تقلب سر جلسه کنکور | ضوابط و مجازات
نوشته شده توسط : دانتل

تقلب سر جلسه کنکور جرم محسوب می‎‌شود و مجازات‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته خواهد شد. در کنکور سراسری تقلب در مصادیق مختلفی شامل شرکت کردن در آزمون به جای داوطلبی دیگر، خرید و فروش سوالات و … انجام می‌شود که برای آن محرومیت از آزمون بین ده الی پنج سال در نظر گرفته می‌شود. به موضوع تقلب سر جلسه کنکور سراسری، در صورت عدم تعیین مجازات به تقلب سر جلسه، در هیات‌های بدوی و تجدیدنظر و در صورت تعیین مجازات در دادسراها و دادگاه‌های کیفری رسیدگی می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات تکمیلی پیرامون تقلب سر جلسه کنکور و ضوابط و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته شده است، آشنا شویم.

منبع: تقلب سر جلسه کنکور | ضوابط و مجازات

تقلب سر جلسه کنکور

هر ساله در کشور ما آزمون‌های متعددی در مقاطع مختلفی برگزار می‌شود. روند برگزاری آزمون‌ها با نظارت‌های دقیق قانونی است اما متاسفانه برخی از داوطلبان و افراد غیرشرکت‌کننده در این آزمون‌ها، با اهدافی شامل تضمین قبولی، کسب درآمد و کلاه‌برداری، اقدام به اعمال متقلبانه در کنکور سراسری می‌کنند.

اما موضوعی که وجود دارد، این است که تقلب سر جلسه کنکور سراسری صرفا یک تخلف انتظامی نیست. در برخی از موارد، با رسیدگی مراجع کیفری به جرم، برای تقلب در آزمون مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته می‌شود. 

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم به سوال آیا تقلب سر جلسه کنکور سراسری جرم است؟ پاسخ دهیم.

آیا تقلب سرجلسه کنکور جرم است؟

آزمون سراسری از آزمون‌های پرچالش در کشور ما می‌باشد که موفقیت در آن چندان آسان نیست. به همین دلیل عده‌ای به این فکر افتاده‌اند که با تقلب کردن، قبولی خود را در این آزمون تضمین کنند. اما سوالی که برای این دسته از افراد وجود دارد، این است که آیا تقلب سرجلسه کنکور جرم است؟

جهت بررسی جرم بودن تقلب سر جلسه کنکور سراسری، باید به دو قانون مراجعه کرد. قانون اول، قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری و بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی است. قانون دوم نیز قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری می‌باشد.

 

 

قوانین رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری

بر اساس قانون اول، هر گونه تقلب در آزمون‌های سراسری که جنبه ملی و همگانی دارد و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا دانشگاه آزاد برگزار می‌شود، جرم است. در ادامه به جزئیات این قانون اشاره شده است:

  • ایجاد بی‌نظمی و اغتشاش در کنکور سراسری، به همراه داشتن ابزار و وسایل ممنوعه همچون وسایل ارتباط الکترونیکی در کنکور سراسری ممنوع است.
  • هر گونه عملی که اعتبار علمی آزمون را نقض کند، ممنوع است. این قانون شامل ارائه مدرک جعلی، همکاری با افراد خارج از حوزه و یا طراحان سوال، ثبت نام و شرکت در آزمون به جای فردی دیگر، هویت جعلی و … می‌باشد.
  • وسایل غیرمجاز در جلسه کنکور، شامل دستگاه‌هایی که مجهز به حافظه می‌باشد. همینطور وسایل ارتباط الکترونیکی، به عنوان تقلب سرجلسه کنکور سراسری به شمار می‌روند.
  • کمک کردن به داوطلبی دیگر برای پاسخ دادن به سوالات، تقلب محسوب می‌شود.
  • دستیابی غیرمجاز به اطلاعات شرکت‌کنندگان و یا استفاده به صورت غیرقانونی از اطلاعات آن‌ها جرم به شمار می‌رود.
  • هر گونه اعمال تغییرات غیر قانونی در اوراق، برگه سوالات و پاسخنامه جرم است.
  • افشا سوالات کنکور سراسری و تلاش برای انجام آن یا معاونت و یا مشارکت در این اعمال در هر زمانی جرم می‌باشد.
  • هر گونه اقدامات جهت خرید و فروش سوالات کنکور سراسری جرم است. حتی اگر این اقدامات قبل یا همزمان با آزمون و خواه برای سوالات واقعی یا غیر واقعی، باشد.

بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی

بر اساس این قانون، هر کسی که به جای داوطلب اصلی، سرجلسه کنکور سراسری حاضر شود، ضمن اینکه دارای مجازات اداری و انتظامی است، دارای جزای نقدی نیز می‌باشد.

مجازات تقلب سر جلسه کنکور

با توجه به تمامی مطالبی که ارائه کردیم، تقلب سر جلسه کنکور سراسری جرم محسوب می‌شود. در قوانین مختلف برای آن مجازات تعیین می‌گردد. بر اساس مقررات به تقلب سر جلسه کنکور رسیدگی می‌گردد. بدیهی است که مصادیق جرم تقلب در این آزمون‌ها، همه از یک درجه اهمیت برخوردار نیستند. تاثیر این اعمال با یکدیگر متفاوت است.

در صورتی که داوطلبان سر جلسه کنکور سراسری بی‌نظمی ایجاد کنند و یا لوازم ممنوعه همراه خود داشته باشند، اخطار کتبی دریافت می‌کنند. همینطور احتمالا با محرومیت از شرکت در آزمون سراسری همان سال نیز مواجه خواهند بود.

البته به همراه داشتن لوازم ممنوعه شامل لوازمی که دارای حافظه است، یا جعل مدرک و هر گونه اقدامی که اعتبار علمی آزمون را زیر سوال ببرد. با مجازات از شرکت در آزمون سراسری همان سال و همینطور باطل شدن قبولی متقاضی و محرومیت از شرکت در کنکور سراسری از یک الی ده سال همراه است.

برای دیگر تقلب‌ها در سرجلسه کنکور سراسری، جزای نقدی بین ده میلیون ریال تا یک میلیارد ریال و یا جبس بین یک الی پنج سال نیز در نظر گرفته می‌شود.

 

 

برای داوطلبان چه چیزهایی تقلب سر جلسه کنکور محسوب می‌شود؟

اغلب داوطلبان تمایلی ندارند که به عنوان یک متقلب شناسایی شوند. بنابراین اطلاع از چیزهایی که به همراه داشتن آن‌ها تقلب محسوب می‌شود، به این موضوع کمک می‌کند. برای داوطلبان چه چیزهایی تقلب سر جلسه کنکور محسوب می‌شود؟

بر اساس قانون، به همراه داشتن هر گونه وسایل غیر مجاز شامل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار در جلسه آزمون سراسری جرم محسوب می‌شود.

داوطلبان باید در هر سالی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، اطلاعیه‌های مرتبط با آن را در سایت سازمان سنجش مشاهده کنند تا از لیست کامل این وسایل مطلع گردند. از مهم‌ترین وسایل ممنوعه که به عنوان تقلب سر جلسه کنکور سراسری در نظر گرفته می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تلفن همراه
  • ماشین حساب
  • پیجر
  • هندزفری
  • ساعت
  • دستبند
  • عینک هوشمند
  • خودکار و پاک کن هوشمند
  • کتاب
  • جزوه 
  • هر گونه یادداشت
  • وسایل فلزی مانند گل سر

مشاوره برگزاری آزمون سراسری

برای تعیین مجازات جرم تقلب در کنکور سراسری، باید روند رسیدگی به جرم، بر اساس مقررات تعیین شده طی شود.  معمولا رسیدگی به جرم با اطلاع مسئولین برگزار کننده آزمون و یا شکایت داوطلبان در سازمان سنجش آغاز می‌گردد.

در مواردی که مجازاتی پیش بینی نشده است، دادسرا و دادگاه کیفری وارد پرونده نمی‌شود. این موضوع توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها بررسی می‌شود.

در نظر داشته باشید که زمان پاسخگویی به سوالات در کنکور سراسری محدود است. دفترچه سوالات با ترتیب سوالات و گزینه‌های متفاوتی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. بنابراین ریسک تقلب در کنکور سراسری بسیار بالاست و نه تنها شما را به موفقیت نمی‌رساند، بلکه می‌تواند محرومیت از آزمون را نیز به دنبال داشته باشد.

بنابراین بهتر است از فکر تقلب سر جلسه کنکور سراسری بیرون آیید و به فکر پاسخگویی درست به سوالات این آزمون باشید. برای اینکار باید با یک برنامه‌ریزی درست و از پیش تعیین شده مطالعه خود را آغاز کنید و تنها فکر خود را بر روی پاسخگویی صحیح به سوالات متمرکز کنید.

در صورتی که در زمینه تقلب سر جلسه کنکور سراسری سوالات بیشتری دارید، می‌توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تقلب کنکور سراسری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا تقلب سر جلسه کنکور جرم است؟

بله، تقلب در جلسه آزمون جرم است.

مجازات تقلب آزمون سراسری چیست؟

برای تقلب مجازات‌های مختلفی از جمله محرومیت از آزمون سراسری تا ده سال و همینطور در برخی موارد حبس تا 5 سال در نظر گرفته شده است.

نحوه رسیدگی به تقلب کنکور چگونه است؟

نحوه رسیدگی به تقلب سر جلسه کنکور اینگونه است که در صورت عدم تعیین مجازات، رسیدگی توسط هیات‌های بدوی و تجدید نظر خواهد بود. در صورت عدم تعیین مجازات نیز این مشکل به دادسرا و دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود.

منبع: تقلب سر جلسه کنکور | ضوابط و مجازات





:: برچسب‌ها: تقلب سر جلسه کنکور | ضوابط و مجازات ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: