شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی
نوشته شده توسط : دانتل

شرایط و قوانین ایست خدمت از تسهیلاتی است که برای دسته ای از مشمولان که در حین خدمت سربازی هستند و قصد ادامه تحصیل دارند، یا دچار بیماری شده اند، در نظر گرفته شده است. شرایط ایست خدمت سربازی شامل نداشتن غیبت، نداشتن سابقه فرار در حین خدمت و … است. ضمن اینکه تحصیل همزمان با خدمت سربازی امکان پذیر نیست و دانشجویان می توانند در صورت برخورداری از شرایط لازم، ایست خدمت‌سربازی را در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری دریافت کنند. در ادامه به قوانین و شرایط ایست خدمت پرداخته ایم.

منبع: شرایط ایست خدمت

ایست خدمت سربازی چیست؟

در کشور ما بسیاری از افراد تصور می کنند که با رفتن به خدمت سربازی، نمی توانند ادامه تحصیل دهند. به همین دلیل بسیاری با رفتن به خدمت سربازی، سعی می کنند ابتدا این دوره را به پایان برسانند و سپس برای ادامه تحصیل تصمیم گیری کنند. اما لازم است بدانید که خدمت سربازی نیز دارای قوانین خاص ایست خدمت سربازی می باشد و بر اساس قانون نظام وظیفه، مشمولان حتی در حین خدمت سربازی نیز مجاز به دریافت معافیت تحصیلی خواهند بود.

مشمولان نظام وظیفه عمومی تا زمان رسیدن به سن 18 سالگی تمام، تا یک سال فرصت دارند که وضعیت نظام وظیفه عمومی خود را مشخص کنند. برخی از مشمولان قصد ادامه تحصیل دارند اما نمی توانند در این فرصت یکساله در دانشگاه قبول شوند، برای اینکه غیبت نخورند، محبورند به خدمت سربازی اعزام شوند.

ادامه تحصیل به صورت همزمان با سربازی امکان پذیر نیست، اما اگر سربازی که درحال گذراندن خدمت سربازی است و به طور همزمان در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتر در دانشگاه پذیرفته می شود، می تواند با دریافت ایست خدمت سربازی، به طور موقتی از خدمت سربازی ترخیص شود و ادامه تحصیل دهد.

ایست خدمت سربازی اغلب برای ادامه تحصیل استفاده می شود اما به این معنی نیست که برای زمینه های دیگری کاربردی ندارد. برای دسته ای دیگر از مشمولان در حین خدمت سربازی که دچار بیماری خاصی می شوند نیز فراهم است. افرادی که مبتلا به بیماری خاصی هستند به گونه ای که قادر به ادامه خدمت سربازی نمی باشند، به صورت دائم است و در واقع به معنای معافیت دائم سربازی خواهد بود. اما اگر مشمول به بیماری قابل درمانی مبتلا شود، می تواند برای چند ماه و به صورت موقت دریافت کند و پس از بهبودی مجدد به خدمت نظام وظیفه عمومی اعزام گردد.

 

 

قوانین و شرایط ایست خدمت

مشمولان خدمت سربازی می توانند به جای گذراندن خدمت سربازی، معافیت تحصیلی دریافت کنند و اینگونه ادامه تحصیل دهند. اما اگر مشمولان به خدمت سربازی اعزام شوند و پس از اعزام قصد ادامه تحصیل داشته باشند و یا به علت بیمار شدن نتوانند ادامه خدمت خود را بگذرانند، می توانند ایست خدمت نظام وظیفه دریافت کنند. این دسته از افراد تا زمانی که در دانشگاه در حال تحصیل هستند، از معافیت تحصیلی حین خدمت سربازی برخوردار هستند و از گذراندن خدمت سربازی ترخیص می شوند.

بسیاری از مشمولان سربازی از این موضوع بی اطلاع هستند و نمی دانند که حتی در طول گذراندن خدمت سربازی نیز مجاز به دریافت ایست خدمت و ادامه تحصیل هستند. از همین رو در ادامه قصد داریم جزئیات بیشتری از این موضوع را ارائه دهیم.

شرایط دریافت ایست خدمت سربازی برای تحصیل

دریافت ایست خدمت سربازی برای ادامه تحصیل، دارای شرایط خاصی می باشد و در واقع تمامی سربازان نمی توانند به راحتی از این تسهیلات که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا در اختیار آن ها قرار داده است، استفاده کنند. در ادامه به شرایط لازم اشاره کرده ایم:

1. نداشتن غیبت سربازی

تنها مشمولانی که در حین خدمت سربازی می توانند ایست خدمت سربازی دریافت کنند که غیبت نداشته باشند. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل و دریافت معافیت نظام وظیفه را دارید، نباید غیبت داشته باشید. افرادی که دارای غیبت سربازی هستند، نمی توانند معافیت تحصیلی دریافت کنند.

2. نداشتن سابقه فرار حین خدمت

از اصلی ترین شروط دریافت ایست خدمت سربازی، نداشتن سابقه فرار در حین خدمت سربازی است. به عبارتی دیگر اگر مشمولانی فاقد غیبت سربازی نیز باشند اما در طول خدمت سابقه فرار حین خدمت را داشته باشند، نمی توانند ایست خدمت سربازی را دریافت کنند.

3. ممنوعیت تحصیل همزمان با خدمت سربازی

امکان تحصیل همزمان با سربازی وجود ندارد و اگر مشمولی قصد ادامه تحصیل در حین خدمت را داشته باشد، لازم است که تا زمان اتمام تحصیل موقت خود، سربازی خود را متوقف کند.

4. صدور ایست سربازی برای مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری

دریافت ایست خدمت سربازی و یا معافیت تحصیلی در طول خدمت سربازی فقط برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است. بنابراین دسته از مشمولان که در مقطع کاردانی پذیرفته شده اند، مجاز به استفاده از این طرح و قانون نخواهند بود.

از سویی دیگر مشمولان پس از اتمام مدت زمان ایست سربازی، باید به خدمت سربازی بروند. از سویی دیگر برای راحتی این دسته از متقاضیان نیز فرصت یک ساله ای پس از فارغ التحصیلی و یا انصراف از دانشگاه برای مشمولان در نظر گرفته شده است. همینطور لازم به ذکر است که مشمولان می توانند برای سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، ایست خدمت سربازی دریافت کنند و به عبارت بهتر امکان دریافت معافیت تحصیلی حین خدمت برای سه دفعه وجود خواهد داشت.

 

 

شرایط دریافت ایست خدمت سربازی برای معالجه و درمان بیماری

دسته از از مشمولان که دارای بیماری هستند، می توانند با استفاده از معافیت پزشکی یا ترخیص موقت، ایست خدمت سربازی دریافت کنند. نوع بیماری متقاضی تعیین کننده معافیت دائم و یا موقت برای فرد خواهد بود. متقاضیان این معافیت بر اساس تشخیص شورای پزشکی باید دارای یکی از شرایط زیر باشند:

  • عدم رشد و نمو عضلانی، جسمی و ناتوانی در انجام تکالیف نظامی
  • افت احشاء همراه با اختلال های عملی 
  • ابتلا به بیماری های قابل درمان و یا نیاز به عمل جراحی 
  • ابتلا به بیماری های پوستی
  • ابتلا به بیماری های غدد مترشحه داخلی
  • ابتلا به بیماری های داخلی اعصاب و مغز
  • ابتلا به بیماری های روانپزشکی
  • ابتلا به بیماری های ریه
  • ابتلا به بیماری های اسکلتی
  • ابتلا به بیماری های دستگاه تناسلی ادراری

مراحل دریافت ایست خدمت سربازی

افرادی که دارای شرایط ایست خدمت سربازی باشند و بخواهند معافیت تحصیلی موقت حین خدمت سربازی را دریافت کنند، لازم است مطابق مراحل دریافت ایست خدمت اقدام کنند. در ادامه به منظور راهنمایی شما مراحل دریافت دریافت معافیت تحصیلی را آورده ایم.

ابتدا مشمول باید به دانشگاهی که در آن قبول شده است، مراجعه نماید و سپس برگه درخواست معافیت تحصیلی خود را دریافت کند. این برگه باید به طور کامل توسط مشمول تکمیل گردد. سپس لازم است که برگه تکمیل شده درخواست معافیت تحصیلی، توسط مشمول به قسمت وظیفه عمومی محل خدمت تحویل داده شود.

طی این مرحله، وظیفه عمومی شرایط سرباز را برای دریافت معافیت تحصیلی بررسی می کند که به عنوان مثال دارای غیبت و یا سوء سابقه فرار از خدمت نباشد. در صورتی که متقاضی دارای شرایط لازم باشد، وظیفه عمومی مشمول را به یگان خدمت جهت ترخیص از خدمت سربازی معرفی می کند.

طی این مرحله لازم است که مشمول از طریق یگان خدمتی تسویه حساب مربوطه را پشت سر بگذارد و سپس به وظیفه عمومی محل خدمت خود مراجعه نماید. وظیفه عمومی محل خدمت نیز معافیت تحصیلی حین خدمت سربازی فرد را تائید و صادر خواهد کرد.

مشمولین پس از دریافت برگه معافیت تحصیلی، لازم است مجدد به دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند، مراجعه کنند و اینگونه ثبت نام خود را قطعی کنند.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که بر اساس قوانین، امکان ادامه تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد و مشمولانی که به علت بیماری قصد دریافت معافیت را دارند، لازم است از طریق معاینات پزشکی سربازی اقدام کنند و مراحلی که برای معاینه و اثبات بیماری را پشت سربگذارند تا بتوانند ایست خدمت سربازی را دریافت کنند.

 

بخوانید: معافیت سربازی

 

مشاوره شرایط و قوانین ایست خدمت

دسته ای از افراد که قصد دریافت ایست خدمت سربازی و معافیت تحصیلی را دارند، لازم است به این موضوع توجه کنند که این معافیت از نوع موقت است و افراد پس از اتمام تحصیل باید برای انجام خدمت سربازی اعزام شوند. 

در صورتی که در رابطه با شرایط و قوانین ایست خدمت ابهاماتی برایتان وجود دارد، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل استفاده کنید و برترین مشاوران تحصیلی در کشور در ارتباط باشید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط و قوانین ایست خدمت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ایست خدمت سربازی به چه معناست ؟

از تسهیلاتی است که به مشمولان واجد الشرایط برای ادامه تحصیل که در حین گذراندن سربازی هستند، تعلق می گیرد.

شرایط و قوانین ایست‌خدمت شامل چه مواردی است ؟

در متن مقاله فوق شرایط و قوانینبه طور کامل شرح داده شده است.

مدت زمان دریافت ایست خدمت سربازی چقدر است ؟

در نظر داشته باشید با توجه به مقطعی که متقاضی قصد تحصیل در آن را دارد، مدت زمان ایست خدمت نیز متقاوت می باشد.

منبع: شرایط ایست خدمت





:: برچسب‌ها: شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: