به سه دسته منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه تقسیم می‌شود.
  • ✅ سهمیه ایثارگران و جانبازان: این سهمیه نیز بعد از سهمیه مناطق بسیار نکته خیز است، چرا که سهمیه ایثارگران و جانبازان به دو گروه ایثارگران 25 درصد و ایثارگران 5 درصد تقسیم می‌شود و این به معنای این است که 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محلی مختص ایثارگران 25 درصد و 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محلی مختص ایثارگران 5 درصد می‌باشد.

نکته مهم: به جز 30 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل که به سهمیه ایثارگران و جانبازان اختصاص دارد، بقیه ظرفیت ها بین سهمیه مناطق تقسیم می‌شود.

برای مطالعه کامل تر توضیحات مربوط به سهمیه های کنکور سراسری، می‌توانید به مطلب ” سهمیه کنکور سراسری ” که پیش تر از سایت دانتل منتشر شده است، مراجعه کنید.

 

میزان ظرفیت سهمیه منطقه در دانشگاه ها

پیش تر نیز اشاره کردیم که 70 درصد از ظرفیت هر کدرشته محلی مختص به داوطلبانی است که در سهمیه مناطق کنکور ۱۴۰۱ شرکت می‌کنند. حال سوالی که وجود دارد این است که این میزان ظرفیت چگونه بین داوطلبان شرکت کننده در سه سهمیه منطقه تقسیم می‌شود؟ باید گفت ظرفیت هر دانشگاه، با توجه به تعداد شرکت کنندگان هر منطقه برای آن منطقه درنظر گرفته می‌شود. مثلا اگر تعداد ظرفیت یک کد رشته محلی 100  نفر باشد و تعداد داوطلبان شرکت کننده در سهمیه مناطق به ترتیب 20، 50، 30 درصد باشد بدین صورت ظرفیت رشته ها تقسیم می‌شود که 20 درصد از ظرفیت کل یعنی 100 نفر مختص داوطلبان سهمیه منطقه یک، 50 درصد از ظرفیت کل مختص داوطلبان منطقه دو و 30 درصد از ظرفیت کل مختص داوطلبان منطقه سه خواهد بود.

نکته مهم : طبق توضیحات بالا می‌توان به این نکته مهم رسید که داوطلبان هر سهمیه با شرکت کنندگان در همان سهمیه رقابت می‌کنند. یعنی اگر داوطلبی دارای سهمیه منطقه یک است برای ورود به دانشگاه با داوطلبان منطقه یک در رقابت است و به هیچ وجه با داوطلبان سهمیه های دیگر مقایسه نخواهد شد.

 

نحوه تعیین سهمیه مناطق کنکور ۱۴۰۱

حال می‌خواهیم بررسی کنیم که منطق قرار گیری داوطلبان در هر یک از سه سهمیه منطقه چه چیزی است. سعی کرده ایم ملاک انتخاب سهمیه مناطق را برای هر داوطلب به صورت موردی بیان کنیم که به شرح موارد زیر است.

  • سهمیه منطقه شرکت کنندگان نظام جدید بر اساس محل دریافت مدرک سه سال آخر دبیرستان تعیین می‌شود.
  • سهمیه مناطق داوطلبان نظام آموزشی قدیم با توجه به محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان تعیین می‌شود.
  • چنانچه داوطلبی، چند سال آخر تحصیل خود را در مناطق مختلفی گذرانده باشد، سهمیه منطقه او براساس منطقه مرفه تر تعیین خواهد شد.
  • سهمیه مناطق برای داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی پیوسته از آمورشکده های فنی و حرفه ای هستند، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان یا هنرستان تعیین می‌شود.
  • سهمیه منطقه متقاضیانی که محل تحصیل آن ها در دوره متوسطه (حداقل دو سال از دوره متوسطه یا سال آخر دوره دبیرستان) در خارج از کشور بوده، جز داوطلبان منطقه سه محسوب شده و سهمیه منطقه سه به آن ها تعلق خواهد گرفت.
  • سهمیه منطقه داوطلبانی که دارای معلولیتی هستند شامل نیمه بینا، نابینا، نیمه شنوا، ناشنوا و معلولین جسمی حرکتی سهمیه منطقه 3 می‌باشد.

 

بهترین سهمیه منطقه کنکور ۱۴۰۱ 

گاها با برخی داوطلبانی مواجه هستیم که در انتخاب رشته کنکور سراسری، جزو شرکت کنندگان با سهمیه منطقه هستند و سوالی که برایشان وجود دارد این است که با تمام این توضیحات، کدام سهمیه منطقه بهتر است.

ابتدا بهتر است توضیح مجددی در رابطه با ظرفیت رشته های روزانه ارائه دهیم. ظرفیت هر کد رشته محل روزانه با توجه به تعداد شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته هر منطقه تعیین می‌شود. هرچه داوطلبان یک منطقه رقابت بیشتری باهم داشته باشند یعنی تعداد افرادی که در نهایت مجاز به انتخاب رشته می‌شوند بیشتر است و در واقع سهم بیشتری را از ظرفیت یک دانشگاه به خود اختصاص می‌دهند.

در سالهای اخیر شاهد این بوده ایم که با توجه به امکانات آموزشی بیشتر در سهمیه منطقه یک و دو، تعداد شرکت کنندگان و رقابت در این سهمیه ها بالا بوده است بنابراین ظرفیتی که از هر کد رشته محل نیز به خود اختصاص می‌دهند زیاد است.

داوطلبان منطقه سه، آمار شرکت کنندگان و ظرفیت بالایی دارد اما رقابت بین آنها کمتر از دو سهمیه دیگر است.

در سهمیه منطقه سه، باز هستند برخی از مناطق که جز مناطق محروم اند و داوطلبان ساکن بومی این مناطق، می‌توانند از سهمیه مناطق محروم استفاده کنند که شانس قبولی بیشتری را برای آنها به همراه خواهد داشت. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

 

 

بخوانید: بومی گزینی کنکور ۱۴۰۱

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سهمیه مناطق کنکور ۱۴۰۰ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :46291403-021

منبع: سهمیه مناطق





:: برچسب‌ها: سهمیه مناطق ,
:: بازدید از این مطلب : 453
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: