انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ با وجود ادغام کنکور سراسری برای دانشگاه های سراسری و ازاد به صورت مجزا از یکدیگر انجام می شود. پس از اعلام نتایج اولیه و انتشار کارنامه کنکور علاوه بر سازمان سنجش که برای دانشگاه های سراسری فرایند انتخاب‌رشته را انجام می‌دهد؛ مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه ازاد نیز به طور جداگانه مسئولیت انتخاب رشته کنکور آزاد را بر عهده دارد. داوطلبان در تمامی زیرگروه ها در صورت علاقه‌مندی به رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد، می‌توانند در کنار انتخاب رشته برای دانشگاه‌های سراسری انتخاب‌رشته این دانشگاه را نیز انجام دهند. در ادامه مطلب توضیحات جامعی از انتخاب رشته آزاد 1401 ارائه شده است.

منبع: انتخاب رشته دانشگاه آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

پس از برگزاری کنکور سراسری و اعلام نتایج اولیه، مسیر دانشگاه های سراسری و ازاد از یکدیگر جدا می شود، به طوری که علاقه مندان به انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ باید برای تکمیل فرآیند انتخاب‌رشته خود به سایت azmoon.org مراجعه نمایند. لازم است اشاره کنیم که داوطلبانی مجاز به انتخاب‌رشته هستند که در انتهای کارنامه اولیه کد دسترسی به انتخاب رشته ازاد برایشان درج شده باشد.

 

در نظر داشته باشید طی مرحله انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 هر داوطلب مجاز است از میان رشته های ارائه شده در زیرگروه آزمایشی خود انتخاب کند.

 

 

بخوانید: راهنما جامع انتخاب رشته کنکور سراسری

 

زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد 1401

انتخاب‌رشته دانشگاه ازاد علاوه بر اینکه به صورت مجزا از دانشگاه‌های سراسری انجام می شود، بازه های زمانی انجام آن نیز متفاوت است. زمان انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ معمولا چند روز پس از انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری آغاز می گردد. تاکنون زمان انتخاب‌رشته اعلام نشده است، اما احتمالا مشابه با سال های گذشته در اواسط مرداد ماه باشد. 

 

تاکنون زمان زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ مشخص نشده است. به محض مشخص شدن این مقاله بروز رسانی شده و تاریخ جدید را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

در نظر داشته باشید مهلت انتخاب رشته دانشگاه ازاد 1401 را برای چند روزی نیز تمدید می کند تا جاماندگان از مرحله انتخاب‌رشته نیز بتوانند شانس خود را برای پذیرش امتحان کنند. علاقه مندان می توانند در زمان‌های اعلام شده به سایت نامبرده مراجعه کنند و پس از پرداخت هزینه و خرید کارت اعتباری، اقدام به تکمیل فرم انتخاب‌رشته خود نمایند. 

دانلود دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

دانشگاه ازاد تمامی دستورالعمل‌های انتخاب‌رشته را در قالب دفترچه‌ای منتشر کرده و در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد. سال گذشته دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 در مرداد ماه منتشر شد و داوطلبان از این تاریخ می توانند نسبت به انتخاب‌رشته اقدام کنند. تاکنون دفترچه راهنما منتشر نشده است، اما در ادامه لینک دانلود دفترچه مرتبط با سال گذشته را برایتان آورده ایم. به محض انتشار دفترچه آن را قرار خواهیم داد.

 

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400

دانلود دفترچه انتخاب‌رشته دانشگاه ازاد 1401

 

 

نکته ای که در رابطه با دفترچه انتخاب رشته آزاد 1401 وجود دارد، این است که برای تمامی زیرگروه های آزمایشی در قالب یک دفترچه و مشترک منتشر می گردد. بنابراین تمامی شرکت کنندگان در زیرگروه های آزمایشی علوم تجربی، علوم انسانی، ریاضی فیزیک، هنر و زبان های خارجی باید یک دفترچه را دریافت و مطالعه کنند و از لیست کد رشته محل های ارائه شده در زیرگروه خود مطلع شده و اقدام به انتخاب آن ها نمایند. 

تاثیر رتبه در انتخاب رشته 

در قبولی داوطلبان در دانشگاه‌های سراسری، آنچه که از کارنامه اولیه منتشر شده از سوی سازمان سنجش برای تمامی متقاضیان مهم می باشد، رتبه در سهمیه می باشد.پیش از کنکور سراسری سال گذشته، متقاضیان به منظور انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ باید به رتبه خود در سهمیه توجه می کردند، اما با تغییراتی که در روند جذب دانشحو در دانشگاه ازاد ایجاد شد، ملاک و معیار سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌های ازاد نیز رتبه داوطلب در سهمیه است.

اما بطور کلی لازم است توجه داشته باشید که پیش بینی رتبه قبولی امکان پذیر نیست. هرسال با توجه به ظرفیت دانشگاه ها و سطح داوطلبین شرکت کننده در آزمون این رتبه ها دستخوش تغییر می‌شوند. برای اطلاع از شانس قبولی خود توصیه می‌کنیم با یک مشاور صحبت کنید. برای مطالعه اشتباهات انتخاب رشته آزاد کلیک کنید.

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

هریک از داوطلبان کنکور دارای سهمیه‌های مشخصی هستند. سهمیه مناطق یکی از این سهمیه هاست که شامل همه شرکت کنندگان در کنکور سراسری می‌شود. براساس این سهمیه با داوطلبین براساس عدالت آموزشی برخورد می‌شود. یعنی هر داوطلب براساس میزان دسترسی به امکانات در سهمیه‌ای قرار می‌گیرد و همه داوطلبان در یک دسته سهمیه عادی قرار ندارند.

علاوه بر سهمیه مناطق که گفته شد، برخی از داوطلبین دارای سهمیه های دیگری از جمله سهمیه ایثارگری و سهمیه بسیج می‌باشند.

یکی از سهمیه‌های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 سهمیه بسیج فعال می‌باشد. بدین صورت که داوطلب باید حداقل 95 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را کسب کند، تا مجاز به استفاده از سهمیه خود شود. دارندگان این سهمیه می توانند برای اعمال سهمیه خود به حوزه مقاومت بسیج محل سکونتشان مراجعه نمایند و کد پیگیری 12 رقمی خود را دریافت و در فرم انتخاب‌رشته درج کنند. 

فرضا اگر آخرین رتبه پذیرفته شده رشته مامایی در دانشگاه آزاد 20 هزار باشد، فرد دارای سهمیه بسیج فعال حداقل باید رتبه 19 هزار را کسب کند تا بتواند از سهمیه خود برای قبولی در رشته مامایی استفاده کند.

سهمیه ایثارگری علاوه بر بهره‌مندی از تخفیف شهریه با استفاده از سهمیه می‌تواند شانس قبولی داوطلبین را افزایش بدهد؛ چراکه داوطلبان براساس سهمیه های خودشان مورد ارزیابی قرار میگیرند. این بدین معناست که از بین داوطلبین دارای سهمیه ایثارگری نفرات برتر قبول می‌شوند و سنجش بین افراد دارای سهمیه صورت می‌گیرد.

میزان شهریه

دانشگاه ازاد به صورت شهریه پرداز اداره می شود، به این معنی که متقاضیان پیش از شروع هر ترم باید اقدام به واریز شهریه نمایند تا مجاز به شرکت در کلاس های درسی شوند.

بیشترین میزان شهریه دانشگاه ازاد ، مربوط به رشته های پزشکی و پیراپزشکی است. سعی کنید پیش از انتخاب رشته، حتما از شهریه مطلع شوید تا پس از کسب قبولی دچار مشکلات مالی نشوید. لازم به ذکر است دانشگاه آزاد به منظور مساعدت با دانشجویان، تسهیلاتی شامل وام دانشجویی و … را در نظر گرفته است.

 

بخوانید: نرخ شهریه دانشگاه آزاد

 

نحوه درج الویت ها در فرم انتخاب رشته

آنچه که در مرحله انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ حائز اهمیت است، نحوه درج الویت ها در فرم انتخاب‌رشته می باشد که دارای تاثیر مستقیمی بر افزایش شانس قبولی داوطلبان دارد. بنابراین توجه به صحبت های مشاورین در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

توصیه می شود انتخاب‌های خود را پس از استخراج از دفترچه راهنما به سه قسمت به شرح موارد زیر تقسیم کنید:





:: برچسب‌ها: انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 177

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: