راهکارهای حفظ آمادگی برای کنکور سراسری
نوشته شده توسط : دانتل

راهکارهای حفظ آمادگی برای کنکور| چطور درس بخوانیم

تست زدن را جدی بگیرید

برای تمام دانش آموزان، تمرین تست زدن یک نکته اساسی در موفقیت کنکور سراسری است. اگر شما جزء آن دسته از دانش آموزانی هستید که مطالب را خوانده و جمع بندی کرده اید، بهتر است در این دوران به تست زدن مشغول باشید. اولویت با تست های سال های قبل کنکور سراسری است. برای این کار درست مثل جلسه کنکور، لباس مناسب بپوشید و سر ساعت شروع جلسه آزمون، کار خود را شروع کنید. زمان بندی مربوط به کنکور را نیز رعایت کنید.

ارزیابی تست ها

مرحله بعد از انجام تست ها، ارزیابی است. اگر مطالبی که برای ارزیابی باید به آنها توجه کنید، کم است، ارزیابی را همان روز عصر انجام دهید ولی اگر نکاتی که می خواهید بررسی کنید، بیشتر است یا احتیاج به مرور از روی کتاب نیز دارد، ارزیابی را روز بعد انجام دهید. اگر تست هایتان تمام شده است، دفترچه آزمون های آزمایشی که در طول سال شرکت کرده اید، نمونه سوالات بانک تست و راه های دیگر به شما کمک خواهد کرد.

مرور کنید

علاوه بر تست زدن، راهکار دیگری که به شما کمک می کند، مرور مطالب از روی کتاب درسی است. برای این کار درسهایی که در آنها ضعیف تر هستید یا آنهایی که ضریب بیشتری دارند را در اولویت قرار دهید. سعی کنید به جای اینکه از ابتدا مطالب را بخوانید، اول هرچه به یادتان می آید را با خودتان بیان کنید و سپس بررسی کنید که چه نکاتی را جا انداخته اید. استفاده از مجموعه های نکته و تست در این مرحله می تواند به شما کمک زیادی بکند.

توجه به نقاط ضعف

اگر در درس یا مبحثی ضعیف تر هستید، اکنون زمان مناسبی در اختیار دارید که این مطالب را یاد بگیرید. شروع به خواندن کنید و با استفاده از تست های موضوعی، یادگیری خود را بسنجید. به خاطر داشته باشید که در این زمان باید مراقب حجم اطلاعاتی که وارد ذهنتان می کنید باشید.  این ایام بیش از آنکه زمان یادگیری جدی باشد، زمان تثبیت است. در نتیجه اول به تثبیت آنچه خوانده اید بپردازید و در مرحله بعد نکاتی را اضافه کنید، سعی کنید نکات اضافه شده را نیز مجددا به خوبی یاد گرفته و تثبیت کنید و بعد به سراغ مطالب بعدی بروید.

معنی کلمات، قرابت معنایی، مفهوم ایات

سه عبارت بالا در اصل، سه ضلع مثلث نقطه ضعف برای دانش آموزان هستند. در فرصتی که برایتان فراهم شده است، سعی کنید هر شب زمانی را به مطالعه لغات(فارسی، عربی، انگلیسی)، بررسی تست های قرابت معنایی و مفاهیم آیات در درس دین و زندگی اختصاص دهید. علاوه بر این، سایر نکات حفظی را نیز، با یک برنامه ریزی منظم، مرور کنید. هرچقدر شما مطالب حفظی را بیشتر تکرار کنید، تثبیت و یاداوری آنها بهتر اتفاق خواهد افتاد.

راهکارهای حفظ آمادگی برای کنکور | یک هشدار جدی

اشتباه ترین کاری که داوطلبان می توانند انجام دهند این است که مطالعه را برای مدتی کنار بگذارند. این کار باعث می شود شما موکول کردن درس ها به فردا را به یک عادت برای خودتان تبدیل کنید و زمان زیادی را از دست بدهید. به خاطر داشته باشید که تا پیش از پایان جلسه کنکور سراسری، شما هیچ وظیفه دیگری به غیر از مطالعه ندارید. بعضی از دانش آموزان با این استدلال که تابستان در حال تمام شدن است، برنامه ریزی های متفرقه ای را برای خود شروع کرده اند. برای موفقیت در کنکور سعی کنید تا روز آزمون، در حال و هوای درس و امتحان باقی بمانید.

راهکارهای حفظ آمادگی برای کنکور| شیوه زندگی

علاوه بر درس خواندن، شیوه زندگی شما نیز می باید با شرایط پیش آمده تطابق داشته باشد. حفظ آمادگی برای کنکور، شامل موضوعاتی فراتر از نحوه مطالعه است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

با استرس مبارزه کنید

اضطراب یکی از بزرگترین دشمنان این روزهای داوطلبین کنکور است. اضطراب می تواند باعث کاهش تمرکز شما شده و یا نظم مطالعاتی شما را به هم بریزد. انجام تمرینات ورزشی، درنظر گرفتن ساعاتی برای استراحت، عبادت یا هر رفتار دیگری که اضطراب شما را از بین می برد، در دستور کار این ایام خود، قرار دهید. یکی از نشانه های اضطراب، این است که داوطلبان سعی می کنند برنامه های سنگینی برای این ایام خود طراحی کنند و معمولا در اجرای آنها نیز ناکام می شوند. اگر احساس می کنید نمی توانید اضطراب خود را در این شرایط مدیریت کنید، بهتر است از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

امواج منفی را کنار بگذارید

جمع هایی که صحبت های منفی در آنها مطرح می شود، به خصوص گروه های دانش آموزی را کنار بگذارید. سعی کنید در ایام باقی مانده خود را از شایعات مربوط به کنکور، سرد شدن بعضی از دانش آموزان، داستان بی عدالتی ها و حق کشی های کنکور کنار بکشید. این داستان ها همه ساله، در ایام منتهی به روزهای برگزاری کنکور سراسری شروع می شوند اما هرگز اساس و اعتبار مشخصی ندارند

برنامه خوابتان را تنطیم کنید

بسیاری از دانش آموزان در طول زمانی که برای کنکور درس خوانده اند، ساعت خواب و بیداری آنها تغییراتی داشته است و بدنشان به بیدار ماندن در شب عادت کرده است در این ایام سعی کنید الگوی خوابتان را مجددا مرتب کنید، مغز و بدن شما باید به شکلی برنامه ریزی شود که بتوانید در ساعت شروع آزمون، با نهایت آمادگی، پاسخگویی به سوالات را شروع کنید

راهکارهای حفظ آمادگی برای کنکور | آشنایی با رشته های مختلف دانشگاهی

در فرصتی که برایتان پیش آمده است، می توانید رشته های مختلف دانشگاهی و آینده کاری آنها را بررسی کنید. این کار علاوه بر اینکه به شما چشم اندازی برای ایام انتخاب رشته خواهد داد، باعث ایجاد انگیزه و هدف در شما خواهد بود.

راهکارهای حفظ آمادگی برای کنکور | سوالات متداول

1. بهترین منابع تست کنکور در این ایام چیست؟

در درجه اول سوالات ده سال اخیر کنکور سراسری داخل کشور را بررسی کنید و سپس ده سال اخیر، خارج از کشور. بعد از این، اگر در مباحث مشخصی ضعیف هستید، مرور این مباحث و تست های موضوعی از آن ها را در دستور کار قرار دهید. در غیر اینصورت دفترچه آزمون های آزمایشی که در طول سال داشته اید را پاسخ دهید.

2. اگر مطالعه را در این ایام کنار بگذاریم و نزدیک به تاریخ کنکور سراسری مرور کنیم، اشتباه است؟

سعی کنید تا جایی که برایتان امکان دارد در مطالعه وقفه ایجاد نکنید. این کار باعث از دست دادن فرصت و فراموشی برخی از مطالب می شود. اگر احساس خستگی می کنید، حجم مطالب در هر روز را کمتر کنید اما به صفر نرسانید

3. مرور مطالب در این ایام باید چطور باشد؟

اولویت را برای درس هایی در نظر بگیرید که ضریب بالاتری دارند و سپس درس هایی که در آنها ضعیف تر هستید. سعی کنید ابتدا مطالب را با خودتان بیان کنید و سپس از روی متن بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راهکارهای حفظ آمادگی برای کنکور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع:  آمادگی برای کنکور سراسری




:: برچسب‌ها: راهکارهای حفظ آمادگی برای کنکور سراسری ,
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: