نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۲ چگونه می باشد؟ داوطلبان پس از اعلام نتیجه آزمون کتبی دکتری در یک بازه زمانی یک هفته باید فرآیند انتخاب رشته خود را در سایت سازمان سنجش انجام دهند. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می توانند ۵۰ کدرشته محل انتخابی را که از طریق دفترچه راهنما استخراج کرده اند در فرم انتخاب رشته وارد کنند. در ادامه به مقاله به شرح مراحل تصویری و نحوه انتخاب رشته دکتری 1402 خواهیم پرداخت.

منبع: نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۲

سازمان سنجش آموزش کشور برای تمامی کسانی که در موعد مقرر در آزمون دکتری ثبت نام کرده و در جلسه آزمون حضور داشته اند، نتایج اولیه را در قالب کارنامه از سایت مربوطه منتشر می‌کند. کارنامه اولیه داوطلبان آزمون دکتری حاوی اطلاعات مهمی است که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، بایستی از آن ها در جهت نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری اصولی و کارآمد بهره ببرند.

بنابراین داوطلبان پس از دریافت کارنامه اولیه می‌توانند برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد که به صورت مجزا از یکدیگر انجام می‌شود، اقدامات لازم را انجام دهند.

با اینکه تمامی داوطلبان آزمون دکتری تجربه و پیش زمینه ای از انتخاب رشته مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داشته اند اما، انتخاب رشته آزمون دکتری مرحله حساسی است که بایستی داوطلبان با آگاهی و اطمینان آن را پشت سر بگذارند چراکه برای نحوه انتخاب رشته دکتری و چیدمان الویت ها نیاز است داوطلبان به تحلیل جزئیات مربوط به کارنامه‌ خود بپردازند. 

تحلیل درست کارنامه های اولیه و استفاده از جزئیات آن ها در انتخاب رشته، به داوطلب کمک می کند به ایده آل ترین انتخاب با توجه به رتبه ای که کسب کرده، دست یابد. در مقاله زیر به بررسی کامل و نکات مهم انتخاب رشته پرداخته‌ایم. توصیه می کنیم حتما پیش از انتخاب رشته مقاله زیر را مطالعه نمایید. 

زمان انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۲

زمان انتخاب رشته آزمون دکتری معمولا در اوایل اردیبهشت ماه می باشد. طبق مندرجات دفترچه راهنما داوطلبانی که طبق کارنامه اولیه مجاز به شرکت در انتخاب رشته هستند، می‌توانند از نیمه‌ اول اردیبهشت ماه سال دفترچه راهنمای که شامل نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری و کدرشته محل های ارائه شده می باشد را دریافت کرده و نسبت به انتخاب رشته در سایت سنجش با نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” اقدام کنند.

داوطلبان دانشگاه آزاد نیز می‌توانند در همین بازه زمانی به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی ” azmoon.iau.ac.ir ” مراجعه کنند و پس از دریافت دفترچه راهنمای دانشگاه آزاد نسبت به تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته اقدام کنند. نحوه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد با دانشگاه های سراسری متفاوت می باشد.

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری در سایت سنجش

داوطلبان در مرحله انتخاب رشته بایستی کدرشته محل های مورد نظر خود را از دفترچه راهنما استخراج کنند و در نهایت در 50 کد رشته محل در فرم انتخاب رشته خود بچینند. در ادامه به بررسی نحوه انتخاب رشته دکتری در سایت سنجش و به صورت کلی و راهنما تصویری می پردازیم.

✅مراجعه به سایت انتخاب رشته دکتری سنجش sanjesh.org

✅دانلود دفترچه راهنما انتخاب رشته و استخراج کدرشته محل های انتخابی موردنظر

✅انجام فرآیند انتخاب رشته و تکمیل فرم آن

✅دریافت کدرهگیری انتخاب رشته که به منزله انجام کامل می باشد.

راهنما تصویری

داوطلبانی که کدرشته محل های انتخابی خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری استخراج کرده و به ترتیب الویت بندی کرده اند. برای تکمیل فرایند انتخاب رشته دکتری و ثبت کدرشته ها درسایت سنجش بایستی طبق مراحل زیر پیش بروند.

1️⃣ به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” مراجعه کنند. در کادر های پایین بر روی گزینه ” دکتری تخصصی ” کلیک نمایند.

2️⃣ در این مرحله نحوه انتخاب رشته دکتری از منوی سمت راست بر روی انتخاب رشته کلیک کنید.

3️⃣ چنانچه در زمان انتخاب رشته دکتری قرار داشته باشیم، بر روی لینک فعال ” انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکتری (نیمه متمرکز) Ph.D سال ” کلیک نمایید.

4️⃣ در این مرحله صفحه جدیدی برای داوطلبان نمایش داده می‌شود که بایستی نکات گفته شده در این صفحه مطالعه و سپس بر روی گزینه ” تائید و ادامه – گام بعدی ” کلیک نمایند.

5️⃣ در صفحه جدید ایجاد شده داوطلبان بایستی از طریق یکی از روش های وارد کردن شماره پرونده و شماره پیگیری ثبت نام و یا وارد کردن شماره داوطلبی و شماره پرونده و کدملی به صفحه انتخاب رشته دسترسی پیدا کنند.

6️⃣ در ابن مرحله نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۲ داوطلب باید کد رشته محل هایی که از پیش الویت بندی کرده است را به ترتیب الویت در فرم اینترنتی مربوط به انتخاب رشته وارد کند.

نحوه تکمیل فرم

7️⃣ داوطلبان باید برای تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری به علاقه مندی‌های خود دقت نمایند. اولویت با رشته محل های منطبق با علایق داوطلبان است. همچنین داوطلبان در تکمیل فرم انتخاب رشته باید سه دسته انتخاب داشته باشند.

  1. انتخاب هایی که با توجه به رتبه اکتسابی، پذیرش در آنها دور از ذهن است.
  2. انتخاب های که پذیرش در آنها محتمل است و علاقه مندی داوطلب را تشکیل می‌دهد.
  3. انتخاب هایی که پذیرش در آنها موردعلاقه داوطلب نیست اما به توجه به رتبه اکتسابی احتمال پذیرش در آنها خیلی زیاد است.

8️⃣ پس از اتمام فرایند وارد کردن الویتها در فرم انتخاب رشته، بهتر است داوطلبان چندین بار فرم را بررسی و سپس بر روی گزینه ” ثبت و تایید نهایی ” کلیک نمایند.

ویرایش فرم انتخاب رشته

در بالا به بررسی نوحه انتخاب رشته دکتری پرداختیم. حال برخی از داوطلبان درصدد اضافه یا حذف کرن کدرشته محل انتخابی می باشند .و یا تغییر در چینش اولویت بندی کدرشته محل ها می باشند. این دسته از داوطلبان در مهلت مقرر انتخاب رشته با مراجعه به سایت سنجش و طی کردن مراحل نحوه انتخاب رشته دکتری که قبل تر به آن اشاره کردیم می توانند فرم مربوطه را ویرایش کنند. توجه داشته باشید تعداد دفعات ویرایش فرم محدید می باشد و پس از امکان ویرایش نخواهید داشت. 

نکات مهم برای انتخاب رشته اصولی

مهمترین مرحله نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۲ نحوه چینش الویت هاست، چنانچه داوطلب در چینش آنها دچار مشکل شود، از قبولی نهایی بازخواهد ماند. البته لازم است اشاره کنیم ترتیب الویت ها در دعوت به مصاحبه شدن داوطلب تاثیری ندارد، چراکه اگر داوطلبی حتی در تمامی کد رشته محل های انتخابیش حد نصاب نمره لازم برای شرکت به مصاحبه داشته باشد، دعوت به مصاحبه خواهد شد.

ترتیب الویت ها زمانی اهمیت خود را نشان خواهد داد که نتایج نهایی و نتایج مصاحبه اعلام شود چرا که پس از مصاحبه سازمان سنجش با درنظر گرفتن نمره داوطلب، امتیاز اکتسابی در مصاحبه و همینطور سهمیه ها، نتایج نهایی داوطلب را براساس الویت‌های او اعلام می‌کند.

بهتر است داوطلبان در زمان انتخاب رشته به مواردی همچون علاقه، کیفیت و رتبه علمی دانشگاه های انتخابی ، هیئت علمی و اساتید، مسافت دانشگاه تا محل زندگی، هزینه رفت و آمد، خوابگاه و شهریه دانشگاه ها توجه داشته و سپس الویت بندی کنند.

لازم است داوطلبان در انتخاب ترتیب کدرشته محل ها به نکاتی از قبیل فاصله دانشگاه تا محل زندگی، شهریه دوره، میزان ظرفیت رشته توجه نمایند. با انجام یک انتخاب رشته دقیق و مناسب، می‎توان به نتیجه مطلوب دست یافت. 

مشاوره نحوه انتخاب رشته دکتری 1402

پس از یک بازه زمانی یک ماهه نتایج انتخاب رشته از طریق سایت سنجش منتشر می شود. داوطلبان با مراجعه به این سایت می توانند نتیجه خود را مشاهده کنند. در این مرحله پذیرفته شدگان باید در مصاحبه دکتری شرکت کرده و در جلسه حضور یابند. 

در این مقاله به بررسی نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری پرداختیم. داوطلبان گرامی چنانچه در زمینه نحوه چینش و اولویت بندی و رتبه بندی دانشگاه ها و اساتید نیاز به راهنمایی دارید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو تماس گرفته تا کارشناسان این مجموعه شما به صورت کامل راهنمایی کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه انتخاب رشته دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

انتخاب رشته آزمون دکترا در کدام سایت انجام می شود؟

انتخاب رشته از طریق سایت سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می گیرید.

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری به چه صورت می باشد؟

نحوه انتخاب رشته دکتری در متن مقاله شرح داده شده است.

آیا ویرایش فرم انتخاب رشته امکان پذیر می باشد؟

بله داوطلبان در صورت نیاز می توانند فرم انتخاب رشته را ویرایش کنند.

منبع: نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری





:: برچسب‌ها: نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: