نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۲ چگونه است و تغییرات کنکور شامل چه مواردی است؟ داوطلبان پشت کنکوری که می خواهند در کنکور سراسری 1402 شرکت کنند، باید از تغییرات کنکور مطلع باشند و مطابق با آن میزان آمادگی خود را برای شرکت در جلسه آزمون افزایش دهند. از مهم ترین تغییرات کنکور سراسری از سال 1402 می توان به تغییر میزان تاثیر معدل، نحوه طراحی سوالات، زمان برگزاری کنکور سراسری و … اشاره کرد. در صورتی که می خواهید از جزئیات تغییرات کنکور و نحوه برگزاری کنکور 1402 مطلع شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

منبع: نحوه برگزاری کنکور

نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده، از سال 1402 تغییرات بسیاری در کنکور سراسری ایجاد خواهد شد که لازم است داوطلبان پشت کنکوری از آن ها مطلع گردند و بر اساس آن ها یک برنامه ریزی دقیق و اصولی برای مطالعه کردن و افزایش آمادگی برای شرکت در جلسه این آزمون داشته باشند.

لازم است اشاره کنیم، در صورتی که تغییرات و نحوه برگزاری کنکور 1402 در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، از طریق رسانه های مختلف در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد. در ادامه قصد داریم توضیحات کاملی از جرئیات تغییرات کنکور 1402 را ارائه کنیم.

تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری 1402 | برگزاری کنکور دو بار در سال

سوالات کنکور سراسری 1402 بر اساس منابع نظام آموزشی جدید (6-3-3) طراحی خواهد شد. مجری کنکور سراسری در تمامی زیرگروه های آزمایشی سازمان سنجش است که هر ساله مناطع آزمون و همینطور حذفیات کنکور سراسری را از طریق سایت سنجش منتشر می کند و در اختیار متقاضیان قرار می دهد. در واقع به این صورت نحوه طراحی سوالات را به متقاضیان اطلاع رسانی می کند.

از مهم ترین تغییرات در نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را تصویب کرده است، برگزاری کنکور سراسری دو بار در سال می باشد. 

زمان ثبت نام کنکور زمان برگزاری آزمون
8 تا 14 آبان 1401  29 و 30 دی 1401
15 تا 21 فروردین 1402 14 و 15 تیر 1402
 

از مزیت های این تغییر در کنکور سراسری این است که اگر فردی نتواند با یکبار شرکت در کنکور، نتیجه لازم را کسب کند، می تواند به جای یک سال صبر کردن، 6 ماه دیگر صبر کند و مجدد برای ورود به رشته مورد علاقه خود در دانشگاه های مختلف اقدام نمایند. لازم است اشاره کنیم که متقاضیان پس از شرکت در دو مرحله از کنکور سراسری، می توانند از رتبه و تراز علمی که بهتر است برای ورود به دانشگاه و انتخاب رشته استفاده کنند.

این نوع از برگزاری کنکور سراسری سبب می شود که داوطلبان با یکبار شرکت کردن در این آزمون، ضمن آشنا شدن با سبک سوالات، با شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت خود، بدون استرس در آزمون بعدی همان سال شرکت کنند. توصیه می شود حتما مقاله راهنما زیر را مطالعه نمایید.

 

بخوانید: راهنما ثبت نام کنکور

 

افزایش تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402

بر اساس تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی، در در نحوه برگزاری کنکور سراسری 1402 میزان تاثیر معدل در کنکور بر اساس معدل پایه دوازدهم و به صورت 60 درصد قطعی خواهد بود. بنابراین لازم است متقاضیان به معدل پایه دوازدهم خود توجه داشته باشند چراکه در قبولی آن ها در کنکور سراسری دارای تاثیر بسیاری است. در ادامه تاثیر معدل در کنکور شرح داده ایم.

  • سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳: فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴: فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵: فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن: پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی

توجه : داوطلبانی که نتوانند در مقطع دوازدهم معدل خوبی را کسب کنند، می توانند برای افزایش معدل خود، از ترمیم معدل استفاده کنند و معدل مقطع دوازدهم خود را بهبود ببخشند. البته لازمه این بند برگزاری آزمون های نهایی مدارس در سطح استانداردی است تا عدالت در میان تمامی داوطلبان برقرار باشد.

با توجه به آخرین اطلاعیه ها داوطلبان تا ۱۰ بار می توانند در ترمیم معدل خود شرکت کنند.

تغییر در نحوه طراحی سوالات | تغییرات نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲

از دیگر تغییرات نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ ، تغییر تعداد دفترچه سوالات کنکور سراسری برای تمامی زیر گروه های آزمایشی می باشد. 

بر این اساس تصمیم بر این است که تعداد دفترچه های کنکور سراسری به سه دفترچه افزایش پیدا کند و در روز آزمون یک دفترچه عمومی و دو دفترچه اختصاصی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. همینطور برای پاسخگویی به سوالات هر دفترچه، مدت زمان 70 دقیقه در اختیار متقاضیان قرار داده شود. (البته در صورتی که دروس عمومی از کنکور سراسری حذف نشود.)

با تمهیداتی که اندیشیده شده است، در سال های آینده و احتمالا از کنکور سراسری 1403 شاهد برگزاری آزمون به صورت آنلاین و آفلاین باشیم. 

 

 

حذف دروس عمومی 

از دیگر تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ حذف دروس عمومی می باشد. به طوری که این آزمون فقط مختص به دروس تخصصی برگزار می گردد. 

چنانچه دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شود، مبنای ارزیابی دروس عمومی، سوابق تحصیلی داوطلبان خواهد بود. دروس تخصصی نیز با توجه به درصد های اکتسابی داوطلب در جلسه آزمون و همینطور سوابق تحصیلی او ارزیابی خواهند شد. برای اطلاع از منابع کنکور سراسری مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

 

استفاده از نتیجه آزمون سراسری به مدت دو سال | نحوه برگزاری کنکور 1402

با توجه به تصمیماتی که در زمینه تغییر کنکور سراسری از سال 1402 در نظر گرفته شده است، متقاضیان می توانند از نتیجه آزمون خود به مدت دو سال برای ورود به دانشگاه های سراسری و آزاد استفاده کنند. در واقع اینطور می توان گفت که نتایج آزمون کنکور سراسری از سال 1402 به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت.

تعیین معدل برای ورود به دانشگاه ها

از دیگر تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری سال 1402 این است که هر کدام از دانشگاه ها می توانند بر اساس جایگاه علمی و رتبه ای که دارند، برای پذیرش دانشجویان، یک حد نصاب معدلی را تعیین کنند.

بر این اساس حتی اگر داوطلبی در کنکور سراسری رتبه و تراز خوبی را کسب کرده باشد، اما معدل او پایین باشد از ورود به دانشگاه های که حد نصاب معدل تعیین شده برای تحصیل در آن بالاتر از معدل او باشد، باز می ماند. 

حذف زیر گروه ها رشته ها

همانگونه که رشته های دانشگاهی در هر گروه آزمایشی در یک زیر گروه قرار می گیرند. (به طور مثال کنکور تجربی دارای ۵ زیر گروه و کنکور ریاضی دارای ۳ زیر گروه می باشد) دروس امتحانی در هر زیر گروه دارای ضریب مختص به خود بودند و هر رشته در یک زیر گروه قرار می گرفت.

با توجه به تغییرات نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ زیر گروه ها در آزمون سراسری 1402 حذف خواهند شد و دیگر زیر گروهی وجود نخواهد داشت. 

مهم ترین تغییرات ثبت نام کنکور سراسری 1402

نیازی نیست در مورد تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری 1402 نگران باشید، چراکه در صورتی که کوچکترین تغییری در این آزمون ایجاد شود، سازمان سنجش آموز کشور آن را در دستورالعمل مرتبط با آزمون یعنی دفترچه راهنمای ثبت نام در کنکور سراسری درج کرده و در اختیار داوطلبان قرار می دهد.

دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری در بر دارنده نحوه ثبت نام، شرایط و مدارک لازم، ضرایب دروس در هر زیرگروه آزمایشی، منابع مطالعاتی برای هر سرفصل امتحانی و … است که لازم است در مهلت نام نویسی کنکور سراسری نسبت به دریافت آن از طریق سایت سنجش و مطالعه آن اقدام کنند.

به محض انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 1402 و اعمال تغییرات، جزئیات را در این مقاله از سایت دانتل اطلاع رسانی خواهیم کرد.

آیا کنکور 1402 حذف می شود؟

در صورتی که تغییراتی که پیرامون آن ها اطلاعاتی را ارائه کردیم، در کنکور 1402 اعمال شود، در واقع 60 درصد از نمره قبولی داوطلب وابسته به سوابق تحصیلی او و 40 درصد باقی مانده وابسته به نمره او در کنکور سراسری است. 

همینطور متقاضیان در جلسه آزمون فقط باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ بدهند؛ بنابراین کنکور سراسری 1402 حذف نمی شود اما تغییرات بزرگی در روند اجرای آن و نحوه پذیرش دانشجو به واسطه آن ایجاد می شود.

 

 

مشاوره نحوه برگزاری کنکور 1402

در صورتی که از داوطلبان کنکور سراسری 1402 می باشید، بهتر است ابتدا دفترچه ثبت نام کنکور سراسری را به دقت مطالعه کنید تا از کوچکترین جزئیات مرتبط با این آزمون مطلع شوید. بسیار مهم است که شما خودتان را مطابق با تغییراتی که در این آزمون اعمال خواهد شد برای شرکت در جلسه آزمون آماده کنید تا بتوانید در این رقابت سخت، موفق به قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود شوید.

برنامه ریزی مطالعاتی برای قبولی در کنکور سراسری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بسیار مهم است شما اینکار را با علم و آگاهی از نحوه مطالعه برای قبولی در کنکور سراسری انجام دهید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای اینکه نسبت به روند مطالعاتی خود و درست بودن آن اطمینان داشته باشد، به کمک مشاوران با تجربه برنامه ریزی مطالعاتی خود را انجام دهید. می توانید در این زمینه مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۲ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا تعداد برگزاری کنکور سراسری 1402 تغییر خواهد کرد؟

بله، از کنکور سراسری 1402، آزمون سراسری دو بار در سال برگزار خواهد شد.

تغییرات نحوه برگزاری کنکور 1402 شامل چه مواردی است؟

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده، تغییرات کنکور سراسری 1402 شامل حذف دروس عمومی، برگزاری کنکور دروس تخصصی دو بار در سال، افزایش تاثیر مدل در کنکور و … خواهد بود.

تاثیر معدل در کنکور 1402 چقدر است؟

مطابق با متن مقاله، تاثیر معدل در کنکور سراسری به صورت 60 درصد قطعی می باشد.

منبع: نحوه برگزاری کنکور





:: برچسب‌ها: نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: