معرفی و انتخاب رشته دندان پزشکی
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته دندان پزشکی یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های پیش روی داوطلبان کنکور تجربی است. این رشته به دلیل مزایای بسیار زیادی همچون بازار کار خوب و مدت تحصیل کمتر نسبت به رشته پزشکی در میان داوطلبان بسیار محبوب است. اما همین محبوبیت بسیار زیاد باعث می‌شود که رقابت بسیار شدید شود و افراد کمی بتوانند در دانشگاه قبول شوند. از سوی دیگر رشته دندان پزشکی مانند دیگر رشته‌های تحصیلی به توانایی‌ها و استعدادهایی نیاز دارد تا فرد بتواند در آن‌ها موفق شود و بدون سنجش این توانایی‌ها ممکن است در تحصیل این رشته با مشکل مواجه شوید. در صورتی که قصد انتخاب رشته دارید توصیه ما به شما این است که از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید تا همه جوانب را به شما یادآوری کرده و شانس قبولی‌تان را با انتخاب رشته صحیح افزایش دهند.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته دندان پزشکی

معرفی رشته دندان پزشکی

رشته دندان پزشکی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های زیرمجموعه کنکور تجربی است که داوطلبان کنکور سراسری رقابت تنگاتنگی برای قبولی در این رشته دارند. دندان پزشکی رشته‌ایست که به سلامت دهان و دندان و به طور کلی تشخیص، درمان و پیشگیری بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازد. دندان پزشکی رشته‌ای بسیار مهم در حوزه پزشکی است که نقش اساسی در حفظ سلامت، زیبایی و تکلم افراد ایفا می‌کند. دانشجویان مقطع دکترا عمومی دندانپزشکی آموزش می‌بینند تا  بیماری‎‌های مربوط به دندان و دهان را درمان کنند.

انتخاب رشته دندان پزشکی

پس از گذراندن کنکور سراسری و انتشار نتایج اولیه، داوطلبانی که موفق به کسب رتبه قابل قبول شده‌اند و مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و پردیس خودگردان هستند، می‌توانند پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته با مراجعه به سایت سنجش اقدام به انتخاب رشته دندان پزشکی کنند. مطالعه دفترچه انتخاب رشته یک امر ضروری است چراکه به داوطلبان کمک می‌کند تا از شرایط و ضوابط انتخاب رشته و تمام کدهای رشته‌محل‌ مطلع شوند.

توجه داشته باشید که رشته دندان پزشکی تنها در دانشگاه‌های سراسری نوبت روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می‌شود. پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد شهریه پرداز هستند پس در هنگام انتخاب رشته این مساله را مدنظر قرار دهید.

انتخاب رشته دندان پزشکی دانشگاه آزاد نیز در سایت سنجش انجام می شود و داوطلبان کدرشته محل های انتخابی را فرم خود همراه با دانشگاه های سراسری وارد می کنند. اگر می‌خواهید شانس خود را در قبولی این رشته افزایش دهید توصیه ما به شما این است که از مشاوران تحصیلی دانتل کو کمک بگیرید.

ظرفیت پذیرش رشته دندان پزشکی

در هنگام انتخاب رشته دندان پزشکی یکی از مسائل بسیار مهم آگاهی از ظرفیت پذیرش این رشته است. دندان پزشکی تنها در دانشگاه‌های سراسری، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می‌شود و با توجه به محبوبیت بسیار زیاد می‌توان گفت که محدودیت در پذیرش دارد. در دفترچه انتخاب رشته ظرفیت رشته دندان پزشکی به طور دقیق ذکر شده است اما برای سهولت کار شما عزیزان ما برخی از دانشگاه‌های ارایه دهنده انتخاب رشته دندان پزشکی را در ادامه آورده‌ایم.

نوع دوره دانشگاه ظرفیت
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۸
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تهران ۳۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ۴۰
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ۱۶
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۴۶
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۲۲
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۳۶
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۳۰
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۱۵
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۳۰
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۱۳
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی گلستان گرگان ۲۴
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی گلستان گرگان ۱۵
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساری ۲۸
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساری ۱۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۴۰
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۰
با آزمون – تعهد وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  ۱۰
با آزمون – تعهد وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ۸
با آزمون – تعهد وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۰
با آزمون – تعهد وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۶
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید

رتبه های قبولی انتخاب رشته دندان پزشکی

آگاهی از رتبه قبول شدگان انتخاب رشته دندان پزشکی در سال گذشته به داوطلبان کمک می‌کند تا شرایط خود را بسنجند و در هنگام انتخاب رشته کدهای خود را بهتر اولویت بندی کنند. توجه داشته باشید که رتبه‌های زیر مربوط به سال گذشته هستند و در سال جدید احتمالا تغییراتی در ظرفیت دانشگاه‌ها به وجود می‌آید.

رتبه دانشگاه قبولی
۹۵ دانشگاه علوم پزشکی تهران
۱۲۹ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
۲۶۲ روزانه دانشگاه علوم پزشکی البرز
۲۱۰ دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۲۶۶ دانشگاه علوم پزشکی مشهد
۷۶۵ دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
۵۷۳ دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
۱۵۵۶ دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

مدت تحصیل در رشته دندانپزشکی

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در انتخاب رشته دندان پزشکی مدت زمان تحصیل در آن است. دانشجویان دکتری عمومی دندان پزشکی باید ۶ سال تحصیلی را بگذارنند. در دو سال اول دانشجویان باید علوم پایه را بگذرانند که همان مباحث عمومی در علم پزشکی است و پس از موفقیت در آزمون علوم پایه می‌توانند وارد دوره چهارساله تخصصی شوند. در این چهارسال دانشجویان باید درس‌های تخصصی را مطالعه کنند و دوره‌های کارآموزی را نیز بگذرانند. دروس پایه و تخصصی رشته دندان پزشکی به شرح زیر می‌باشد.

دروس پایه

بافت‌شناسی، بیوشیمی، میکروب‌شناسی، فیزیولوژی نظری و عملی، بهداشت عمومی، ایمنی‌شناسی، ژنتیک، آناتومی، بافت‌شناسی، آمار پزشکی‌، دندان پزشکی‌ و روش‌ تحقیق ایمنولوژی

انتخاب رشته دندان پزشکی | دروس تخصصی

رادیولوژی دهان، آسیب‌شناسی دهان، پیشگیری مواد دندانی، گوش، حلق و بینی، ارتودنسی، اندودنتیکس، نظام پزشکی و طب قانونی، بیولوژی دهان، بهداشت دهان و تغذیه، پریودنتولوژی، دندان پزشکی کودکان، بهداشت عمومی و اکولوژی، فارماکولوژی، بیماری‌های درونی، جراحی دهان و فک و صورت، پریودنتولوژی، پروتزهای ثابت و اکلوژن، زبان خارجی تخصصی، بیماری‌های روانی، دندان پزشکی مجتمعی، بیماری‌های دهان و تشخیص، دندان پزشکی ترمیمی، بهداشت محیط زیست، کالبدشناسی و مرفولوژی دندان

مهارت‌های لازم برای رشته دندان پزشکی

دندان پزشکان باید افراد هنری باشند چراکه در هنگام درست کردن دندان‌ها بسیار مهم است که بتوانند با طرافت تمام کار کنند و علاوه بر سلامتی، زیبایی دندان‌ها را نیز حفظ نمایند. از سوی دیگر این افراد باید دست‌های توانمندی داشته باشند تا از عهده کارهای بسیار ظریف دندان پزشکی بربیاید. از دیگر مهارت‌های مورد نیاز در هنگام انتخاب رشته دندان پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • علاقه به علم پزشکی
  • توانایی دیدن خون و زخم
  • توجه به جزییات
  • توانایی برقراری ارتباط

شرح وظایف دندان پزشک

آگاهی از شرح وظایف در هنگام انتخاب رشته دندان پزشکی امری مهم است. به طور کلی دندان پزشکان با توجه به تخصصی که دارند وظایف‌شان نیز تغییر می‌کند برای مثال وظیفه دندان پزشکی که تخصص جراحی صورت و فک دارد با وظیفه دندانپزشک کودک متفاوت است. اما به طور کلی برخی از وظایف دندان پزشکان به شرح زیر می‎باشد.

جرم گیری دندان

جراحی لثه

ترمیم ناهنجاری‌های دندان

درمان ریشه دندان

عصب کشی دندان

ترمیم و بیلداپ دندان

اصلاح مشکلات مربوط به جویدن

درمان دندان قروچه

ترمیم و زیبایی دندان

معالجه مشکلات مربوط به دهان و دندان

تشخیص بیماری‌ها و عفونت‌های مربوط به دهان

پیشگیری از گسترش بیماری‌های دهان و دندان

 

مزایا و معایب انتخاب رشته دندان پزشکی

یکی از دیگر از موارد تاثیرگذار در هنگام انتخاب رشته دندان پزشکی آگاهی از مزایا و معایب رشته دندان پزشکی است. دندان پزشکی نیز مانند سایر رشته‌ها مزایا و معایبی دارد که آگاهی از آن‌ها می‌تواند در هنگام تصمیم گیری بسیار کمک کننده باشد. یکی از معایب دندان پزشکی این است که رقابت بسیار زیادی بر سر قبولی در دانشگاه وجود دارد به طوری که داوطلبان برای قبولی در دانشگاه‌های برتر باید زمان زیادی را برای درس خواندن بگذارند.

عیب دیگر این رشته مربوط به مشکلات سلامتی دندان پزشکان است چراکه باید در زمان کار مدت زیادی را در بدون حرکت بگذرانند و ممکن است به مشکلات کمر و گردن دچار شوند. امکان ابتلا به بیماری‌های مسری نیز برای دندان پزشکان زیاد است اما با رعایت نکات بهداشتی می‌توانند آن را تا حد زیادی کنترل کنند. از سوی دیگر دندان پزشکان ارتباط مستقیمی با مردم دارند و در نتیجه ممکن است با اعتراض‌های مستقیم زیادی مواجه شوند.

اما دندان پزشکی مزایای زیادی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها بازارکار و درآمد بسیار خوب است.  مدت زمان کمتر تحصیل نسبت به به رشته پزشکی و نداشتن شیفت‌های شبانه و اجباری از دیگر مزایای این رشته است. 

بازار کار و آینده شغلی دندان پزشکی

آینده شغلی جز مهم‌ترین فاکتورهای تصمیم گیری در هنگام انتخاب رشته دندان پزشکی است. بازار کار رشته دندان پزشکی بسیار خوب است و جز مزایای آن محسوب می‌شود. دندان پزشکان می‌توانند بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی شروع به فعالیت کنند و معمولا مشکلی برای پیدا کردن کار ندارند. درآمد دندان پزشکان بسیار خوب است مثلا یک دندان پزشک ماهر می‌تواند در سال ۱ تا ۲ میلیارد درآمد داشته باشد. دانشجویان در دوران طرح اجباری نیز حقوق دریافت می‌کنند.

ادامه تحصیل در رشته دندان پزشکی

دانشجویان پذیرفته شده در انتخاب رشته دندان پزشکی پس از اتمام دوره دکتری عمومی می‌توانند ادامه تحصیل دهند و دکتری تخصصی خود را نیز دریافت کنند. دوره دکتری تخصصی دندان پزشکی ۵ سال به طول می‌انجامد. داوطلبان می‌توانند در گرایش‌های زیر تخصص خود را دریافت کنند.

  • ارتودنتیست: ارتودنسی، ارتودانتیکس، ارتودنتیکس
  • پریودنتیست: لثه، پریودانتیکس، پریودنتیکس
  • پروستودنتیست: پروتزهای دندان، پرستودانتیکس، پرستودنتیکس
  • اندودنتیست: (درمان ریشه دندان، اندودنتیکس، اندودانتیکس
  • پاتولوژی یا آسیب شناسی
  • ترمیمی و زیبایی
  • بیماری های دهان، فک و صورت
  • رادیولوژی فک و دهان و صورت
  • جراحی فک و دهان و صورت
  • کودکان

 

تفاوت پزشکی و دندان پزشکی

در هنگام انتخاب رشته دندان پزشکی بسیاری از داوطلبان در دوراهی انتخاب دندان پزشکی و پزشکی دچار تردید می‌شوند. این دو رشته در طول تحصیل و پس از فارغ التحصیلی تفاوت‌هایی دارند که آگاهی از آن‌ها باعث سهولت در تصمیم گیری می‌شود.

دندان پزشکی پزشکی
۶ سال تحصیلی ۸ سال تحصیلی
نداشتن شیفت اجباری شیفت اجباری
آسیب جسمی بیشتر در کار آسیب جسمی کمتر در کار
استرس و فشار روانی کمتر استرس و فشار روانی بیشتر
درآمد بالا با مدرک دکترا عمومی درآمد بالا با مدرک دکترا تخصصی
تاسیس مطب با هزینه کمتر تاسیس مطب با هزینه زیاد

 

قبولی در رشته دندان پزشکی بدون کنکور

یکی از سوالات پرتکرار داوطلبان کنکور تجربی در هنگام انتخاب رشته دندان پزشکی قبولی بدون کنکور در این رشته است. بسیاری از داوطلبان با توجه به نمره‌های خوبشان ترجیح می‌دهند بدون کنکور و با سوابق تحصیلی وارد این رشته شوند. اما متاسفانه دندان پزشکی جز رشته‌های بدون کنکور نیست و هیچ دانشگاهی در هیچ دوره‌ای بدون کنکور دانشجو پذیرش نمی‌کند.

 

بخوانید: راهنما ثبت نام بدون کنکور

 

 

مهاجرت با رشته دندان پزشکی

با توجه به محبوبیت و اهمیت این رشته در علم پزشکی بسیاری از کشورهای جهان دندان پزشکان را جذب می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پس از فارغ التحصیلی اقدام به مهاجرت کنند. درآمد دندان پزشکان در اکثر کشورها خوب است و به طور کلی رشته عالی برای مهاجرت محسوب می‌شود. اما باید برخی نکات را مدنظر قرار دهید مثلا اکثر کشورها برای پذیرش دندان پزشک محدودیت سنی دارند و یا دندان پزشکان ملزم به شرکت در دوره‌هایی هستند تا اجازه کار را داشته باشند. از بهترین کشورها برای انتخاب رشته دندان پزشکی می‌توان به آمریکا، کانادا، آلمان،استرالیا، اتریش و دانمارک اشاره کرد.

مشاوره انتخاب رشته دندان پزشکی

انتخاب رشته تحصیلی یکی از انتخاب‌های مهم در طول زندگی است که مسیر زندگی افراد را تعیین می‌کند. با انتخاب رشته نادرست ممکن است مجبور شوید در نهایت تغییر رشته دهید که این خود مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. اگر قصد انتخاب رشته دندان پزشکی دارید توصیه ما به شما این است که از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته دندان پزشکی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای انتخاب رشته دندان پزشکی دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

انتخاب رشته دندان پزشکی دانشگاه آزاد نیز از سایت سنجش انجام می گیرد.

بازار کار رشته دندان پزشکی چگونه است؟

رشته دندان پزشکی بازار کار بسیار خوبی دارد و دندان پزشکان درآمد بسیار خوبی خواهند داشت.

پزشکی بهتر است یا دندان پزشکی؟

هر دو رشته مزایا و معایب خود را دارند که در مقاله به آن‌ها پرداخته‌ شده است. با آگاهی از مزایا ومعایب این دو رشته می‌توانید بهتر تصمیم گیری کنید.

منبع: معرفی و انتخاب رشته دندان پزشکی





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته دندان پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: