روش صحیح مطالعه کنکور سراسری 1402
نوشته شده توسط : دانتل

آشنایی با روش های صحیح مطالعه کنکور سراسری به شما کمک می‌کند تا مطالب را بهتر یاد بگیرید و یاداوری مناسب تری هم در جلسه آزمون داشته باشید. بعضی از دانش آموزان ساعات بسیاری را به درس خواندن اختصاص می‌دهند، اما به این دلیل که شیوه صحیح مطالعه را نمی دانند به اندازه زمانی که صرف می کنند، نتیجه نمی گیرند. در این مطلب سعی می کنیم تا راهکارهایی را برای رسیدن به یک مطالعه موفق با یکدیگر و شیوه صحیح مطالعه کنکور سراسری 1402 بررسی کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری 1402 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

منبع: روش صحیح مطالعه کنکور سراسری 

شیوه های صحیح مطالعه کنکور 1402

نخستین قدم برای شروع هرکاری، این است که از خودتان بپرسید: (چرا این کار را انجام می دهم؟). وقتی شما اهداف خود را از انجام یک کار مشخص کرده باشید، با کیفیت بهتری آن را انجام می دهید. به عبارتی می توان گفت، هدف داشتن، به شما انگیزه می دهد و انگیزه، کیفیت کار را افزایش می دهد.

سعی کنید پیش از شروع مطالعه، اهداف مشخصی از مطالعتان را، برای خود در نظر بگیرید. کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی به شما در پیدا کردن اهداف و برنامه ریزی راه های رسیدن به آن، کمک خواهد کرد.

بخوانید: جمع بندی کنکور 1402

روش های صحیح مطالعه کنکور سراسری 1402

روش پس خبا، سبکی از مطالعه را به شما آموزش می دهد که درصورت استفاده از آن، کیفیت مطالعه و یادگیری در شما به مراتب افزایش پیدا می کند. این روش از 5 مرحله متفاوت تشکیل شده است  که آنها را با یکدیگر بررسی می کنیم.

یک آشنایی کلی( پیش مطالعه)    

مطلبی که قرار است مطالعه کنید را یکبار به صورت روزنامه وار از اول تا آخر بخوانید. به تیترها، جداول یا تصاویری که می بینید، نگاهی کلی داشته باشید. چکیده ابتدای فصل یا خلاصه ای که در آخر آمده است را بررسی کنید.در این بخش به هیچ عنوان لازم نیست جزئیات و اسامی را یاد بگیرید. صرفا سعی کنید با کلیات موضوع آشنا شوید.

نقشه راه را ترسیم کنید (سوال کردن)

بعد از اینکه یک مطالعه کلی از مطالب داشتید، برای خودتان به این سوالات پاسخ دهید. موضوع اصلی این مطلب چیست؟ قرار است چه چیزهایی را، راجع به موضوع اصلی یاد بگیریم؟ کلیاتی که از مطلب فهمیده اید را یکبار با خودتان مرور کنید.

تا این مرحله شما می بایست یک آشنایی نسبی با مطالب پیدا کرده باشید و بدانید که در این مطلب قرار است چه چیزهایی را یاد بگیرید. کلیات موضوع باید در ذهنتان به خوبی نقش پیدا کرده باشد.

یکبار دیگر، با دقت بیشتر (خواندن)

اکنون نوبت آن رسیده که با دقت بیشتری مطالب را بررسی کنید. یکبار دیگر شروع به مطالعه کنید، زیر نکات مهم خط بکشید، جزئیات را بادقت حفظ کنید و اگر لازم می دانید، نکاتی را داخل متن کتاب یادداشت کنید. این مرحله اصلی ترین بخش مطالعه است، در نتیجه سعی کنید به خوبی از پس انجام آن بربیایید.

بخوانید: منابع کنکور سراسری 1402

توقف کنید (به خود پس دادن)

پیش از اینکه کل حجم درنظر گرفته شده را مطالعه کنید، در برخی از قسمت ها توقف کنید. آنچه خوانده اید را یکبار برای خودتان توضیح دهید. سعی کنید یاد گرفته هایتان را تثبیت کنید. در صورتی که آنچه خوانده اید را به خوبی فهمیده اید، به سراغ مطالعه سایر بخش ها بروید.

از خودتان امتحان بگیرید (آزمون)

وقتی با روش بالا، کل مطلب را مطالعه کردید، یک بار از خودتان بخواهید که هرچه یاد گرفته اید را بیان کنید. سپس با کتاب درسی بررسی کنید و ببینید که آیا قسمتی را جا نینداخته اید؟ در این قسمت می توانید به جای مرور مجدد، سوالات آخر فصل را بررسی کنید و ببینید که آیا می توانید به آنها جواب دهید یا خیر

بخوانید: تست زنی شانسی

روش صحیح مطالعه کنکور سراسری 1402 | راهکارهای مناسب

ارتباط ها را پیدا کنید

یک مطالعه، در صورتی تبدیل به یک یادگیری عمیق می شود که شما بتوانید میان موضوعات مختلف ارتباط برقرار کنید. در غیر اینصورت شما صرفا تعدادی محفوظات جدا از هم را در ذهنتان دارید که دیر یا زود فراموش می شوند. سعی کنید بین بخش های مختلف مطالبی که خوانده اید یک ربط منطقی پیدا کنید. چرا نویسنده آنها را در کنار هم آورده است؟

خلاصه کنید

خلاصه نویسی، راهکاری است که اگر به درستی استفاده شود، می تواند فرایند مطالعه را تا حد زیادی بهبود ببخشد اما اگر به شکل صحیح از آن استفاده نکنید، صرفا بخش زیادی از وقت شما را از بین می برد. برای خلاصه نویسی سعی کنید، مطالب را به شکل خلاصه، موردی و تیترهای مهم مشخص کنید. اگر قرار است نوشته های کتاب را یکبار دیگر از اول بنویسید، سعی کنید داخل کتاب علامت گذاری کنید.

به علاوه معمولا توصیه می شود که در اولین مرتبه از مطالعه یک موضوع، خلاصه نویسی را انجام ندهید. این کار را به دفعات دیگری که برای مرور مطالب آماده می شوید بسپارید. زیرا در این زمان ها، تسلط شما روی مطالب بالاتر رفته و خلاصه نویسی زمان کمتری از شما می گیرد.

مرورهای مناسب

شرط اینکه یک موضوع جدید وارد حافظه بلندمدت شده و برای همیشه باقی بماند این است که در زمان های مناسب آن را مرور کنید. مرورها گاهی اوقات می بایست به صورت مطالعه مجدد و گاهی اوقات باید به صورت حل تمرین و تست زنی باشد.کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی مناسب، به شما در ارتباط با زمان های لازم برای مرور و شیوه های مناسب مرور، کمک خواهد کرد.

بخوانید: شیوه های صحیح تست زنی

شیوه صحیح مطالعه کنکور سراسری 1402 | موارد ممنوعه

برای اینکه مطالعه موفقی داشته باشید، علاوه براینکه برخی راهکارها را باید انجام دهید، بعضی کارها را نباید انجام دهید که در ادامه آنها را باهم بررسی می کنیم.

مطالعه طولانی

مدت زمان مطالعه شما باید بین یک ساعت و نیم تا نهایتا دو ساعت، باشد و پس از آن می بایست حداقل یک ربع را برای استراحت در نظر بگیرید. در غیر اینصورت ذهن شما خسته شده و کیفیت مطالعه پایین می آید.

تمرکز تقسیم شده

در هنگام مطالعه از انجام کارهای دیگری مثل چک کردن تلفن همراه، نگاه کردن به تلویزیون، گوش دادن موسیقی یا هرکار دیگری بپرهیزید. انجام هرکار دیگری در کنار مطالعه به این معناست که شما از مغزتان می خواهید، توجه خود را علاوه بر درس به موضوعات دیگری نیز اختصاص دهد. در نتیجه سرعت یادگیری پایین می آید یا مطالبی که مطالعه می کنید با مطالبی که از کارهای دیگر وارد مغزتان می شود، اختلاط پیدا می کند.

شب بیداری

یک عادت بسیار اشتباه، بیدار ماندن شبانه برای مطالعه است. مغز شما علاوه بر اینکه زمانی را برای یادگیری احتیاج دارد، به زمانی برای استراحت و تثبیت مطالب آموخته شده، نیاز دارد. در صورتیکه استراحت و خواب کافی را از ذهنتان دریغ کنید، احتمالا برخی مطالب را فراموش خواهید کرد و یا قدرت تمرکز شما کاهش پیدا می کند.

بخوانید: بهترین شیوه تست زنی کنکور سراسری

روش صحیح مطالعه کنکور سراسری 1402 | سوالات متداول

1.مدت زمان هر تایم مطالعه چقدر باید باشد؟

این میزان با توجه به آمادگی شما برای مطالعه مشخص می شود. بین 45 دقیقه برای کسانی که به سرعت حواسشان پرت می شود، تا دو ساعت برای افرادی که می توانند طولانی مدت و بدون خستگی مشغول مطالعه باشند در نظر گرفته می شود. با این حال از نظر بیشتر روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی، بهتر است پس از هر یک ساعت و نیم مطالعه، زمانی را استراحت کنید

2.چرا شب بیداری، کیفیت مطالعه را کاهش می دهد؟

خواب شبانه برای تثبیت مطالبی که یاد گرفته اید، بسیار لازم است. همچنین خستگی توانایی تمرکز شما را کاهش می دهد. در نتیجه بهتر است خواب کافی را در برنامه مطالعاتی خود لحاظ کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های صحیح مطالعه کنکور 1402 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

منبع: روش صحیح مطالعه کنکور سراسری 





:: برچسب‌ها: روش صحیح مطالعه کنکور سراسری 1402 ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: