تحصیل مجدد در رشته پزشکی
نوشته شده توسط : دانتل

تحصیل مجدد در رشته پزشکی

متقاضیان شرکت در کنکور تجربی برای ورود به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی با توجه به رشته و دانشگاه فارغ التحصیلی قبلی خود در 4 دسته کلی قرار می‌گیرند:

  • فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی و پیزاپزشکی
  • فارغ التحصیل رشته‌های غیرعلوم پزشکی دوره کارشناسی
  •  فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد
  •  فارغ التحصیلان مقطع دکتری

در ادامه به بررسی شرایط تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هریک از داوطلبان فوق می‌پردازیم:

شرایط تحصیل مجدد برای فارغ التحصیلان در رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی

طبق آیین نامه اجرایی قانون خدمت پزشگان و پیراپزشکان، دانش آموختگان رشته‌های با طرح اجباری وزارت بهداشت در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه ای برای شرکت مجدد در کنکور سراسری می‌توانند طرح خود را نگذرانند مشروط به اینکه حتما در یکی از 3 رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شوند و ادامه طرحشان را پس از پایان دوره تحصیلی رشته جدید بگذرانند.

بنابراین این دسته از داوطلبان در صورت شرکت در کنکور سراسری و قبولی در یکی از سه رشته مذکور، می‌توانند بدون هیچگونه محدودیتی در هر دانشگاهی که پذیرفته شده اند به تحصیل بپردازند.

تحصیل مجدد در رشته پزشکی | شرایط تحصیل مجدد برای فارغ التحصیل رشته های غیر علوم پزشکی دوره کارشناسی

دانش آموختگان رشته های فنی مهندسی، رشته های انسانی، رشته های علوم پایه و سایر رشته‌های غیرعلوم پزشکی که مدرک کارشناسی یا همان لیسانس را دارند و متقاضی تحصیل مجدد در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته های پیراپزشکی هستند، می‌توانند با شرکت در کنکور تجربی و کسب رتبه لازم وارد این رشته‌ها شوند.

در واقع برای این دسته از داوطلبان هیچ محدودیتی برای تحصیل مجدد و ورود به دانشگاه وجود ندارد و می‌توانند با ورود به دانشگاه های علوم پزشکی در رشته مورد علاقه خود به تحصیل بپردازند.

تحصیل مجدد در رشته پزشکی | شرایط تحصیل مجدد برای فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد و دکتری

شرایط کنکور مجدد برای دارندگان مدرک فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است. این دسته از داوطلبان در صورت شرکت در آزمون سراسری تجربی و قبولی در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی فقط می‌توانند وارد دانشگاه‌های پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد شوند و حق ورود به دانشگاه روزانه را ندارند.

هزینه تحصیل مجدد در رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی یا پیراپزشکی

مطابق رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی  حتی اگر یکبار از مزایای تحصیل رایگان دانشگاه روزانه استفاده کرده باشند، برای بار دوم تحصیل مجدد در این دانشگاه در یکی از سه رشته مذکور، هیچ هزینه ای را پرداخت نمی‌کنند و به صورت رایگان دوره تحصیلی رشته خود را به پایان می‌رسانند.

بنابراین اگر شما از دانشگاه روزانه فارغ التحصیل شده اید، اگر برای بار دوم در این دانشگاه قبول شوید به شرط اینکه رشته قبولی شما یکی از سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باشد، تحصیلتان رایگان خواهد بود. البته طبق آخرین رای دیوان عدالت اداری هر دانشجو در هر مقطع مجاز است دو بار تحصیل رایگان داشته باشد.

تحصیل مجدد در رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی یا پیراپزشکی دانشگاه آزاد

اگر متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد هستید، تفاوتی ندارد که دانشگاه فارغ التحصیلی قبلی شما چه نوع دانشگاهی بوده است. در هر صورت باید شهریه پرداخت کنید و میزان شهریه دانشجویانی که یک مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارند با دانشجویانی که برای اولین بار است وارد دانشگاه شده اند، هیچ فرقی ندارد و یکسان است.

همچنین تحصیل در دانشگاه پردیس خودگردان نیز با پرداخت شهریه همراه است و فرقی‌ نمی‌کند که شما قبلا تحصیل رایگان داشته اید یا نه، در هرصورت باید شهریه مصوب دانشگاه را پرداخت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل مجدد در رشته پزشکی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: تحصیل مجدد در رشته پزشکی




:: برچسب‌ها: تحصیل مجدد در رشته پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 830
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: