معرفی و انتخاب رشته بینایی سنجی
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته بینایی سنجی یکی از موقعیت‌های داوطلبان کنکور تجربی است که به دلیل شرایط کاری خوب بسیاری از افراد درصدد کسب اطلاع از مزایا و معایب آن هستند. در هنگام انتخاب رشته بسیار مهم است که علاوه بر آگاهی در مورد رشته مورد نظر در درباره خود و توانایی‌هایتان نیز بررسی‌هایی انجام دهید. مشاوران تحصیلی با داشتن تخصص در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند تا تمام ابعاد انتخاب‌های خود را بررسی کنید و از توانایی‌هایتان نیز مطمئن شوید. برای کسب اطلاع از انتخاب رشته بینایی سنجی تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته بینایی سنجی

معرفی رشته بینایی سنجی

بینایی سنجی یکی از رشته‌های زیر مجموعه کنکور تجربی است که به معاینه چشم پرداخته و عیوب انکساری چشم همچون دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم را بررسی می‌کند. این عیوب پس از تشخیص با تجویز عینک و عدسی‌های مناسب قابل درمان هستند و در صورت مشکلات جدی‌تر باید به متخصص چشم پزشک ارجاع داده شوند.

رشته بینایی سنجی در مقطع کارشناسی ۴ سال طول می‌کشد و در این مدت دانشجویان باید ۱۴۶ واحد درسی را بگذرانند. آگاهی از دروس در هنگام انتخاب رشته بینایی سنجی به داوطلبان کمک می‌کند تا از تصمیم خود مطمئن شوند.

از دروس تخصصی رشته بینایی سنجی می‌توان به زبان تخصصی، مقدمات اپتومتری، ابزرواسیون، بینایی محیطی، پتومتری ۱ ۲ ۳، اپتیک هندسی و فیزیکی ۱و ۲، لابراتوار اپتیک ۱و ۲، فیزیولوژی اپتیک ۱و۲، آسیب شناسی چشم ۱و ۲، اپتومتری پیشرفته، آنالیز مشاهدات کلینیکی، عدسی های تماسی ۱و ۲

تاریخچه اپتومتری و علوم بینایی، مکانیسم دید دو چشمی، اپتومتری کودکان ۱و۲، درمان آنومالی های دو چشمی، اپتومتری مشاغل و بهداشت چشم و اپتومتری افراد مسن و نیمه بینایان اشاره کرد.

انتخاب رشته بینایی سنجی

پس از شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه قابل قبول، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه دانشگاه‌های سراسری و پردیس خودگردان شده‌اند، می‌توانند پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته وارد سایت سازمان سنجش شده و کدرشته محل‌های مورد نظر خود را در فرم انتخاب رشته وارد نمایند.

انتخاب رشته بینایی سنجی دانشگاه آزاد نیز از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می‌شود. در هنگام انتخاب رشته به شهریه پرداز بودن دانشگاه‌های آزاد و پردیس خودگردان توجه داشته باشید.

ظرفیت رشته بینایی سنجی

یکی از سوالات بسیار مهم داوطلبان کنکور سراسری در مورد ظرفیت دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته بینایی سنجی است. با آگاهی از ظرفیت‌ها، داوطلبان می‌توانند از وضعیت خود به طور نسبی آگاه شوند و انتخاب‌های خود را اولویت بندی نمایند. ظرفیت انتخاب رشته بینایی سنجی در دفترچه انتخاب رشته تجربی تجربی ذکر شده است اما برای سهولت کار شما عزیزان برخی از آن‌ها را در جدول زیر آورده‌ایم.

رشته دوره دانشگاه ظرفیت
بینایی سنجی روزنه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران 25
بینایی سنجی پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران 5
بینایی سنجی روزنه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی ایران 20
بینایی سنجی روزنه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مشهد 20
بینایی سنجی پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مشهد 2
بینایی سنجی روزنه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 20
بینایی سنجی پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 10

 

 

‌رتبه قبولی رشته بینایی سنجی

داوطلبان پیش از انتخاب رشته بینایی سنجی باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

مزایا و معایب رشته بینایی سنجی

آگاهی از مزایا و معایب می‌تواند در هنگام انتخاب رشته بینایی سنجی به داوطلبان کمک زیادی بکند. از مزایای بینایی سنجی این است که پس از چهار سال و کسب مدرک کارشناسی می‌توانند وارد بازار کار شوند. این رشته استرس شغلی بسیار کمی دارد و اپتومتریست‌ها می‌توانند در شرایطی آرام به فعالیت بپرازند.

دوری از خون و جراحت و زخم نیز از دیگر مزایای این رشته است. و اما از معایب بینایی سنجی می‌توان به اجازه نداشتن برای تجویز دارو اشاره کرد. بینایی سنجی تا حد بسیار زیادی در سایه رشته چشم پزشکی قرار دارد.

بازار کار و موقعیت های شغلی بینایی سنجی

بازار کار و سطح درآمد یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار بر انتخاب رشته بینایی سنجی است. بینایی سنجی رشته‌ایست که ظرفیت محدودی دارد به طور کلی می‌توان گفت که هرساله بیش‌تر از ۱۰۰ دانشجو پذیرش نمی‌شوند. در نتیجه فارغ التحصیلان آن نیز کمتر خواهند بود و تقریبا همه آن‌ها می‌توانند وار بازار کار شوند.

اپتومتریست‌هایی که در بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی دولتی کار می‌کنند حقوق مشخصی دارند که طبق تعرفه وزارت کار است. اما اپتومتریست‌هایی که مطب شخصی خود را تاسیس می‌کنند با توجه به مهارت و ارتباط خوبشان با پزشکان می‌توانند مراجعان زیادی داشته و در نتیجه درآمد خوبی نیز به دست آورند.

از موقعیت‌های شغلی بینایی سنجی می‌توان به بیمارستان‌ها، مراکز دولتی و خصوصی و مطب شخصی اشاره کرد. وارد کردن دستگاه‌های بینایی سنجی، فروش و تعمیر آن‌ها نیز موقعیت‌های شغلی این رشته است.

 

تاسیس مطب شخصی بینایی سنجی

فارغ التحصیلان انتخاب رشته بینایی سنجی می‌توانند پس از دریافت مدرک کارشناسی خود اقدام به تاسیس مطب شخصی کنند. البته شرط تاسیس مطب، گذراندن دوره طرح اجباری دو ساله است. توجه داشته باشید که ۲ سال طرح برای رشته بینایی سنجی اجباری نیست و در صورتی که قصد کلینیک زدن نداشته باشید ملزم به گذراندن این دوره نخواهید بود.

یکی از مزایای بسیار مهم بینایی سنجی در زمینه تاسیس مطب این است که با مدرک کارشناسی این اجازه را خواهید داشت و نیازی به دریافت مدرک در مقاطع بالاتر نیست.

 

تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل یکی از سوالات داوطلبان در هنگام انتخاب رشته بینایی سنجی است. اپتومتریست‌ها می‌توانند پس از فارغ التحصیلی در مدرک کارشناسی در مقطع ارشد نیز به تحصیل پرداخته و در گرایش‌های مختلف تخصص خود را دریافت کنند.

از رشته‌های کارشناسی ارشد می‌توان به بینایی سنجی، انفورماتیک پزشکی، آمار زیستی، اپیدمیولوژی، فناوری اطلاعات سلامت، فیزیولوژی، مهندسی پزشکی، علوم تشریحی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، فیزیک پزشکی، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، نانوتکنولوژی پزشکی، زیست فناوری پزشکی

آموزش پزشکی، مدیریت توانبخشی، ژورنالیسم پزشکی، برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، سلامت سالمندی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، رشته رفاه اجتماعی، اقتصاد بهداشت، ارزیابی فناوری سلامت و تاریخ علوم پزشکی اشاره کرد.

 

قبولی در رشته بینایی سنجی بدون کنکور

بسیاری از داوطلبان کنکور علاقه‌مند به انتخاب رشته بینایی سنجی بدون کنکور و قبولی در آن هستند و با توجه به سوابق تحصیلی خوب خود ترجیح می‌دهند شانس‌شان را در این زمینه امتحان کنند. اما متاسفانه بینایی سنجی به صورت بدون کنکور دانشجو پذیرش نمی‌کند و تنها راه قبولی در این رشته شرکت در آزمون سراسری است.

شانس قبولی در پردیس‌های خودگردان و دانشگاه آزاد با رتبه‌های پایین بیش‌تر از دانشگاه‌های سراسری است اما با این حال باید حد نصاب رتبه را به دست آورید.

 

مهاجرت تحصیلی با رشته بینایی سنجی

در هنگام انتخاب رشته بینایی سنجی بسیاری از داوطلبان به مساله تحصیل در خارج از کشور توجه بسیاری می‌کنند. داوطلبان می‌توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته بورسیه دریافت کرده و مهاجرت کنند. برای این منظور باید مدرک آیلتس داشته و سوابق تحصیلی خوبی نیز داشته باشید.

برخی از دانشگاه‌ها آزمون ورودی خود را دارند که باید در آن‌ها شرکت نمایید. چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی دارید، می‌توانید با مشاوران مرکز دانتل کو مشورت نمایید.

 

مشاوره انتخاب رشته بینایی سنجی

انتخاب رشته یک مساله بسیار مهم است و تاثیر مستقیم بر آینده شغلی افراد می‌گذارد. اما در هنگام انتخاب رشته ممکن است داوطلبان دچار استرس شوند و به برخی از جنبه‌های مهم مساله توجه نکنند و یا با در نظر گرفتن ملاک‌های نادرست انتخاب اشتباهی داشته باشند. در این شرایط توصیه ما به شما این است که از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در هر کجا که هستید در انتخاب رشته بینایی سنجی یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته بینایی سنجی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای انتخاب رشته بینایی سنجی چه باید کرد؟

برای انتخاب رشته بینایی سنجی باید وارد سایت سنجش شوید و فرم انتخاب رشته اینترنتی را تکمیل نمایید. به منظور انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز باید از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام نمایید.

رشته بینایی سنجی طرح اجباری دارد؟

خیر اجباری برای گذراندن طرح دو ساله نیست به جز افرادی که قصد تاسیس مطب شخصی دارند و باید این دوره را بگذرانند.

رشته بینایی سنجی چند سال طول می‌کشد؟

رشته بینایی سنجی در مقطع کارشناسی در ۴ سال و ۸ ترم تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌شود.

منبع: معرفی و انتخاب رشته بینایی سنجی





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته بینایی سنجی ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: