نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱
نوشته شده توسط : دانتل

نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ چگونه است؟ داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه خود، مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و غیر روزانه شده اند، می توانند پس از دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته و اطلاع از لیست کد رشته محل های ارائه شده، اسامی کد رشته محل های مورد علاقه شان را به ترتیب الویت در فرم مربوطه و در سامانه انتخاب رشته سازمان سنجش درج نمایند. در ادامه همراه ما باشید تا با نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401 آشنا شویم.

منبع: نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد

نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

در مرحله انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، متقاضیان می توانند 100 کدرشته محل را از دفترچه استخراج کنند که نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ و اولویت بندی تعیین کننده نوع قبولی داوطلب خواهد بود.

داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد 1401 شرکت کرده اند، می توانند پس از دریافت کارنامه اولیه و بررسی مندرجات آن، برای شرکت در مرحله انتخاب رشته ارشد آماده شوند. داوطلبان مجاز هستند، در این مرحله 100 کد رشته محل را از دفترچه استخراج نمایند و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

موضوعی که در این مرحله بسیار اهمیت دارد، چگونگی چینش الویت ها و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 در فرم انتخاب رشته می باشد. در صورتی که داوطلبان در الویت بندی انتخاب هایشان اشتباه کنند، شانس تحصیل در کد رشته محل و دانشگاه خوب را از دست می دهند. به همین دلیل تحلیل درست کارنامه اولیه و به دنبال آن الویت بندی درست کد رشته محل ها، منجر به یک انتخاب رشته صحیح و اصولی خواهد شد که شانس قبولی داوطلب را افزایش می دهد.

در ادامه به نکات مهم نحوه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۱ اشاره کرده ایم که به کمک آن می توانید یک انتخاب رشته اصولی و دقیق را برای خود انجام دهید. 

مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

پس از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، نتایج اولیه منتشر می شود و پس از آن تمامی شرکت کنندگان در این آزمون که مجاز به انتخاب رشته شده اند، می توانند در مرحله انتخاب رشته شرکت کنند. در ادامه به مراحل نحوه انتخاب رشته ارشد 1401 پرداخته ایم:

تحلیل کارنامه اولیه کارشناسی ارشد

داوطلبانی که در جلسه آزمون کارشناسی ارشد حضور داشته اند، در قدم اول باید کارنامه اولیه خود را دریافت نمایند و وضعیت علمی خود را به درستی بررسی کنند. متقاضیانی که موفق به کسب حد نصاب علمی لازم شده باشند مجاز هستند در انتخاب رشته دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان شرکت کنند. وضعیت مجاز بودن برای شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد در کارنامه اولیه حاضرین در جلسه کنکور ارشد درج گردیده است.

بررسی شرایط و ضوابط

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد تحت شرایط و ضوابط خاصی انجام می شود. متقاضیان برای اطلاع از این دسته از شرایط باید حتما اقدام به دریافت دفترچه راهنمای نحوه انتخاب رشته ارشد 1401 نمایند تا ضمن اطلاع از شرایط شرکت در مرحله انتخاب رشته ارشد، از کد رشته محل های ارائه شده، ظرفیت پذیرش، سهمیه ها و تسهیلات، تاثیر معدل و سایر شرایط و ضوابط این مرحله مطلع گردند.

اولویت بندی کدرشته محل ها

پس از بررسی لیست رشته های ارائه شده در دفترچه نحوه انتخاب رشته کارشناسی ۱۴۰۱ متقاضیان باید کد رشته محل های مورد علاقه خود را از دفترچه استخراج نمایند. هر داوطلب با توجه به دوره هایی که در آن ها مجاز به انتخاب رشته می باشد، می تواند 100 کد رشته محل متناسب با مجموعه امتحانی خود را از دفترچه استراج کرده و بر اساس فاکتورهایی که در ذهن دارد، از الویت یک تا الویت صد دسته بندی نماید. 

در نظر داشته باشید که مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد به صورت اینترنتی انجام می شود و کوچکترین خطا در آن می تواند آینده تحصیلی داوطلبان را به خطر بیاندازد. برای اینکه میزان خطا در نحوه انتخاب رشته ارشد 1401 را به حداقل برسانید، توصیه می کنیم از فرم پیش نویس که در انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج گردیده است، استفاده کنید و ابتدا آن را تکمیل کنید و پس از اطمینان از انتخاب های خود به سایت سنجش مراجعه نمایید.

نحوه تکیمل فرم انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

متقاضیان اگر قصد دارند در کد رشته محل های با آزمون کنکور کارشناسی ارشد، تحصیل کنند بایستی که پس از شرکت در جلسه آزمون، وارد مرحله انتخاب رشته شوند. انتخاب رشته حساس ترین و مهم ترین مرحله کنکور کارشناسی ارشد می باشد که داوطلبان ملزم به شرکت در آن می باشند. در ادامه نحوه انتخاب رشته ارشد 1401 را مطالعه می کنید.

✅ دریافت نتایج اولیه و تحلیل کارنامه (بررسی مجاز بودن جهت ورود به مرحله انتخاب رشته)

✅ مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور جهت انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری (انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد مجزا انجام می شود.)

✅ دانلود دفترچه راهنما نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401

✅ مطالعه تمامی مندرجات دفترچه و در نهایت استخراج کدرشته محل های مورد علاقه

✅ ورود به سامانه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد و الویت بندی و درج کد رشته محل های انتخابی در حداکثر 100 کدرشته محل

✅ ثبت نهایی و دریافت کد پیگیری

راهنما تصویری انتخاب رشته کنکورکارشناسی ارشد 1401

داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته می شوند می بایست پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و کد رشته‌ محل های مورد نظر خود را ثبت کنند؛در ادامه قصد داریم راهنما تصویری نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ را به شما ارائه کنیم:

1️⃣ به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” مراجعه کنید.

2️⃣ از منوی رنگی سمت راست سایت برروی گزینه ” کارشناسی ارشد ” کلیک کنید.

3️⃣ برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری بر روی گزینه “ سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400 (کارنامه نتایج اولیه و انتخاب رشته) ” کلیک نمایید.

4️⃣ پس از ورود به سامانه، بر روی گزینه “ انتخاب رشته ” کلیک کنید.

5️⃣ در این مرحله از نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 از طریق یکی از دو روش موجود وارد فرم انتخاب رشته شوید.

      ✅ روش اول: شماره پرونده + شماره پیگیری ثبت نام + عبارت امنیتی

      ✅ روش دوم: شماره پرونده + شماره داوطلبی + کد ملی + عبارت امنیتی

6️⃣ در این مرحله وارد میز کار خود می شوید. مجدد بر روی گزینه “ انتخاب رشته ” کلیک نمایید.

7️⃣ فرم انتخاب رشته نمایش داده خواهد شد، انتخاب های خود حداکثر در 100 کد رشته محل در فرم انتخاب رشته الویت بندی کنید.

8️⃣ پس از وارد کردن الویت های خود در فرم انتخاب رشته، چندین بار بررسی کنید تا کد رشته محل ها را به درستی وارد کرده باشید، سپس تایید کنید و در نهایت کد پیگیری 15 رقمی را که سامانه در اختیارتان قرار می دهد را یادداشت کنید و تا انتهای مرحله پذیرش نزد خود نگه دارید.

توجه

در نظر داشته باشید که اگر در مرحله انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، فقط قصد انتخاب دوره های روزانه و نوبت دوم را دارید، انتخاب رشته به صورت رایگان انجام می شود، اما برای انتخاب کد رشته محل هایی از دوره های پیام نور و غیر انتفاعی بایستی که نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام کنید. 

 داوطلبانی که در زمان ثبت نام کارشناسی ارشد 1401 هزینه انتخاب رشته در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی را پرداخت کرده اند، در این مرحله نیاز نیست کارت اعتباری خریداری کنند. 

 

مراحل فوق نشان دهنده نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در دانشگاه های سراسری می باشد، شما عزیزان می توانید پس از اعلام نتایج اولیه ارشد، برای انتخاب کد رشته محل های دانشگاه آزاد به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی “ azmoon.iau.ac.ir ” مراجعه کنید.

راهنما نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد با اینکه تجربه ای از مرحله انتخاب رشته مقطع کارشناسی دارند، اما با این حال نیز نباید در انتخاب رشته ارشد عجله کنند و حتما بایستی فاکتور های مهم انتخاب رشته را در نظر بگیرند. توصیه ما به شما متقاضیان کنکور ارشد، کمک گرفتن از یک مشاوره با تجربه در این زمینه نیز می باشد.

در الویت بندی انتخاب های خود که از دفترچه‌ی نححوه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۱ استخراج کرده اید، ضمن توجه داشتن به علاقه خود به کد رشته محل های انتخابی، به فاکتور های دیگری همچون هزینه تحصیل شامل شهریه، خوابگاه و … ، مسیر رفت و آمد به دانشگاه انتخابی، کیفیت و جایگاه علمی دانشگاه انتخابی و … توجه داشته باشید.

سعی کنید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته استفاده کنید و به کمک آن ها انتخاب های خود را در سه گروه خوش بینانه ، واقع بینانه و بدبینانه قرار دهید و به ترتیب در فرم انتخاب رشته خود درج کنید.

فقط توجه داشته باشید که اگر در دو رشته امتحانی اصلی و شناور شرکت کرده اید، بایستی برای هر دو رشته انتخاب های خود را در 100 کد رشته محل به صورت مشترک در یک فرم انتخاب رشته الویت بندی کنید.

مشاوره نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401

همانطور که در مطالب بالا توضیح دادیم، نحوه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۱ در دانشگاه های سراسری به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود. توصیه مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل به شما این است که قبل از مراجعه به سایت سازمان سنجش و تکمیل فرم انتخاب رشته، به منظور کاهش خطا از فرم پیش نویس انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد استفاده کنید.

فرم پیش نویس انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، مشابه فرم انتخاب رشته موجود در سایت سازمان سنجش است و شما با یک بار وارد کردن اطلاعات خود در این فرم، اطلاعاتتان را بدون خطا می توانید وارد فرم انتخاب رشته اصلی کنید،

در این مطلب سعی بر ارائه اطلاعات کاملی از نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401 بوده است، اگر پیرامون انتخاب رشته ارشد در دانشگاه های سراسری و آزاد سوالی دارید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل تماس بگیرید و راهنمایی لازم را دریافت کنید. مشاوران مرکز دانتل دارای چندین سال سابقه در زمینه انتخاب رشته ارشد می باشند که می توانند به شما کمک کند الویت های خود را به درستی در فرم انتخاب رشته بچینید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

زمان انتخاب رشته کنکور ارشد در چه تاریخی می باشد؟

زمان انتخاب‌رشته کنکور کارشناسی 1401 معمولا در اواسط شهریور ماه انجام می شود.

آیا انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری و آزاد مجزا صورت می گیرد؟

بله، انتخاب رشته دانشگاه سراسری در سایت سازمان سنجش و انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می گیرد.

نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401 به چه صورت است؟

در متن مقاله راهنماانتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد را شرح داده ایم.

منبع: نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد





:: برچسب‌ها: نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: