مصوبات جدید کنکور ۱۴۰۳
نوشته شده توسط : دانتل

مصوبات جدید کنکور ۱۴۰۳ شامل افزایش تاثیر سوابق تحصیلی و تغییر در ساختار کنکور می‌باشد. طبق گفته ها این طرح تصویب شده است و به مرحله اجرا در می‌آید اما هنوز اختلاف هایی در مورد جزییات آن وجود دارد که در حال بررسی می‌باشد. داوطلبان باید از مصوبات جدید کنکور آگاه باشند و این موارد را در برنامه ریزی درسی خود لحاظ کنند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد تغییرات کنکور، توصیه می‌شود که برای کسب اطلاع بیشتر با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

مصوبات جدید کنکور ‍۱۴۰۳

در ماه اردیبهشت سال جاری، طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با غیرقانونی خواندن مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

بعضی از اعضا کمیسیون اعلام کردند آموزش و پرورش زیر ساخت های لازم برای اجرا این مصوبه را ندارد و در نتیجه اعتراض خود را از طریق مجلس شورای اسلامی مطرح کرده و اشکالات آن را بیان کردند.

بر اساس مصوبات جدید کنکور، برگزاری آزمون سراسری دوبار در سال خواهد بود و تاثیر سوابق تحصیلی نیز از حالت مثبت به حال قطعی تغییر پیدا کرده است. در سال های آینده یعنی از سال ۱۴۰۴ معدل پایه یازدهم نیز در نیز در نظر گرفته می‌شود. در سال ۱۴۰۵ نیز تاثیر پایه دهم در کنار دو پایه دیگر اضافه خواهد شد.

مصوبات جدید کنکور | تاثیر سوابق تحصیلی

طبق مصوبات جدید کنکور، نمره آزمون کتبی و سوابق تحصیلی تعیین کننده رتبه و تراز داوطلب و ملاک ورود به دانشگاه خواهند بود. تاثیر سوابق تحصیلی در سال گذشته ۴۰ درصد بود اما در این میزان در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد خواهد رسید و در سال های آینده نیز ۶۰ درصد خواهد بود. توجه داشته باشید که تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی می‌باشد.

دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا اطلاعات تکمیلی در مورد مصوبات جدید کنکور 1403 را مطرح کرده است. او بیان کرد کرد اختلافاتی در مورد اجرای مصوبه جدید کنکور با مجلس شورای اسلامی وجود داشت اما پس از برگزاری جلساتی با رییس مجلس و سایر مسئولان، سوتفاهم های موجود برطرف شد و مصوبه شورای عالی انقلابی فرهنگی در مسیر اجرا قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است که مصوبه جدید تغییر بینادینی نداشته است و همان مصوبه اول در حال اجرا می‌باشد. در واقع اختلافات بر سر این مصوبه به دلیل میزان درصد سوابق تحصیلی در کنکور می‌باشد که تغییری در اصل طرح ندارد و بیشتر به شکل و نحوه اجرا آن مربوط می‌شود.

این امکان وجود دارد که در جلسات مشترک شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی تغییراتی در مصوبات جدید کنکور به وجود بیاید. این تغییرات ممکن است در میزان تاثیر سوابق تحصیلی باشد. مثلا تاثیر سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۳ به جای ۵۰ درصد، ۴۵ درصد افزایش پیدا کند اما تغییر بنیادین ایجاد نخواهد شد.

 

مصوبات جدید کنکور | ساختار کنکور

طبق گفته های عبدالحسین خسروپناه کنکور صرفا تستی باعث درک عمقی مطالب درسی برای دانش آموزان نمی‌شود. بسیاری از داوطلبان در متوسطه دوم شروع به تست زدن کرده و به صورت حافظه محور کنکور را می‌گذرانند.

اما باید کنکوری را برگزار کرد که ساختار خلاق و تفکر محور داشته باشد و آزمون تستی قطعا مضر است. این مطلب هم مورد قبول مجلس شورای اسلامی و هم نمایندگان در کمیسیون آموزش و  اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

از نظر حجت الاسلام خسروپناه تنها مانع برای اجرای این مصوبه و تغییر ساختار کنکور، مافیای کنکور هستند که سالانه با انتشار و فروش انواع کتاب های تست، سود بسیار زیادی به جیب می‌زنند. او بیان کرد که ممکن است مافیای کنکور سراسری به دلیل آسیبی که از مصوبات جدید کنکور دیده‌اند سعی در بازگشت روش غیرعلمی و غلط حافظه محور و ضد تفکر را داشته باشند اما موفق نخواهند شد.

از معضلات اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که با مصوبات این شورا به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌شود به نحوی که برخی از مصوبات اجرا شده و برخی دیگر به مرحله اجرا درنیامده‌اند. اما با ایجاد مرکزی با عنوان مرکز رصد برنامه ریزی، ارزیابی و نظارت بر مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، این مشکل برطرف خواهد شد. 

 

تغییرات کنکور سراسری در سال گذشته

سال گذشته کنکور سراسری تغییرات بسیاری کرد. بهتر است که داوطلبان برای کسب اطلاع کامل، در کنار آگاهی از مصوبات جدید کنکور از تغییرات گسترده کنکور در سال گذشته نیز مطلع شوند. 

سال گذشته این طرح تصویب شد که کنکور سراسری دوبار در سال یعنی در دی و تیرماه برگزار شود. داوطلبان می‌توانستند در یکی از دو آزمون و یا هردو شرکت کنند و در نهایت رتبه کسب شده بهتر را ملاک انتخاب رشته قرار دهند. 

از دیگر تغییرات مهم کنکور سراسری می‌توان به حذف دروس عمومی و زیر گروه ها اشاره کرد. از این پس دروس عمومی در آزمون مطرح نیستند و تاثیر آن ها از طریق سوابق تحصیلی اعمال می‌‌شود. با حذف زیر گروه ها، تمامی رشته ها در یک گروه قرار گرفته ضریب تمامی آن ها یکسان می‌باشد. 

 

مشاوره کنکور سراسری

بر اساس مصوبات جدید کنکور سراسری، تصمیم بر این است که تاثیر سوابق تحصیلی نسبت به سال گذشته افزایش یابد و به صورت قطعی محاسبه شود. همچنین امکان تغییر در ساختار کنکور و حذف سوالات به صورت تستی نیز وجود دارد. 

در صورتی که سوال یا ابهامی در زمینه کنکور سراسری برای تان وجود دارد و یا برای آمادگی کنکور با مشکل مواجه شده‌اید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کنید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مصوبات جدید کنکور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. مصوبات جدید کنکور ۱۴۰۳ چیست؟

    طبق مصوبات جدید، سوالات دیگر به صورت تستی نخواهد بود و تاثیر سوابق تحصیلی نیز افزایش می‌یابد. 

  2. آیا امکان اجرا نشدن مصوبات جدید کنکور وجود دارد؟

    طبق گفته ها این طرح تصویب شده است اما در خصوص برخی از جزییات آن هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد که ممکن است تغییر کنند. 

  3. آیا سوابق تحصیلی پایه دهم در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر دارد؟

    خیر در سال ۱۴۰۳ تنها تاثیر سوابق تحصیلی اضافه می‌شود و تاثیر پایه های دیگر به سال‌های بعد موکول خواهد شد. 

    منبع: مصوبات جدید کنکور





:: برچسب‌ها: مصوبات جدید کنکور ۱۴۰۳ ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: