تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ یکی از موضوعاتی است که برای شرکت کنندگان در این آزمون تبدیل به چالش شده است. طی سال های اخیر تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور افزایش پیدا کرده است به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بر اساس آخرین اخباری که در اختیار داریم، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1402 40 درصد و قطعی است. در صورتی که می خواهید پیرامون تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402 جزئیات بیشتری را دریافت کنید، در ادامه همراه ما باشید.

منبع: تاثیر معدل در کنکور

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ 

در شیوه برگزاری کنکور سراسری، تغییراتی ایجاد شده است و مسئولین در تلاش هستند تا عدالت در این آزمون اجرا گردد. به همین دلیل شاهد تغییراتی در نحوه برگزاری کنکور سراسری و همچنین نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور می باشیم. 

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای هر کدام از پنج زیر گروه آزمایشی شامل رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان مشابه سال گذشته 40 درصد و به صورت قطعی اعمال می شود. بنابراین داوطلبان کنکور سراسری باید به نمراتی که در دوره متوسطه دوم به خصوص پایه دوازدهم کسب می کنند نیز توجه داشته باشند.

طی سال های اخیر، درصد تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در رتبه قبولی کنکور سراسری، افزایش پیدا کرده است و در واقع معدل داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را پس از سال 84 به بعد دریافت و مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال 91 به بعد دریافت کرده اند، در کنکور سراسری موثر است. 

 

بخوانید: راهنما ثبت نام کنکور سراسری

 

میزان تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور 1402

بر اساس تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی، به منظور برگزاری عادلانه تر این آزمون، تغییراتی در روند برگزاری آن صورت گرفته است. دسته ای از داوطلبان که جزو مشمولین اعمال سوابق تحصیلی و تاثیر معدل در کنکور سراسری هستند، لازم است در هنگام ثبت نام، کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کنند تا در نتیجه کنکور آن ها اعمال شود. در ادامه میزان تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور در سال های مختلف را گردآوری کرده ایم.

سال برگزاری آزمون دروس پایه موثر  درصد و میزان تاثیر نحوه تاثیر
سال ۱۴۰۲ معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم  40 درصد تاثیر قطعی
سال ۱۴۰۳ معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم  50 درصد تاثیر قطعی
سال ۱۴۰۴ معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم 60 درصد تاثیر قطعی
سال ۱۴۰۵ معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم 60 درصد تاثیر قطعی

بر اساس دفترچه ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه های سراسری و آزاد سراسر کشور، بیش از 85 درصد از رشته های دانشگاهی به صورت بدون کنکور ارائه می شوند و پذیرش داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی آن ها صورت می گیرد. در این روند نحوه پذیرش متقاضیان باید به گونه ای باشد که تعادل و توازن میان پذیرش باآزمون و پذیرش بدون آزمون برقرار شود.

میزان تاثیر معدل نهایی برای داوطلبانی که در پذیرش بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در این آزمون شرکت می کنند، 100 درصد می باشد

میزان تاثیر معدل برای داوطلبان نظام جدید

داوطلبان که جزو فارغ التحصیلان نظام آموزشی جدید هستند و قصد شرکت در کنکور سراسری 1402 را دارند، باید در نظر داشته باشند که میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ این گروه آموزشی مشابه به نظام آموزشی قدیم و به صورت 40 درصد تاثیر قطعی پایه دوازدهم است. این قانون شامل تمامی زیرگروه های کنکور سراسری اعم از تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان خارجی می شود.

بر اساس آخرین اخباری که از سوی سایت سازمان سنجش دریافت کرده ایم، در چهار سال آینده میزان تاثیر سوابق تحصیلی تا 60 درصد و میزان کنکور سراسری برگزار شده برای دروس تخصصی تا 40 درصد خواهد بود.

همینطور برای کنکور 1402 – 1403 شاهد تاثیر 40 و 50 درصدی پایه دوازدهم خواهیم بود، ضمن اینکه برای کنکور 1404 پایه های یازدهم و دوازدهم و برای کنکور 1405 نمرات هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در نظر گرفته می شود.

 

 

میزان تاثیر معدل برای داوطلبان نظام قدیم

دسته ای از داوطلبان که مدرک تحصیلی خود را در نظام آموزشی قدیم دریافت کرده اند، باید توجه داشته باشند که میزان تاثیر معدل در کنکور برای آن ها نیز 40 درصد قطعی است.

بنابراین داوطلبان نظام قدیم که در یکی از رشته های تجربی، ریاضی، انسانی، علوم و معارف اسلامی فارغ التحصیل شده اند و دارای معدل بالایی هستند، می توانند از این فرصت استفاده کنند. لازم به ذکر است که سوابق تحصیلی داوطلبان نظام قدیم، نمرات تراز شده دیپلم و پیش دانشگاهی در نظر گرفته خواهد شد.

مشمولان تاثیر معدل سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲

در این قسمت به مشمولان تاثیر معدل سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ اشاره کرده ایم:

  • داوطلبانی که دارای مدرک نظام قدیم هستند و مدرک دیپلم خود را از سال 84 به بعد در یکی از رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند.
  • دسته ای از داوطلبان نظام قدیم که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال 91 به بعد و در یکی از رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند.
  • دسته از داوطلبان نظام جدید که مدرک دیپلم خود را در یکی از رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی پس از سال 98 دریافت کرده اند.

داوطلبان غیر مشمول 

  • داوطلبانی که جزو اسامی فارغ التحصیلان در رشته های فنی و حرفه ای هستند.
  • داوطلبانی که در یکی از رشته های غیرنظری فارغ التحصیل شده اند.
  • داوطلبانی که مدرک تحصیلی خود را قبل از سال 84 دریافت کرده اند.

تاثیر معدل برای دیپلمه های غیر مرتبط

دسته ای از داوطلبان کنکور سراسری قصد دارند در رشته ای غیر از رشته مرتبط با مدرک دیپلم خود در این آزمون شرکت کنند؛ به عنوان مثال داوطلبی که با مدرک دیپلم ریاضی قصد دارد در کنکور سراسری تجربی شرکت کند.

تاثیر معدل در کنکور برای این دسته از داوطلبان لحاظ می شود اما بی شک میزان آن نسبت به دیگر شرکت کنندگان در این آزمون کمتر است. به عبارت بهتر اثرگذاری سوابق تحصیلی این دسته از افراد، صرفا بر روی دروس مشترک بین دو رشته خواهد بود.

آیا ترمیم معدل را می توان انجام داد ؟

تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ صرفا برای داوطلبانی که دارای معدل بالایی هستند، امیدوار کننده و خوشایند است و برای داوطلبانی که نتوانسته اند معدل بالایی کسب کنند، چندان مطلوب نیست و چه بسا حس ناامیدی را در این دسته از افراد تقویت می کند.

به همین منظور وزارت آموزش و پرورش، شرایطی را فراهم کرده است که داوطلبانی که دارای معدل پایینی هستند، بتوانند با شرکت مجدد در امتحانات نهایی هماهنگ کشوری، معدل خود را افزایش دهند و به عبارتی شانسی برای ترمیم معدل خود داشته باشند.

پس از اینکه نتایج ترمیم معدل منتشر می شود، سازمان سنجش آموزش کشور نمره بهتر داوطلب را در نظر می گیرد؛ اینگونه داوطلبی که موفق به کسب نمره بالاتر نشود، فرصتی را از دست نداده و نمره قبلی او که بهتر است در کنکور سراسری در نظر گرفته می شود.

داوطلبانی که متقاضی ترمیم معدل هستند، لازم است یک ماه قبل از برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه، شهریور و یا دی ماه، به مدرسه محل فارغ التحصیلی خود مراجعه کنند و اقدام به ثبت نام در امتحانات ترمیم معدل نمایند. 

 

 

معدل چه سالی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ تاثیر دارد؟

برای دسته ای از داوطلبان که جزو متقاضیان نظام جدید هستند، معدل امتحان نهایی سال دوازدهم برای آن ها در نظر گرفته می شود. برای داوطلبان نظام قدیم، معدل مرتبط به امتحانات نهایی در سال سوم دبیرستان مد نظر قرار داده می شود. 

مطابق آنچه که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، تاثیر معدل در کنکور صرفا شامل حال افرادی می شود که مدرک دیپلم خود را پس از سال 84 دریافت کرده باشند. تمامی مشمولین سوابق تحصیلی باید در هنگام ثبت نام در کنکور سراسری، حتما اقدام به درج سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی خود نیز نمایند. 

جدول حداقل معدل برای تاثیر در کنکور 1402

برای بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری این سوال وجود دارد که حداقل نمره معدل برای تاثیر در کنکور سراسری چقدر می باشد. تاکنون اطلاعیه ای از سوی سایت سنجش پیرامون حداقل میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری دریافت نکرده ایم. 

اما به طور کلی اگر تراز اکتسابی داوطلب بیش تر از تراز آزمون در یک درس مشخص باشد، تاثیر معدل به صورت مثبت خواهد بود. در ادامه در جدول زیر تاثیر معدل برای زیرگروه های مختلف را آورده ایم :

معدل داوطلبان شرکت در کنکور سراسری
رشته تحصیلی میانگین معدل داوطلب
علوم انسانی ۱۱.۵۰ تا ۱۳.۵۰
علوم ریاضی ۱۲.۵۰ تا ۱۴.۵
علوم تجربی ۸.۵۰ تا ۱۱.۵۰

مشاوره تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402

داوطلبانی که دارای دیپلم رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش هستند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ نیستند. این دسته از متقاضیان در صورتی که تمایل به اعمال سوابق تحصیلی دارند، باید در امتحانات نهایی گروه آزمایشی که متقاضی شرکت در آن می باشند، شرکت کنند.

در صورتی فردی مدرک دیپلم خود را قبل از سال 84 دریافت کرده باشد، مشمول اعمال قانون تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402 نخواهد بود. باید بدانید که این موضوع به این معنی می باشد که معدل این داوطلب تاثیری در رتبه و تراز متقاضی ندارد و ترازی که در کارنامه اولیه او درج می شود، صرفا ترازی است که در نتیجه پاسخ دهی او به سوالات عمومی و اختصاصی در کنکور سراسری کسب کرده است.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله از سایت دانتل، پیرامون تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402 سوالی دارید، می توانید پاسخ سوال خود را از مشاوران این مجموعه دریافت کنید. برای ارتباط با مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره دانتل می توانید از خدمات مشاوره مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402 چگونه است ؟

تاثیر معدل به صورت قطعی و مثبت می باشد.

میزان تاثیر در آزمون سراسری 1402 به چه صورت است ؟

مطابق با آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر به صورت 40 درصد قطعی است.

آیا معدل در کنکور سراسری 1402 دارای تاثیرات منفی نیز می باشد ؟

بله، در صورتی که معدل داوطلب پایین تر از حداقل های اعلام شده باشد، دارای تاثیر منفی خواهد بود.

منبع: تاثیر معدل در کنکور





:: برچسب‌ها: تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: