سهمیه ایثارگران کنکور سراسری
نوشته شده توسط : دانتل

سهمیه ایثارگران شامل دو دسته سهمیه 25 درصد و سهمیه 5 درصدی است؛ داوطلبان بر اساس سهمیه‌ای که دارند در یکی از این دو گروه دسته بندی می شوند و در همان گروه نیز مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند. داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه ایثار گران را دارند، می توانند در هنگام ثبت نام در کنکور سراسری و در زمان تکمیل فرم تقاضانامه اینترنتی، سهمیه خود را در فرم اینترنتی وارد کنند. از مزیت های برخورداری از سهمیه ایثارگران، این است که بر اساس قوانین، 30 درصد از ظرفیت کد رشته محل های ارائه شده در سراسر کشور، به داوطلبان با این سهمیه اختصاص دارد. در ادامه با مشاوران دانتل همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری از سهمیه ایثارگران آشنا شویم.

منبع: سهمیه ایثارگران کنکور سراسری

سهمیه ایثارگران کنکور سراسری

سازمان سنجش آموزش کشور مجری کنکور سراسری است که با اختصاص سهمیه های مختلف به داوطلبان کنکور سراسری، سعی دارد فضای رقابتی سالم و عادلانه ای را ایجاد کند تا تمامی داوطلبان بر اساس سهمیه‌ای که از آن برخوردار هستند، بتوانند در کد رشته محل مورد علاقه خود پذیرفته شوند.

یکی از سهمیه هایی که در کنکور سراسری اعمال می شود، سهمیه ایثارگران است که خود به دو دسته سهمیه 25 درصد ظرفیت و سهمیه 5 درصد ظرفیت تقسیم می شود. داوطلبانی که دارای شرایط لازم برای استفاده از سهمیه ایثارگران باشند، می توانند در زمان ثبت نام کنکور سراسری، اقدام به درج سهمیه خود در فرم تقاضانامه اینترنتی نمایند تا این سهمیه برای آن ها اعمال گردد.

از مزیت های استفاده از سهمیه این است که وقتی داوطلب واجدالشرایط از یک سهمیه، مشمول اعمال سهمیه ایثارگران باشد، به جای رقابت کردن با تمامی داوطلبان کنکور سراسری، با داوطلبانی که دارای سهمیه مشابه با او هستند، رقابت می کند. بنابراین می توان گفت سهمیه دارای تاثیر مثبتی در انتخاب رشته و کسب نتیجه قبولی داوطلب دارد.

 

بخوانید: ثبت نام کنکور

 

مشمولان سهمیه ایثارگران در کنکور 1401

در هنگام ثبت نام در کنکور سراسری، متقاضیان باید سهمیه پذیرش خود را مشخص کنند. در قسمت سهمیه پذیرش گزینه هایی شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه خانواده شهدا و … وجود دارد. اینکه داوطلب مجاز به استفاده از کدام یک از این سهمیه ها می باشد، به شرایطی که از آن برخوردار است، وابسته می باشد.

داوطلبان واجدالشرایط استفاده از سهمیه ایثار گران، با توجه به شرایطی که دارند، در یکی از دو گروه سهمیه 5 درصد ظرفیت و سهمیه 25 درصد ظرفیت تقسیم می شوند.

مشمولان سهمیه 25 درصد ظرفیت

سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت از تاثیرگذارترین سهمیه های کنکور سراسری است؛ چراکه 25 درصد از 100 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به مشمولان سهمیه 25 درصد ظرفیت اختصاص دارد. داوطلبانی که دارای یکی از شرایط زیر باشند، مجاز به استفاده از این سهمیه خواهند بود.

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران

همینطور لازم است اشاره کنیم که سهمیه متقاضیان باید از سوی ارگان مربوطه تائید شود و داوطلب نیز موفق به کسب 70 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد در کد رشته محل مربوطه شود.

در صورتی که ظرفیت اختصاص داده شده به داوطلبان با سهمیه ایثارگران 25 درصدی تکمیل نشود، ظرفیت های خالی آن به داوطلبان با سهمیه 5 درصد ظرفیت اختصاص پیدا می کند. (در صورتی که ظرفیت های مربوطه با داوطلبان با سهمیه 5 درصدی نیز تکمیل نشود، ظرفیت های باقی مانده به داوطلبان با سهمیه آزاد اختصاص پیدا می کند.)

 

 

مشمولان سهمیه 5 درصد ظرفیت

طی چند سال اخیر، سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت نیز به کنکور سراسری اضافه شده است و داوطلبان بسیاری با اینکه شرایط استفاده از این سهمیه را دارند، اما از آن بی اطلاع هستند. 

5 درصد از 100 درصد ظرفیت هر کد رشته محل در سراسر کشور به داوطلبان با سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت اختصاص دارد. داوطلبانی که دارای یکی از شرایط زیر باشند، می توانند از این سهمیه استفاده کنن.

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

بر اساس دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، متقاضیان این آزمون با سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت، حداقل باید 70 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را کسب کرده باشند.

تاثیر سهمیه ایثارگران 25 درصدی در کنکور 

همانطور که اشاره کردیم، 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگران 25 درصد هستند، تعلق می گیرد. بنابراین وقتی داوطلبان سهمیه خود را در فرم ثبت نام وارد می کنند، از دیگر داوطلبان کنکور سراسری جدا می شوند و در یک سهمیه خاص با داوطلبان هم سهمیه خود به رقابت می پردازند.

در سال قبل، سه درصد از جامعه آماری کنکور سراسری، متعلق به داوطلبان به سهمیه ایثارگران 25 درصدی بود. در نظر داشته باشید که این سهمیه مستقیما بر روی تراز تاثیری ندارد و صرفا حد نصاب نمره قبولی در کد رشته محل را کاهش می دهد.

بنابراین رتبه ای که داوطلبان با سهمیه 25 درصد ظرفیت کسب می کنند، در واقع رتبه ای است که نسبت به رقیبان خود با سهمیه مشابه به دست آورده اند. در واقع داوطلبان با سهمیه 25 درصد با جامعه آماری کوچکتری رقابت می کنند.

بنابراین داوطلبانی که دارای سهمیه 25 درصدی هستند، با ظرفیت بالا و کم بودن جامعه آماری مواجه هستند، به همین دلیل شانس بیشتری برای قبولی در کد رشته محل های انتخابی خود دارند.

تاثیر سهمیه ایثارگران 5 درصدی در کنکور 

داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگران پنج درصدی هستند و این سهمیه را در فرم ثبت نام کنکور وارد کرده اند، در صورت تائید ارگان مربوطه، با داوطلبانی که دارای سهمیه مشابه هستند، در یک گروه قرار می گیرند و نسبت به آن ها سنجیده می شوند. 

در سال گذشته، ده درصد از جامعه آماری کنکور سراسری متعلق به داوطلبان با سهمیه 5 درصد ظرفیت بود. این سهمیه نسبت به سهمیه ایثارگران 25 درصدی دارای جامعه آماری بیشتری است به همین دلیل رقابت بیشتری در میان متقاضیان شکل می گیرد.

این سهمیه نیز مستقیما بر روی تراز داوطلب تاثیری ندارد اما حد نصاب قبولی در هر رشته محل را کمتر می کند. رتبه نهایی داوطلب در مقایسه با دیگر رقیبان خود با همین عنوان سهمیه، در کارنامه اولیه کنکور سراسری درج می گردد.

در صورتی که داوطلبان با سهمیه ایثار گران 5 درصدی در سهمیه خود به خاطر کم بودن ظرفیت و بالا بودن جمعیت آماری، پذیرفته نشوند، در سهمیه مناطق سنجیده می شوند.

 

 

نحوه استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری

متقاضیان استفاده از سهمیه ایثارگران 25 درصدی، فقط کافی است که در فرم ثبت نام در کنکور سراسری، گزینه مرتبط با این سهمیه را علامت بزنند. اما داوطلبانی که می خواهند از سهمیه 5 درصد ظرفیت استفاده می کنند، علاوه بر تیک زدن گزینه مربوطه، حتما باید کد رهگیری 12 رقمی خود را نیز در فرم مربوطه درج نمایند.

اگر شما نیز از داوطلبان کنکور سراسری با سهمیه ایثار گران 5 درصد ظرفیت هستید، می توانید مطابق مراحل زیر اقدام به دریافت کد رهگیری خود نمایید:

  • به صورت حضوری به یکی از ارگان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، وزارت دفاع، ناجا، نیروی مقاومت بسیج مراجعه کنید و سپس فرم استفاده از سهمیه ایثار گران را دریافت کرده و تکمیل کنید.
  • در صورتی که درخواست شما از طرف سازمان مربوطه تایید شود، کد رهگیری 12 رقمی برایتان صادر می گردد.

در نظر داشته باشید که جهت شرکت در آزمون های سراسری، هر سال باید کد رهگیری جدیدی را دریافت کنید؛ چراکه کد صادر شده در سال های گذشته برای سال بعد قابل استفاده نیست.

محدودیت های استفاده از سهمیه ایثارگران

به منظور پذیرش داوطلبان بر اساس شایستگی های فردی در کنکور سراسری، برای متقاضیانی که می خواهند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند، قوانین محدود کننده ای در نظر گرفته شده است که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • داوطلبان با سهمیه ایثار گران باید حداقل 70 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را کسب کنند.
  • ظرفیت فقط در برخی کد رشته محل ها که از نظر ریاضی می توان آن ها را گرد کرد، اعمال می گردد.
  • در صورتی که متقاضی از سهمیه ایثار گران استفاده کند و جزو اسامی پذیرفته شدگان روزانه و یا غیر روزانه باشند، در صورت انصراف، حق استفاده مجدد از این سهمیه را نخواهد داشت.

 

 

مشاوره سهمیه ایثارگران کنکور

برخورداری از سهمیه ایثارگران هم در نتایج کنکور سراسری و قبولی افراد در دانشگاه تاثیر گذار می باشد و هم متقاضیان می توانند از مزیت هایی که به مشمولین این سهمیه اختصاص دارد، استفاده کنند.

از مهم ترین مزایای در نظر گرفته شده برای داوطلبان با سهمیه ایثارگران تخفیف در میزان شهریه دانشگاه های شهریه پرداز همچون دانشگاه های دولتی در دوره نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان می باشد.

برای دارندگان سهمیه ایثارگری جانبازان زیر 25 درصد و همینطور رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، 30 درصد از شهریه پرداختی کم می شود.

همینطور داوطلبانی که می خواهند از سهمیه ایثار گری خانواده شهدا و مفقودالاثران و همینطور جانبازان بالای 25 درصد به بالا و آزادگان استفاده  کنند، می توانند از تخفیف صد در صدی شهریه در این دانشگاه ها بهره مند شوند و به صورت رایگان به تحصیل خود ادامه دهند.

در صورتی که دارای یکی از سهمیه های ایثارگران هستید اما در هنگام ثبت نام در کنکور سراسری، نسبت به استفاده از آن ها اقدام نکرده اید، می توانید درخواست خود را در سایت سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کنید و پیگیری های لازم را در مورد اعمال سهمیه خود داشته باشید.

البته لازم به ذکر است که امکان ویرایش اطلاعات در زمان دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری نیز فراهم است. در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سهمیه ایثارگران می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری چه تاثیری دارد؟

بر اساس قوانین اعمال شده در کنکور سراسری، 30 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به سهمیه ایثارگران تعلق می گیرد.

چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه ایثار گران هستند؟

دسته ای از داوطلبان که دارای سهمیه ایثار گران 5 درصد ظرفیت و سهمیه ایثار گران 25 درصد ظرفیت هستند که جزئیات مشمولین آن در مقاله فوق آورده شده است.

داوطلبان چند بار می توانند از سهمیه ایثار گران استفاده کنند؟

هر فرد مجاز است که فقط یکبار از سهمیه استفاده کند.

منبع: سهمیه ایثارگران کنکور سراسری





:: برچسب‌ها: سهمیه ایثارگران کنکور سراسری ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: