اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱
نوشته شده توسط : دانتل

اشتباهات رایج انتخاب رشته داوطلبین کنکور سراسری ۱۴۰۱ باعث می شود که داوطلب آنطور که باید انتخاب رشته نکند و موفق به کسب نتیجه مطلوب نشود. بسیاری از شرکت کنندگان در کنکور سراسری، در عین کسب رتبه و تراز مناسب در زمان انتخاب رشته، برخی اشتباهات را که انتخاب رشته را از مسیر درست خود دور می کند را انجام می دهند. این اشتباهات باعث می شود داوطلب در انتخاب رشته، آن نتیجه ای را که باید کسب نکند، به همین دلیل لازم دانستیم که این مقاله را به اشتباهات رایج انتخاب رشته داوطلبین کنکور 1401 و نحوه اولویت بندی اختصاص دهیم تا داوطلبان با اطلاع از آن ها و انجام ندادنشان، یک انتخاب رشته اصولی و درست انجام دهند.

منبع: اشتباهات انتخاب رشته

اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری در واقع می توان گفت مرحله بسیار مهم و حساس کنکور سراسری می باشد. اگر داوطلب در این مرحله سعی کند مطابق با رتبه ای که بدست آورده است، بهترین انتخاب رشته را داشته باشد و در واقع اولویت بندی های خود را بدرستی در فرم انتخاب رشته خود درج کند، به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند این است که داوطلب اشتباهات رایج انتخاب رشته داوطلبین کنکور سراسری را در سال های گذشته شناسایی کند و عواملی که باعث می شود که انتخاب رشته در مسیر اشتباه قرار گیرد را انجام ندهند. در ادامه به مهم ترین این اشتباهات پرداخته ایم.

عدم تحلیل کارنامه اولیه

اولین موردی که در اختیار شرکت کنندگان در کنکور سراسری برای ورود به مرحله انتخاب رشته قرار می گیرد، کارنامه اولیه است. کارنامه اولیه علاوه بر اطلاعات ثبت نامی و اطلاعات شناسنامه ای دارای اطلاعاتی از عملکرد متقاضی در جلسه آزمون است که تعیین کننده کیفیت یک انتخاب رشته می باشد. یک از اشتباهات انتخاب رشته کنکور عدم تحلیل این کارنامه می باشد.

درصد های اکتسابی در هر درس، تراز علمی، رتبه داوطلب در سهمیه و همینطور رتبه داوطلب در هر زیرگروه نشان دهنده این است که داوطلب در چه کد رشته محل هایی شانس قبولی دارد.

همینطور رتبه داوطلب وضعیت مجاز بودن و یا نبودن او را در دوره های مختلف مشخص می کند. بنابراین داوطلبان می توانند مطابق کارنامه اولیه خود به این موضوع پی ببرند که در کدام یک از دوره های روزانه، شبانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب رشته هستند.

اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ | عدم مطالعه کامل دفترچه راهنمای

از موارد اشتباهات انتخاب رشته کنکور مطالعه نکردن دفترچه راهنما می باشد. سازمان سنجش آموزش کشور پیش از شروع مرحله انتخاب رشته و یا به طور همزمان با آن دفترچه ای را تحت عنوان دفترچه راهنمای انتخاب رشته منتشر و در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد. 

هر داوطلب موظف است پیش از شروع فرآیند انتخاب رشته، این دفترچه را به طور کامل مطالعه کند و تمامی مندرجات آن را شامل شرایط و ضوابط شرکت در مرحله انتخاب رشته، نحوه انتخاب رشته و … مطالعه نماید. داوطلبانی که بدون مطالعه دفترچه فقط کد رشته محل ها را در فرم انتخاب رشته خود، درج می کنند، بی اطلاع از نحوه صحیح انتخاب رشته هستند و در نتیجه انتخاب رشته درستی انجام نمی دهند.

عدم توجه به شهر محل تحصیل

یکیی از اشتباهات انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ عدم توجه به فاصله و شهر محل تحصیل می باشد. اگر می خواهید از دانشگاه هایی که در شهر محل زندگی شما واقع نمی باشد، انتخاب کنید، حتما مسافت را در نظر بگیرید و در این باره با خانواده خود مشورت کنید و چنانچه می توانید در چندین سال این مسافت را بین منزل و دانشگاه بپیمایید کد رشته محل های آن را در فرم انتخاب رشته خود درج کنید.

نکته دیگری که وجود دارد، پیرامون دانشگاه های پردیس خودگردان می باشد. دانشگاه های پردیس خودگران در واقع شعبه هایی از دانشگاه های دولتی هستند که به عنوان مثال دانشگاه اصلی در شهر تهران و دانشگاه پردیس در شهر دیگری قرار دارد. همانند دانشگاه تهران که در شهر تهران واقع شده ولی یکی از پردیس‌ های آن جزیره کیش می باشد، بنابراین مهم است که به شهر محل تحصیل توجه داشته باشید.

عدم توجه به میزان شهریه 

لازم است اشاره کنیم که فقط دوره روزانه دانشگاه های سراسری شامل تحصیل رایگان می باشد و قبولی در دیگر دوره ها نیازمند این است که شما شهریه بپردازید. بنابراین بهتر است ابتدا از شهریه دوره های غیر روزانه شامل نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی، پردبس خودگردان و آزاد مطلع شوید و سپس کد رشته محل های مربوط به آن ها را انتخاب نمایید. جدول زیر نشان دهنده این است که کدام دوره ها دارای شهریه است و کدام دوره ها پس از قبولی دارای تعهد خدمت می باشند.

دوره تحصیل شهریه تعهد
روزانه ندارد دارد
شبانه (نوبت دوم) 1 تا 3.5 میلیون تومان ندارد
پردیس خودگردان (بین الملل) 5 تا 16 میلیون تومان ندارد
غیر انتفاعی  1.5 تا 4 میلیون تومان ندارد
پیام نور 2 تا 5 میلیون تومان ندارد

نحوه اولویت بندی انتخاب ها 1401 | چینش اشتباه

برخی از متقاضیان در زمان تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 گمان می کنند که بایستی انتخاب های اول خود را به گونه ای انتخاب کنند که در آن ها شانس قبولی بالایی دارند که در واقع این مورد یکی از رایج ترین و بزرگترین اشتباهات انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری می باشد. شما بایستی 150 اولویت خود را در فرم انتخاب رشته دانشگاه های سراسری به شرح موارد زیر تکمیل نمایید.





:: برچسب‌ها: اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 54

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: