شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ از طرف سازمان مرکزی سنجش تعیین می‌شوند. به طور کلی مجموعه شرایط و ضوابط مربوط به ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد و سایر جزئیات مربوط به این آزمون گرداوری شده و در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد درج می‌شوند. با توجه به اینکه کنکور ارشد برای دانشگاه‌های سراسری و آزاد به طور مشترک برگزار می‌شود، شرایط ثبت نام در این آزمون برای تمام متقاضیان سراسری و آزاد نیز مشترک هستند. کلیاتی در رابطه با شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 در این مقاله ارائه شده است.

منبع: شرایط ثبت نام کنکور ارشد

شرایط عمومی ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ 

برخی از شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ شرایطی هستند که بدون استثنا میان تمام متقاضیان مشترک هستند. مهم‌ترین شرایط عمومی ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ عبارتند از:

✅اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان مورد تأیید جمهوری اسلامی

✅نداشتن فساد اخلاقی

✅متعهد بودن به شئونات شغلی و تحصیلی

✅عدم داشتن دشمنی و عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران

✅عدم دارا بودن سابقه‌های کیفری و عضویت در گروه های ضد انقلاب

بخوانید: راهنما کامل ثبت نام کنکور ارشد 

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ 

در کنار شرایط عمومی، مجموعه‌ای از شرایط اختصاصی نیز وجود دارد که داوطلبان ملزم به رعایت آن‌ها هستند. مجموعه شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ در ادامه شرح داده‌ایم.

✅ داوطلبان باید دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد باشند تا در آزمون کنکور ارشد ۱۴۰۲ ثبت نام کنند.

❌ یکی از شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای افراد شرکت کننده، داشتن  معدل بالای 12 برای مقطع کارشناسی می باشد.

✅ متقاضیانی که در حال تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی هستند، می‌توانند در آزمون ارشد شرکت کنند. متقاضیان می‌بایست تحصیلات خود را تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۲ به اتمام رسانده و گواهی مقطع کارشناسی خود را دریافت کنند.

⛔داوطلبانی که در حال تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی ارشد و یا دکتری هستند، تنها در صورت انصراف از تحصیل می‌توانند در کنکور ارشد ۱۴۰۲  شرکت کنند. مهلت انصراف از تحصیل این دسته از داوطلبان تا پایان زمان ثبت نام است.

⛔ داوطلبانی که آزمون کارشناسی ارشد 1401در دوره روزانه پذیرفته شده‌اند، دارای شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ میباشند و محرومیتی جهت نام نویسی و شرکت در آزمون را ندارند.

⛔ افرادی که در کنکور ارشد 1401 شرکت کرده و در دوره‌های غیرروزانه پذیرفته شوند. درصورت انصراف از تحصیل، محدودیتی برای ثبت نام کنکور ارشد نخواهند داشت.

❌ داوطلبانی که در دوره‌های روزانه پذیرفته شوند. درصورت نیاز می‌بایست متعهد به گذراندن دوره خدمت اشتغال برابر با طول تحصیل خود باشند.

❓❗ فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی این است که وضعیت روشنی در رابطه با طرح تعهد به خدمت داشته باشند.

شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای افراد دارای مدرک تحصیلی معادل

✅ دسته ای از داوطلبان که دارای مدرک تحصیلی معادل هستند، در صورت داشتن شرایط ثبت نام آزمون ارشد ۱۴۰۲ مندرج در آیین نامه شرکت دارندگان مدرک معادل و غیر رسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر، می توانند در آزمون کارشناسی ارشد ثبت نام و نام نویسی کنند.

✅ تمامی داوطلبانی که دارای مدرک معادل ضمن خدمت فرهنگیان می‌باشند و در سال های 1377 تا 1381 توانسته‌اند به این دوره ورود کنند. می توانند از تسهیلات مصوبه مربوطه برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر استفاده نمایند.

✅ افرادی که دارای مدرک استخدامی، داخلی و یا معادل هستند و قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند، ابتدا باید از دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تائیدیه دریافت کنند.

❌ به هیچ کدام از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، در صورت داشتن هرگونه شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بورس تحصیلی اعطا نمی شود.

 

 

شرایط شاغلین و فارغ التحصیلان خارجی

❌ افرادی که دارای مدرک دبیری هستند، جهت ثبت نام  و واجد شرایط ثبت نام کنکور ارشد 1402 باشند، موظف به دریافت موافقت نامه کتبی و بی قید و شرط از وزارت آموزش و پرورش هستند.

❓❗ متقاضیان کنکور ارشد که جزو شاغلین در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهاد های دولتی هستند بایستی موافقت کتبی و بدون قید و شرط خود مبنی بر ثبت نام و قبل از شروع مهلت نام نویسی در آزمون را از محل کار خود دریافت کنند.

❓❗ دسته ای از متقاضیان که جزو فارغ التحصیلان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معتبر خارجی می باشند می توانند با مدرک معادل در کنکور ارشد نام نویسی کنند. لازم به ذکر است که اگر این دسته از داوطلبان کنکور ارشد موفق به کسب حداقل 80 درصد نمره حد نصاب گزینش آزاد شوند، عنوان معادل نیز از مدرک آن ها حذف می شود و می توانند جهت ادامه تحصیل اقدام کنند.

✅ برخی از داوطلبان نیز که جزو طلاب و فضلای حوزه علمیه می‌باشند، چنانچه دارای مدرک سطح دو باشند می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد یکی از رشته های امتحانی گروه علوم انسانی شرکت کنند. (طلاب در حال تحصیل نیز باید تا تاریخ 31 شهریور ماه همان سال فارغ التحصیل شوند)

شرایط ثبت نام ارشد برای اتباع خارجی 

✅اتباع غیر ایرانی که مقیم جمهوری اسلامی ایران می باشند و دارای اقامت قانونی هستند، می توانند در صورت داشتن دیگر شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 نام نویسی و شرکت کنند. 

✅متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد که جزو اتباع غیر ایرانی هستند، بایستی دارای مدارک اقامتی لازم شامل دفترچه پناهندگی سیاسی معتبر صادره از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و یا گذرنامه با حداقل شش ماه اقامت معتبر باشند.

✅اتباع خارجی در هر مقطع تحصیلی در دوره های روزانه، شبانه، پردیس، پیام نور، غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد و .. فقط یکبار مجاز به تحصیل و فارغ التحصیلی می باشند و تحصیل مجدد در دوره فارغ التحصیلی ممنوع خواهد بود.

شرایط تحصیل مجدد

به طور معمول کنکور ارشد برای سنجش و پذیرش متقاضیان دارای مدرک کارشناسی برگزار می‌شود. اما افرادی که دارای مدارک تحصیلی بالاتر باشند نیز شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را دارند. این دسته از داوطلبان باید تحصیلات خود در سایر مقاطع و یا در سایر رشته‌ها را به اتمام برسانند. دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری نیز در صورت انصراف قطعی می‌توانند در آزمون ارشد ۱۴۰۲ ثبت نام کنند.

در سال‌های گذشته افرادی که برای بار دوم در دوره‌های روزانه کارشناسی ارشد پذیرفته می‌شدند، ملزم به پرداخت شهریه برای ادامه تحصیل بودند. اما با توجه به اعتراضاتی که نسبت به این قانون ایجاد شد. این شرط حذف شده و تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد دوره‌های روزانه رایگان انجام می‌شود. ناگفته نماند که این دسته از متقاضیان نباید محرومیت یا منعی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و شرایط لازم را داشته باشند. 

شرایط استفاده از سهمیه 

متقاضیان ثبت نام کنکور ارشد در صورت داشتن سهمیه رزمندگان و ایثارگران می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند. به طور کلی شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای استفاده از سهمیه بدین شرح است:

???? سهمیه رزمندگان:

سهمیه رزمندگان، جهادگران و اعضای نیروهای مسلح که دارنده حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه هستند، محفوظ است.

???? سهمیه ایثارگران:

5 درصد از ظرفیت هر کدرشته به “ جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان ” اختصاص دارد. علاوه بر این 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته نیز مختص ” جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان “، “ همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر ” و ” آزادگان و همسر و فرزندان آنان ” است.

???? استعداد درخشان:

دسته ای از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد که جزو دانشجویان برتر و ممتاز دوره کارشناسی هستند. می توانند بدون شرکت در کنکور ارشد و با استفاده از سهمیه استعداد درخشان، با توجه به فراخوان‌های منتشر شده از سوی دانشگاه، نسبت به ثبت نام در یکی از دانشگاه‌های پذیرنده استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد نام نویسی کنند.

داوطلبانی که جزو فارغ التحصیلان با سهمیه استعداد درخشان هستند، می توانند با استفاده از سهمیه شاگرد اولی و داشتن شرایط ثبت نام ارشد می توانند در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند. 10 درصد از ظرفیت هرکد رشته محل به صورت مازاد به این دسته از داوطلبان اختصاص دارد.

شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ | نظام وظیفه

داوطلبان آقا در صورتی می‌توانند در کنکور ارشد ۱۴۰۲ ثبت نام کنند که وضعیت مشخصی در رابطه با نظام وظیفه خود داشته باشند. با توجه به شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ در باره نظام وظیفه داوطلبان آقا، افراد واجد الشرایط زیر می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند:

????افرادی که دارای کارت پایان خدمت دائمی هستند.افرادی که دارای کارت معافیت دائمی هستند.

????افرادی که دارای برگ معافیت موقت بدون غیبت هستند.

????متقاضیانی که در سن عدم اعزام به خدمت قرار دارند. (متولدین 1354 و پایین تر)

????دانشجویانی که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته می‌شوند.

????داوطلبانی که با دارا بودن مدرک کارشناسی در حال خدمت سربازی هستند و سابقه غیبت از خدمت ندارند و داشتن شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ می توانند در آزمون شرکت کنند

????کارکنان نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها و سایر سازمان‌ها که دارای گواهی اشتغال به خدمت هستند و موافقت سازمان برای ادامه تحصیل را کسب کرده‌اند.

????طلاب علوم دینی که دارای معافیت تحصیلی از حوزه‌های علمیه هستند.

????دانشجویان انصرافی که از فاصله انصراف از تحصیل تا پذیرش در کنکور ارشد 1402 آن‌ها بیش از یک سال سپری نشده باشد.

????افرادی که در سنوات مجاز در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشند و در برگ آماده به خدمت سربازی(بدون غیبت) آن ها، زمان پذیرششان قبل از تاریخ اعزام به خدمت آن ها درج شده باشد. 

????دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی که تا تاریخ 31 شهریورماه همان سال در سنوات مجاز فارغ التحصیل گردد.

مشاوره شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ 

سازمان سنجش در بخش‌های دیگر دفترچه ثبت نام به بررسی شرایط استفاده از تسهیلات برگزیدگان علمی، شرایط ثبت‌نام اتباع خارجی و امتیاز حافظان قرآن مجید پرداخته شود. هر داوطلب برحسب نیاز خود می‌بایست بخش مورد نظر را مطالعه نماید. از این رو به متقاضیان توصیه می‌کنیم، تمامی بخش های دفترچه راهنمای آزمون را مورد مطالعه کنند. در‌صورت داشتن شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ فرم اینترنتی را تکمیل نمایند.

لازم به ذکر است داوطلبان واجد شرایط ثبت نام کنکور ارشد 1402 پس از پرداخت هزینه ثبت نام ارشد ۱۴۰۲  می توانند به درج اطلاعات فردی و تحصیلی خود بپردازند. خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل پاسخ سوالات خود را به همراه راهنمایی های لازم دریافت کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

آخرین اخبار آزمون ارشد

23 آبان 1400: دفترچه راهنمای ثبت نام به صورت همزمان با شروع فرآیند نام نویسی این آزمون از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور ” sanjesh.org ” منتشر می گردد.

 

سوالات متداول 

شرایط ثبت نام ارشد ۱۴۰۲ شامل چه شرایطی می باشد؟

شامل شرایط عمومی، اختصاصی، نظام وظیفه، سهمیه ها، اتباع خارجی و … می باشد.

آیا دانشجویان مقطع کارشناسی مجاز به ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲  می باشند؟

بله، اما این دسته از داوطلبان باید تا تاریخ 31 شهریور ماه همان سال فارغ التحصیل شوند.

شرایط نام نویسی آزمون ارشد ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد شامل چه شرایطی می باشد؟

آزمون کارشناسی ارشد برای دانشگاه های سراسری و آزاد با یکدیگر مشترک می باشد، بنابراین شرایط نام نویسی آزمون ارشد ۱۴۰۲ برای آن ها مشترک می باشد.

منبع: شرایط ثبت نام کنکور ارشد





:: برچسب‌ها: شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: