آزمون عملی ارشد طراحی شهری
نوشته شده توسط : دانتل

آزمون عملی ارشد طراحی شهری چگونه است و چه زمانی برگزار می‌شود؟ برخی از رشته‌های کنکور کارشناسی ارشد از جمله رشته طراحی شهری، علاوه بر آزمون کتبی دارای آزمون عملی نیز می‌باشند تا توانمندی‎‎‌های علمی داوطلبان بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. متقاضیانی که در جلسه کنکور کارشناسی ارشد حضور داشته‌اند و پس از شرکت در این آزمون مجاز به انتخاب‌رشته در کد رشته محل‌های باآزمون عملی شده‌اند، می‌توانند با درج رشته طراحی‌ شهری در فرم انتخاب‌رشته خود و در نهایت اطلاع از زمان و نحوه حضور در جلسه آزمون، با آمادگی کامل برای پاسخگویی به سوالات در جلسه آزمون کتبی نیز حضور داشته باشند. در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات آزمون عملی کنکور ارشد طراحی شهری آشنا شویم.

 منبع: آزمون عملی ارشد طراحی شهری

آزمون عملی ارشد طراحی شهری

رشته‌طراحی‌شهری برای دانشجویان شهرسازی و معماری، بسیار جذاب است و طرفداران زیادی دارد. در مقطع کارشناسی ارشد برای رشته‌طراحی‌شهری در دانشگاه‌های دولتی، ظرفیتی تقریبا 100 نفر در نظر گرفته‌شده‌است که همین موضوع فضای رقابتی را ایجاد کرده‌است.

آزمون کارشناسی ارشد در برخی رشته‌ها در دو سطح تئوری و اسکیس و در دو بازه زمانی متفاوت برگزار می‌شود که هر یک نیازمند کسب آمادگی متناسب با خود می‌باشد. 

اسکیس، نقاشی آزاد است که به سرعت باید اجرا شود و نتیجه نیز به عنوان یک کار تمام‌شده در نظر گرفته نمی‌شود. در اسکیس و آزمون عملی ارشد طراحی شهری می‌توان اهداف مختلفی را دنبال کرد. به عنوان مثال می‌توان صرفا آنچه که می‌بینید را به تصویری بکشید و یا ایده‌هایی که در ذهن دارید را با اسکیس نمایش دهید.

افراد می‌توانند اسکیس را در هر محیطی تهیه کنند؛ ضمن اینکه قابل اجرا در محیط خشک شامل نقره ای، گرافیت، مداد، زغال چوب و یا پاستل و همینطور با قلم و جوهر، ورودی دیجیتال مانند قلم دیجیتال، قلم توپ، خودکار نشانگر، رنگ آب و روغن می‌باشد.

اسکیس طراحی شهری در بردارنده اتودهای انتزاعی تا راهکارهای اجرایی است. بسیار مهم است که در اسکیس طراحی شهری جنبه‌های هنری و زیبایی شناختی در کنار جنبه‌های عملکردی مورد توجه قرار گیرد.

در واقع در اسکیس‌ شهری، طرح‌ایجاد‌شده باید با ایده‌پردازی در مورد فضاهای شهری همراه باشد. نباید آثاری از کپی و تقلید از برخی مفاهیم‌عام در اسکیس‌ شهری دیده شود. اسکیس و آزمون عملی ارشد طراحی شهری مقیاس‌های متقاوتی از کلان تا خرد را در می‌گیرد.

 

طراحی شهری

طراحی شهری در موضوعات طراحی شهرها، خیابان‌ها و فضاها را در بر می‌گیرد. این فرآیند مشارکتی و چند رشته‌ای است که برای شکل‌دادن به محیط فیزیکی برای زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سویی دیگر طراحی شهری برای مکان‌های متنوعی اعم از شهرها، محله‌های مسکونی، حومه‌‌ها، زمین‌های چمن‌زار در حاشیه‌های روستاها، شهرک‌های صنعتی و حتی اطراف ایستگاه‌های قطار، رودخانه‌ها و کانال‌ها انجام می‌شود.

در واقع طراحی شهری، ماهیت ساختمان‌ها و فضاهای بین آن ها را تعریف می‌کند. در یک تعریف کلی طراحی شهری الهام می‌گیرد، نشان می‎‌دهد و تعریف می‌کند که چگونه می‌توان یک مکان را بهبود بخشید.

عوامل موثر در طراحی شهری

در ادامه به مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در آزمون عملی ارشد طراحی شهری اشاره کرده‌ایم:

  • مقیاس : عامل مقیاس در اسکیس طراحی شهری، در بردارنده مکان‌ها، فضاها، خانه‌ها و ساختمان‌ها می‌باشند و شامل آنچه که در اکولوژی پدید به وجود می‌آوردند، هستند.
  • زمان : عامل زمان در طراحی شهری شامل سه جنبه شناسایی الگوهای‌فعالیتی در دوره‌های زمانی، شناخت عناصر ساختاری شهر و حفظ آن‌ها و یادگیری مدیریت زمان و زمان‌بندی اجرا در پروژه‌های توسعه شهری می‌باشد.
  • فضا: هدف از فضا در طراحی شهری، فضاهایی در میان ساختمان‌ها است که ساخته‌نشده‌است. 
  • نظام ها : نظام‌های گوناگون به لحاظ عملکردی و کالبدی با یکدیگر تلفیق شده‌اند و حیاطی یکسان را در محیط ایجاد کرده‌اند.

الزامات اسکیس طراحی شهری

بر اساس رویه کنکور کارشناسی ارشد و همینطور چالش‌هایی که دانشجویان موفق با آن روبه رو بوده‌اند، موفقیت در آزمون عملی ارشد طراحی شهری، نیازمند چهار مهارت زیر است:

  • بیان گرافیکی
  • تصور ذهنی و پرسپکتیو
  • تحلیل و ایده پردازی
  • حل سوال 
 

بیان گرافیکی

از ابزارهای اساسی برای بیان اسناد متفاوت شامل تحلیل‌ها، ایده‌ها، پلان‌ها، مقاطع و بیان تصویرهای متناسب از فضاها بیان گرافیکی می‌باشد. 

 

تصویر سازی فضایی و پرسپکتیوسازی شهری

ترسیم پرسپکتیوهای شهری به نوعی جوهره طراحی به شمار می‌رود. به طوری که تصورات‌ذهنی از فضاهای متفاوت در قالب پرسپکتیو بر روی کاغذ تبدیل به خطوط معنادار می‌‌شود. در پرسپکتیو اول باید خط افق، نقطه و خطوط گریز مورد توجه قرار بگیرد.

 

تحلیل و هدف گذاری و ایده پردازی

تحلیل به معنای سنجش، آنالیز و ارزیابی داده‌ها است. در آزمون عملی ارشد طراحی شهری باید به وضع موجود در یک فضای‌شهری توجه کنید. اینکه چه مشکلات و مسائلی در آن وجود دارد که مجدد باید طراحی شود. 

 در تحلیل یک مسئله در طراحی شهری، می‌توان از معیارهای گوناگونی بر اساس اهداف اولیه‌ای که به دست می‌آید، استفاده کرد. این معیارها به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • کالبدی: توده، تعادل، دانه بندی، تطابق‌فرمی، گونه‌شناسی، فرم و اکولوژی
  • فضایی: هندسه فضا، ترکیب، فرم، جهت و مقیاس ترکیب، ارتباط ساختار، تعیین فضایی، سلسله مراتب، تسلط فضایی و …
  • بصری: دید، تنوع، دید استراتژیک، جهت‌دهی، ارتباط، تناسبات، مقیاس، استحکام بصری و ..
  • اجتماعی و ادراکی: قرارگاه‌های رفتاری، گروه‌های اجتماعی، امنیت، زمان، مطلوبیت، رویدادپذیری و …
  • کاربری و فعالیت: گوناگونی، ظرفیت، سازگاری، تداوم، مقیاس، بهسازی، نوسازی و …
  • دسترسی: نفوذپذیری، سلسله مراتب، شبکه و ساختار، ترکیب ، حمل و نقل و …
  • زیست محیطی: شبکه اکولوژی، نظم خاک، نظم گیاه، نظم آب، توپوگرافی و …

توجه

در واقع ابعادی که در قسمت فوق به آن اشاره کرده‌ایم، در کنار توقعات فضایی از هر فضای شهری، به ایده‌ها جهت می‌دهند. در نهایت نیز می‌توان با استفاده از بیان گرافیکی مناسب و خاص اقدام به حل مساله کرد.

صرفا حل‌مساله با در نظر‌گرفتن این ابعاد کافی نیست و ایده‌پردازی در مورد فضاهای شهری بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال اگر موضوع آزمون عملی ارشد طراحی شهری حل مسائل فضای شهری باشد، بایستی به که ایده‌پردازی و خلق فضای جدید که مورد استقبال مردم است، پرداخته‌شود.

در نهایت می‌توان گفت تسلط بر بیان گرافیکی و اسنادهای مختلف در کنار ایده‌پردازی و تحلیل مسئله بسیار مهم است و هر یک دیگری را تکمیل می‌کند تا اسکیس طراحی شهری به مجموعه‌ای کامل تبدیل شود.

 

توانایی حل مسائل متفاوت

در برخی مواقع باید در آزمون عملی ارشد طراحی شهری مسائل متفاوتی که در یک فضا وجود دارد، حل شود. به عنوان مثال ممکن است موضوع یکنواختی و بی‌روحی یک فضا سبب استقبال کم مردم از آن شده‌باشد.

در اینصورت با طراحی شهری باید از طریق تزریق فعالیت‌های گوناگون شامل تفریحی و تجاری و یا روش‌های دیگری از جمله افزایش پوشش گیاهی زندگی را به این فضا برگرداند.

گاهی حتی این موضوع با برخی تغییرات کوچک همچون اضافه‌کردن یک فلاور باکس حل می‌شود. اما گاهی دیگر نیز به تغییرات اساسی همچون تغییر کاربری و یا تخریب فضا و تبدیل آن به فضایی دیگر نیاز است.

زمان و نحوه برگزاری آزمون عملی ارشد طراحی شهری

سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری کنکور کارشناسی ارشد، زمان برگزاری آزمون عملی در تمامی رشته‌ها را در قالب اطلاعیه‌هایی از طریق سایت سنجش منتشر می‌کند.

در صورتی که داوطلب در زمان اعلام‌شده برای آزمون عملی ارشد طراحی شهری در جلسه آزمون حضور نداشته‌باشد؛ نمره صفر برای او در نظر گرفته می‌شود. در این صورت تنها نمره کتبی برای قبولی او در رشته طراحی شهری اعمال می‌گردد.

تاکنون زمان‌ برگزاری آزمون عملی ارشد رشته طراحی شهری 1402 اعلام‌ نشده‌است؛ این آزمون در سال‌های گذشته در تیرماه برگزار گردید. احتمالا در سال جاری نیز شاهد برگزاری این آزمون در تیرماه باشیم.

در نظر داشته باشید که تمامی آزمون‌های عملی کنکور کارشناسی ارشد در تهران برگزار می‌گردد. هنرجویان در تمامی رشته‌ها از جمله طراحی شهری، حدود چهار ساعت زمان در اختیار دارند تا طرح خواسته‌شده را اجرا کنند.

داوطلبانی که مایل هستند در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد طراحی شهری شرکت کنند، بایستی که چند روز قبل از برگزاری این آزمون، از طریق سایت سنجش کارت ورود به جلسه دریافت کنند.

نحوه شرکت در آزمون عملی ارشد طراحی شهری

داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد، مجاز به انتخاب‌رشته در کد رشته‌های امتحانی دارای آزمون تشریحی شده‌اند؛ برای اینکه بتوانند این کد رشته‌های امتحانی را در فرم انتخاب‌رشته خود درج کنند، باید ابتدا هزینه تعیین‌شده را پرداخت نمایند.

هزینه آزمون عملی ارشد طراحی شهری بر اساس اطلاعیه‌های سازمان سنجش در سال گذشته مبلغ 225,000 هزار تومان بوده‌است. متقاضیان باید برای شرکت در آزمون عملی طراحی شهری، همزمان با انتخاب رشته این مبلغ را نیز پرداخت کنند.

دریافت کارت ورود به جلسه آزمون عملی از طریق سایت سنجش (sanjesh.org) امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است در این بازه زمانی متقاضیان باید برگه راهنمای شرکت در آزمون که شامل نحوه برگزاری آزمون عملی ارشد گرافیک، مدت زمان پاسخگویی به سوالات، وسایل لازم و مجاز برای شرکت در آزمون و … است را نیز دریافت و مطالعه کنند.

مشاوره آزمون عملی ارشد طراحی شهری

اسکیس بخش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای از کنکور طراحی شهری را در برمی‌گیرد که پس از آزمون نیز در حرفه فرد به عنوان یک طراح شهری بسیار حائز اهمیت است.

همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم، طراحی‌شهری با فرآیند حل مسئله گره خورده‌است؛ در این میان برای پیشبرد این فرآیند از ابزاهای مختلفی استفاده می‌شود که اسکیس یکی از این ابزارهاست.

در واقع اسکیس بخشی از یک عمل خلاقانه، از شروع طراحی تا تحلیل و بررسی گزینه‌ها را در بر می‌گیرد که به طراح کمک می‌کند تا مسیر تفکر خود را سازماندهی کند. از سویی دیگر ایده‌ها و تصورات خود را برای خلق فضاهای شهری مختلف و متنوع بر روی کاغذ پیاده‌سازی می‌کند تا به نتیجه مطلوب که ناشی از درک صحیح محیط است، دست پیدا کند. در واقع اسکیس زمینه خلق ایده‌های جدید را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

در نظر داشته‌باشید که اگر تمرینات اسکیس به صورت اصولی پیش بروند، نه تنها اسکیس در ذهن دانشجویان نهادینه می‌گردد و در ک درستی از آن به دست می‌آورند، بلکه به راحتی نیز می‌توانند از مفاهیم آن در آزمون تئوری نیز بهره‌مند شوند.

با بررسی سوالات سال‌های گذشته و سیر تحول سوالات، اینگونه می‌توان گفت که بنیان بسیاری از سوالات تخصصی و طراحانه محور شده است اما با در نظر گرفتن عوامل موثر در این آزمون می‌توانید به نتیجه مطلوب خود برسید.

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید خود را برای کسب قبولی در آزمون‌عملی ارشد طراحی‌شهری آماده کنید. برای ارتباط با کارشناسان می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از مشاوران دانتل دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون عملی ارشد طراحی شهری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا متقاضیان تحصیل در رشته طراحی شهری در مقطع ارشد باید آزمون عملی نیز شرکت کنند؟

بله، رشته طراحی شهری از رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی، دارای آزمون عملی است.

آیا متقاضیان برای شرکت در آزمون عملی ارشد طراحی شهری باید کارت ورود به جلسه دریافت کنند؟

چند روز قبل از برگزاری آزمون عملی ارشد طراحی شهری متقاضیان باید از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور، کارت ورود به جلسه خود را دریافت نمایند.

آیا شرکت در آزمون عملی ارشد طراحی شهری نیازمند پرداخت هزینه است؟

بله، داوطلبان باید برای شرکت در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد طراحی شهری، هزینه تعیین‌شده را پرداخت کنند.

منبع: آزمون عملی ارشد طراحی شهری





:: برچسب‌ها: آزمون عملی ارشد طراحی شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: