توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۱
نوشته شده توسط : دانتل

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۱ به تمامی شرکت کنندگان در جلسه آزمون کمک می کند تا با کمک مندرجات کارنامه خود، بتوانند یک انتخاب رشته درست و اصولی را در سایت سازمان سنجش آموزش کشور داشته باشند. پس از برگزاری کنکور سراسری، سازمان سنجش آموزش کشور برای تمامی حاضرین در جلسه آزمون، کارنامه‌ای تحت عنوان کارنامه اولیه منتشر می کند. دریافت کارنامه‌های اولیه از سوی سایت سنجش، به متقاضیان کمک می کند تا از وضعیت مجاز شدن خود در دوره های مختلف مطلع شوند و مطابق با درصد دروس امتحانی، رتبه و ترازاکتسابی خود کد رشته محل هایشان را در فرم انتخاب رشته درج کنند. در ادامه همراه ما باشید تا با توضیحات کارنامه اولیه کنکور سراسری 1401 آشنا شویم.

منبع: توضیحات کارنامه کنکور

توضیحات کارنامه کنکور ۱۴۰۱

حدود یک ماه پس از برگزاری کنکور سراسری، سازمان سنجش آموزش کشور پس از بررسی پاسخ‌نامه های شرکت کنندگان در جلسه آزمون، نتایج اولیه کنکور 1401 را در قالب یک کارنامه منتشر کرده و در اختیار متقاضیان قرار می دهد. 

تمامی شرکت کنندگان در رقابت بزرگ کنکور سراسری اگر مایل هستند برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شوند، باید در موعد مقرر به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی “sanjesh.org” مراجعه کنند و پس از بررسی وضعیت علمی خود، اقدام به تکمیل مراحل انتخاب رشته نمایند. 

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۱ ، اطلاعات مهمی را در اختیار داوطلبان قرار می دهد که در واقع هر متقاضی باید این اطلاعات را مبنای انتخاب رشته خود قرار دهد؛ بنابراین بررسی درست و دقیق کارنامه اولیه کنکور سراسری بسیار حائز اهمیت است و تاثیر زیادی در افزایش شانس قبولی متقاضیان در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری دارد.

 

بخوانید: نحوه دریافت کارنامه اولیه کنکور 

 

توضیحات کارنامه اولیه کنکور سراسری 1401

کنکور سراسری برای ورود به تمامی دوره های روزانه و غیر روزانه دانشگاه های سراسری و همینطور دانشگاه آزاد به صورت یکپارچه برگزار می شود. به همین دلیل پس از برگزاری این آزمون، نتایج اولیه برای تمامی دانشگاه های سراسری شامل دوره های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org منتشر می گردد. 

توضیحات کارنامه کنکور 1401 در بردارنده اطلاعات مهمی شامل اطلاعات ثبت نامی، گروه آزمایشی امتحانی، وضعیت مجاز بودن و یا نبودن برای انتخاب رشته کنکور سراسری در دوره های مختلف، وضعیت علمی داوطلبان در هر زیرگروه و … است. در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحات کارنامه اولیه کنکور سراسری بپردازیم.

1. بخش مشخصات ثبت نامی _ اطلاعات ثبت نامی و آزمونی 

بخش اول توضیحات کارنامه اولیه کنکور سراسری شامل اطلاعات ثبت نامی و اطلاعات آزمونی است. این بخش دارای سه سطر می باشد که به ترتیب اطلاعات زیر در آن درج گردیده است:

  • شماره پرونده
  • نام و نام خانوادگی
  • جنس
  • شماره شناسنامه
  • سال تولد
  • دین
  • زبان خارجی
  • سهمیه نهایی
  • معلولیت
  • معدل کتبی دیپلم
  • عنوان دیپلم
  • کد دیپلم
  • کد دانش آموزی دیپلم
  • کد منطقه اخذ دیپلم
  • کد دانش آموزی پیش دانشگاهی 
  • عنوان پیش دانشگاهی 
  • سال اخذ پیش دانشگاهی
  • محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی
  • محل اخذ دیپلم
  • محل اخذ سال ماقبل دیپلم
  • محل تولد
  • استان بومی
  • ناحیه بومی
  • قطب بومی

بومی گزینی از شیوه های پذیرش دانشجو در دانشگاه های سراسری است. در کد رشته محل هایی که پذیرش بومی گزینی دارند، 20 درصد از ظرفیت رشته ها به داوطلبان آزاد و 80 درصد به داوطلبان بومی اختصاص دارد. بنابراین اگر داوطلبان سعی کنند کد رشته محل های را متناسب با قطب، ناحیه و استان خود درج کنند شانس قبولی بالایی خواهند داشت.

در نظر داشته باشید که سهمیه داوطلبان در زمان ثبت نام کنکور سراسری در فرم اینترنتی مشخص می شود و هر داوطلبی با توجه به شرایطی که دارد، دارای یکی از سهمیه های مناطق، سهمیه ایثارگران 5 درصدی و یا سهمیه ایثارگران 25 درصدی است.

 

2. وضعیت مجاز به انتخاب رشته داوطلب

بخش بعدی از توضیحات کارنامه کنکور ۱۴۰۱ به وضعیت مجاز به انتخاب رشته بودن و یا نبودن داوطلب در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی پرداخته است. چنانچه متقاضیان حد نصاب نمره لازم برای شرکت در مرحله انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد را کسب کرده باشند، مجاز به انتخاب رشته در تمامی دوره های روزانه و غیر روزانه دانشگاه های سراسری خواهند بود.

جزئیات وضیعیت مجاز بودن داوطلب برای انتخاب رشته در هر کدام از دوره ها در این قسمت توضیحات کارنامه اولیه کنکور مشخص شده است. از بندهای مندرج در این بخش و دوره هایی که وضعیت مجاز شدن و یا نشدن داوطلب در آن ها مشخص شده است، موارد زیر می باشد:

  • شماره داوطلبی
  • زیر گروه آزمایشی 
  • دوره های روزانه و نوبت دوم
  • مجازی و پردیس خودگردان و مازاد
  • بهیاران
  • دانشگاه فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق) و دانشگاه شهید رجایی
  • رشته های پیام نور و غیر انتفاعی
  • تمامی دوره ها

در مقابل هر بند، یکی از دو کلمه مجاز و یا غیرمجاز درج شده است. داوطلبان می توانند از میان کد رشته محل هایی که در مقابل آن ها کلمه مجاز درج گردیده است، انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

3. توضیحات کارنامه کنکور | اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه

بخش دوم توضیحات کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۱ مختص اعلام علاقه مندی داوطلب است که متناسب با فرم تقاضانامه او تکمیل شده است.

علاقه مند پیام نور و غیرانتفاعی

در این ردیف از توضیحات کارنامه کنکور سراسری یکی از دو کلمه بلی و یا خیر درج شده است. داوطلبانی که در زمان ثبت نام در کنکور سراسری نسبت به گزینش در رشته های دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی اعلام علاقه مندی کرده باشند و کارت اعتباری جداگانه ای را خریداری کرده باشند، می توانند در این ردیف کلمه بلی را مشاهده کنند؛ در غیر اینصورت کلمه خیر برای داوطلبان درج می گردد.

در واقع داوطلبانی که در این گزینه برای آن ها کلمه خیر درج شده است، مجاز نیستند کد رشته محل های مربوط به دانشگاه های پیام نور و یا غیر انتفاعی را در فرم انتخاب رشته درج کنند. البته در صورت علاقه مندی می توانند در صورت مجاز شدن در توضیحات کارنامه کنکور برای انتخاب رشته، پیش از تکمیل فرم انتخاب رشته نسبت به خرید کارت اعتباری انتخاب رشته کنکور سراسری در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی اقدام کنند؛ در اینصورت مجاز به درج الویت های مرتبط با این دو دانشگاه در فرم انتخاب رشته خواهند بود.

سهمیه بهیار و کارمند

اطلاعات داوطلب در رابطه با سهمیه کارمند و بهیار در کنکور سراسری در این قسمت مشخص شده است.

  1. سهمیه بهیار: سهمیه بهیار به افرادی با مدرک دیپلم بهیاری تعلق می گیرد که در یک مرکز دولتی و یا غیر دولتی و با حداقل سه سال سابقه، به عنوان یهیار در محل خدمت خود مشغول به انجام وظیفه باشند. به دارندگان سهمیه بهیاری، 10 درصد از ظرفیت رشته های پرستاری در دانشگاه های دولتی اختصاص داده شده است.
  2. سهمیه کارمندان : ده درصد از ظرفیت رشته های نوبت دوم به کارمندان وزارت علوم، تحقیقات و فناری، دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزرات علوم تعلق می گیرد.  دارندگان سهمیه کارمندی فقط مجاز به استفاده از این سهمیه در محل کار خود هستند و همینطور متقاضیان باید در زمان ثبت نام حداکثر 35 سال سن تمام باشند.

4. وضعیت داوطلب در هر زیر گروه امتحانی

این قسمت از توضیحات کارنامه کنکور 1401 برای داشتن یک انتخاب رشته درست و اصولی بسیار کمک کننده است. هر کدام از زیرگروه های آزمایشی کنکور سراسری دارای چندین زیرگروه است که در این قسمت رتبه داوطلب در هر زیر گروه مشخص شده است. همینطور به میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی نیز در این کارنامه اشاره شده است. در ادامه اطلاعات تکمیلی هر بخش را آورده ایم:

زیر گروه

تمامی رشته هایی که در هر گروه آزمایشی ارائه می شود، متناسب با ضرایب و اهمیتی که دارند در چند زیرگروه تقسیم می شوند. به عنوان مثال زیرگروه آزمایشی تجربی را در نظر بگیرید که دارای 5 زیرگروه است. وقتی داوطلب توضیحات کارنامه اولیه خود را دریافت کند، در این بخش رتبه در سهمیه، رتبه کشوری و نمره کل نهایی برای او در پنج زیر گروه به صورت جداگانه نمایش داده می شود و با یکدیگر متفاوت است. 

در واقع برخی دروس در برخی زیرگروه ها دارای ضرایب بالاتری هستند و چنانچه داوطلب در آن ها درصد بالاتری کسب کرده باشد، در نهایت می تواند رتبه و تراز بهتری را نیز به دست آورد. 

بنابراین وقتی داوطلبی قصد انتخاب رشته بر اساس توضیحات کارنامه کنکور ۱۴۰۱ دارد، ابتدا باید زیرگروه رشته مورد علاقه خود را مشخص کند و سپس برای تخمین شانس قبولی خود به رتبه و تراز علمی خود در همان زیرگروه توجه داشته باشد تا الویت بندی صحیح تری را انجام دهد. به عنوان مثال علاقه مندان به رشته پزشکی در زیرگروه تجربی باید به رتبه خود در زیرگروه یک توجه داشته باشند و علاقه مندان به رشته داروسازی نیز باید به رتبه و تراز علمی خود در زیرگروه دو توجه کنند.

رتبه در سهمیه

داوطلبانی که دارای سهمیه یکسان هستند را در یک گروه قرار می دهند و متناسب با عملکردشان به آن ها رتبه ای اختصاص داده می شود. به عبارتی اگر داوطلبی در یک سهمیه دارای بهترین عملکرد باشد و تراز علمی بالایی را کسب کند، به او عدد یک اختصاص داده می شود و به همین ترتیب تا آخرین شرکت کننده ادامه دارد.

نمره کل یا تراز، نشان دهنده اختلاف نمره داوطلب با میانگین جامعه آماری و تعداد شرکت کنندگان در یک زیرگروه آزمایشی است. نمره کل درج شده در توضیحات کارنامه کنکور 1401 برای داوطلب در هر زیر گروه، با توجه به ضرایب دروس در هر زیر گروه و تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان مشخص شده است. (تاثیر سوابق تحصیلی به صورت 30 درصد و مثبت اعمال می گردد.)

هر چه تراز علمی و نمره کل عدد بالاتری باشد، یعنی شانس قبولی داوطلب در آن زیرگروه بیشتر است.

سایر توضیحات کارنامه کنکور سراسری 1401

علاوه بر مواردی که در قسمت فوق به آن اشاره کردیم، در توضیحات کارنامه اولیه کنکور سراسری اطلاعات دیگری نیز درج گردیده است که در ادامه آن ها را آورده ایم:

تاثیر مثبت سوابق

برای سه دسته از داوطلبان کنکور سراسری، سوابق تحصیلی دارای تاثیر مثبت می باشد. در صورتی که شرکت کنندگان کنکور سراسری در یکی از دسته های زیر باشند، مشمول تاثیر معدل در کنکور هستند.

  • دارندگان دیپلم نظام جدید (6 – 3 – 3) آموزش متوسطه ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی
  • دارندگان دیپلم نظام ترمی واحدی _ سالی واحدی از سال 84 به
  • دارندگان مدرک پیش دانشگاهی از سال 91 به بعد

نمرات اکتسابی

در این بخش از توضیحات کارنامه اولیه، نمرات و درصد دروس اکتسابی در دروس عمومی و اختصاصی داوطلبان درج گردیده است. لازم است در نظر داشته باشید که در محاسبه درصد دروس، به ازای هر پاسخ درست، 3 امتیاز مثبت و به ازای هر پاسخ غلط، 1 امتیاز منفی در نظر گرفته شده است.

بنابراین هر کدام از درصد های درج شده در مقابل دروس عمومی و اختصاصی نشان دهنده این است که داوطلب با تمامی پاسخ های درست، غلط و نزده چند امتیاز را کسب کرده است. تمامی شرکت کنندگان می توانند پس از انتشار پاسخنامه، اقدام به دریافت پاسخنامه زیرگروه آزمایشی خود نمایند و سپس خودشان متناسب با آن نیز درصد دروس خود را محاسبه کنند.

 

بخوانید: نتایج کنکور

 

نمره هم ترازی

از کنکور سراسری سال گذشته، بخش جدید به توضیحات کارنامه اولیه کنکور سراسری با عنوان هم ترازی اضافه شده است. کنکور سراسری 1400 اولین کنکور سراسری بود که بر پایه دروس نظام جدید برگزار گردید و تمامی متقاضیان و حتی دارندگان دیپلم نظام جدید باید به این سوالات دروس نظام جدید پاسخ می دادند. این بخش با هدف برقراری عدالت میان داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید به کارنامه اضافه گردیده است.

در صورتی که در هر نظامی سوالات کنکور نسبت به نظام دیگر سخت تر طراحی شده باشد، سازمان سنجش به نمره خام شرکت کنندگان در کنکور سخت تر، درصدی را اصافه می کند. به نمره اضافه شده نمره هم ترازی گفته می شود. 

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره روزانه و نوبت دوم

در ستون مرتبط با آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره روزانه و نوبت دوم، آخرین رتبه مجاز در رشته های تحصیلی دوره روزانه و نوبت دوم در هر کدام از زیرگروه ها و سهمیه های مختلف درج گردیده است.

توضیحات کارنامه کنکور | رتبه داوطلب در سهمیه

همانطور که پیش تر اشاره کردیم به داوطلبی که بالاترین تراز علمی را در یک سهمیه کسب کرده باشد، رتبه یک تعلق می گیرد و سپس متناسب با آن رتبه دیگر داوطلبان تا آخرین شرکت کننده تعیین می گردد.

رتبه کشوری

رتبه کشوری نشان دهنده جایگاه داوطلب در میان تمامی شرکت کنندگان در یک زیرگروه آزمایشی است.

اطلاعات کد رشته محل امتحانی دوم

داوطلبانی که در کنکور سراسری در یک زیرگروه اصلی و یک زیرگروه شناور شرکت کرده اند، می توانند در این قسمت اطلاعات مرتبط با کد رشته محل امتحانی دوم را مشاهده کنند. 

بخش کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

آخرین قسمت از توضیحات کارنامه اولیه کنکور سراسری، مربوط به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد است. انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت مجزا از یکدیگر انجام می شوند. داوطلبانی که تمایل دارند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت کنند، باید مجاز به کسب رتبه و تراز علمی لازم شده باشند.

متقاضیانی که موفق به کسب حدنصاب نمره قبولی برای ورود به دانشگاه آزاد شده باشند، در انتهای توضیحات کارنامه کنکور خود، دارای کد با عنوان کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند. 

علاقه مندان به انتخاب رشته دانشگاه آزاد می توانند در موعد مقرر و با استفاده از این کد، اقدام به درج الویت های خود در فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد نمایند.

مشاوره توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۱

پس از اینکه متقاضیان کنکور سراسری، توضیحات کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۱ خود را تحلیل کردند، باید سعی کنند الویت های خود را به درستی از دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری زیرگروه مربوطه، استخراج کنند و به ترتیب در فرم انتخاب رشته درج نمایند. 

نحوه الویت بندی صحیح انتخاب ها دارای تاثیر بسیاری در افزایش شانس قبولی متقاضیان است. لازم است داوطلبان برای درج الویت های خود در فرم انتخاب رشته به فاکتورهای موثر شامل علاقه، هزینه، مسیر رفت و آمد تا دانشگاه، کیفیت و جایگاه علمی دانشگاه نیز توجه داشته باشند. 

هر داوطلب در این مرحله مجاز است مجموعا برای کد رشته محل های امتحانی که در کنکور سراسری شرکت کرده است، 150 الویت را از میان کد رشته محل های ارائه شده در دوره های روزانه و غیر روزانه استخراج کرده و در فرم انتخاب رشته درج نماید. 

چنانچه برای تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور بر اساس توضیحات کارنامه کنکور 1401، نیازمند راهنمایی هستید، توصیه می شود از مشاوره کارشناسان تحصیلی مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید. مشاوران این مرکز دارای چندین سال سابقه در زمینه انتخاب رشته هستند و می توانند یاریگر شما عزیزان در این مسیر حساس و در عین حال بسیار مهم باشند. برای ارتباط با مشاوران تحصیلی از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه توضیحات کارنامه کنکور سراسری 1401 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

آیا تمامی شرکت کنندگان در جلسه آزمون مجاز به شرکت در مرحله انتخاب رشته هستند؟

خیر، فقط داوطلبانی که بر اساس کارنامه خود مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری هستند، مجاز به شرکت در مرحله انتخاب رشته می باشند.

متقاضیانی که مایل به انتخاب رشته پزشکی هستند باید به کدام قسمت توضیحات کارنامه کنکور سراسری 1401 توجه کنند؟

رشته پزشکی از رشته های زیرگروه یک کنکور تجربی است که متقاضیان برای انتخاب رشته آن باید به رتبه در زیرگروه یک خود در کارنامه توجه کنند.

بر اساس توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۱ چه کسانی مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند؟

داوطلبانی که شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد (کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد) در انتهای کارنامه اولیه آن ها درج شده باشد.

منبع: توضیحات کارنامه کنکور





:: برچسب‌ها: توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: