راهنما انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می شود. همه داوطلبانی که در آزمون دی و تیر ماه شرکت کرده اند، در صورت مجاز بودن طبق کارنامه اولیه می توانند در انتخاب رشته کنکور تجربی شرکت کنند. در ادامه مقاله به بررسی تمامی نکات مهم و راهنما جامع انتخاب رشته کنکور تحربی 1402 خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو تماس بگیرید. 

 

 منبع: راهنما انتخاب رشته کنکور تجربی

انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

 

پس از دریافت نتایج اولیه، تحلیل و بررسی مندرجات کارنامه بسیار اهمیت دارد؛ به گونه ای که متقاضیان باید ضمن توجه به رتبه و تراز اکتسابی خود، از وضعیت مجاز بودن و یا نبودن برای انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ دوره های مختلف دانشگاه های سراسری و آزاد نیز مطلع گردند. انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری با هدف انتخاب کدرشته محل های ارائه شده در دوره های مختلف شامل روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان انجام می شود. 

داوطلبان زمانی که یک کد رشته محل از دفترچه انتخاب رشته تجربی 1403 را انتخاب می کنند، باید به چندین فاکتور مهم شامل علاقه، ظرفیت هر کد رشته محل، کیفیت دانشگاه های انتخابی، مسیر رفت و آمد از محل زندگی تا دانشگاه، آینده شغلی و بازار کار، استعداد و توانایی های لازم برای رشته انتخابی و همینطور رتبه و تراز اکتسابی توجه داشته باشند و در نهایت پس از انتخاب الویت ها، آن ها را در فرم انتخاب رشته درج کنند. 

 

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی 1403

پس از اعلام نتایج اولیه، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ نیز بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد. داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری شده اند، می توانند در بازه های زمانی اعلام شده، فرم انتخاب رشته کنکور تجربی خود را تکمیل کنند.

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 هنوز مشخص نشده است.

از آن جایی که معمولا نتایج اولیه کنکور سراسری در مرداد ماه اعلام می شود، متقاضیان نیز می توانند چند روز پس از دریافت نتایج، فرم انتخاب رشته کنکور تجربی خود را تکمیل کنند. انتخاب رشته کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد به صورت مجزا و در سایت های مختلف انجام می شود.

 

کارنامه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳

برای انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳، تحلیل کارنامه کنکور بسیار مهم است و داوطلبی که بدون توجه به اطلاعات کارنامه و بدون تحلیل درست کارنامه، انتخاب رشته کنند به احتمال زیاد نتیجه مناسبی را به دست نمی آورد. در کارنامه کنکور اطلاعاتی درج شده است که در نگاه اول داوطلب می تواند متوجه شود که چه رتبه‌ای در سهمیه، چه رتبه‌ای در سطح کشوری و چه نمره و ترازی به دست آورده است. همچنین وضعیت مجاز بودن او برای انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری و آزاد به چه صورت است.

احتمالا همه شما این موارد از کارنامه کنکور تجربی را به خوبی متوجه می شوید اما اینکه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ چگونه بر اساس کارنامه و اطلاعات موجود در آن انجام شود، جای سوال دارد و شما هم حتما این سوال را دارید که با این رتبه چگونه می توانم با یک انتخاب‌رشته اصولی به شرط قبولی در بهترین رشته و دانشگاه انجام دهم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بخش های مختلف کارنامه کنکور را توضیح می دهیم و در ادامه درباره نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی با شانس قبولی بالا ، صحبت خواهیم کرد.

 

اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

در بخش اول کارنامه کنکور شما اطلاعات ثبت نامی و آزمونی به شرح زیر درج شده اند. در این بخش اگر اطلاعات مغایری درج شده باشد لازم است حتما از طریق ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش پیش از انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ اطلاعات اشتباه را اصلاح کنید مخصوصا اگر این اطلاعات اشتباه مربوط به سهمیه داوطلب و عدم اعمال سهمیه باشد.

شماره پرونده نام خانوادگی و نام شماره شناسنامه جنسیت سال تولد
عنوان دیپلم معدل کتبی دیپلم نوع سهمیه زبان خارجی امتحانی کد دیپلم
اخذ دیپلم محل تولد استان بومی

 

اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه

داوطلبانی که در زمان ثبت نام آزمون سراسری، برای انتخاب رشته دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور اعلام علاقه مندی کرده اند، در این بخش از کارنامه کنکور برای آن ها مشخص خواهد بود. البته اگر هم اعلام علاقه مندی نکرده اید هم جای نگرانی نیست چرا که سازمان سنجش در زمان انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 فرصتی را برای شما فراهم می‌کند که با پرداخت هزینه در سایت سنجش، انتخاب رشته دو دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی را نیز انجام دهید.

همچنین در این بخش، داوطلبان دارای سهمیه کارمندی و ایثارگری که نیز در زمان تکمیل فرم ثبت نام گزینه‌های مربوطه را فعال کرده اند، سهمیه کارمندی برای آن ها اعمال می شود. سهمیه بهیار نیز به داوطلبانی که شاغل در یکی از مراکز دولتی یا غیردولتی می باشند و حداقل 3 سال سابقه خدمت دارند، اختصاص می یاید.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

وضعیت مجاز به انتخاب رشته کنکور تجربی 1403

مهم ترین بخش کارنامه کنکور،‌ بخش وضعیت مجاز به انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ است. طبق این بند، داوطلبان فقط می توانند در دانشگاه‌هایی انتخاب رشته کنند که با توجه به رتبه و تراز اکتسابی، مجاز شده اند. در این بخش از کارنامه وضعیت داوطلب برای انتخاب‌رشته در دانشگاه های مختلف قایل رویت است که شامل موارد زیر می باشد.

✅ مجاز به انتخاب رشته تجربی در دانشگاه های روزانه و شبانه

✅ مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های مجازی، پردیس خودگردان و مازاد

✅ مجاز به انتخاب رشته دانشگاه پیام نور و دانشگاه غیر انتفاعی

✅ مجاز به انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد

 

وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب

از دیگر بخش های مهم کارنامه، بخش مربوط به رتبه و تراز است. در این بخش رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، نمره تراز و میزان تاثیر سوابق تحصیلی داوطب در انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 درج شده است. داوطلب باید از طریق رتبه‌های درج شده در این بخش متوجه شود که چه میزان شانس پذیرش در رشته ها و دانشگاه های مختلف دارد. توجه داشته باشید که زیر گروه ها از کنکور حذف شده اند و رتبه در زیر گروه نیز دیگر اعلام نمی شود. 

 

سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

در پذیرش متقاضیان در دانشگاه های سراسری در رشته های مختلف ارائه شده در زیرگروه آزمایشی تجربی، سهمیه های مختلفی تاثیر گذار می باشد. هر کدام از متقاضیان با توجه به شرایطی که دارند، از یکی از این سهمیه ها برخوردار هستند. از مهم ترین سهمیه های اعمالی در انتخاب رشته کنکور تجربی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

???? سهمیه مناطق (سهمیه منطقه یک، دو و سه)

???? سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت و ایثارگران 5 درصد ظرفیت

???? سهمیه خانواده شهدا در انتخاب رشته تجربی

???? سهمیه رزمندگان

???? سهمیه بهیاران

لازم است اشاره کنیم که در میان سهمیه های نامبرده شده، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه ایثارگران، سهمیه بهیاری و رزمندگان از سهمیه های خاص هستند. به این معنی که دارندگان این سهمیه ها در یک گروه مجزا و با یکدیگر برای ورود به دانشگاه ها رقابت خواهند کرد.

داوطلبانی هم که سهمیه 5 درصد و 25 ایثارگران دارند، به ترتیب 5 درصد و 25 درصد هر رشته در هر دانشگاهی به آن ها اختصاص دارد و برای سنجش این دسته از از داوطلبان و بررسی فرم انتخاب رشته کنکور تجربی ابتدا سهمیه ایثارگران آنها بررسی می شود و اگر در این سهمیه نمره لازم را برای قبولی نداشتند، با سهمیه مناطقی که دارند سنجش و ارزیابی خواهند شد.

 

ظرفیت دوره ها در انتخاب رشته تجربی

در سال ۱۴۰۳ طبق اطلاعیه سازمان سنجش ظرفیت رشته های تجربی و پزشکی با افزایش ۲۰ درصدی همراه خواهد بود. در جدول زیر به بررسی ظرفیت همه دانشگاه ها و دوره های مختلف در انتخاب رشته کنکور تجربی سال گذشته پرداخته ایم. به محض انتشار دفترچه انتخاب رتشه کنکور تجربی ۱۴۰۳ و مشخص شدن ظرفیت های جدید جدول زیر بروزرسانی خواهد شد. 

دوره ظرفیت دوره ها
روزانه 38800
نوبت دوم (شبانه) 2320
پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد 4410
دانشگاه پیام نور 7100
دانشگاه غیر انتفاعی 4500
دانشگاه فرهنگیان 7310
 سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات 330
دانشگاه آزاد 1560
ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد 380

 

رشته های گروه آزمایشی تجربی

شناخت رشته ها مهم ترین مرحله از انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ می باشد. بنابراین داوطلب باید تلاش کند تا حد امکان رشته های دانشگاهی تجربی را با جزییات بشناسد. اگر داوطلبی موفق به این کار شود، می تواند انتخاب رشته کنکور تجربی خوبی را با توجه به علاقه و خصوصیات اخلاقی خود داشته باشد. 

رشته
 پزشکی، بیوتکنولوژی، دامپزشکی، دندانپزشکی، اتاق عمل، بینایی سنجی، دبیری زیست شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، علوم تربیتی، فیزیوتراپی
 داروسازی، دبیری شیمی، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، شیمی، کارشناسی بهداشت عمومی، کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای، کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت، کارشناسی بهداشت عمومی 
 اقیانوس شناسی، زمین شناسی، دبیری زمین
 الهیات و معارف اسلامی و ارشاد، علوم قضایی، اقتصاد اسلامی، حسابداری، زبان و ادبیات عربی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم اقتصادی، علوم انتظامی، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت و بازرگانی دریایی و … 
 اقتصاد کشاورزی، امنیت اطلاعات، آموزش تربیت بدنی، تربیت مربی عقیدتی سیاسی، کتابداری در شاخه پزشکی، مهندسی صنایع مبلمان، مددکاری اجتماعی و …
 

 

رتبه قبولی انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

در جدول زیر تعدادی از رتبه قبولی رشته‌های پرطرفدار در انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 را قرار داده ایم.

 
در جدول بالا رتبه قبولی رشته‌های پر طرفدار کنکور تجربی را قرار داده ایم. برای مشاهده رتبه قبولی تمامی رشته‌های تجربی مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

رتبه قبولی کنکور

 

نحوه چینش الویت ها در فرم انتخاب رشته تجربی 1403

در نظر داشته باشید که برای تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ باید اصول انتخاب رشته را رعایت کنید. هر چه متقاضیان این اصول را با دقت و وسواس بیشتری رعایت کنند، در نهایت شانس قبولی بیشتری نیز خواهند داشت.

???? انتخاب های خوش بینانه شما همان انتخاب هایی هستند که گمان می کنید در آن ها شانس قبولی کمی دارید؛ ولی نگران نباشید و چند انتخاب از آن ها را در بالای فرم انتخاب رشته تجربی 1402 درج کنید.

???? انتخاب های بعدی خود را واقع بینانه انتخاب کنید؛ همان انتخاب هایی که در چینش آن ها مردد هستید و با توجه به شانس قبولی بالایی که در آن ها دارید، نمی دانید کدام را در الویت بالاتری درج کنید. بیشترین انتخاب های خود را بهتر است واقع بینانه انتخاب نمایید.

???? در نهایت نیز الویت های پایانی فرم انتخاب رشته کنکور تجربی خود را به انتخاب های بدبینانه اختصاص دهید. شانس قبولی شما در این انتخاب ها بالاست و در بدترین شرایط شما در این انتخاب ها شانس قبولی خواهید داشت.

بنابراین اگر الویت های خود را از فرم انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳ استخراج کرده اید، لازم است حتما آن ها را به سه دسته شامل انتخاب های خوش بینانه، انتخاب های نرمال و انتخاب های بدبینانه تقسیم کنید. 

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳

داوطلبان ابتدا باید دفترچه انتخاب رشته دانلود کرده و به صورت کامل مطالعه کنند. دفترچه شامل کد رشته محل های این گروه آموزشی می باشد و ترتیب آن به این صورت است که در ابتدا کد رشته محل های رشته های غیر پزشکی آورده شده و پس از آن کلیه رشته های پزشکی و پیراپزشکی در قسمت دانشگاه های علوم پزشکی هر شهر معرفی شده اند. 

در قسمت دیگر از دفترچه انتخاب رشته تجربی هم به معرفی کد رشته محل های رشته هایی که بدون آزمون امکان قبولی در آن هست، می پردازد. دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 برای دانشگاه های سراسری و آزاد متفاوت است و در اولین روز انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 در دسترس داوطلبان قرار می گیرد.

 

نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 هستند، می توانند مطابق مراحل زیر اقدام به تکمیل انتخاب‌رشته نمایند و کد رشته محل هایی که از دفترچه استخراج کرده اند را در سایت درج کنند.

❌ مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sangesh.org

❌ انتخاب گزینه سراسری 

❌ دانلود و دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

❌ بررسی مندرجات دفترچه راهنمای و در نهایت استخراج حداکثر 150 کد رشته محل از دوره های مختلف به همراه کد رشته محل های مرتبط به رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد

❌ بازگشت مجدد به سایت سنجش و ورود به لینک انتخاب رشته تجربی 

❌ تکمیل اطلاعات خواسته شده و در نهایت درج الویت های استخراج شده از دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی در فرم انتخاب رشته

توصیه می کنیم برای کاهش خطا در زمان انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ در سایت سنجش، ابتدا سعی کنید فرم پیش نویس انتخاب‌رشته  را که در انتهای دفترچه راهنمای درج شده است را دریافت و تکمیل کنید.

 

راهنمای تصویری انتخاب رشته تجربی 1403

1️⃣ وارد سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی ” sanjesh.org ” شوید.

2️⃣ بر روی گزینه ” سراسری ” کلیک کنید.

 

3️⃣ در این مرحله انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ از طریق منوی سمت راست بر روی گزینه ” انتخاب رشته ” کلیک کنید.

 

4️⃣ بر روی لینک فعال ” انتخاب‌رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403 ” کلیک کنید.

5️⃣ در این صفحه بر روی لینک ” سامانه انتخاب رشته های با آزمون کنکورسراسری سال 1403 ” کلیک کنید.

6️⃣ در صحفه جدید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود وارد سایت سنجش شوید.

7️⃣ در این مرحله انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 بر روی گزینه ” انتخاب رشته کنکور ” کلیک کنید. 

8️⃣ متن مربوط به شرایط مطالعه کنید و بر روی گزینه ” قبول دارم ” کلیک کنید.

9️⃣ اطلاعات شناسنامه ای خود را بررسی کنید. در این بخش وضعیت مجاز بودن داوطلب در دوره های مختلف درج شده است.

1️⃣0️⃣ در این محله انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ داوطلبان باید معدل خود و کد بخش محل تولد و سه سال آخر متوسطه دوم خود را درج نمایند.

1️⃣1️⃣ حال به فرم انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ دسترسی دارید. شما می توانید حداکثر ۱۵۰ کدرشته محل را به ترتیب اولویت بندی در این این وارد کنید. 

1️⃣2️⃣ دریافت کد رهگیری 16 رقمی که بیانگر پایان انتخاب‌رشته شما می باشد.

انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

در متن مقاله اشاره ای شد که داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد باید به سایت azmoon.iau.ac.ir مراجعه کنند و با پرداخت هزینه، فرم انتخاب رشته را دریافت و تکمیل نمایند. داوطلبان برای انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب حداکثر 100 کدرشته محل می باشند و لیست رشته ها نیز در دفترچه راهنمای دانشگاه آزاد موجود می باشد.

اگر تمایل به انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد دارید، مطابق مراحل زیر می توانید انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 خود را انجام دهید.

1️⃣ورود به سایت azmoon.iau.ac.ir

2️⃣دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد از طریق لینک قرار داده شده در سامانه

3️⃣بررسی دقیق رشته های ارائه شده و مشاهده ظرفیت هریک از رشته محل ها

4️⃣استخراح کد رشته محل های مورد علاقه براساس گروه آزمایشی که شرکت کرده اید و یادداشت کردن

5️⃣انتخاب لینک ” سامانه انتخاب رشته آزمون سراسری دانشگاه آزاد 1402 “

6️⃣درج کدملی و شناسه دسترسی به انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد در بخش‌های تعیین شده (شناسه دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد، در انتهای کارنامه کنکور موجود است)

7️⃣واریز هزینه انتخاب‌رشته از طریق خرید کارت اعتباری و طی کردن مراحل پرداخت

8️⃣دریافت سریال پرداخت

9️⃣دریافت فرم انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ و ثبت رشته‌ها در فرم

????تایید نهایی و دریافت شماره پیگیری

داوطلبان گرامی برای مطالعه کامل راهنما انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد مقاله زیر را مطالعه نمایید.

رشته های پزشکی دانشگاه آزاد

کنکور سراسری به صورت یکپارچه برای ورود به دانشگاه های سراسری و آزاد برگزار می گردد و علاقه مندان به تحصیل در تمامی دانشگاه ها در یک آزمون شرکت می کنند. مرحله انتخاب رشته تجربی دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد به صورت مجزا از یکدیگر صورت می گیرد اما از سال گذشته در این فرآیند تغییراتی ایجاد گردید.

متقاضیان کنکور سراسری در زیرگروه آزمایشی تجربی در صورت علاقه مندی به انتخاب چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد، باید کد رشته محل های مرتبط با آن ها را نیز همزمان با کدرشته محل‌های دانشگاه آزاد در فرم انتخاب رشته کنکور تجربی سازمان سنجش درج کنند. در واقع متقاضیان باید میان الویت های رشته های پزشکی دانشگاه های سراسری و رشته های پزشکی دانشگاه آزاد، چینش صحیحی داشته باشند.

انتخاب رشته کنکور تجربی چهار رشته شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد نیز به صورت یکپارچه با دانشگاه های سراسری سایت سازمان سنجش sanjesh.org انجام می شود و متقاضیان باید کد رشته محل های مرتبط با آن ها را نیز در فرم انتخاب رشته دانشگاه های سراسری درج کنند.

 

شهریه دوره های مختلف دانشگاهی

یکی از موارد مهم در انتخاب رشته تجربی که داوطلبان باید به آن توجه داشته شهریه دوره های مختلف می باشد. دوره پردیس دارای بیشترین شهریه در بین دوره های شهریه پرداز می باشد. ازاین رو تعدادی از داوطلبان ترجیح می دهند کدرشته محل پردیس خودگردان را در انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 خود وارد نکنند. 

از سویی دیگر برخی داوطلبان که مشکلی با شهریه این دوره ندارند، ترجیح می دهند با رتبه پایین تر که حتی امکان قبولی در دوره روزانه را نیز دارند به دلایل دیگر از جمله انتخاب دانشگاه محل سکونت یا دانشگاه با رتبه بالاتر در دوره پردیس خودگردان ادامه تحصیل دهند. 

شهریه دوره های شبانه و پیام نور و غیر انتفاعی به مراتب کمتر از پردیس خودگردان می باشد و تعدادی افرادی که می توانند در این دوره شرکت کنند بسیار بیشتر از پردیس خودگردان می باشد. 

 

رشته های پنهان کنکور تجربی

همانطور  که گفته شد رشته های پزشکی در گروه تجربی کنکور سراسری، بسیار محبوب و پرتقاضا هستند. با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای ثبت نام در این رشته ها، بسیاری از داوطلبان موفق به کسب رتبه قابل قبولی و پذیرش در این رشته ها نمی شوند.

اما داوطلبان باید بدانند که رشته های پزشکی تنها رشته های گروه تجربی نیستند و می توانند با انتخاب سایر رشته ها، به تحصیل در دانشگاه بپردازند. از این رشته ها که با عنوان رشته های پنهان کنکور تجربی شناخته می شوند، می توان به زیست شناسی، میکروبیولوژی، مهندسی پزشکی، شیمی، فیزیک و غیره اشاره کرد. جهت انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳  مناسب با توجه به رتبه و تراز علمی خود، می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

مشاوره انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳

یکی از معایب کنکور تجربی این است که آمار شرکت کنندگان در آن بالاست و همین می تواند شانس قبولی را در کد رشته محل های پرطرفدار شامل رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، رشته های پیراپزشکی و … را کاهش دهد. از سویی دیگر رشته های گروه پزشکی در دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور نیز ارائه نمی شود و فقط متقاضیان مجاز به انتخاب آن ها در دانشگاه های سراسری، پردیس خودگردان و آزاد هستند. 

بالا بودن میزان رقابت برای ورود به دانشگاه های مختلف، نشان دهنده لزوم و اهمیت انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ اصولی برای پذیرفته شدن در کد رشته محل دلخواه می باشد. بنابراین توصیه می شود به نحوه پذیرش رشته ها توجه داشته باشید. 

پذیرش در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به صورت بومی ناحیه ای می باشد. به این معنی که 60 درصد از ظرفیت آن ها به متقاضیان بومی و 40 درصد دیگر به سهمیه آزاد اختصاص دارد. از سویی دیگر پذیرش در رشته های پیراپزشکی شامل اتاق عمل، هوشبری، مامایی و … به صورت بومی استانی انجام می شود. به این معنی که 80 درصد از ظرفیت آن ها به داوطلب بومی استان و مابقی به داوطلبان آزاد اختصاص دارد.

همانطور که مطالعه کردید به منظور قبولی در آزمون سراسری لازم است که یک انتخاب رشته تجربی اصولی و هوشمندانه داشته باشید. بنابراین لازم است از مشاوره کارشناسان فعال در این زمینه بهره ببرید. کارشناسان فعال در زمینه تحصلیی یاریگر شما عزیزان در این مسیر هستند برای ارتباط با آن ها می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل استفاده کنید و در چینش الویت های خود از آن ها کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ از چه تاریخی آغار خواهد شد؟

    پبش بینی می شود زمان انتخاب رشته تجربی 1403 نیمه اول مردادماه خواهد بود.

  2. برای انتخاب رشته باید به کدام سایت مراجعه کنیم؟

    انتخاب رشته دانشگاه های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.iau.ac.ir انجام می گیرد.

  3. داوطلبان چه تعداد حق انتخاب در انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی دارند؟

    داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد به ترتیب مجاز به انتخاب 150 و 100 کدرشته محل هستند.

    منبع: راهنما انتخاب رشته کنکور تجربی





:: برچسب‌ها: راهنما انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: