ظرفیت پذیرش کنکور تجربی ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

ظرفیت پذیرش کنکور تجربی سال ۱۴۰۲ یکی از مهم ترین سوالات داوطلبان کنکور گروه آزمایشی تجربی می‌باشد. داوطلبان پس از شرکت در آزمون سراسری و دریافت کارنامه اولیه خود باید برای انتخاب رشته اقدام کنند. اطلاع از ظرفیت پذیرش به داوطلبان کمک می‌کند تا شانس قبولی خود را تخمین بزنند و با آگاهی بیشتری انتخاب رشته کنند. در ادامه به بررسی کامل ظرفیت پذیرش پزشکی و دندان پزشکی و دیگر رشته های گروه تجربی 1402 می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر و مشاوره انتخاب رشته می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 منبع: ظرفیت پذیرش کنکور تجربی

ظرفیت پذیرش کنکور تجربی ۱۴۰۲

کنکور سراسری یکی از مهم ترین آزمون هایی است که در سطح کشور برگزار می‌شود. زیرگروه تجربی پرمتقاضی ترین زیرگروه آزمایشی کنکور می‌باشد و هر ساله بسیاری از داوطلبان به امید قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در این آزمون شرکت می‌کنند. 

ظرفیت پذیرش کنکور تجربی در سال جاری ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر می‌باشد.

اما با این حال ظرفیت پذیرش کنکور تجربی محدود است و همه داوطلبان امکان قبولی در رشته مورد نظر خود را ندارند. رشته های کنکور تجربی در دوره های مختلف دانشگاه همچون روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و آزاد ارائه می‌شوند و داوطلبان با اطلاع از ظرفیت‌ پذیرش کنکور تجربی می‌توانند به درستی انتخاب رشته نمایند. 

 

ظرفیت پذیرش پزشکی و دندان پزشکی در کنکور ۱۴۰۲

در سال های اخیر وزارت بهداشت میزان طرفیت رشته های پزشکی و دندان پزشکی که از پرطرفدارترین رشته های گروه آزمایشی تجربی می باشد را افزایش می دهد. در سال گذشته میزان ۲۰ درصد افزایش داشتیم. در سال جاری ۱۴۰۲ نیز شاهد افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندان پزشکی در کنکور ۱۴۰۲ بوده ایم.

ظرفیت پذیرش کنکور تجربی در رشته های پزشکی ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفر و دندان پزشکی در سال جاری ۲ هزار و ۶۰ نفر می‌‌باشد.

داوطلبان با انتخاب رشته اصولی و صحیح با توجه به این افزایش ظرفیت می توانند در رشته های پزشکی و یا پیراپزشکی پذیرفته شوند. توصیه می کنیم حتما پیش از انتخاب رشته مقاله راهنما زیر را مطالعه نمایید.

 

بخوانید: راهنما انتخاب رشته تجربی 

 

 

ظرفیت پذیرش کنکور تجربی دانشگاه های سراسری 1402

در بالا گفته شد که ظرفیت‌پذیرش کنکور تجربی محدود است و به همین دلیل داوطلبان برای قبولی در کنکور و به خصوص برای قبولی در لیست رشته های کنکور تجربی و دانشگاه های برتر باید با سایر داوطلبان رقابت سنگینی داشته باشند. 

داوطلبان کنکور پس از شرکت در آزمون و دریافت کارنامه اولیه، در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته می‌توانند در بازه زمان تعیین شده، فرم انتخاب رشته خود را تکمیل نمایند. اطلاع از ظرفیت پذیرش کنکور تجربی به داوطلبان کمک می‌کند تا با دید بازتری اولویت بندی خود را مشخص کنند.

ظرفیت پذیرش در دفترچه انتخاب رشته تجربی که همزمان با شروع مهلت انتخاب رشته در سایت سنجش منتشر می‌شود، قرار گرفته است. داوطلبان با مطالعه دفترچه می‌توانند از ظرفیت پذیرش هر کد رشته محل به طور دقیق مطلع شوند. 

میزان ظرفیت پذیرش کنکور تجربی در سال های گذشته تغییر چشمگیری نداشته است و به همین دلیل داوطلبان می‌توانند با توجه به دفترچه و ظرفیت مشخص سال گذشته اطلاعی نسبت به دست آورند.

دانشگاه ظرفیت
روزانه 34768
شبانه 2270
پردیس خودگردان 4329
غیرانتفاعی 2466
پیام نور 3835
فرهنگیان 5142
مناطق محروم 1514

 

ظرفیت پذیرش کنکور تجربی دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

کنکور سراسری که در دو نوبت دی و تیر ماه برگزار می‌شود و تمامی دوره های دانشگاهی را در بر می‌گیرد. در سال های گذشته کنکور دانشگاه آزاد مجزا از دانشگاه های سراسری بود اما چندین سال است که کنکور ادغام شده و داوطلبان پس از شرکت در آزمون سراسری می‌توانند برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز اقدام کنند. 

نکته بسیار مهم در مورد انتخاب رشته دانشگاه آزاد که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند، این است که انتخاب چهار رشته پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد در سایت سنجش انجام می‌شود. داوطلبان باید کد رشته محل های این چهار رشته دانشگاه آزاد را در فرم انتخاب رشته به همراه دانشگاه های سراسری وارد کنند. 

ظرفیت پذیرش کنکور تجربی در دانشگاه آزاد نیز مانند دانشگاه های سراسری تغییر زیادی نمی‌کند و دفترچه سال گذشته اطلاعات نسبی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲ هنوز منتشر نشده است. ظرفیت پذیرش کنکور تجربی با توجه به سال گذشته به شرح زیر می‌باشد. 

دانشگاه ظرفیت
دانشگاه آزاد 18281
ظرفیت مازاد 9350
 

 

مشاوره کنکور سراسری

کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ دوبار در سال یعنی در دی و تیر برگزار می‌شود. داوطلبانی که در آزمون نوبت اول شرکت کردند، یک ماه پس از برگزاری آزمون کارنامه اولیه خود را دریافت می‌کنند. اما انتخاب رشته داوطلبان آزمون نوبت اول همزمان با آزمون نوبت دوم در مرداد و یا اوایل شهریور ماه می‌باشد. 

انتخاب رشته اصول و قوانینی دارد که داوطلبان باید از آن اطلاع داشته باشند و شانس قبولی خود را افزایش دهند. با توجه به عدم آگاهی اکثر داوطلبان از نحوه صحیح انتخاب رشته، توصیه می‌شود که در این مرحله مهم با مشاوران تحصیلی مشورت کنید تا شما را در جهت تکمیل فرم انتخاب رشته به بهترین نحو یاری کنند. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ظرفیت پذیرش پزشکی و دندان پزشکی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. ظرفیت پذیرش کنکور تجربی چقدر است؟

    میزان ظرفیت پذیرش رشته های کنکور تجربی در دانشگاه سراسری و آزاد در متن مقاله آورده شده است. 

  2. آیا ظرفیت پذیرش کنکور، دفترچه مجزایی دارد؟

    خیر ظرفیت پذیرش در همان دفترچه انتخاب رشته در مقابل هر کد رشته محل درج شده است. 

  3. برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

    انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می‌شود اما داوطلبان برای انتخاب چهار رشته اصلی باید به سایت سنجش مراجعه کنند. 

    منبع: ظرفیت پذیرش کنکور تجربی





:: برچسب‌ها: ظرفیت پذیرش کنکور تجربی ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: