انتخاب رشته کنکور زبان
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته کنکور زبان خارجی ۱۴۰۱ پس از اعلام نتایج اولیه و از طریق سایت سنجش امکان پذیر است. داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب‌رشته در دوره های روزانه و غیر روزانه هستند، می توانند با دریافت دفترچه راهنما مرتبط با زیرگروه آزمایشی خود و بررسی مندرجات آن، قدم در این مسیر با اهمیت و حساس بگذارند. تمامی مراحل انتخاب‌رشته کنکور زبان 1401 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتیsanjesh.org انجام می شود. در ادامه اطلاعات تکمیلی پیرامون انتخاب رشته کنکور سراسری زبان را برایتان ارائه کرده ایم.

منبع: انتخاب رشته کنکور زبان

انتخاب رشته کنکور زبان خارجی ۱۴۰۱

تمامی داوطلبان کنکور سراسری می توانند علاوه بر شرکت در یکی از زیرگروه های اصلی کنکور سراسری شامل ریاضی، تجربی، انسانی در زیرگروه آزمایشی زبان نیز شرکت کنند و چنانچه مجاز به انتخاب‌رشته شدند، کد رشته محل های مورد علاقه خود را در فرم انتخاب‌رشته درج نمایند. انتخاب رشته کنکور زبان ۱۴۰۱ در تاریخ های اعلام شده از سوی سایت سنجش امکان پذیر است. 

متقاضیان کنکور سراسری زبان های خارجی در این مرحله می توانند به منظور ادامه تحصیل در یکی از دوره های دانشگاه های سراسری از جمله دوره روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان انتخاب‌رشته کنند. اسامی کد رشته محل های ارائه شده به همراه ظرفیت و جنسیت پذیرش در قالب دفترچه ای با عنوان ” دفترچه راهنمای انتخاب رشته زبان 1401″ در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که می توانند از میان رشته های ارائه شده در آن حداکثر 150 الویت را انتخاب نمایند.

 

بخوانید: راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱

 

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1401

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری زبان ۱۴۰۱ چند روز پس از انتشار کارنامه اولیه آغاز می شود. پس از اینکه نتایج اولیه برای متقاضیان اعلام می شود، سازمان سنجش لینک مرتبط با دانلود دفترچه انتخاب رشته را نیز در سایت رسمی خود فعال می کند.

پس از شرکت در آزمون سراسری و در واقع پایان مطالعه داوطلب، آنچه که اهمیت دارد این است که مرحله انتخاب رشته بدرستی انجام شود. چراکه اهمیت انتخاب‌رشته در این است که داوطلب با توجه به رتبه ای که کسب کرده است، در بهترین کد رشته محل، موفق به کسب نتیجه قبولی گردد.

 

تاکنون زمان انتخاب رشته کنکور زبان خارجی ۱۴۰۱ اعلام نشده است . به محض اعلام در این بخش بروزرسانی خواهد شد.

 

مطابق با رویه هر سال، انتخاب رشته ‌‌زبان خارجی 1401 همزمان با انتخاب‌رشته در دیگر زیرگروه های آزمایشی در اواسط مرداد ماه انجام می شود. لازم است اشاره کنیم که انتخاب‌رشته به منظور ورود به دانشگاه های سراسری به صورت رایگان انجام می شود.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان ۱۴۰۱ 

دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان 1401 از طریق سایت سنجش منتشر شده و در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد. در این دفترچه سه فصل در نظر گرفته شده است که در آن ها ضمن پرداختن به ضوابط و شرایط انتخاب‌رشته، جداول کد رشته محل ها در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری نیز ارائه شده است. برای دریافت دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1401 کلیک کنید.

 

 

مطالعه دفترچه به منظور اطلاع از زیرگروه های کنکور سراسری زبان و همینطور ضرایب و جنسیت پذیرش آن ها حائز اهمیت است. در ادامه جدولی را مشاهده می کنید که رشته های ارائه شده در زیرگروه های زبان‌خارجی را به همراه رشته ها نمایش می دهد. 

زیرگروه های کنکور سراسری زبان 
زیر گروه رشته
یک آموزش زبان انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی
دو زبان آلمانی، مترجمی زبان آلمانی
سه زبان فرانسه گرایش ادبی، زبان فرانسه گرایش مترجمی
چهار زبان ایتالیایی، زبان اسپانیایی، زبان روسی، زبان ژاپنی، زبان و ادبیات ترکی استانبولی، زبان و ادبیات اردو، زبان چینی
 

تحلیل کارنامه انتخاب رشته زبان 1401

کارنامه اولیه به محض اعلام نتایج در سایت سازمان سنجش با آدرس الکترونیکی ” sanjesh.org ” برای داوطلبان این گروه آزمایشی قابل مشاهده است. اولین قدمی که داوطلبان کنکور زبان بایستی بردارند، این است که در راستای یک انتخاب رشته کنکور زبان صحیح و اصولی، اطلاعات مندرج در کارنامه را به درستی بررسی و تحلیل نمایند.

کارنامه کنکور سراسری شامل دو بخش اطلاعات شخصی، نوع سهمیه و استان بومی داوطلب و اطلاعات آزمونی از جمله رتبه داوطلب در سهمیه، رتبه کشوری، وضعیت مجاز بودن، رتبه در زیرگروه، تاثیر سوابق تحصیلی و … می باشد، که در ادامه به تفکیک هر کدام را توضیح داده ایم.

 

بخوانید: نحوه انتخاب رشته کنکور

 

بخش اول کارنامه

شامل اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

  1. شماره پرونده
  2. نام و نام خانوادگی
  3. شماره شناسنامه
  4. جنسیت
  5. سال تولد
  6. عنوان دیپلم
  7. معدل کتبی دیپلم
  8. نوع سهمیه
  9. زبان خارجی امتحانی

بخش دوم کارنامه

شامل اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه و سهمیه های موثر

بخش سوم کارنامه

شامل وضعیت مجاز به انتخاب رشته کنکور زبان بودن

داوطلبان در دوره های مختلف زیر

  1. روزانه
  2. نوبت دوم (شبانه)
  3. مجازی
  4. پردیس خودگردان
  5. ظرفیت مازاد
  6. دانشگاه فرهنگیان
  7. پیام نور
  8. غیرانتفاعی
  9. دانشگاه آزاد

بخش چهارم کارنامه

رتبه و تراز اکتسابی داوطلبان
 
 

سهمیه های موثر در انتخاب رشته زبان 1401

بخشی از کارنامه اولیه داوطلب، نوع سهمیه او را مشخص می کند. در کنکور سراسری سهمیه های مختلفی جهت برقراری عدالت میان شرکت کنندگان اعمال می شود. سهمیه های کنکور سراسری در واقع تعیین کننده رتبه داوطلب برای ورود به دانشگاه های سراسری می باشد. از مهم ترین سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1401 می توان موارد زیر را نام برد:

❌ سهمیه مناطق (سهمیه منطقه یک، دو و سه)

❌ سهمیه ایثارگران ( ایثارگران 25 درصد ظرفیت و ایثارگران 5 درصد ظرفیت )

❌ سهمیه خانواده شهدا

❌سهمیه رزمندگان

سهمیه های خانوداه شهدا، ایثارگران، خانواده شهدا و رزمندان از سهمیه های خاص کنکور هستند. متقاضیانی که دارای این سهمیه ها هستند، در گروه های مجزایی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

وضعیت مجاز بودن

این قسمت از کارنامه به داوطلب اعلام می کند که در کدام یک از دوره ها مجاز به انتخاب رشته کنکور زبان ۱۴۰۱ است و در کدام یک از دوره ها مجاز به انتخاب رشته نیست. دوره های روزانه و تربیت معلم تنها دوره هایی هستند که نیاز به پرداخت هیچ گونه شهریه ای ندارد و مجاز شدن در این دو قسمت اهمیت بالایی دارد.

رتبه در سهمیه و رتبه کشوری

یکی از مهم ترین بند های مندرج در کارنامه انتخاب رشته زبان داوطلب رتبه داوطلب در سهمیه است. رتبه در سهمیه، یعنی رتبه ای که داوطلب توانسته در میان شرکت کنندگان همان سهمیه کسب کند و در حقیقت مبنای قبولی داوطلب در کنکور همین رتبه در سهمیه وی خواهد بود. بنابراین هر داوطلب برای قبولی در دانشگاه های سراسری با داوطلبان همان سهمیه رقابت می کند و مقایسه رتبه دو داوطلب در دو سهمیه جداگانه درست نخواهد بود.

چنانچه داوطلب نسبت به کل داوطلبان شرکت کنندگان در کنکور سراسری و زیرگروه آزمایشی که در آن شرکت کرده است، سنجیده شود، رتبه او کشوری خواهد بود. گاها بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور زبان 1401 پذیرش در برخی از رشته ها به صورت کشوری انجام می شود.

رتبه در زیر گروه

گروه آزمایشی انتخاب رشته کنکور زبان ۱۴۰۱ هم مانند سایر گروه های آزمایشی از چندین زیر گروه تشکیل شده است. تفاوتی که این زیر گروه ها با هم دارند، تفاوت ضرایب دروس ها است، یعنی این رتبه بر اساس ضرایب دروس در هر زیر گروه به دست می آید. یعنی داوطلبی می تواند در یک زیر گروه رتبه ی بالایی کسب کند که در درسی که بیشترین ضریب را داشته، بهترین عملکرد را نشان داده است.

تاثیر سوابق تحصیلی

قسمتی از کارنامه ی کنکور هم به تاثیر سوابق تحصیلی داوطلب می پردازد. منظور از سوابق تحصیلی برای کسانی که دیپلم خود را در سال ۸۴ و بعد از آن گرفته اند، همان معدل سال سوم دبیرستان است و برای کسانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را در سال ۹۰ و بعد از آن گرفته اند، معدل پیش دانشگاهی می باشد. سوابق تحصیلی در انتخاب رشته زبان خارجی ۱۴۰۱ تاثیر مثبت دارد

استان بومی داوطلب

پذیرش در برخی از رشته ها بر اساس استان بومی داوطلب انجام می شود و این بدین معناست که در برخی رشته ها به دلیل کاهش رفت آمد و یا حتی کمبود خوابگاه 80 درصد از ظرفیت یک کد رشته محل به داوطلبان بومی آن استان و 20 درصد دیگر به داوطلبان آزاد و غیر بومی اختصاص دارد. شما عزیزان برای اطلاع از ناحیه بوم خود می توانید به دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته کنکور سراسری زبان های خارجی 1401 مراجعه کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1401 | رتبه قبولی

سوال بسیاری از متقاضیان کنکور سراسری زبان پس از دریافت نتایج اولیه این می باشد که با رتبه ای که بدست آورده ام در چه کد رشته محلی شانس قبولی دارم و می توانم در فرم انتخاب رشته کنکور زبان 1401 درج کنم؟

در پاسخ باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین نکاتی که یک داوطلب کنکور زبان باید از آن مطلع باشد، آخرین قبولی های کنکور سال قبل با رتبه و تراز مشابه خود است. این امر به داوطلب کمک می کند تا انتخاب رشته دقیق تری داشته باشد. داوطلبی اگر بخواهد بداند در کنکور سال پیش داوطلبی که رتبه و ترازی مشابه وی داشته، در چه رشته و دانشگاهی پذیرفته شده است، بایستی از رتبه های قبولی سال گذشته کمک بگیرد.

رشته های ارائه شده در زیرگروه زبان خارجی در دوره های دانشگاه های سراسری دارای یک ظرفیت محدود است. اطلاع از این ظرفیت ها با بررسی دفترچه مربوط به انتخاب رشته کنکور سراسری زبان ۱۴۰۱ امکان پذیر است. 

دوره ظرفیت دوره
روزانه 3 هزار و 701 نفر
نوبت دوم (شبانه) 690 نفر
پیام نور 8 هزار و 480 نفر
مناطق محروم 82 نفر
فرهنگیان هزار و 16 نفر
غیرانتفاعی 4 هزار و 770 نفر
پردیس خودگردان 25 نفر
جمع 18 هزار و 894 نفر

 

بخوانید:آخرین رتبه قبولی کنکور زبان

 

نحوه چینش الویت ها در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1401

چینش الویت های استخراج شده در فرم انتخاب رشته کنکور زبان ۱۴۰۱ دارای اصولی می باشد که اطلاع از آن برای داشتن یک انتخاب رشته آگاهانه بسیار حائز اهمیت است. توصیه کارشناسان تحصیلی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل این است که حتما الویت های خود را در سه دسته شامل انتخاب خوش بینانه، انتخاب های نرمال و انتخاب های بد بینانه از دفترچه استخراج کنید.





:: برچسب‌ها: انتخاب رشته کنکور زبان ,
:: بازدید از این مطلب : 229

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: