معرفی و انتخاب رشته مهندسی برق
نوشته شده توسط : دانتل

معرفی و انتخاب رشته مهندسی برق می تواند به علاقه مندان به این رشته کمک کنند تا با شناخت کاملی از این رشته در بازار کار و آینده شغلی اقدام به انتخاب آن در فرم انتخاب رشته نمایند. رشته مهندسی‌برق در زمینه انرژی الکتریکی است که متناسب با دروس دانشگاهی که دارد، به عنوان یکی از رشته های سخت دانشگاهی شناخته می شود. داوطلبانی که مایل هستند در رشته مهندسی‌برق ادامه تحصیل دهند، نیازی به انتخاب گرایش ندارند و صرفا در رشته مهندسی‌برق تحصیل خواهند کرد تا در طول تحصیل و گذراندن چند ترم بتوانند در یکی از گرایش های این رشته ادامه تحصیل دهند. در ادامه قصد داریم به رتبه قبولی و انتخاب رشته و بازار کار مهندسی برق بپردازیم؛ همراه ما باشید.

منبع: انتخاب رشته مهندسی برق

معرفی و انتخاب رشته مهندسی برق

در یک تعریف کلی باید بگوییم که مهندسی برق به تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر در شکل موج ولتاژ، شکل موج جریان و یا ترکیب دیجیتالی یک بخش از اطلاعات می پردازد. فراموش نکنید که رشته مهندسی برق نیز همانند دیگر رشته های مهندسی بر پایه مفاهیم فیزیکی و اصول ریاضی استوار می باشد و لازم است افرادی که درک خوبی نسبت به مفاهیم ریاضی و فیزیک دارند، اقدام به انتخاب این رشته ها نمایند. 

 

بخوانید: راهنما کامل ثبت نام بدون کنکور

 

انتخاب رشته مهندسی برق 

رشته مهندسی برق یکی از رشته های زیرمجموعه کنکور سراسری ریاضی است که متقاضیان برای انتخاب این رشته در دانشگاه هایی که پذیرش در آن ها بر اساس با آزمون است، باید در زیرگروه آزمایشی ریاضی در کنکور سراسری شرکت نمایند. 

بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ، پذیرش و انتخاب رشته مهندسی برق در تمامی دوره های دانشگاه های سراسری شامل دوره روزانه، نوبت دوم و یا شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی دولتی، مشترک و پردیس خودگردان انجام می شود. همینطور دانشگاه آزاد اسلامی نیز از میان علاقه مندان به رشته مهندسی برق دانشجو جذب می کند.

علاوه بر پذیرش از طریق کنکور سراسری در بسیاری از دانشگاه های آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی داوطلبان می توانند در به صورت بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته شده و در این رشته به تحصیل بپردازند. برای مطالعه راهنما کامل انتخاب رشته کنکور سراسری مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

 

گرایش های رشته مهندسی برق 

متقاضیان و علاقه مندان به انتخاب رشته مهندسی برق ، اگر نگاهی به دفترچه راهنمای انتخاب‌رشته کنکور ریاضی بیاندازند، مشاهده خواهند کرد که هر رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی بدون گرایش درج شده است، در واقع وقتی متقاضیان قصد انتخاب رشته مهندسی برق را دارند نیازی به تعیین گرایش ندارند.

اما پس از قبولی در رشته مهندسی‌برق و گذراندن چند ترم تحصیلی، متقاضیان باید اقدام به انتخاب گرایش نمایند. این رشته در مقطع کارشناسی دارای چهار گرایش اصلی شامل مخابرات، الکترونیک، کنترل و قدرت است. البته با تغییراتی که در این زمینه انجام شده است در برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران، در گرایش های سیستم‌ های دیجیتال و بیوالکتریک نیز ارائه می شود.

از آنجایی که انتخاب رشته مقدمه ای برای انتخاب شغل می باشد، لازم است داوطلبان ابتدا پیرامون رشته هایی که قصد انتخاب آن را دارند، اطلاعات کاملی را به دست آورند تا پس از اتمام تحصیلات نیز بتوانند در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند. 

 

بخوانید: راهنما انتخاب رشته کنکور ریاضی

 

بازار کار رشته مهندسی برق 

از مهم ترین مواردی که بر انتخاب رشته کنکور سراسری تاثیر مستقیمی دارد، موقعیت شغلی و بازار کار رشته های تحصیلی در دانشگاه می باشد. در واقع دانشجویان امیدوار هستند که پس از تحصیل در دانشگاه، متناسب با رشته خود مشغول به کار و فعالیت شوند. 

خوشبختانه و با توسعه صنایع کوچک و بزرگ در کشورمان، فرصت های شلغی بسیاری برای رشته مهندسی برق فراهم شده است و افرادی که بتوانند در طول دوران تحصیل دروس را به طور عمیق یاد بگیرند و توانایی های لازم را به دست آوردند، می توانند به شغل مناسبی نیز دست پیدا کنند. 

در نظر داشته باشید که متناسب با نیاز فزاینده به انرژی در جهان کنونی و افزایش نرخ رشد انرژی الکتریکی در کشور، نیاز است سالانه 1500 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود و همین موضوع به معنای جذب بیشتر فارغ التحصیلات و متخصصین مهندسی برق و قدر ت می باشد. 

بازار کار برای یک مهندسی برق کنترل نیز گسترده می باشد و امکان کار او در مجموعه های بزرگی از صنعت مهندسی همانند کارخانه سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و … وجود دارد. مهندسین مخابرات و کنترل نیز می توانند می توانند در وزارت خانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنایع، دفاع و سازمان های خصوصی و دولتی مختلف مشغول به کار شوند.در مقاله زیر رتبه‌ی قبولی تمامی رشته های دانشگاه های را ذکر کرده ایم.

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

 





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته مهندسی برق ,
:: بازدید از این مطلب : 187

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: