اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۱
نوشته شده توسط : دانتل

در این مقاله اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار دهیم.  شرکت در آزمون کنکور و پیگیری سایر مراحل آن نیازمند دقت و توجه فراوان می‌باشد. چرا که در صورت انجام اشتباه در هرمرحله از این فرآیند، ممکن است داوطلب از ادامه راه بازمانده و دچار مشکلات اساسی شود. لذا از این روست که به تمامی داوطلبان توصیه می‌شود پیش از شروع هرمرحله به جمع آوری اطلاعات کافی و معتبر در آن رابطه بپردازند. با داشتن اطلاعات جامع می توان از بروز اشتباه پیشگیری نموده و موفقیت در آزمون را تضمین نمود. برخی اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد که به دلیل ناآگاهی داوطلبان صورت می گیرد در ادامه مقاله اشتباهات انتخاب رشته ارشد آزاد 99 عنوان خواهد شد.

منبع: اشتباهات انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

اشتباهات رایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

پس از اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد، مرحله بسیار مهم و حیاتی انتخاب رشته آغاز می‌شود. داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه مجاز به انتخاب رشته شناخته شده اند، باید پیش از اتمام زمان اعلامی، اقدام مقتضی را به عمل آورند. برای ممانعت از بروز خطا در مرحله انتخاب رشته، لازم است داوطلبان با آگاهی کامل این مرحله را به سرانجام برسانند. بعد از اتمام زمان ثبت و انتخاب رشته، همه ساله شاهد بروز یک سری اشتباهات رایج و تکرار شونده هستیم. لذا برای اطلاع داوطلبان و پیشگیری از بروز خطا، اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد  عنوان می شود.

اتکا به اطلاعات مقطع کارشناسی

یکی از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد این است که داوطلبان به اطلاعات اکتسابی در کنکور قبلی خود اتکا نمایند. داوطلبانی که بدون مطالعه کامل دفترچه انتخاب رشته اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته خود می‌نمایند، ممکن است دچار اشتباهات فاحشی شوند. پروسه انتخاب رشته در تمامی کنکورها شاید شباهت هایی به هم داشته باشد اما قطعا تفاوت‌های اساسی نیز در این میان وجود خواهد داشت. از این رو به داوطلبان توصیه می‌شود که قبل از هراقدامی از مفاد دفترچه راهنما مطلع شوند.

عدم تحلیل کارنامه اولیه | اشتباهات رایج انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

اولین ابزاری که جهت انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در دانشگاه های سراسری و آزاد در اختیار شرکت کنندگان و علاقه مندان به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد قرار می گیرد، کارنامه اولیه می باشد که از طریق سایت سازمان سنجش برای تمامی متقاضیان صادر می شود.

کارنامه اولیه شامل مندرجات و اطلاعات مهمی همچون رتبه و تراز اکتسابی داوطلب می باشد.  به عنوان مثال اگر شما متقاضی ثبت نام و انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد هستید، رتبه در سهمیه که در کارنامه اولیه درج شده است، اطلاعات خوبی برای شما نیست و بایستی جهت انتخاب رشته ارشد آزاد به ستون رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد توجه داشته باشید. 

اگر تحلیل نادرستی از این ستون به عمل آید قطعا مسیر داوطلب را دچار پستی و بلندی خواهد نمود. به همه داوطلبان توصیه می شود که با مشورت با افراد خبره و آگاه مانع از بروز این اشتباه و اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مشابه شوند.

عدم مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 

سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به طور همزمان با شروع ثبت نام انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد، دفترچه ای را با عنوان دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400 منتشر می کند.

دفترچه نامبرده شامل اطلاعات مهمی از جمله شرایط و ضوابط شرکت در انتخاب رشته ارشد آزاد، نحوه انتخاب رشته، لیست کد رشته محل های ارائه شده و … می باشد. اگر داوطلبی قصد شرکت در مرحله انتخاب رشته را دارد، ابتدا بایستی که دفترچه را به طور کامل مطالعه کند و سپس کد رشته محل های مورد نظر خود را از دفترچه استخراج نماید. مطالعه دقیق دفترچه از اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کم می کند.

عدم توجه به فاکتور های تاثیرگذار 

در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند. برخی از متقاضیان بدون توجه داشتن به این عوامل فقط کد رشته محل هایی را از دفترچه استخراج و در فرم مربوطه وارد می کنند که این مورد از اشتباهات رایج در انتخاب رشته ارشد آزاد می باشد.

شما متقاضیان انتخاب رشته ارشد آزاد بایستی که فاکتور های زیر را در نظر بگیرید.

  • علاقه: آیا به کد رشته محلی که انتخاب می کنید، علاقه دارید. چنانچه به رشته ای علاقه مند نیستید، بهتر است آن را حذف کنید، چون در طول تحصیل ممکن است نسبت به آن رشته دلزده شده و با مشکل مواجه شوید.
  • مسیر : دانشگاهی را انتخاب کنید که از نظر رفت و آمد به آن مشکلی نداشته باشید. دانشگاه های آزاد اغلب در قبال ارائه خوابگاه نیز مسئولیتی ندارند.
  • کیفیت دانشگاه: کیفیت و جایگاه علمی واحد های مختلف دانشگاه های آزاد با یکدیگر متفاوت می باشد. دانشگاهی را انتخاب کنید که جایگاه علمی خوبی داشته باشد.
  • هزینه : دانشگاه های آزاد دارای شهریه می باشند. بهتر است قبل از انتخاب رشته از شهریه رشته مورد علاقه خود در دانشگاه مدنظرتان مطلع شوید و سپس آن را انتخاب کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا هزینه تحصیل را تخمین بزنید و در آینده دچار مشکل مالی نشوید.

عدم الویت بندی صحیح | اشتباهات رایج انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

از دیگر اشتباهات رایج انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد عدم اولویت بندی صحیح می باشد. شما بایستی ابتدا از ابتدای دفترچه شروع کنید و لیست کد رشته محل های ارائه شده را به دقت بررسی کنید و در صورتی که هر کد رشته محلی متناسب با شرایط شما بود آن را استخراج کنید و سپس باید الویت بندی کنید.

الویت بندی انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد بایستی بدین گونه باشد که داوطلب ابتدا انتخاب های خوش بینانه که شانس قبولی کمی در آن ها دارد را انتخاب کند و سپس انتخاب های نرمال که شانس قبولی داوطلب در آن متعادل است را قرار دهد و در نهایت نیز بایستی انتخاب های بدبینانه قرار داده شود. 

این چینش در واقع الویت بندی صحیح انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد می باشد. به طوری که هر الویت نسبت به الویت بعدی خود دارای ارجحیت بالاتری است. شما می توانید برای اطلاع از میزان شانس قبولی خود در هر کد رشته محل می توانید از آخرین رتبه قبولی رشته و دانشگاه مدنظرتان در سال های گذشته مطلع شوید.

عدم آشنایی با نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از طریق سایت سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد می باشد. متقاضیان موظف هستند در تاریخ های اعلام شده از سوی این مرکز، پس از مطالعه دفترچه و استخراج کد رشته محل ها، به سایت ” azmoon.org ” مراجعه کنند و مراحل انتخاب رشته خود را تکمیل کنند.

 لازم است اشاره کنیم که سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد امکان ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را نیز تا قبل از اتمام مهلت انتخاب رشته فراهم کرده است.

 

 

عدم انتخاب رشته به موقع

تاریخ انتخاب رشته کارشتاسی ارشد دانشگاه آزاد از سوی سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام می شود. معمولا یک بازه زمانی ده روزه از زمان انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. 

یکی از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در بین متقاضیان این است که مراحل انجام انتخاب رشته خود را به روزهای پایانی مهلت انتخاب رشته موکول می کنند که همین عامل بی دقتی و عجله و در نهایت اشتباه در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد می شود.

بهتر است متقاضیان از همان روزهای ابتدایی تحقیق و مطالعه خود را شروع کنند و در زمان کافی که در اختیار دارند، فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند. 

عدم مشورت با افراد آگاه در زمینه انتخاب رشته

کسب رتبه و تراز مناسب برای رسیدن به یک نتیجه ایده آل بسیار ضروری می باشد اما باید توجه داشته کافی نیست. اهمیت انتخاب رشته می توان گفت به اندازه کسب رتبه پناسب تاثیر گذار است. 

بنابراین انتخاب رشته اصولی و آگاهانه است که در نهایت منجر به کسب نتیجه قبولی می شود. توصیه ما به شما این است که در مسیر انتخاب رشته حتما از یک مشاور آگاه و با تجربه کمک بگیرید. گاها یکی از اشتباهات انتخاب رشته ارشد که برخی از متقاضیان مرتکب می شوند، مشورت با افراد ناآگاه و بی تجربه در زمینه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد می باشد که شما بایستی از این مورد دوری کنید.

اعتماد به افراد ناآگاه | اشتباهات انتخاب رشته کارشناسی ارشد

همه داوطلبان پیش از تکمیل فرم انتخاب رشته خود، اقدام به کسب اطلاعات در این زمینه می‌نمایند. اگر در این مرحله اطلاعات از منبع درست استخراج نشود، می‌تواند برای فرد، دردسرساز گردد. انتخاب افرادی برای کسب مشاوره که از آگاهی کافی در زمینه انتخاب رشته برخوردار نیستند می‌تواند اشتباه بسیار خطرناکی باشد. تصمیم گیری براساس اطلاعات نادرست باعث انحراف از مسیر و قرار گرفتن در بیراهه می‌شود. لذا ضروری است که از مشورت مشاوران خبره در زمینه انتخاب رشته بهره گرفته و مانع از بروز یکی دیگر از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شد.

عدم رعایت زمانبندی ثبت نام

یکی از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد آزاد عدم دقت نظر در زمانبندی اعلامی است. اگر داوطلبی در بازه زمان اعلام شده، فرم انتخاب رشته را تکمیل ننماید به منزله انصراف وی از ادامه مسیر تلقی خواهد شد.

نکات مهم اشتباهات رایج انتخاب رشته ارشد آزاد 1401 

برخی از داوطلبین به امید انتقالی گرفتن اقدام به انتخاب رشته می‌کنند. این یکی از اشتباهات انتخاب رشته کنکور ارشد دانشگاه آزاد است که هر داوطلبی ممکن است انجام دهد. توصیه مشاورین این است که براساس رتبه و تراز و با مشورت متخصصین اقدام به انتخاب رشته نمایید. بهتر است واقع بینانه و براساس شانس قبولی اقدام به انتخاب رشته نمایید، پروسه انتقالی در مقطع ارشد دانشگاه آزاد دارای محدودیت‌ها و شرایطی است که ممکن است برای داوطلب میسر نباشد.

همچنین به داوطلبین توصیه می‌کنیم اگر مایل به تحصیل در کدرشته محل خاصی نیستند اقدام به انتخاب نکنند؛ انصراف از تحصیل یا عدم ثبت نام دارای پیامدهایی است. بهتر است انتخاب‌هایی داشته باشید که تحصیل در آنها را بدرستی مورد بررسی قرار داده اید. و اگر چنانچه قصد شرکت مجدد در کنکور ارشد سال بعد را دارید حتما ضوابط و قوانین مربوطه را مطالعه کنید.

کسب رتبه و تراز مناسب برای رسیدن به یک نتیجه ایده آل بسیار ضروری می باشد اما باید توجه داشته کافی نیست. اهمیت انتخاب رشته می توان گفت به اندازه کسب رتبه پناسب تاثیر گذار است. 

بنابراین انتخاب رشته اصولی و آگاهانه است که در نهایت منجر به کسب نتیجه قبولی می شود. توصیه ما به شما این است که در مسیر انتخاب رشته حتما از یک مشاور آگاه و با تجربه کمک بگیرید. گاها یکی از اشتباهات رایج انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزادکه برخی از متقاضیان مرتکب می شوند، مشورت با افراد ناآگاه و بی تجربه در زمینه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد می باشد که شما بایستی از این مورد دوری کنید.

 

 

مشاوره اشتباهات رایج انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد 1401

داوطلبان در صورتی به فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد دسترسی خواهند داشت که در انتهای کارنامه اولیه خود فرم دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد را رویت کنند. به کمک این کد متقاضیان می توانند وارد فرم انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد شده و انتخاب های خود را در 100  کد رشته محل الویت بندی کنند.

چنانچه پیرامون انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد و یا دانشگاه های سراسری و مشاوره اشتباهات رایج انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد 1401 سوالی دارید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتباهات رایج انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد 1401 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا متقاضیان جهت انتخاب رشته ارشد آزاد بایستی کارنامه اولیه خود را تحلیل کنند؟

بله، قدم اول برای شروع مرحله انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تحلیل کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد و اطلاع وضعیت مجاز به انتخاب رشته بودن و رتبه و تراز اکتسابی می باشد.

متقاضیان بایستی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، انتخاب های خود را بر چه اساسی الویت بندی کنند؟

الویت بندی انتخاب ها در فرم انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد بایستی به گونه ای باشد که هر انتخاب نسبت به انتخاب بعدی دارای الویت بیشتری باشد که پیرامون آن در متن مقاله توضیحات بیشتری ارائه کرده ایم.

داوطلبان در مرحله انتخاب رشته ارشد آزاد، مجاز به انتخاب چند کد رشته محل می باشند؟

داوطلبان در مرحله انتخاب رشته ارشد آزاد مجاز به انتخاب 100 کد رشته محل خواهند بود.

منبع: اشتباهات انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد





:: برچسب‌ها: اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: