معرفی و انتخاب رشته دامپزشکی
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته دامپزشکی یکی از گزینه‌های داوطبان کنکور تجربی می‌باشد که بسیار هم محبوب است. این رشته بازار کار و درآمد بسیار خوبی دارد و در نتیجه رقابت بر سر قبولی آن بسیار تنگاتنگ است. برای اینکه در رشته دامپزشکی موفق شوید باید برخی فاکتورها را در نظر داشته باشید و خودتان را نیز مورد سنجش قرار دهید تا ببینید آیا مناسب تحصیل در این رشته هستید یا خیر. در هنگام انتخاب رشته با توجه به موارد بسیار زیاد و گاها پیچیده ممکن است نتوانید به همه مسائل توجه کنید و انتخاب رشته دامپزشکی موفقی داشته باشید. در این شرایط توصیه ما به شما این است که با مشاوران تحصیلی مشورت نمایید.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته دامپزشکی

معرفی رشته دامپزشکی

رشته دامپزشکی همانطور که از نام آن نیز مشخص است با حیوانات سروکار دارد و به بررسی، تشخیص و درمان بیماری‌های دامی می‌پردازد. شناخت آناتومی بدن حیوانات، شناخت بیماری‌های مختص حیوانات و مشترک میان حیوان و انسان جز پایه‌های رشته دامپزشکی است.. نظارت بر تولید محصولات لبنی سالم نیز از وظایف دامپزشکان محسوب می‌شود. دامپزشکان باید علاقه زیادی به حیوانات داشته باشند تا بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و درمانشان کنند. تحصیل در رشته دامپزشکی ۶ سال طول می‌کشد که در هنگام انتخاب رشته دامپزشکی باید به آن توجه داشته باشید.

انتخاب رشته دامپزشکی

برای انتخاب رشته دامپزشکی داوطلبان می‌توانند پس از شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه قابل قبول، در صورتی که مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری بودند وارد سایت سنجش شده و در فرم انتخاب رشته اینترنتی کد رشته محل‌های مربوط به دامپزشکی را وارد کنند. دامپزشکی جز رشته‌هایست که تنها در دانشگاه‌های سراسری و پردیس خودگردان همچنین دانشگاه آزاد ارائه می‌شود. پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد شهریه پرداز هستند و باید در هنگام انتخاب رشته دامپزشکی این مساله را مدنظر قرار دهید. توجه داشته باشید که برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد باید از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام نمایید.

ظرفیت رشته دامپزشک

در هنگام انتخاب رشته دامپزشکی یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان مربوط به ظرفیت دانشگاه‌ها است. با آگاهی از این مساله داوطلبان می‌توانند اولویت بندی بهتری برای خود داشته باشند. برای اطلاع شما عزیزان از ظرفیت‌های رشته دامپزشکی برخی از ظرفیت‌ها را در جدول زیر آورده‌ایم.

رشته دوره دانشگاه رتبه
دامپزشکی با آزمون نوبت اول دانشگاه تهران ۵۰
دامپزشکی با آزمون نوبت دوم دانشگاه تهران ۵۰
دامپزشکی با آزمون نوبت اول دانشگاه تبریز ۳۵
دامپزشکی با آزمون نوبت اول دانشگاه تبریز ۱۵
دامپزشکی با آزمون نوبت اول دانشگاه سمنان ۲۵
دامپزشکی با آزمون نوبت دوم دانشگاه سمنان ۲۰
دامپزشکی با آزمون نوبت اول دانشگاه شهرکرد ۴۰
دامپزشکی با آزمون نوبت دوم دانشگاه شهرکرد ۱
دامپزشکی با آزمون نوبت اول دانشگاه فردوسی مشهد ۴۰
دامپزشکی با آزمون نوبت دوم دانشگاه فردوسی مشهد ۳۶
دامپزشکی با آزمون نوبت اول دانشگاه لرستان – خرم آباد ۲۵
دامپزشکی با آزمون نوبت دوم دانشگاه لرستان – خرم آباد ۲۰
 

رتبه قبولی رشته دامپزشکی

داوطلبان پیش از انتخاب رشته دامپزشکی باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.
 

دروس رشته دامپزشکی

همانطور که گفته شد دامپزشکی 6 سال طول می‌کشد و دانشجویان باید در این مدت ۲۲۴ واحد درسی را پاس کنند. آگاهی از دروس دانشگاه پیش از انتخاب رشته دامپزشکی به شما کمک می‌کند تا از علاقه خود به این رشته مطمئن شوید.

انتخاب رشته دامپزشکی | دروس پایه

فیزیولوژی‌، فیزیک‌ پزشکی، بیوشیمی، آمار حیاتی‌، جانورشناسی‌ عمومی و ژنتیک‌ حیوانی‌

دروس اصلی

فارماکولوژی‌، تکثیر و پرورش‌ ماهی، اصول‌ هوشبری‌ نظری، اصول‌ معاینه‌ دام، اصول‌ اصلاح‌نژاد دام، اصول‌ تغذیه‌ دام‌، باکتری‌شناسی‌ عمومی، کالبدشناسی‌ پایه‌، سم‌شناسی، تغذیه‌ اختصاصی‌ طیور، پرورش‌ طیور، اصول‌ همه‌گیرشناسی، آسیب‌شناسی‌ اختصاصی‌، پرورش‌ و بیماری‌های‌ زنبور عسل‌، اصول‌ کالبدگشایی‌ و نمونه‌برداری، آسیب‌شناسی‌ عمومی، قارچ‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ قارچی، کالبدشناسی‌ مقایسه‌ای، اصول‌ انتخاب‌ و تلقیح‌ مصنوعی‌ دام‌، انگل‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ انگلی، ویروس‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ ویروسی، ایمن‌شناسی‌ و سرم‌شناسی‌، بهداشت‌ و پرورش‌ دام، جنین‌شناسی‌ نظری، ماهی‌شناسی‌ عمومی

دروس تخصصی

بیماری‌های‌ ماهی، بیماری‌های‌ طیور، رادیولوژی‌ دامپزشکی‌، بیماری‌های‌ اندام‌های‌ حرکتی، مسمویت‌های دام، کلینیکال‌ پاتولوژی، جراحی عمومی دام‌های کوچک، صنایع‌ مواد غذایی‌ با منشاء دامی‌ نظری، جراحی عمومی دام‌های بزرگ، مامایی دامپزشکی، بیماری‌های‌ درونی‌ دام‌های‌ کوچک، بهداشت‌ و صنایع‌ شیر، کنترل‌ کیفی‌ و بهداشتی‌ مواد غذایی، بیماری‌های‌ تولید مثل‌ دام، بیماری‌های‌ متابولیک‌ دام‌، بیماری‌های‌ مشترک‌ انسان‌ و دام، بیماری‌های‌ درونی‌ دام‌های‌ بزرگ‌، زبان‌ تخصصی

دروس بالینی انتخاب رشته دامپزشکی

عملیات‌ درمانگاهی‌ دام‌های‌ بزرگ، عملیات‌ درمانگاهی‌ مامایی، عملیات‌ درمانگاهی‌ دام‌های‌ کوچک‌، عملیات‌ درمانگاهی‌ طیور، کارآموزی

کارآموزی انترنتی

کارورزی بیماری‌های طیور 1، کارورزی بیماری‌های طیور 2، کارورزی مامایی 1، کارورزی مامایی 2،

کارورزی داخلی دام‌های بزرگ 1،کارورزی داخلی دام‌های بزرگ 2، کارورزی جراحی دام‌های کوچک 1،کارورزی جراحی دام‌های کوچک 2، کارورزی جراحی دام‌های بزرگ 1، کارورزی جراحی دام‌های بزرگ ۲، کارورزی آزمایشگاه مرکز تشخیص، کارورزی کالبد گشایی مرکز تشخیص

نکته: دانشجویان امپزشکی باید کارآموزی در روستا را نیز بگذرانند و در نهایت پایان نامه خود را نیز ارایه دهند.

 

توانایی های لازم برای موفقیت در انتخاب رشته دامپزشکی

دامپزشکی رشته‌ایست که ۶ سال طول می‌کشد و شرایط کاری سختی نیز دارد. پس ضروری است که دانشجویان این رشته توانایی‌های لازم برای موفقیت در آن را داشته باشند و درهنگام انتخاب رشته دامپزشکی به این مساله توجه کنند. بدیهی است که اگر علاقه و توانمندی وجود داشته باشد افراد در هر رشته‌ای می‌توانند موفق شوند. مهم‌ترین و اساسی ترین شرط برای موفقیت در دامپزشکی علاقه داشتن به حیوانات و اطلاعات درمورد آن‌هاست. علاوه بر این دامپزشکان باید افراد دلسوز و مهربانی باشند و بتوانند برای ساعت‌های طولانی و نامظم کار کنند و به درمان حیوانات بپردازند. توانایی جسمانی، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و تصمیم گیری در شرایط بحرانی از دیگر توانمندی‌های ضروری دامپزشکان است.

آینده شغلی و بازار کار انتخاب رشته دامپزشکی

می‌توان گفت بازار کار و درآمد مهم‌ترین فاکتور برای تصمیم گیری در مورد انتخاب رشته دامپزشکی است. دامپزشکی بازار کاری بسیار خوبی دارد و اغلب دامپزشکان از درآمد بالایی برخوردار هستند. دامپزشکان با مدرک دکترا عمومی می‌توانند اقدام به تاسیس مطب یا داروخانه نمایند. علاوه بر این دو مورد موقعیت‌های شغلی دیگری نیز برای دامپزشکان وجود دارد که به شرح زیر هستند.

مسئول فنی داروخانه دامپزشکی

مسئول فنی کارخانه تولید خوراک دام و طیور

‌مسئول فنی کشتارگاه‌های دام و طیور

مسئول فنی آزمایشگاه کنترل مواد غذایی

‌مسئول فنی کارخانه‌ تولید فرآورده‌های لبنیاتی

مسئول فنی کارخانه تولید فرآورده‌های گوشتی

دامپزشک در مراکز پرورش حیوانات مختلف

دامپزشک در دامداری

بیمارستان‌های دامپزشکی

 

وظایف دامپزشکان

آگاهی از شرح وظایف یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در انتخاب رشته دامپزشکی است. به طور کلی دامپزشکان وظیفه دارند که از حیوانات مراقبت کرده و بیماری‌های آنان را درمان کنند. شرح وظایف دامپزشکان به صورت دقیق به شرح زیر می‌باشد.

شستشوی و درمان زخم‌هاو شکستگی‌های حیوانات

تشخیص مشکلات بهداشتی

درمان بیماری‌های حیوانات

تشخیص بیماری‌ دام‌ها و حیوانات

تجویز کردن دارو برای حیوانات

مشاوره در زمینه تغذیه و نگهداری حیوانات

نمونه‌گیری برای تشخیص بیماری‌

واکسینه کردن حیوانات برای پیشگیری از بیماری‌ها

بررسی محل زندگی حیوانات و دام‌ها

نظارت بر فعالیت پرستاران مراقب حیوانات

پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان

انجام جراحی‌های جزئی و پیچیده

قرنطینه حیوانات در صورت لزوم

کنترل تغذیه حیوانات

عقیم کردن برخی از حیوانات

از بین بردن حیوانات در هنگام بیمار بودن

 

شرایط تاسیس مطب

دامپزشکان پس از فارغ التحصیلی و دریافت مدرک دکترا عمومی می‌توانند برای تاسیس مطب اقدام نمایند. تاسیس مطب شرایطی دارد که یکی از آن‌ها داشتن حداقل مدرک دکتری عمومی است. علاوه بر این متقاضیان تاسیس مطب باید در سازمان نظام پزشکی عضو باشند. کارت پایان خدمت برای آقایان نیز از شروط اصلی است. همچنین افراد باید امتیاز مشخصی نیز داشته باشند تا بتوانند داروخانه خود را تاسیس کنند. برخی از امتیازات به شرح زیر هستند.

 

لیست امتیازات تاسیس مطب

سابقه کار  در تهران ۳۵ امتیاز

سابقه کار در شهرهای بزرگ: ۴۰ امتیاز

‌سابقه کار در مرکز استان‌ها ۴۵ امتیاز

سابقه کار در شهرستان‌ها ۵۵ امتیاز

‌سابقه کار در شهرهای دیگر ۶۰ امتیاز

سابقه کار در شهرهای توسعه نیافته ۷۰ امتیاز

بومی بودن در استان مورد نظر برای کسب مجوز ۵۰ امتیاز

بومی بودن در استان و شهرستان ممورد نظر برای کسب مجوز ۱۰۰ امتیاز

شرکت در دوره‌های دامپزشکی هر روز ۵ امتیاز

ارائه هر مقاله ۷ امتیاز

 

 

کاردانی دامپزشکی

یکی از سوالات داوطلبان کنکور در هنگام انتخاب رشته دامپزشکی در مورد کاردانی و تفاوت آن با دکترا عمومی دامپزشکی است. در مقطع کاردانی دانشجویان ۲ سال تحصیل کرده و پس از آن باید در آزمون ارشد و یا دکترا شرکت کنند. در مقطع کاردانی، بدون کنکور و با رتبه‌های پایین نیز می‌توان قبول شد اما اجازه تاسیس مطب داده نمی‌شود. فارغ التحصیلان دامپزشکی با مدرک کاردانی می‌توانند به شغل‌هایی همچون تکنسین دامپزشک یا بهداشت یار بپردازند.

 

ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی

در هنگام انتخاب رشته دامپزشکی توجه به وضعیت ادامه تحصیل امری مهم است. دامپزشکان پس از ۶ سال موفق به اخذ مدرک دکترا عمومی خود می‌شوند اما این به معنای پایان راه نیست و دامپزشکان می‌توانند شروع به تحصیل در مقاطع بالاتر کنند و تخصص خود را نیز بگیرند. داوطلبان می‌توانند از طریق رشته‌های دامپزشکی، علوم پایه پزشکی و بهداشت و داروسازی مدرک دکترای تخصصی خود را کسب کنند. مقطع دکترا تخصصی ۳ تا ۵ سال است و دانشجویان باید بعد از پایان ترم سوم در آزمون جامع شرکت کنند تا اجازه ورود به ترم بعد را داشته باشند. گرایش‌های مقطع دکترا تخصصی به شرح زیر می‌باشد 

 

دکترا تخصصی علوم پایه پزشکی و بهداشت

بیوشیمی بالینی

پزشکی مولکولی

توکسین‌های میکروبی

انگل شناسی پزشکی

باکتری شناسی پزشکی

اپیدمیولوژی

ایمنی شناسی پزشکی

حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین

آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

بیولوژی تولید مثل

ژنتیک پزشکی

سیاست‌گذاری سلامت

علوم تشریحی

علوم اعصاب

فیزیولوژی

علوم سلولی کاربردی

نانوفناوری پزشکی

علوم تغذیه

مهندسی بافت

علوم و صنایع غذایی

ویروس شناسی پزشکی

سلامت در بلایا و فوریت‌ها

بهداشت و ایمنی مواد غذایی

مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

خون شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون

 

دکترای تخصصی داروسازی

نانوفناوری دارویی

زیست مواد دارویی

اقتصاد و مدیریت دارو

سم شناسی

 

انتخاب رشته دامپزشکی | دکترای تخصصی دامپزشکی

فیزیولوژی

رادیولوژی دامپزشکی

جراحی دامپزشکی

پاتولوژی دامپزشکی

بیوشیمی

اپیدمیولوژی

کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی

بیماری های داخلی دام های بزرگ

بهداشت مواد غذایی

انگل شناسی دامپزشکی

بهداشت و بیماری‌های پرندگان

مامایی و بیماری‌های تولید مثل دام

بهداشت خوراک دام

قارچ شناسی

بیوتکنولوژی

سم شناسی

بیماری‌های داخلی دام های کوچک

فناوری تولید مثل در دامپزشکی

ایمنی شناسی

بهداشت و بیماری‌های آبزیان

باکتری شناسی

ویروس شناسی

بافت شناسی مقایسه‌ای

بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دامپزشکی

آناتومی و جنین شناسی مقایسه‌ای

فارماکولوژی دامپزشکی

 

 

قبولی در رشته دامپزشکی بدون کنکور

برخی از دانشجویان با توجه به سابقه تحصیلی خوب ترجیح می‌دهند بدون شرکت در کنکور سراسری در رشته دامپزشکی تحصیل کنند. همچنین برخی دیگر از داوطلبان نیز به دلیل عدم کسب رتبه قابل قبول به دنبال اطلاع از شرایط قبولی بدون کنکور هستند. رشته دامپزشکی در مقطع کاردانی بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌کند اما برای مقطع دکتری تنها راه قبولی در دانشگاه شرکت در آزمون سراسری است.

 

بورسیه تحصیلی رشته دامپزشکی

یکی دیگر از موارد مهم در هنگام انتخاب رشته دامپزشکی آگاهی از وضعیت بورسیه تحصیلی و مهاجرت است. مهاجرت تحصیلی با رشته دامپزشکی با سختی بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها برخوردار است و دانشجویان باید وضعیت تحصیلی و پژوهشی بسیار خوبی داشته باشند. همچنین داشتن مدرک زبان و شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها نیز از دیگر شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلی است. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، توصیه ما به شما این است که از مشاوران تحصیلی دانتل کو کمک بگیرید.

 

مشاوره انتخاب رشته دامپزشکی

انتخاب رشته جز مهم‌ترین تصمیم گیری‌ها در زندگی افراد است که تاثیر مستقمی بر زندگی تحصیلی و شغلی می‌گذارد. در هنگام انتخاب رشته دامپزشکی افراد به دلیل داشتن هیجان و یا کمبود اطلاعات کافی ممکن است نتوانند به همه فاکتورهای تاثیرگذار توجه کنند. در این شرایط بهترین راه این است که از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید. متخصصان مرکز  مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته دامپزشکی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای انتخاب رشته دامپزشکی چه باید کرد؟

برای انتخاب رشته دامپزشکی همراه با دیگر رشته ها در دانشگاه‌های سراسری و پردیس خودگردان باید به سایت سنجش مراجعه نمایید.

آیا رشته دامپزشکی طرح اجباری دارد؟

خیر دامپزشکان مشمول طرح اجباری نمی‌شوند و بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند مستقیما فعالیت خود را شروع کنند.

رشته دامپزشکی چند سال طول می‌کشد؟

رشته دامپزشکی در مقطع دکترا عمومی ۶ سال به طول می‌انجام

منبع: معرفی و انتخاب رشته دامپزشکی





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته دامپزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: