انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۱
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱ پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود. تمامی داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه کنکور سراسری انسانی، مجاز به انتخاب‌رشته در یکی از دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان هستند؛ می توانند پس از مطالعه دفترچه راهنما اقدام به انتخاب‌رشته و درج کد رشته محل های مورد علاقه خود خود نمایند. در ادامه راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1401 را قرار داده ایم.

منبع: انتخاب رشته انسانی

انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱

پس از برگزاری کنکور سراسری در تمامی زیرگروه ها از جمله زیرگروه آزمایشی انسانی، برای تمامی شرکت کنندگان در جلسه آزمون، کارنامه ای با عنوان کارنامه اولیه منتشر می شود. کارنامه اولیه کنکور سراسری انسانی دارای اطلاعات مهمی شامل رتبه و تراز علمی و وضعیت مجاز شدن و یا نشدن آن ها برای انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱ است و متقاضیان با توجه به آن می توانند وارد فرآیند انتخاب رشته آزمون سراسری شوند. 

 

بخوانید: راهنما کامل انتخاب رشته کنکور سراسری

 

داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه ، مجاز به انتخاب رشته انسانی 1401 در دوره های مختلف شامل دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و … شده اند؛ می توانند با توجه به گروه آزمایشی خود و دیگر فاکتورهایی که مدنظر دارند شامل علاقه، مسافت محل زندگی تا دانشگاه، رتبه و جایگاه علمی دانشگاه و … لیست رشته های مورد علاقه شان را از دفترچه راهنما استخراج نمایند و پس از الویت بندی در فرم انتخاب‌رشته درج کنند.

 

داوطلبان در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1401 مجاز به درج 150 کد رشته در فرم انتخاب رشته هستند که نحوه چینش آن ها در قبولی نهایی داوطلب بسیار تاثیرگذار است.

 

زمان انتخاب رشته انسانی 1401

انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی ۱۴۰۱ از مراحل مهم و سرنوشت ساز برای آینده تحصیلی شرکت کنندگان می باشد. به همین دلیل متقاضیان باید با اطلاع از زمان انتخاب رشته کنکور انسانی 1401 اقدام به درج کد رشته محل های مورد علاقه شان در فرم انتخاب رشته نمایند. بر اساس رویه سال های گذشته احتمالا انتخاب‌رشته در مرداد ماه برگزار شود. 

 

تاکنون سازمان سنجش اطلاعیه ای پیرامون زمان انتخاب رشته 1401 اطلاعیه ای منتشر نشده است. به محض انتشار این مقاله را بروز رسانی می کنیم

 

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 1401، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1401 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود. تمامی داوطلبان انسانی که مجاز به انتخاب‌رشته در دوره‌های روزانه و غیرروزانه شده اند؛ باید با دریافت دفترچه و مطالعه مندرجات آن، آماده تکمیل فرم اینترنتی در سایت سازمان سنجش شوند. 

تحلیل کارنامه انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱

متقاضیان آزمون سراسری در زیرگروه آزمایشی علوم‌انسانی، می توانند برای انجام یک انتخاب‌رشته اصولی و آگاهانه از ابزار هایی که سازمان سنجش در اختیار آن ها قرار می دهد، استفاده کنند. یکی از مهم ترین ابزار هایی که متقاضیان کنکور انسانی می توانند جهت انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۱ خود از آن استفاده کنند، کارنامه اولیه‌ای می باشد که در زمان اعلام نتایج اولیه در اختیار آن ها قرار می گیرد.

کارنامه داوطلبان، نشان دهنده عملکرد آن ها در آزمون سراسری می باشد که تحلیل درست آن به داوطلب کمک می کند تا یک انتخاب‌رشته درست انجام دهد. این کارنامه شامل سه قسمت اصلی اطلاعات ثبت نامی و آزمونی، وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف و درصد ها و نمرات آزمون می باشد. در ادامه بخش های مختلف را به تفکیک بررسی کرده ایم.

 

وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف

برای انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱ گزینه های مختلفی شامل دوره های مختلف روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان، فرهنگیان وجود دارد، اما داوطلب در صورتی مجاز به انتخاب‌رشته در این دوره ها می باشد که مطابق کارنامه ای که از سایت سازمان سنجش دریافت کرده است، مجاز باشد.

مجاز بودن داوطلب در هر کدام از این دوره ها وابسته به رتبه و ترازی است که کسب کرده است. بنابراین داوطلب ابتدا کارنامه خود را بررسی می کند، در هر دوره ای که مجاز باشد، می تواند انتخاب رشته کند.

مجاز بودن فرهنگیان

بسیاری از متقاضیان کنکور سراسری انسانی با هدف دستیابی به رشته های دانشگاه فرهنگیان در این آزمون شرکت می کنند. چرا که تحصیل در دانشگاه های تربیت معلم و فرهنگیان مزیت های فراوانی دارد و فارغ التحصیلان این دانشگاه ها از سوی آموزش و پرورش استخدام رسمی می شوند.

بنابراین برای خیلی از داوطلبان این قسمت از کارنامه اهمیت زیادی دارد که آیا مجاز به انتخاب رشته‌های تربیت معلم می باشند یا خیر. معمولا متقاضیانی که در کنکور سراسری انسانی تراز بالای 6500 کسب می کنند، مجاز به انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱ دانشگاه فرهنگیان می باشند.

رتبه در سهمیه و رتبه کشوری

رتبه اصلی در کارنامه کنکور برای قبولی متقاضیان انتخاب رشته کنکور انسانی 1401 در دانشگاه های سراسری، رتبه در سهمیه  است. برای برقراری عدالت در برگزاری کنکور سراسری هر کدام از شرکت کنندگان با توجه به شرایطی که دارند دارای یکی از سهمیه های مناطق، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان، خانواده شهدا و … می باشند. رتبه در سهمیه بدان معناست که داوطلب با متقاضیانی که دارای سهمیه مشترک با فرد هستند، در ورود به دوره های مختلف دانشگاه های سراسری رقابت می کند.

به عنوان مثال رتبه در سهمیه داوطلب کنکور انسانی که دارای سهمیه منطقه دو است، از میان تمامی داوطلبان دارای سهمیه منطقه دو یعنی 83,545 نفر سنجیده می شود، نه بر اساس تعداد کل داوطلبان کنکور این گروه آزمایشی. چنانچه رتبه داوطلب بر اساس تعداد کل داوطلبان گروه آزمایشی انسانی سنجیده شده باشد، رتبه او کشوری خواهد بود.

رتبه در زیر گروه

در کارنامه ای که برای تمامی شرکت کنندگان در کنکور سراسری صادر می گردد، علاوه بر رتبه داوطلب در سهیمه و رتبه کشوری، شامل زیر گروه نیز می باشد. از آن جا که هر زیر گروهی شامل رشته های مختلفی و ضرایب امتحانی متفاوتی است، داوطلب با توجه به نمره ای که در هر زیر گروه کسب کرده است می تواند شانس قبولی خود را در هر رشته تخمین بزند.

گروه آزمایشی انسانی خود شامل پنج زیر گروه است و همانطور که گفته شد در هر زیر گروه چندین رشته مختلف وجود دارد. به عنوان مثال رشته حقوق که از پرطرفدار ترین لیست رشته های کنکور انسانی است، در زیر گروه یک قرار دارد، بنابراین در زمان انتخاب رشته کنکور انسانی 1401 برای قبولی در این رشته باید رتبه داوطلب در زیر گروه یک به مراتب بالاتر از سایر زیر گروه ها باشد

دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی 1401

دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی 1401 پس از اعلام نتایج بر روی سایت سازمان سنجش sanjesh.org قرار می گیرد و داوطلبان بایستی این دفترچه را از سایت سنجش دانلود نمایند. این دفترچه شامل کلیه کدرشته محل‌های رشته انسانی می باشد. شما عزیزان در لینک زیر می توانید این را دانلود کنید.

 

 

رتبه قبولی انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱

کلیه داوطلباناین که بتوانند انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱ موفقی داشته باشند، باید بدانند که افراد با رتبه های مشابه خود در کنکور سال گذشته و سال های گذشته موفق به پذیرش در چه رشته ها و دانشگاه هایی شده اند.

به عنوان مثال داوطلب کنکور سراسری می تواند پس از مشاهده کارنامه خود به سراغ آخرین رتبه و تراز قبولی کنکور انسانی برود، تا بداند که در سال های گذشته افرادی که این رتبه را داشته اند در چه کد رشته محل هایی پذیرفته شده اند. این کار به داوطلبان کمک می کند تا میزان شانس قبولی شان را در کد رشته محل های مورد علاقه شان تخمین بزنند.

همینطور این بررسی ها به داوطلب کمک می کند، تا بتواند اولویت بندی انتخاب‌های خود را با آگاهی بیش تری انجام دهد و به نتیجه مطلوب در اعلام نتایج کنکور سراسری دست یابند. توصیه می کنیم مقالات رتبه قبولی کنکور انسانی و کارنامه قبولی کنکور انسانی را به همراه مقالات زیر مطالعه نمایید.

بومی گزینی در انتخاب رشته انسانی 1401

در گروه آزمایشی و انتخاب رشته انسانی بسیاری از رشته ها گزینش کشوری دارند، با این حال رشته هایی هم هستند، که بر اساس سهمیه بومی گزینی پذیرش می شوند. معمولا رشته های پرطرفدار گروه آزمایشی انسانی نظیر روانشناسی، حقوق، حسابداری و مدیریت جزو سهمیه های بومی گزینی می باشند. بومی گزینی کنکور بدین معنی است که در هر رشته ای که بدین صورت دانشجو می پذیرد، 80 درصد ظرفیت رشته ها به داوطلب بومی استانی و 20 درصد به داوطلبان آزاد اختصاص دارد. جدول زیر نشان دهنده هر ناحیه بومی و استان های تابع آن می باشد. 

نواحی بومی استان های تابع
ناحیه یک البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی
ناحیه دو آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل
ناحیه سه اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد
ناحیه چهار سیستان و بلوچستان و کرمان
ناحیه پنج بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان
ناحیه شش کردستان، کرمانشاه و همدان
ناحیه هفت ایلام، خوزستان و لرستان
ناحیه هشت خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی
ناحیه نه گلستان، گیلان و مازندران

اولویت بندی انتخاب ها 

پس از اینکه داوطلب به طور کامل کارنامه خود را تحلیل و ارزیابی کرد و بندهای مختلف آن را بررسی کرد. از آخرین رتبه های قبولی مشابه رتبه خود در کدرشته محل‌های مختلف اطلاع یافت، حال دید بهتری نسبت به انتخاب رشته کنکور انسانی دارد. بدین معنی که می داند در هر کد رشته محلی حدودا چه میزان شانس قبولی دارد.

پس از این متقاضی بایستی به طور کامل دفترچه را مطالعه کند و یا تمامی اصطلاحات و قوانین آشنا گردد و سپس شروع کند از میان دوره های مختلفی که تمایل به تحصیل در آن ها دارد و مجاز به انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۱ نیز شده است، کد رشته محل های مورد علاقه خود را استخراج نماید. سپس نوبت مهم ترین مرحله یعنی، مرحله اولویت بندی کد رشته محل های استخراج شده می رسد. داوطلب در این مرحله می تواند 150 انتخاب را در فرم درج کند که بهتر است در این مسیر موارد زیر را رعایت کند.

نحوه الویت بندی انتخاب رشته کنکور انسانی 1401

✅ در میان این 150 انتخاب رشته کنکنر انسانی 1401 ، 30 انتخاب اول خود را رشته هایی را قرار دهید که می دانید در آن شانس قبولی بسیار کمی دارید، اما به آن ها علاقه مند هستید.

✅ 50 انتخاب بعدی خود را کد رشته محل هایی قرار دهید که احتمال می دهید اگر خوش شانس باشید در آن رشته ها قبول خواهید شد.

✅ رشته هایی را که می دانید به احتمال قوی در آن ها قبول می شوید، جزو 50 رشته بعدی قرار دهید.

✅ 20 انتخاب آخر هم معمولا مخصوص رشته هایی است که صد در صد در آنها قبول هستید.

نحوه انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۱

اگر شما از شرکت کنندگان کنکور سراسری انسانی می باشید و بر اساس کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1401 شده اید، می توانید متناسب با دوره هایی که مجاز به انتخاب آن ها هستید، اقدام به استخراج کدرشته محل‌های مورد علاقه‌تان از فرم انتخاب‌رشته نمایید. در ادامه به توجه به مراحل زیر امکان درج الویت ها در فرم انتخاب‌رشته برای شما عزیزان وجود دارد. 





:: برچسب‌ها: انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 291

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: