شانس قبولی در آزمون دکتری
نوشته شده توسط : دانتل

شانس قبولی در آزمون دکتری یکی از دغدغه‌های داوطلبان این آزمون است. آزمون دکتری برای خلاف آزمون مقاطع قبلی تحصیلی شامل مصاحبه نیز می‌شود و در نتیجه سخت گیری بیشتری برای پذیرش دانشجو وجود دارد.

 داوطلبانی که قصد پذیرش در این مقطع را دارند باید نمره آزمون کتبی شان بالا باشد و همچنین رزومه و علمی و پژوهشی خوبی نیز داشته باشند.

در این مطلب به بررسی کامل شانس قبولی در آزمون دکتری پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

منبع: شانس قبولی در آزمون دکتری 

شانس قبولی در آزمون دکتری

آزمون دکتری شامل دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی است. داوطلبانی شانس قبولی دارند که آمادگی کافی برای شرکت در آزمون کتبی را داشته باشند و سوابق تحصیلی شان نیز برای ارائه در جلسه مصاحبه کافی باشد.

در واقع آزمون کتبی سازمان سنجش یک فیلتر است که افراد واجد شرایط را انتخاب کرده و برای مصاحبه به دانشگاه ها ارجاع می‌دهد. افرادی که نمره حدنصاب را کسب کرده باشند، دعوت به مصاحبه خواهند شد و مورد بررسی و ارزیابی از نظر علمی و پژوهشی توسط کارشناسان هر دانشگاه قرار خواهند گرفت

شانس قبولی در آزمون دکتری | درجه سختی آزمون دکتری

مرحله اول آزمون دکتری مانند دیگر آزمون های برگزار شده توسط سازمان سنجش است و داوطلبان باید رتبه حد نصاب را به دست آورند تا مجاز به انتخاب رشته شوند.

 

در سایر آزمون ها داوطلبان با کسب رتبه عالی در دانشگاه پذیرفته خواهند شد اما در آزمون دکتری این پایان مسیر نیست و داوطلبان تنها از فیلترینگ اولیه گذر می‌کنند و باید در مصاحبه شفاهی نیز شرکت کنند تا در دانشگاه پذیرش شوند.

 

در آزمون دکتری ۱۴۰۳، ۵۰ درصد سهم نمره کلی به آزمون تستی و ۵۰ درصد دیگر به مصاحبه شفاهی اختصاص دارد. البته این درصدها مربوط به رشته های آموزشی پژوهشی می‌باشد. برای اطلاع از جزییات رشته های پژوهش محور می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

با توجه به اینکه مرحله اول و شرط ورود به مصاحبه دکتری، آزمون تستی است، داوطلبان باید آمادگی کافی برای این آزمون را داشته باشند تا رتبه حد نصاب را کسب نمایند. آزمون تستی معمولا درجه سختی متوسطی دارد یعنی داوطلبان با آمادگی کافی می‌توانند رتبه حد نصاب را کسب نمایند و در واقع شانس قبولی در آزمون دکتری برای شان بالاست.

 در جلسه مصاحبه شفاهی سخت گیری بیشتری اعمال می‌شود و تنها داوطلبان واجد شرایط موفق به قبولی می‌شوند. با کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی دانتل کو می‌توانید برای جلسه مصاحبه دکتری آماده شده و بهترین عملکرد را در این جلسه داشته باشید. 

راحت ترین رشته های آزمون دکتری

ممکن است این سوتفاهم برای برخی از داوطلبان وجود داشته باشد که با انتخاب رشته های کم متقاضی تر شانس بیشتری برای قبولی دارند. 

اما تصور اشتباهی است چراکه هرچه قدر یک رشته متقاضی کمتری داشته باشد، ظرفیت کمتری نیز برای آن ارائه می‌شود و در نهایت با توجه به ظرفیت محدود رشته های دکتری، قبولی در این رشته ها با آمادگی کم سخت تر نیز خواهد شد.

 

در کل باید این نکته را مد نظر قرار دهید که هیچ یک از رشته‌های دکتری راحت نیستند چراکه مقطع دکتری بر پایه پژوهش می‌باشد؛ پس دانشجویان این مقطع باید تلاش زیادی از خود نشان دهند و با سوابق تحصیلی و نمرات بالای خود نشان دهند که آمادگی برای ورود به این مقطع را دارند.

 

در مجموع می‌توان گفت که راحت‌ترین رشته دکتری که شانس قبولی در آزمون دکتری را نیز افزایش دهد همان رشته ای است که داوطلب در مقطع قبلی آن را گذرانده است و روزمه قوی در آن زمینه دارد. 

راه موفقیت در آزمون دکتری

کسب موفقیت در آزمون دکتری مستلزم قبولی در دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی است. برای این منظور باید در مرحله اول بهترین منابع آزمون دکتری را پیدا کرده و آن ها را به طور کامل مطالعه نمایید.

 

با تست زدن و تحلیل سوالات سال های قبل می‌توانید آمادگی زیادی در این زمینه به دست آورید. برای کسب رتبه های بهتر و افزایش شانس قبولی در آزمون دکتری حتما تسلط خود در دروس عمومی یعنی زبان و استعداد تحصیلی را بالا ببرید.

 

در مرحله بعد باید رزومه قوی در زمینه سوابق آموزشی و پژوهشی برای خود بسازید و این مدارک را در جلسه مصاحبه به کارشناسان تحویل دهید. در نهایت باید از سوالات مصاحبه دکتری مطلع شده و خود را برای پایخ دادن به آن ها اماده کنید.

 

پاسخ دهی و عملکرد شما باید به نحوی باشد که نظر مثبت اساتید را به خود جلب کند. مشاوران تحصیلی دانتل کو می‌توانند به شما کمک کنند تا از سوالات آگاه شده و به بهترین نحو برای پاسخ دادن به آن ها آماده شوید.

شانس قبولی در آزمون دکتری |‌ رتبه قبولی دکتری

رتبه قبولی آزمون دکتری باید به حد نصاب برسد تا داوطلب برای مصاحبه دانشگاه های انتخابی خود در فرم انتخاب رشته دعوت شود.

 

نمره حد نصاب آزمون دکتری به طور دقیق مشخص نیست و هر ساله دانشگاه ها با توجه به ظرفیت خود حد نصاب جدیدی را مشخص کرده و در اختیار سازمان سنجش قرار می‌دهند.

 

داوطلبانی که رتبه های بهتری کسب کرده اند، شانس قبولی در آزمون دکتری برای شان بالاتر است و می‌توانند در تمامی رشته محل های انتخابی خود دعوت به مصاحبه شوند.

 

برای مثال اگر یک دانشگاه نمره حد نصاب را ۵۰ از ۱۰۰ اعلام کرده باشد، افرادی که نمره کمتر از ۵۰ کسب کرده باشند، مردود خواهند شد و در این دانشگاه دعوت به مصاحبه نمی‌شوند. در صورتی که قصد انتخاب رشته دکتری را دارید، بهتر است با مشاوران دانتل کو مشورت نمایید تا با توجه به رتبه تان بهترین اولویت ها را به شما معرفی نمایند.

 

مشاوره آزمون دکتری

داوطلبان مقطع دکتری باید در آزمون دکتری شرکت کرده و در صورت کسب رتبه حد نصاب برای مصاحبه دعوت خواهند شد. شانس قبولی در آزمون دکتری برای داوطلبانی که رتبه خوبی کسب کرده‌اند و سوابق علمی و پژوهشی خوبی دارند بسیار بیشتر است.

 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه شانس قبولی در آزمون دکتری برای تان وجود دارد و یا در مورد آمادگی برای این آزمون با مشکل مواجه شده اید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شانس قبولی در آزمون دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

منبع: شانس قبولی در آزمون دکتری





:: برچسب‌ها: شانس قبولی در آزمون دکتری ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: