دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱
نوشته شده توسط : دانتل

دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ پس از یک بازه زمانی کوتاه از برگزاری کنکور سراسری در پنج زیرگروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی پس از نتایج اولیه منتشر می گردد. متقاضیان با توجه به نتایج اولیه دریافتی خود وارد مرحله انتخاب رشته شوند. سازمان سنجش به منظور راهنمایی داوطلبان شرایط و ضوابط شرکت در انتخاب رشته، لیست کد رشته محل های ارائه شده و … را در قالب یک دفترچه منتشر و در اختیار متقاضیان قرار می دهد. در ادامه این مطلب به زمان انتشار و لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته 1401 خواهیم پرداخت.

منبع: دفترچه انتخاب رشته

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

تمامی امکان داوطلبان می توانند پس از بررسی بخش های مختلف دفترچه انتخاب رشته دانشگاه های سراسری ۱۴۰۱ در زیرگروه مورد علاقه خود، ابتدا مطابق با دوره هایی که مجاز به انتخاب آن هستند، کد رشته محل های مورد علاقه خود را استخراج کنند و سپس آن ها را در فرم انتخاب رشته درج کنند.

تاکنون دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 در سایت سنجش فعال نشده است و در بازه زمانی نزدیک به انتخاب رشته امکان دانلود دفترچه‌ی کنکور سال جاری از طریق سایت سنجش وجود دارد. در ادامه لینک دانلود دفترچه‌های مرتبط با سال گذشته را برایتان قرار داده ایم.

زیرگروه دفترچه سال 1400 دفترچه سال 1401
دانلود دفترچه راهنما
ریاضی دانلود دفترچه ریاضی 1400 14 مرداد قرار داده خواهد شد
تجربی دانلود دفترچه تجربی 1400 14 مرداد قرار داده خواهد شد
انسانی دانلود دفترچه انسانی 1400 14 مرداد قرار داده خواهد شد
هنر و زبان خارجی دانلود دفترچه هنر و زبان خارجی 1400 14 مرداد قرار داده خواهد شد
راهنما دانلود دفترچه راهنما پیوست 1400 منتشر نشده
دانشگاه آزاد دفترچه دانشگاه آزاد 1400
منتشر نشده

تاکنون دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ منتشر نشده است به محض انتشار در سایت سنجش، جدول فوق را بروزرسانی کرده و لینک دانلود دفترچه‌های مرتبط با سال جاری را قرار خواهیم داد. داوطلبان حداکثر 150 انتخاب که از دفترچه استخراج کرده است را با درنظر گرفتن فاکتوهای موثر و رتبه و تراز علمی اکتسابی، به درستی در فرم انتخاب رشته درج نماید به طوری که اولویت های بالا نسبت به اولویت های پایین ارزش بیشتری داشته باشند و ارجح تر باشند.

در این دفترچه غیر از لیست رشته های با آزمون رشته های بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی نیز قرار داده شده و داوطلبان ثبت نام بدون کنکور نیز باید این دفترچه راهنما مطالع نمایند.

زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 

معمولا رویه کنکور سراسری در هر سال به یک صورت است؛ ابتدا نتایج اولیه پس از حدود یک ماه از تاریخ برگزاری آزمون از سوی سایت سنجش اعلام می گردد. سازمان سنجش چند روز پیش از آغاز انتخاب‌رشته، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ را به صورت مجزا برای هر کدام از زیرگروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان های خارجی منتشر می کند.

زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ 14 مرداد ماه می باشد.

طی این مرحله داوطلبانی که موفق به کسب حد نصاب نمره لازم برای انتخاب رشته در دوره های روزانه و غیرروزانه دانشگاه های سراسری شده باشند، می توانند جهت ادامه مراحل و همینطور انتخاب رشته در زیرگروه آزمایشی مورد علاقه خود اقدامات لازم را انجام دهند.

تاکنون اطلاعیه ای مبنی بر زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 از سوی سایت سنجش منتشر نشده است، اما احتمالا مشابه سال های گذشته، پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری در اواسط مرداد ماه منتشر شده و در اختیار داوطلبان قرار بگیرد.

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 به معنای شروع شدن مهلت یک هفته ای تا ده روزه انتخاب رشته برای شرکت کنندگان در کنکور سراسری ۱۴۰۱ است. این مرحله ضمن اهمیت بالا، دارای حساسیت بسیاری است و هر داوطلب مجاز است مطابق با مندرجات کارنامه اولیه خود، تعدادی از کد رشته محل های مورد علاقه اش را حداکثر در 150 انتخاب از دفترچه‌ی راهنما استخراج کرده و در فرم انتخاب رشته درج نماید. 

بنابراین اگر در یکی از دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان مجاز به انتخاب رشته شده اید، لازم است دفترچه‌ی مرتبط با زیرگروه آزمایشی خود را دریافت کنید و مندرجات آن را بررسی کنید. در ادامه پیرامون قسمت های مختلف دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 اطلاعات کاملی برای شما عزیزان ارائه کنیم.

بخش اول مشترک برای تمامی زیرگروه ها

بخش اول دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ برای هر پنج زیرگروه آزمایشی شامل ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان های خارجی یکسان است و اطلاعات کلی پیرامون نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری، ضوابط و مقررات انتخاب رشته در آن ارائه شده است.

1. چگونگی دریافت کارنامه اولیه

دریافت کارنامه اولیه به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور امکان پذیر است. متقاضیان باید با استفاده از اطلاعات ثبت نامی خود شامل شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام از طریق لینک فعال دریافت نتایج اولیه در سایت sanjesh.org اقدام به دریافت آن کنند.

2. بازیابی اطلاعات ثبت نامی در صورت فراموشی

برخی از داوطلبان کنکور سراسری برای دریافت نتایج اولیه خود دچار مشکل هستند، چراکه اطلاعات ثبت نامی خود شامل شماره پرونده و شماره داوطلبی شان را فراموش کرده اند. در این قسمت از دفترچه راهنما انتخاب رشته کنکور 1401 به نحوه بازیابی اطلاعات ثبت نامی از طریق سیستم پاسخگویی سایت سنجش اشاره شده است.

3. تحلیل کارنامه اولیه

همه متقاضیان آزمون سراسری می دانند که برای داشتن یک انتخاب رشته درست و اصولی باید کارنامه اولیه خود را بررسی کنند و مطابق با مندرجات آن الویت های خود را در فرم انتخاب رشته درج کنند. اما اغلب آن ها نمی دانند کدام مورد اهمیت بیشتری دارد و چگونه باید کارنامه ای که در اختیار دارند را بررسی کنند. در کارنامه اولیه کنکور سراسری اطلاعاتی شامل رتبه و تراز اکتسابی در هر زیرگروه، درصد دروس امتحانی و … درج شده است.

4. نحوه انتخاب رشته

متقاضیان در تمامی زیرگروه های آزمایشی مجاز به درج حداکثر 150 کد رشته محل در فرم انتخاب رشته هستند. متقاضیانی که در دو زیر گروه آزمایشی اصلی و شناور نیز شرکت کرده اند، حداکثر برای دو رشته 150 انتخاب دارند و باید کد رشته محل های مرتبط با آن ها را در یک فرم درج نمایند.

در این قسمت به نحوه انتخاب‌رشته، استخراج کد رشته محل های مورد علاقه از دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ و درج آن ها در فرم انتخاب‌رشته پرداخته شده است. برای مشاهده و اطلاع از نحوه انتخاب رشته کلیک کنید.

5. ثبت الویت ها در فرم انتخاب رشته اینترنتی سازمان سنجش

متقاضیان پس از اینکه کد رشته محل های مورد علاقه خود را از دفترچه انتخاب رشته ۱۴۰۱ استخراج کردند، باید آن ها را الویت بندی کرده و در فرم انتخاب رشته اینترنتی در سایت سنجش بارگذاری کنند. متقاضیان به منظور دسترسی به فرم انتخاب رشته به اطلاعات ثبت نامی خود شامل شماره پرونده، شماره داوطلبی و شماره رهگیری ثبت نام نیاز دارند.

لازم به ذکر است دارندگان مدرک دیپلم چهار ساله نظام قدیم، مدرک پیش دانشگاهی، مدرک کاردانی ( فوق دیپلم ) و دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید مجاز به شرکت در انتخاب‌رشته این مرحله از آزمون سراسری 1401 هستند.

6. شرایط ثبت نام پذیرفته شدگان دوره روزانه کنکور

داوطلبانی که جزو پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال گذشته هستند، در این مرحله فقط مجاز به انتخاب رشته های ارائه شده در دوره های غیر روزانه شامل نوبت دوم، نیمه حضوری، پیام نور، غیرانتفاعی، نیمه حضوری، ظرفیت مازاد، پردیس خودگردان و مجازی هستند و فقط در این دوره ها گزینش می شوند.

7. وضعيت نظام وظيفه

شرکت کنندگان آقا در کنکور سراسری که مطابق مندرجات دفترچه راهنمای انتخاب رشته 1401 دارای شرایط لازم برای شرکت در انتخاب رشته از نظر وضعیت نظام وظیفه عمومی باشند.

8. شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی

اتباع غیر ایرانی ضمن داشتن شرایط عمومی و اختصاصی باید بخش شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی را نیز بررسی کنند که در این قسمت از دفترچه درج شده است. 

9. سهمیه های کنکور سراسری

سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله به منظور رعایت عدالت میان شرکت کنندگان، سهمیه های مختلفی شامل سهمیه ایثارگران، رزمندگان، خانوداه شهدا، سهمیه بهیار، سهمیه کارمندان، سهمیه مناطق سیل زده و … را در نظر می گیرد که هر کدام دارای تاثیر متفاوتی در نتیجه کنکور سراسری است. 

در ادامه دفترچه انتخاب رشته ۱۴۰۱ توضیحات بیشتری از تعهدات تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی، نحوه پذیرش دانشجو شامل بومی گزینی، توزیع ظرفیت رشته ها در دوره های مختلف و … نیز ارائه شده است. برای اطلاع از سهمیه کنکور کلیک کنید.

بخش دوم جدول رشته محل ها

در بخش دوم دفترچه‌ی انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 لیست کلیه رشته محل های ارائه شده در هر زیرگروه آزمایشی در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی درج شده است.

✅ بخش اول: لیست کد رشته محل های ارائه شده در دانشگاه های دولتی به ترتیب حروف الفبا 

✅ بخش دوم: لیست کد رشته محل های ارائه شده در دانشگاه های غیرانتفاعی

✅ بخش سوم: لیست کد رشته محل های ارائه شده در دانشگاه های پیام نور

در این قسمت از دفترچه انتخاب رشته ۱۴۰۱ لیست کد رشته محل های ارائه شده در دانشگاه های سراسری در 8 دوره شامل دوره های روزانه، نوبت دوم، دوره ظرفیت مازاد، دوره پردیس خودگردان، مجازی دانشگاه های دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و دوره مجازی دانشگاه های غیرانتفاعی درج گردیده است.

 

بخوانید: راهنما انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

بخش سوم پیوست دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1401

در این قسمت از دفترچه کنکور نیز پیوست ها و توضیحاتی که برای دانشگاه های مختلف نیاز است، درج گردیده است:

❌ توضیحاتی پیرامون توانایی های لازم برای هر رشته

❌ شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی

❌ توضیحاتی پیرامون امکانات رفاهی دانشگاه ها

❌ تعهد دانشگاه ها در قبال خوابگاه

❌ آدرس دقیق دانشگاه

❌ فرم انتخاب رشته کنکور سراسری

در مقاله زیر رتبه قبولی تمامی رشته های آزمون سراسری را جمع آوری کرده ایم. برای تخمین رتبه قبولی خود حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱

پس برگزاری کنکور سراسری در تمامی زیرگروه ها، کارنامه اولیه متقاضیان منتشر می شود. هر داوطلب مطابق با مندرجات کارنامه اولیه خود مجاز به شرکت و یا عدم شرکت در انتخاب رشته می باشد. 

داوطلبانی که حداقل در یکی از دوره های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و … مجاز به انتخاب رشته شده باشند، می توانند برای انتخاب رشته در زیرگروه آزمایشی مورد علاقه خود اقدامات لازم را انجام دهند. اولین مرحله برای شرکت در مرحله انتخاب رشته دانلود و دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته ۱۴۰۱ مرتبط با زیرگروه آزمایشی داوطلب است. در دفترچه‌ی نامبرده ضمن اینکه شرایط و مقررات شرکت در مرحله انتخاب رشته درج گردیده است، لیست کد رشته محل های اراده شده در تمامی دوره های دانشگاه های سراسری به همراه ظرفیت و جنسیت پذیرش نیز موجود است. همینطور شرایط مرتبط با پذیرش نیمه متمرکز در دانشگاه ها نیز در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 قید شده است. تتوصیه می کنیم حتما پیش از انتخاب رشته مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بخوانید: راهنما جامع انتخاب رشته

مشاوره انتخاب رشته ۱۴۰۱

همانطور که اشاره کردیم پس از گذشت تقریبا یک ماه از برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۱ سازمان سنجش برای تمامی شرکت کنندگان کارنامه اولیه منتشر می کند که حاوی رتبه و تراز علمی هر داوطلب می باشد. متقاضیان با در دست داشتن کارنامه اولیه خود وارد مرحله انتخاب رشته شوند. 

سعی کنید در استخراج الویت های خود از فرم انتخاب رشته حتما به فاکتورهای مهم شامل علاقه، رشته، دانشگاه، مسافت رفت و آمد، شهریه و … توجه داشته باشید. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است که می تواند آینده شما را رقم بزند. توصیه می شود اگر اطلاعات کافی ندارید، بی گدار به آب نزیند و حتما از مشاوره افراد آگاه در این زمینه استفاده کنید. استخراج رشته‌ها از دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ و چینش الویت ها در فرم انتخاب‌رشته اصولی دارد که اطلاع از آن ها می تواند نتیجه نهایی را متناسب با رتبه و ترازی که به دست می آورید، به بهترین شکل رقم بزند.

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور می توانید از مشاوره تحصیلی مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید. برای ارتباط با کارشناسان تحصلیی از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل بهره ببرید.

 

برای مشاهده و اطلاع از جزییات دفترچه‌ی انتخاب رشته هر زیر گروه مقالات زیر را مطالعه کنید.

 

دفترچه انتخاب رشته تجربی

دفترچه انتخاب رشته ریاضی

دفترچه انتخاب رشته انسانی

دفترچه انتخاب رشته زبان خارجی

دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق چه سایتی منتشر می شود؟

این دفترچه از سایت سازمان سنجش منتشر می شود. در متن مقاله می توانید دفترچه را دانلود نمایید.

متقاضیان چه زمانی می توانند برای دریافت دفترچه اقدام کنند؟

این دفترچه در مرداد ماه منشتر می شود. در متن مقاله به زمان دقیق آن اشاره شده است.

آیا دفترچه‌ی انتخاب‌رشته کنکور سراسری برای دانشگاه آزاد به صورت مجزا منتشر می شود؟

بله، دفترچه دانشگاه آزاد به صورت مجزا از سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد منتشر می شود.

منبع: دفترچه انتخاب رشته





:: برچسب‌ها: دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: