تحصیل در اروپا
نوشته شده توسط : دانتل

تحصیل در اروپا یکی از محبوب ترین گزینه های برای متقاضیان تحصیل در کشورهای خارجی است چراکه کشورهای اروپایی اکثر کشورهای توسعه یافته ای هستند که امکانات آموزشی و رفاهی بسیار زیادی دارند. هر یک از این کشورها شرایط خاص و جداگانه ای برای  پذیرش دانشجو دارند. در هنگام تصمیم گیری برای تحصیل در اروپا باید از جزییات و شرایط آن به طور کامل آگاه باشید تا بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید. در این مطلب به بررسی کامل تحصیل در اروپا خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 منبع: تحصیل در اروپا

تحصیل در اروپا

بسیاری از دانشجویانی که در قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی و مهاجرت را دارند، در انتخاب مقصد دچار تردید می شوند. کشورهای اروپایی همواره جز محبوب ترین گزینه ها برای مهاجرت هستند چراکه اکثر آن ها سیستم آموزشی قوی دارند و امکانات رفاهی و کیفیت زندگی نیز در آن ها بالاست. 

با توجه به اینکه کشورهای زیادی در اروپا واقع شده اند و هر یک شرایط خاصی برای پذیرش دانشجو و مهاجر دارند، متقاضیان باید در این مورد اطلاع کافی داشته و بر این اساس اقدام به تصمیم گیری نمایند. در این مطلب از سایت دانتل کو به بررسی کامل تحصیل در اروپا خواهیم پرداخت. 

 

دلایل تحصیل در اروپا

همانطور که گفته شد کشورهای اروپایی از محبوب ترین مقاصد برای مهاجرت و ادامه تحصیل می باشند. این محبوبیت به دلیل مزایای بسیار زیاد تحصیل در این کشور ها می باشد. برخی از مهم ترین دلایل و مزایای تحصیل در اروپا به شرح زیر هستند. 

 

دانشگاه های برتر اروپا

بسیاری از دانشگاه های معروف که در لیست 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند، در کشورهای اروپایی واقع شده اند. انگلستان، آلمان، فرانسه، سوئد و غیره از کشورهای اروپایی هستند که دانشگاه های برتر با سیستم آموزشی بسیار قوی دارند و دانشجویان با تحصیل در اروپا در این دانشگاه ها می توانند آموزشی بسیار با کیفیتی دریافت نمایند.  برای مثال دانشگاه آکسفورد یکی از برترین و شناخته شده ترین دانشگاه ها در جهان است که در کشور انگلستان و اروپا قرار دارد. 

 

پایین بودن شهریه دانشگاه

دانشگاه های اروپایی هزینه کمتری نسبت به دانشگاه هایی مثل دانشگاه های آمریکا دارند. برای مثال دانشجویان بین المللی در آلمان می توانند با صرف هزینه های مقرون به صرفه در دانشگاه های برتر این کشور بپردازند.

دانشجویان اروپایی از تحصیل رایگان برخوردار هستند اما سایر دانشجویان مثل دانشجویان ایرانی باید هزینه بپردازند. البته پایین بودن هزینه های تحصیل به تمامی کشورهای اروپایی اختصاص ندارد. برای مثال انگلستان یکی از گران قیمت ترین کشورها برای تحصیل در اروپا و زندگی می باشد. 

 

تحصیل در اروپا | امنیت بالا

در اروپا امنیت حاکم بر  کشور بسیار بیشتر از کشورهای آمریکایی و آسیایی است. اکثر کشورهای اروپایی مهاجر  پذیر هستند و نگاه مثبتی به مهاجران و دانشجویان بین المللی دارند. با این حال حتی کشورهای غیر مهاجر پذیر مثل آلمان نیز برخورد ناشایستی با مهاجران ندارند و به طور کلی در این کشورها امنیت مهاجران بیشتر از سایر کشورها می باشد. 

 

دسترسی سریع

در کشورهای اروپایی سیستم حمل نقل بسیار گسترده است و تمامی افراد می توانند به راحتی و خیلی سریع به مقصد مورد نظر خود برسند. از سوی دیگر کشورهای اروپایی در حوزه شینگن قرار دارند و در نتیجه دانشجویان دارنده ویزا این کشور نیز می توانند در صورت لزوم بدون ویزا به کشورهای شنگن سفر نمایند و این یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در اروپا می باشد. 

 

فرهنگ غنی

اکثر کشورهای اروپایی تاریخ طولانی دارند و فرهنگ آن ها نیز بسیار غنی می باشد. در این کشور ها مناظر بسیار زیبایی وجود دارد که برگرفته از قدمت فرهنگی آن ها می باشد و تحصیل در اروپا و زندگی در این کشورها به واسطه فرهنگ غنی آن می تواند بسیار لذت بخش باشد. 

 

تحصیل در اروپا | تنوع فرهنگی

همانطور که گفته شد کشورهای اروپایی سیاست مهاجر پذیری دارند. در نتیجه بخش زیادی از جمعیت کشورهای اروپایی را مهاجران با فرهنگ های متعدد تشکیل می دهند. به واسطه تنوع فرهنگی، در هنگام تحصیل در اروپا با مشکلات فرهنگی کمتری مواجه خواهید شد. 

 

مدارک لازم برای تحصیل در اروپا

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در اروپا را دارند، باید یکسری مدارک مشخص را داشته باشند و آن ها را به صورت کامل تحویل سفارت خانه بدهند تا ویزای تحصیلی شان صادر شود. مدارک لازم برای تحصیل در اروپا ممکن است با توجه به کشور مقصد متفاوت باشد اما به طور کلی مدارک لازم به شرح زیر هستند. 

 

مدارک تحصیلی 

اولین و مهم ترین مدرک برای پذیرش در دانشگاه و دریافت ویزای تحصیل در اروپا، مدارک مربوط به تحصیل می باشد. شما باید تمامی مدارک تحصیلی خود شامل مدرک دیپلم و مدارک مقاطع قبلی دانشگاهی را همراه با مدرک زبان مورد نیاز کشور مقصد (که معمولا آیلتس یا تافل می باشد) را به زبان آن کشور ترجمه کرده و ارائه دهید. 

 

روزمه علمی 

داشتن رزومه علمی و تحصیلی از شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در اروپا می باشد. در رزومه خود باید تمامی مدارک تحصیلی و فعالیت های علمی خود را به طور دقیق مشخص کنید. هرگونه گپی که در این مدت وجود دارد را با مدارک توجیه کرده و تا حد امکان شکافی در رزومه خود باقی نگذارید.

برای تکمیل رزومه باید اطلاعات خود را که به ترتیب شامل اطلاعات شخصی، اطلاعات دانشگاهی، اطلاعات حرفه ای و کاری و مدارک اضافه مثل کامپیوتر می باشد را در جدول قرار دهید. 

 

تحصیل در اروپا |‌ انگیزه نامه 

دانشجویان متقاضی تحصیل در اروپا باید یک انگیزه نامه یا SOP نوشته و در آن به طور دقیق توضیح دهند که هدف و انگیزه شان از ادامه تحصیل در کشور و دانشگاه مقصد چه می باشد. در انگیزه نامه باید اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی و اهداف ادامه تحصیل نیز ذکر شود. انگیزه نامه باید در یک تا دو صفحه نوشته شده و به همراه با سایر مدارک به سفارت خانه تحویل داده شود. 

 

توصیه نامه

اکثر کشورهای اروپایی برای پذیرش دانشجو درخواست توصیه نامه می کنند. توصیه نامه متنی است که توسط اساتید یا کارفرمایان سابق نوشته می شود و در واقع صلاحیت فرد را برای ادامه تحصیل در اروپا تایید می کند. 

 

تحصیل در اروپا | پاسپورت

در هنگام درخواست برای پذیرش در دانشگاه باید کپی از پاسپورت خود را برای دانشگاه ارسال کنید. پاسپورت شما باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد. برای پذیرش دانشگاه معمولا فقط نیاز به کپس و عکس صفحه اول و عکس می باشد. 

 

عکس 

عکس پرسنلی یکی دیگر  از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در اروپا می باشد. فرمت عکس ارسالی به دانشگاه بستگی دارد؛ ممکن است دانشگاه بخواهد که عکس را به صورت دیجیتال و با به صورت چاپی ارسال نمایید.

توجه داشته باشید که هر دانشگاه ممکن است شرایط خاصی را برای ارسال عکس در نظر گرفته باشد، در نتیجه حتما سایت دانشگاه را چک کرده و بر اساس شرایط و ضوابط ذکر شده عکس خود را آماده کنید. 

 

مدرک مربوط به تغییر نام 

اگر شما سابقه تغییر نام داشته باشید و اسمی که روی مدارک تحصیلی درج شده است با اسمی که برای دانشگاه درخواست داده متفاوت باشد، دانشگاه در مورد علت تغییر نام پرس و جو می کند. به همین دلیل لازم است که در این شرایط، حتما مدارک مربوط به تغییر نام خود را با دیگر مدارک برای دانشگاه ارسال کنید و دلیل تغییر اسم خود را نیز در آن توضیح دهید تا در روند تحصیل در اروپا با مشکلی مواجه نشوید. 

 

سابقه کار

برخی از رشته های تحصیلی هستند که برای ادامه تحصیل در آن ها به تجربه کار و کارآموزی نیاز می باشد. در این صورت باید مدارک مربوط به سوابق کاری خود را به زبان کشور مقصد ترجمه کرده و همراه با دیگر مدارک تحویل دهید. 

 

تحصیل در اروپا | نمونه کار

برخی از رشته های تحصیلی مثل رشته های هنری به نمونه کار نیاز دارند و دانشگاه با بررسی نمونه کار فرد، صلاحیت او را بررسی کرده و با درخواستش موافقت می کند. برای ارسال نمونه کار خود حتما دستورالعمل های دانشگاه را بررسی کنید و مطمئن شوید که باید آن ها را به صورت دیجیتالی یا چاپ شده تحویل دهید. 

 

برگه پزشکی

برخی از دانشگاه ها برای تحصیل در اروپا و به منظور پذیرش دانشجو درخواست گواهی پزشکی می کنند. ممکن است گواهی پزشک تنها مربوط به سلامت جسمانی و یا جسمانی و روانی باشد. حتما در مورد جزییات برگه سلامت پزشکی کسب اطلاع کنید تا بدانید که دقیقا باید چه مواردی توسط چه دکتری بررسی شود. 

 

مراحل تحصیل اروپا

برای تحصیل در اروپا باید مراحل مشخصی را بگذرانید تا در ابتدا از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش دریافت کرده و سپس با در اختیار داشتن نامه پذیرش ویزای خود را از سفارت خانه دریافت کنید. مراحل تحصیل در اروپا به شرح موارد زیر هستند. 

 

انتخاب کشور

اولین و مهم ترین این است که کشور مقصد خود را برای تحصیل در اروپا انتخاب کنید. هر یک از کشورهای اروپایی شرایط کاملا متفاوتی با دیگری دارند و در نتیجه باید شرایط آن ها را به طور کامل بررسی کرده و در نهایت بهترین کشور را با توجه به شرایط و موارد مورد نظر خود انتخاب نمایید. 

 

انتخاب رشته 

پس از انتخاب کشور مقصد باید رشته تحصیلی خود را مشخص کنید. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و بالاتر را دارید، باید رشته ای را انتخاب کنید تا با رشته تحصیلی مقطع قبلی شما مرتبط باشد. برای انتخاب رشته در مقاطع پایین تر نیز رشته ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید.

دیگر فاکتورهای مهم همچون بازارکار، درآمد و غیره را نیز مد نظر قرار دهید اما بهتر است ملاک اصلی تان برای تحصیل در اروپا علاقه و استعداد در ان زمینه باشد چراکه در غیر این صورت در طول دوران تحصیلی در اروپا با مشکلات جدی برای ادامه تحصیل مواجه می شوید.  

 

آشنایی با شرایط و مدارک عمومی تحصیل در اروپا

در مرحله بعدی دانشجویان باید با شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کشور اروپایی و دانشگاه مورد نظر خود آشنا شوند. هر کشور و دانشگاه شرایط اختصاصی دارد اما شرایط عمومی که معمولا در تمامی کشورهای اروپایی حاکم است به شرح موارد زیر می باشد. 

✅ داشتن مدرک دیپلم

✅ داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل

✅ ارائه پاسپورت با اعتبار مشخص

✅ سلامت جسمانی و روانی برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر

✅ توصیه نامه از اشخاص واجد شرایط

✅ تمکن مالی برای پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در اروپا

✅ پرداخت هزینه های مربوطه

 

بررسی شرایط اختصاصی 

همانطور که گفته شد دانشگاه های کشور های اروپایی در کنار شرایط کلی و عمومی که در بالا ذکر شد، شرایط اختصاصی نیز دارند که متقاضیان باید با مراجعه به سایت هر دانشگاه از این شرایط مطلع شوند. 

شرایط اختصاصی تحصیل در اروپا به این صورت است که مثلا برخی از دانشگاه ها آزمون ورودی خاصی دارند و یا برای شرکت در برخی از رشته ها باید در آزمون های معینی شرکت کرد. همچنین برخی از کشورها نیازی به مدرک زبان انگلیسی ندارند و پس از ورود به کشور نیز می توان در دوره های زبان آموزی شرکت کرد. زبان مورد نیاز برای برخی از کشور ها نیز انگلیسی نیست و داوطلبان باید مدرک زبان مربوط به آن کشور را ارائه دهند. 

 

تکمیل مدارک

پس از اطلاع از شرایط لازم برای تحصیل هر یک از کشورهای اروپایی، باید مدارک خود را به طور کامل آماده کرده و برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال نمایید. مدارک در فرایند پذیرش دانشگاه و همچنین دریافت ویزا بسیار حائز اهمیت هستند چراکه هرگونه نقص در مدارک منجر به ریجکت درخواست فرد خواهد شد.

به مدارک عمومی مورد نیاز برای تحصیل در اروپا در بالا اشاره شده است. برای کسب اطلاع دقیق از مدارک اختصاصی دانشگاه های اروپایی می توانید به سایت هر دانشگاه مراجعه کرده و یا با متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو صحبت نمایید. 

 

تحصیل در اروپا | توجه به زمان ارسال درخواست

در مرحله بعدی باید در مورد زمان پذیرش دانشگاه به طور دقیق مطلع شوید. توجه داشته باشید که دانشگاه ها در تمام سال اقدام به پذیرش دانشجو نمی کنند و فقط در بازه های زمانی مشخصی قبل از شروع ترم تحصیلی جدید فرایند اپلای شروع می شود.

دانشجویان باید در زمان تعیین شده مدارک خود را ارسال کرده و منتظر بررسی و پاسخ دانشگاه بمانند. پس از پایان مهلت تعیین شده دیگر امکان ارسال مدارک وجود ندارد مگر اینکه مهلت تمدید شده و یا ظرفیت خالی وجود داشته باشد. 

 

ارسال درخواست برای پذیرش در دانشگاه

پس از اینکه از زمان ارسال مدارک برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود مطلع شدید، باید در زمان تعیین شده به سایت دانشگاه مراجعه کرده و مدارک خود را که از قبل آماده کرده اید را در سایت بارگزاری نمایید. نحوه ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه های اروپایی به شرح زیر می باشد. 

1️⃣ ورود به سایت اختصاصی دانشگاه و ثبت نام در آن

2️⃣ تکمیل اطلاعات شخصی و تحصیلی

3️⃣ انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر

4️⃣ بارگزاری مدارک برای تحصیل در اروپا

5️⃣ پرداخت هزینه درخواست پذیرش در دانشگاه

نکته: ارسال درخواست در برخی از دانشگاه های کشورهای اروپایی به این صورت است که باید مدارک خود را به صورت پستی ارسال کرده و یا هم انلاین و هم پستی مدارک خود را تحویل دهید. 

 

پیگیری درخواست پذیرش دانشگاه

در صورتی که ارسال درخواست به دانشگاه به صورت اینترنتی و آنلاین انجام شود، دانشگاه یک ایمیل با لینک پیگیری برای تان می فرستد که از طریق آن می توانید وضعیت درخواست خود را پیگیری نمایید. 

در صورت ارسال درخواست و مدارک تحصیل در اروپا به صورت پستی نیز می توانید با توجه به شماره رهگیری که از پست دریافت کرده اید، وضعیت رسیدن مدارک به دانشگاه را پیگیری نمایید. پس از آن باید منتظر ایمیل باشید. حتما بخش اسپم ایمیل خود را نیز چک کنید چراکه ممکن است ایمیل دانشگاه به این بخش برود. 

 

دریافت ویزای تحصیل در اروپا

پس از اینکه نامه تاییدیه دانشگاه و برگه پذیرش خود را دریافت کردید، می توانید برای درخواست ویزای تحصیلی به سفارت خانه درخواست دهید. توجه داشته باشید که دریافت ویزا یه پروسه زمان بر است و این امکان وجود دارد که در حدود ۴ یا ۵ ماه طول بکشد.

پس حتما برنامه درخواست ویزا را به صورت هماهنگ کنید که با مشکلی در مورد زمان دریافت آن مواجه نشوید. برای دریافت ویزا باید مدارکی را به سفارت خانه تحویل دهید که به صورت عمومی و کلی به شرح زیر می باشد. 

✅ پاسپورت معتبر

✅ عکس پاسپورتی

✅ فرم درخواست ویزا

✅ نامه پذیرش دانشگاه

✅ مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی

✅ مدارک تحصیلی برای تحصیل در اروپا

✅ مدرک زبان انگلیسی یا مدرک مورد نیاز کشور مقصد

✅ گواهی عدم سابقه کیفری

✅ گواهی پزشکی

✅ مدارک مربوط به دریافت بیمه

✅ برگه بانک به منظور اثبات توانایی مالی

✅ انجام فرایند انگشت نگاری

✅ رسید پرداخت هزینه های دانشگاه و هزینه صدور ویزا

 

سفر به کشور مقصد برای تحصیل در اروپا 

در نهایت پس از دریافت ویزا می توانید بلیت خود را تهیه کرده و برای تحصیل در اروپا به کشور مورد نظر خود بروید. پس از ورود به کشور اوین و مهم ترین کار این است که محلی برای اقامت خود پیدا کرده و در آنجا مستقر شوید.

برای اقامت می توانید به سراغ خوابگاه دانشجویی، آپارتمان های اشتراکی و یا آپارتمان شخصی بروید. بهترین راه برای دانشجویان در خال تحصیل در اروپا این است که در خوابگاه های دانشجویی اقامت داشته باشند چراکه هزینه آن ها کمتر می باشد. 

 

بهترین کشورها برای تحصیل در اروپا

همانطور که گفته شد کشورهای اروپایی بسیار زیاد هستند و دانشجویان بین المللی می‌توانند با توجه به شرایط و نظر خود یکی از این کشورها را به عنوان مقصد انتخاب کرده و در آن به تحصیل بپردازند. برخی از بهترین و محبوب ترین کشورها برای تحصیل در اروپا به شرح زیر می باشند. 

 

تحصیل در انگلستان 

انگلستان یکی از محبوب ترین کشورها برای مهاجرت و ادامه تحصیل است چراکه اکثر دانشگاه های آن در لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. از سوی دیگر امکانات رفاهی و بالا بودن کیفیت زندگی در این کشور از دیگر دلایل محبوبیت آن برای مهاجرت می باشد. اما نکته بسیار مهمی که در مورد انگلستان وجود دارد این است که کشوری بسیار گران قیمت است و دانشجویان برای تحصیل و زندگی در این کشور باید هزینه های زیادی را پرداخت کنند.

انگلستان امکان دریافت بورسیه را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است اما با توجه به تقاضای بسیار زیاد و رقابتی بودن دریافت بورسیه تحصیل در اروپا، تمامی دانشجویان موفق به دریافت آن نخواهند شد. امکان کار حین تحصیل در انگلیس وجود دارد و دانشجویان از این طریق می‌توانند بخشی از هزینه ها را بپردازند. هزینه تحصیل در انگلیس در حدود 10000 تا 40000 یورو می باشد. 

 

تحصیل در فرانسه

فرانسه یکی دیگر از کشورهای محبوب برای ادامه تحصیل در اروپا می باشد. فرانسه نیز کشوری نسبتا گران قیمت است و دانشجویان برای تحصیل باید در حدود 100 تا 15000 هزار یورو در هر ترم بپردازند که این مبلغ به رشته و دانشگاه و مقطع تحصیلی بستگی دارد. 

در کشور فرانسه نیز امکان دریافت بورسیه تحصیلی و کار حین تحصیل وجود دارد و این راهی برای پرداخت بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی می باشد. زبان تحصیل در فرانسه انگلیسی و فرانسوی است و متقاضیان با داشتن هر یک از دو مدرک زبان فوق می توانند برای پذیرش در دانشگاه درخواست دهند. 

 

تحصیل در آلمان

آلمان نیز یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در اروپا است. این کشور دانشگاه های برتر زیادی دارد و دانشجویان می توانند از امکانات رفاهی متعدد و بورسیه های تحصیلی استفاده نمایند. نکته بسیار مهم در مورد تحصیل در آلمان این است که شهریه دانشگاه در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است.

دانشجویان اتحادیه اروپا می توانند به تحصیل رایگان بپردازند و دانشجویان غیراتحادیه اروپا نیز می توانند با پرداخت هزینه های اندک در دانشگاه های این کشور ادامه تحصیل دهند. پس از فارغ التحصیلی نیز مهلت ۱۸ ماهه ای برای یافتن کار به دانشجویان داده می شود تا از این طریق بتوانند ویزای کاری دریافت کرده و در این کشور بمانند.

هزینه تحصیل در آلمان در حدود 100 تا 1600 یورو می باشد. زبان تحصیل در آلمان انگلیسی و آلمانی می باشد. برای تحصیل در دانشگاه های دولتی باید مدرک زبان آلمانی و برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی مدرک زبان انگلیسی داشته باشید. 

 

تحصیل در اروپا | تحصیل در اتریش

اتریش یکی از کشورهای بسیار امن اروپایی است که دانشجویان می توانند با هزینه های کم به تحصیل در آن پرداخته و در عین حال از مزایای تحصیل در یک کشور اروپایی با فرهنگ غنی نیز بهره مند شوند. بورسیه های تحصیلی اتریش امکان تحصیل رایگان در این کشور را فراهم می کنند.

پس از فارغ التحصیلی و تحصیل در اروپا می توانند با دریافت کارت قرمز سفید قرمز اتریش در مدت یک سال به دنبال کار بگردند و پس از آن ویزای کاری و اقامت دائم دریافت کنند. هزینه تحصیل در اتریش در حدود 800 یورو می باشد. دانشجویان می توانند به دو زبان انگلیسی و آلمانی در اتریش به تحصیل بپردارند. 

 

تحصیل در ایتالیا

یکی دیگر از مقاصد مناسب برای تحصیل در اروپا کشور ایتالیا می باشد. ایتالیا بورسیه های استانی و فول فاندی دارد که دانشجویان با شرایط مالی ضعیف می توانند از آن ها استفاده کرده و به صورت رایگان به تحصیل بپردازند. هزینه تحصیل در کشور ایتالیا در حدود 1000 تا 4000 یورو در سال می باشد. دانشجویان می توانند به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی در این کشور ادامه تحصیل دهند. برای تحصیل در دانشگاه های دولتی داشتن مدرک ایتالیایی الزامی است. 

 

تحصیل در اسپانیا

اسپانیا یکی دیگر از کشورها برای تحصیل در اروپا است که اتفاقا شرایط بسیار ساده ای نیز برای ادامه تحصیل دارد. دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه های اسپانیا نیازی به به شرکت در آزمون های ورودی خاص ندارند. هزینه تحصیل در اسپانیان نسبتا مقرون به صرفه است و امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز برای دانشجویان وجود دارد. هزینه تحصیل در اسپانیا در حدود 1000 تا 4000 یورو سالانه می باشد. زبان تحصیل در کشور اسپانیا انگلیسی و اسپانیایی است. 

پس از فارع التحصیلی در حدود ۱۲ ماه فرصت خواهید داشت تا به دنبال کار گشته و ویزای کاری اسپانیا را دریافت کنید. با دریافت ویزای کاری امکان دریافت اقامت دائم این کشور نیز برای تان وجود خواهد داشت.

 

تحصیل در نروژ

کشور نروژ یکی از کشورهای اروپایی برای تحصیل در اروپا می باشد که امکانات آموزشی و رفاهی بسیار عالی دارد. تحصیل در این کشور برای دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان است اما دانشجویان خارج اتحادیه اروپا باید هزینه ای پرداخت کنند که البته بسیار مقرون به صرفه می باشد. امکان دریافت بورسیه های تحصیلی مختلف نیز در این کشور وجود دارد. هزینه تحصیل در نروژ در حدود 900 تا 3000 یورو است. 

 

تحصیل در اروپا | تحصیل در سوئد

سوئد یکی از کشورهای اروپایی است که برخی از دانشگاه های برتر جهان در آن واقع شده اند. امکانات آموزشی و رفاهی در سوئد در وضعیت عالی قرار دارد اما با این حال هزینه تحصیل و زندگی در این کشور بسیار بالاست.

امکان دریافت بورسیه های تحصیلی در سوئد وجود دارد و دانشجویان می توانند به کار دانشجویی پرداخته و هزینه های تحصیلی خود را از این طریق کاهش دهند. هزینه تحصیل در کشور سوئد در حدود 8000 تا 25000 یورو در سال می باشد. دانشجویان می توانند به زبان انگلیسی و سوئدی به تحصیل در این کشور بپردازند. 

 

تحصیل در اوکراین

یکی دیگر از کشورها برای تحصیل در اروپا کشور اوکراین است. دانشگاه های اوکراین بسیار معتبر هستند و دانشجویان می توانند با صرف هزینه های مقرون به صرفه در دانشگاه های برتر این کشور به تحصیل بپردازند. امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز در اوکراین وجود دارد. 

هزینه های تحصیل در کشور اوکراین در حدود 1300 تا 5600 دلار می باشد. دانشجویان در حال تحصیل می توانند به کار دانشجویی پرداخته و از این طریق بخشی از هزینه های تحصیل خود را بپردازند. زبان تحصیل در اوکراین انگلیسی، فرانسوی، روسی و اوکراینی می‌باشد. 

البته در حال حاضر به دلیل جنگ در کشور اوکراین امنیت کافی در این کشور برقرار نیست و دانشگاه ها نیز پذیرش دانشجو ندارند. توصیه می شود که دانشجویان برای ادامه تحصیل به سراغ مقاصد جایگزین باشند. 

 

تحصیل در مجارستان

مجارستان نیز یکی دیگر از کشورهاست که دانشجویان می توانند در آن تحصیل کرده و پس از آن برای ورود به سایر کشورهای اروپایی اقدام کنند. تحصیل در مجارستان به این صورت است که دانشجویان می توانند وارد کشور شده و با شرکت در دوره های زبان آموزی، مدرک مورد نیاز برای تحصیل در اروپا را کسب کنند. 

هزینه تحصیل در کشور مجارستان در حدود 5000 تا 7000 یورو در سال می باشد. در دانشگاه های این کشور امکان دریافت بورسیه های تحصیلی مختلف نیز وجود دارد. امکان تحصیل در مجارستان به زبان های انگلیسی، مجاری و آلمانی وجود دارد. 

 

تحصیل در ایرلند

ایرلند یکی از کشورها در اروپای غربی است که سیستم آموزشی بسیار قوی داشته و امکانات رفاهی نیز در سطح عالی قرار دارند. دانشگاه های ایرلند در لیست دانشگاه های برتر جهان قرار دارند. دانشجویان برای تحصیل در کشور ایرلند باید سالانه در حدود 7000 تا 12000 یورو پرداخت نمایند. امکان دریافت بورسیه های تحصیلی و کار دانشجویی در ایرلند نیز وجود دارد و دانشجویان در حال تحصیل در اروپا از این طریق می توانند هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند. 

 

تحصیل در جمهوری چک

یکی دیگر از زیباترین کشورهای اروپا جمهوری چک است که در قلب اروپا قرار گرفته و فرهنگ غنی و مناظر طبیعی بسیار زیبایی دارد. این کشور چندین دانشگاه و موسسات تحقیقاتی دارد که از نظر علمی و امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار دارند. دانشجویان با تحصیل در این کشور می توانند مدرک معتبر دانشگاهی دریافت نمایند. شهریه تحصیل در اروپا در دانشگاه های جمهوری چک نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر می باشد. 

 

تحصیل در بلژیک 

بلژیک نیز کشور دیگر برای تحصیل در اروپا است که کشوری زیبا با امکانات آموزشی و رفاهی بسیار عالی می باشد. برخی از دانشگاه های کشور بلژیک در لیست 300 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

برای تحصیل در بلژیک باید ماهانه در حدود 700 تا 1000 یورو پرداخت نمایید. امکان دریافت بورسیه های تحصیلی و کار دانشجویی نیز در بلژیک وجود دارد و دانشجویان بین المللی می توانند از این طریق هزینه های تحصیلی خود را بپردازند. 

 

دانشگاه های برتر اروپا

همانطور که در طول متن گفته شد، بسیاری از دانشگاه های اروپا در لیست دانشگاه های برتر جهان قرار دارند. برخی از برترین دانشگاه های جهان برای تحصیل در اروپا به شرح موارد زیر می باشند. 

???? آکسفورد

???? کمبریج

???? امپریال کالج لندن

???? کالج لندن (UCL)

???? دانشگاه ETH Zurich

???? ادینبورگ انگلستان

???? دانشگاه منچستر

???? موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان

???? دانشگاه مونیخ (LMU)

???? دانشگاه PSL

???? دانشگاه بولونیا

???? موسسه کارولینسکا

???? دانشگاه آمستردام

???? دانشگاه فنی مونیخ

???? دانشگاه لیدن

???? دانشگاه آمستردام

???? دانشگاه اراسموس روتردام

 

تحصیل بدون مدرک زبان در اروپا

به طور کلی از شروط اصلی تحصیل در اروپا و دانشگاه های برتر جهان این است که دانشجویان باید مدرک زبان داشته باشند. اکثر کشورهای اروپایی نیز زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم قبول داشته و دانشجویان با ارائه مدرک آیلتس یا تافل می توانند پذیرش خود را دریافت کنند. 

اما برخی از دانشگاه ها این امکان را مهیا کرده اند تا دانشجویان بتوانند بدون مدرک زبان وارد کشور شده و پس از آن به یادگیری زبان مورد نظر بپردازند. از دانشگاه هایی که امکان تحصیل در آن ها بدون مدرک زبان وجود دارد می توان به دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه بولونیا، دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه صنعتی براونشوایگ، EBS پاریس، دانشگاه پزشکی ورشو، دانشگاه گنت و دانشگاه بیالیستوک اشاره کرد. توجه کنید که برای تحصیل در اروپا در دانشگاه های برتر لازم است که حتما مدرک زبان آیلتس یا تافل داشته باشید. 

 

هزینه تحصیل در اروپا

هزینه تحصیل در اروپا در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. برخی از کشور ها مثل انگلستان بسیار گران قیمت و برخی دیگر مثل ایتالیا مقرون به صرفه می باشند که در متن به هزینه های تقریبی تحصیل در هر کشور اشاره شد.

دانشجویان باید توجه داشته باشند که اکثر کشورهای اروپایی بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی در نظر می گیرند و دانشجویان با اشتن شرایط لازم می توانند نسبت به دریافت آن ها اقدام کنند. از سوی دیگر با امکان کار دانشجویی که در کشورهای اروپایی وجود دارد، دانشجویان می توانند به واحد پولی آن کشور کسب درآمد کرده و از این طریق تا حد زیادی هزینه های تحصیل و زندگی خود را بپردازند. 

علاوه بر هزینه تحصیل در اروپا و شهریه دانشگاه، هزینه زندگی نیز برای دانشجویان مطرح می باشد. بیشترین بخش هزینه های زندگی در کشورهای اروپایی به هزینه مسکن اختصاص دارد. دانشجویان می توانند با اجاره خوابگاه و یا آپارتمان های اشتراکی، هزینه های خود را کاهش دهند. 

 

دریافت اقامت دائم بعد از تحصیل در اروپا

به طور کلی هیچ یک از کشورهای اروپایی با ویزای تحصیلی اقامت دائم به دانشجویان نمی دهند. دانشجویان در حال تحصیل در اروپا باید بعد از فارغ التحصیلی به کشور خود بازگردند. با این حال اکثر کشورها مدت زمان کوتاه و یا طولانی تری در اختیار دانشجویان قرار می دهند تا پس از فارغ التحصیلی بتوانند کاری برای خود پیدا کنند.

با یافتن کار ویزای تحصیلی به ویزای کاری تغییر پیدا می کند. قانون اکثر کشورها به این صورت است که پس از پنج تا ده سال حضور مداوم در کشور و پرداخت مالیات، اقامت دائم اعطا می کنند. پس از دریافت اقامت دائم نیز راه برای دریافت تابعیت و شهروندی ان کشور باز خواهد شد. در صورتی که در فرایند دریافت اقامت دائم کشورهای اروپایی با مشکلی مواجه شده اید، می توانید از مشاوران مجموعه دانتل کو کمک بگیرید.

 

مشاوره مهاجرت به اروپا

تحصیل در اروپا برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی با امکانات عالی را دارند، بهترین گزینه می باشد. کشورهای زیادی در اروپا قرار دارند که اکثر آن ها نیز مقصد مناسبی برای مهاجرت محسوب می شوند. تحصیل در برخی از کشورهای اروپایی بسیار گران قیمت و در برخی دیگر مقرون به صرفه و ارزان می باشد. 

با توجه به اینکه انتخاب کشور مقصد و نحوه ارسال درخواست برای پذیرش در دانشگاه بسیار حائز اهمیت است، بهتر است متقاضیان قبل از هر اقدامی با مشاوران تحصیلی مشورت کنند تا راهنمایی های لازم را در این زمینه دریافت نمایند. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در اروپا می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. تحصیل در اروپا چه مزایایی دارد؟

    در متن مقاله به مزایای تحصیل در اروپا به صورت کامل پرداخته شده است. 

  2. هزینه تحصیل در اروپا به چه صورت است؟

    برخی از کشورهای اروپا مثل انگلیس بسیار گران قیمت و برخی دیگر مثل ایتالیا و جمهوری چک ارزان قیمت تر می باشند. 

  3. آیا امکان تحصیل بدون مدرک زبان در اروپا وجود دارد؟

    برای تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا نیاز به مدرک زبان می باشد اما با این حال برخی از دانشگاه ها بدون مدرک زبان نیز پذیرش دانشجو دارند. 
    منبع: تحصیل در اروپا





:: برچسب‌ها: تحصیل در اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: