دانشگاه مجازی چیست ؟
نوشته شده توسط : دانتل

دانشگاه مجازی چیست ؟ دانشگاه های مجازی نسبت به گذشته، گسترش بیشتری داشته اند و این موضوع امکان تحصیل بدون محدودیت زمانی و مکانی را برای تمامی دوستداران تحصیل فراهم کرده است. همانطور که از نام دانشگاه مجازی برمی آید، کلاس های درسی در این دانشگاه ها بدون حضور فیزیکی استاد و دانشجو برگزار می شود. علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه های الکترونیکی، برای ثبت نام در این دانشگاه ها، حتما باید بر اساس نرخ مصوب، شهریه بپردازند. در صورتی که مایل هستید اطلاعات بیشتری را پیرامون دانشگاه مجازی کسب کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

منبع: دانشگاه مجازی چیست

دانشگاه مجازی چیست ؟

یکی از روش های تحصیل از راه دور، تحصیل در دانشگاه های مجازی می باشد؛ دانشجویان می توانند از طریق شرکت در دانشگاه های الکترونیکی، به صورت آنلاین در کلاس های درسی خود حضور داشته باشند و اینگونه دروس و دوره های تحصیلی خود را پشت سر گذاشته و در نهایت مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند. تمامی دانشجویان می توانند در رشته های مختلفی که از سوی دانشگاه ها اعلام می گردد، در این دانشگاه‌های الکترونیکی تحصیل کنند.

در دانشگاه های مجازی، پذیرش دانشجو در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام می شود. بنابراین متقاضیان این دو مقطع تحصیلی می توانند در خانه و در هر نقطه ای از کشور، بدون اینکه نیازی به حضور آن ها در کلاس درس باشد، در رشته مورد علاقه شان ادامه تحصیل دهند.

از مهم ترین ویژگی های دانشگاه الکترونیکی می توان به دسترسی آسان، بدون نیاز به حضور فیزیکی در کلاس درس، محدود نبودن به زمان و مکان خاص و … اشاره کرد. لازم است در نظر بگیرید که دانشگاه‌های الکترونیکی به صورت شهریه پرداز اداره می شوند و دانشجویان در صورتی مجاز به شرکت در کلاس های درسی خواهند بود که ابتدا شهریه مصوب را پرداخت کرده باشند.

تدریس در دانشگاه‌های الکترونیکی به صورت چند رسانه ای است و مطالب و سرفصل دروس در قالب پی دی اف، کتاب های الکترونیکی و … در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. دانشجویان و اساتید در دانشگاه مجازی به صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط هستند و سوالات خود را در بستر آنلاین با یکدیگر مطرح می کنند.

نحوه ورود به دانشگاه های مجازی 

علاقه مندان به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های الکترونیکی ، لازم است که در کنکور سراسری ثبت نام کنند و پس از اینکه مجاز به انتخاب رشته شدند، بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری، اقدام به انتخاب کد رشته محل های مورد نظر خود نمایند.

در صورتی که پس از اعلام نتایج کنکور سراسری، متقاضیان موفق به کسب نتیجه قبولی شده باشند، می توانند به صورت اینترنتی در کلاس های درس شرکت کنند؛ اما در نهایت امتحانات دانشگاه مجازی به صورت حضوری برگزار می شود.

برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مجازی نیز لازم است متقاضیان در کنکور کارشناسی ارشد نام نویسی کنند و در صورتی که موفق به کسب رتبه و تراز علمی مناسبی شوند و مجاز به انتخاب رشته گردند، می توانند کد رشته محل های مرتبط با دانشگاه‌های الکترونیکی را در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

 

 

لیست دانشگاه های مجازی

دانشگاه مجازی از دانشگاه های معتبر در کشور است که زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال فعالیت است. این دانشگاه از طریق ثبت نام کنکور سراسری و همینطور پذیرش بدون کنکور در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو جذب می کند.

دانشگاه‌های الکترونیکی فرصتی را برای داوطلبانی فراهم کرده اند که علاقه ای به شرکت در کلاس های حضوری ندارند و یا به دلیل شرایط زندگی و کارهایی که دارند، نمی توانند به صورت حضوری ادامه تحصیل دهند.  نیازی به حضور فیزیکی داوطلبان در کلاس های درسی دانشگاه مجازی نیست و آن ها می توانند بدون دغدغه در هر زمان که بخواهند مطالعه دروس خود را پیش ببرند و وارد مقاطع بالاتر شوند.

در ادامه این مقاله لیستی از دانشگاه های مجازی که زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال فعالیت هستند را آورده ایم:

 لیست دانشگاه‌های مجازی زیر نظر وزارت علوم
دانشکده مجازی علوم حدیث دانشکده الکترونیک دانشگاه شیراز مرکز آموزش‌‌های مجازی دانشگاه امیر کبیر
مؤسسه غیرانتفاعی آموزش عالی رایانه‌ای تهران مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه سهند مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه شهید بهشتی دوره‌های الکترونیکی مرکز آموزش الترونیک دانشگاه خواجه نصیر مؤسسه آموزش عالی فارابی
مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه اصفهان مرکز آموزش‌‌های مجازی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان مرکز آموزش‌ های الکترونیکی دانشگاه تهران
مرکز آموزش‌ های‌ الکترونیکی دانشگاه صنعتی اصفهان دانشگاه الکترونیکی فاران مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی نور طوبی
دانشگاه مجازی المصطفی آموزش‌‌های مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشگاه مجازی امام خمینی
واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه مهر البرز موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رایانه­ای تهران
مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاه امیرکبیر دانشکده آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه قم دانشکده مجازی علوم حدیث
مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

مزایا دانشگاه مجازی

این دانشگاه‌ها در شرایط فعلی جامعه قادر به پاسخگویی به نیازها هستند. با ثبت نام در این کلاس‌ها می‌توان هم دارای شغل بود و هم به تحصیل پرداخت. نیازی نیست دانشجویان زمانی را صرف رفت و آمد در ترافیک کلان شهرها نموده و باعث آشفتگی شهر و احوالات فردی خود شوند. سایر مزایای دوره‌های مجازی عبارتند از:

  1. لازم نیست وقتی برای حضور در کلاس در نظر گرفته شود.
  2. می‌توان از روش مطالعه انعطاف‌پذیر طبق احتیاج دانشجو استفاده نمود.
  3. سرعت کلاس را دانشجو مشخص می‌کند.
  4. همانند کلاس‌های درسی حقیقی برنامه آموزشی، راهنمایی درس، دروس مرجع و… وجود دارد.
  5. مطالعه به صورت آنلاین باعث بهره‌گیری از مزایای کار گروهی می‌شود.
  6. دسترسی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیز یکی از مزایای این دانشگاه هاست.
  7. ارزیابی‌ها نیزآنلاین انجام می شود.
  8. می‌توان بیش از یک درس یا رشته را برای آموزش انتخاب کرد.
  9. زمان استفاده از آموزش‌ها متناسب با شرایط دانشجو است.
  10. در هرمکانی امکان استفاده از آموزش‌ها وجود دارد.
  11. هزینه‌ها کاهش می یابد.
  12. امکان استفاده عمومی از اطلاعات بوجود می آید.
  13. استفاده از امکانات مالتی مدیا باعث ثبت بهترمطالب در ذهن می‌شود.

معایب دانشگاه مجازی

آموزش مجازی علاوه بر محاسن فراوان دارای معایبی نیز می‌باشد. برخی از این معایب عبارتند از:

  1. ضروری است که مخاطبان سواد رایانه‌ای کافی داشته باشند.
  2. مسئله صدور و اعتبار گواهی‌نامه
  3. آموزش برای اساتید در این شیوه دشوار است واین باعث متواری شدن آموزشگران می شود.
  4. در این شیوه مسائل مربوط به حق مولف منابع اطلاعاتی دچار مشکل می شود.
  5. نیاز به استفاده از ابزارها و تجهیزات خاصی وجود دارد که در اختیار همه اقشار جامعه نیست.

 

 

حتما بخوانید: راهنما ثبت نام بدون کنکور

 

شهریه دانشگاه های الکترونیکی 

همانگونه که اشاره کوتاهی کردیم، دانشگاه‌های الکترونیکی به صورت شهریه پرداز اداره می شوند. در واقع دانشجویان با پرداخت شهریه مجاز به شرکت در کلاس های درسی آنلاین خواهند بود.

توصیه مشاوران دانتل این است که ابتدا از میزان شهریه رشته و مقطع مورد نظر خود در دانشگاه های مجازی مطلع گردید، سپس اقدام به انتخاب آن ها نمایید تا پس از قبولی، با مشکلات مالی مواجه نشوید.

هر کدام از دانشگاه های مجازی، یک شهریه ثابت و یک شهریه متغیر دارند؛ شهریه ثابت از ابتدای تحصیل تا پایان سنوات، مبلغ ثابت و مشخصی می باشد. اما شهریه متغیر به ازای هر واحد درسی است که ممکن است سالانه نیز کمی افزایش پیدا کند.

به طور کلی شهریه مقطع کارشناسی ارشد از مقطع کارشناسی بیشتر می باشد. از سویی دیگر میزان شهریه در دانشگاه‌های الکترونیکی مختلف در سراسر کشور بر اساس کیفیت و امکانات آموزشی که به دانشجویان ارائه می دهند، مقادیر متفاوتی می باشد. در سال گذشته دانشگاه مجازی علم و صنعت و دانشگاه شیراز، بیشترین شهریه را در میان تمامی دانشگاه‌های الکترونیکی از دانشجویان دریافت می کردند. در جدول زیر میزان شهریه ثابت و متغیر در مقطع کارشناسی مرتبط با دانشگاه علم و صنعت را آورده ایم :

شهریه ثابت و متغییر مقطع کارشناسی
میزان شهریه ثابت یک ترم تحصیلی  1 میلیون 700 هزار تومان
میزان شهریه متغیر هر واحد درسی پایه یا اختیاری   200 هزار تومان
میزان شهریه متغیر هر واحد درسی اصلی یا تخصصی  200 هزار تومان
میزان شهریه متغیر هر واحد عملی یا آزمایشگاهی  200 هزار تومان
میزان شهریه متغیر هر واحد پایان نامه  370 هزار تومان

لازم به ذکر است که میزان شهریه های درج شده در جدول فوق مرتبط با سال تحصیلی 1400 است؛ هر ساله شاهد افزایش میزان شهریه ها می باشیم و لازم است برای سال تحصیلی جدید، این مبالغ را 10 الی 15 درصد افزایش دهید.

اعتبار مدرک دانشگاه مجازی

دانشگاه های مجازی شرایطی را فراهم کرده اند که تمامی علاقه مندان به تحصیل می توانند در هر نقطه ای از کشور که باشند، از منزل به صورت از راه دور تحصیل کنند و مدرک تحصیلی دریافت کنند.

بسیاری ممکن است به دلایل مختلفی همچون نگهداری از فرزند، شاغل بودن، تاهل، هزینه های رفت و آمد و … شرایط حضور فیزیکی در کلاس های درسی را نداشته باشند اما بخواهند به صورت آنلاین تحصیل کنند.

از نگرانی ها و دغدغه های اصلی علاقه مندان به آموزش الکترونیکی میزان اعتبار مدرک تحصیلی این دانشگاه ها می باشد. در واقع متقاضیان می خواهند بدانند که آیا مدرکی که از سوی دانشگاه مجازی دریافت می کنند، معتبر است یا خیر. چراکه آن ها در هر ترم شهریه پرداخت می کنند و بدیهی است که انتظار دارند در پایان مدرک معتبری را دریافت کنند.

مطابق اطلاعیه وزارت علوم، تمامی دانشگاه‌های الکترونیکی که در این مقاله از سایت دانتل به آن ها اشاره کردیم، مورد تائید هستند و مدرکشان معتبر است و می توانند با استفاده از آن جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کنند. ضمن اینکه مدارک دانشگاه‌های الکترونیکی در سطح بین المللی و جهانی نیز اعتبار دارد و حتی برای مهاجرت نیز قابل استفاده می باشد.

لازم به ذکر است که اعتبار مدرک دانشگاهی به دانشگاه برگزار کننده دوره های مجازی، وابسته است. بنابراین اگر دانشگاهی اقدام به جذب دانشجو با رتبه های بالاتر می کند، بدیهی است که اعتبار مدرک بالاتری نیز دارد.

مشاوره ثبت نام دانشگاه

یکی از نگرانی های علاقه مندان به دانشگاه مجازی این است که آیا مدرک تحصیلی آن ها جهت شرکت در آزمون های استخدامی معتبر است یا خیر. لازم است بدانید که مدرک تحصیلی دانشگاه‌های الکترونیکی برای شرکت در آزمون های استخدامی در کشور معتبر می باشد. به طوری که هر ساله تعدادی از پذیرفته شدگان در این آزمون ها، از میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌های الکترونیکی هستند.

چنانچه پیرامون دانشگاه مجازی و نحوه پذیرش در آن سوالی دارید، می توانید پاسخ سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل مشاوره دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه مجازی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا مدرک دانشگاه مجازی مورد تائید وزارت علوم است؟

بله، مدرک اغلب دانشگاه های مجازی مورد تائید وزارت علوم می باشد.

آیا دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه الکترونیکی باید شهریه بپردازند؟

بله، دانشجویان موظف هستند که در هر ترم شهریه مصوب دانشگاه را پرداخت کنند.

آیا مدرک دانشگاه الکترونیکی معتبر است؟

بله، مدارک دانشگاه‌های الکترونیکیدر سطح کشوری و بین المللی معتبر است و حتی متقاضیان با استفاده از آن برای مهاجرت نیز می توانند اقدام کنند.

منبع: دانشگاه مجازی چیست





:: برچسب‌ها: دانشگاه مجازی چیست ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: