نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور 1400
نوشته شده توسط : دانتل

نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور

خانواده نقش بسیار مهمی در تمام مرحل زندگی افراد ایفا می‌کنند. کنکور نیز مرحله مهمی در زندگی افراد است که در صورت همراهی خانواده ، می‌توان به خوبی از آن عبور نمود. اولیا دانش آموزان برای کمک به فرزندان خود باید استراتژی‌های خاصی را بیاموزند و در طی سال پیش از کنکور به کار ببرند. از این رو بایدها و نبایدهایی که والدین باید به آنها دقت داشته باشند در این مقاله شرح داده شده است.

نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور | بایدها

خوب است که خانواده ها در سالی که فرزندشان در تلاش برای کسب موفقیت در آزمون کنکور است، نکات زیر را انجام دهند.

بالا بردن اعتماد به نفس

خانواده ها می‌توانند از همان بدو تولد با شیوه های رفتاری خود باعث بالا رفتن اعتماد به نفس فرزندان خود شوند. داستان زندگی ادیسون همان چیزی است که والدین باید از آن الگو برداری نمایند. ایجاد خودباوری در فرزندان زمینه ساز موفقیت آنها در تمام مراحل زندگیشان خواهد بود.

تفریح کردن

برنامه هایی را برای تفریح و سپری کردن زمان با فرزندتان طراحی نمایید. تفریح با گروه همسالان یکی از نیازهای اساسی هر فردی است اما نباید از اهمیت خانواده در این زمینه غافل شد. تفریح به همراه خانواده در دانش آموزان کنکوری باعث آرامش روانی آنها خواهد شد.

انرژی مثبت

شاید انرژی مثبت دادن به فرزند یکی از وظایف اساسی والدین باشد. والدین می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند. کافی است با توجه  به روحیه فرزند خود از جملات مناسب استفاده نمایند. یا در مقابل او برایش دعا کنند و آرزوی موفقیت نمایند. تاثیری که دعای پدر و مادر در روحیه افراد دارد، انکار ناپذیر است.

نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور | حمایت 

به فرزندتان نشان دهید که هرچند موفقیت او آرزوی شماست اما عدم کسب موفقیت در کنکور نمی‌تواند تاثیری در محبت و علاقه شما نسبت به آنها داشته باشد.

تکیه گاه امن

برای فرزند خود همچون تکیه گاه محکمی باشید که در طوفان حوادث هرگز نمی‌شکند.  فرزند شما در رقابت کنکور نیازمند تکیه گاهی است که خستگی هایش را بزداید.

میانه روی 

ایجاد شرایط محدودیت در رفت و آمد و کم کردن سرو صدا در خانه برای خانواده هایی که فرزند کنکوری دارند ضروری است. اما لازم است تا این موارد نیز با تاکید بر اعتدال صورت گیرد. محدودیت های زیاد تنها برای ماه آخر لازم است و در صورت ایجاد محدو.دیت های زیاد دانش آموز در تنگنا قرار خواهد گرفت.

نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور | واقعگرایی

لازم است والدین در این برهه از زمان واقع گرا باشند. انسانها با میزان ضریب هوشی متفاوت آفریده شده اند. هر چند که با آموزش می‌توان نقایص را بر طرف کرد، اما لازم است تا همواره واقع بینانه هدف گذاری شود.

هماهنگی برنامه ها

در طی مدت زمانی که فرزند شما مشغول آماده سازی خود برای کنکور است با برنامه او هماهنگ باشید. به عنوان مثال زمانی را که او برای خوابیدن انتخاب کرده را شما نیز به خواب اختصاص دهید.

اطلاع از برنامه مطالعه

گاهی والدین به دلیل عدم آگاهی از برنامه زمانبندی مطالعه فرزند خود، برای او تنش ایجاد می‌کنند. در صورتی‌که اولیا از زمان‌های استراحت فرزندشان آگاه باشند، دیگر نیازی به پرسش هایی از قبیل «چرا درس نمی خونی؟» یا « پس تو کی می خوای بری سراغ درست؟» نخواهد بود و خانه بر مدار آرامش اداره خواهد شد.

نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور | نبایدها

علاوه بر کارهایی که انجام آنها زمینه ساز موفقیت فرزندان می‌شود، از انجام برخی کارها و رفتارها نیز باید اجتناب شود.

مقایسه ممنوع

هرگز فرزندتان را با سایرین مقایسه نکنید. این رفتار والدین تاثیر بسیار مخربی خواهد داشت. ایجاد استرس و اضطراب با مطرح کردن این گونه موارد در منزل می‌تواند دانش آموزان را به عقب برگرداند و مانع پیشرفت آنها شود.

ایزوله سازی ممنوع

ایجاد محدودیت شدید در فت و آمد ها و میهمانی ها لازم نیست. نیازی نیست خانه را بیش از حد ساکت کنید. ایجاد شرایط غیرعادی در زمان طولانی مدت آرامش فرزندتان را برهم میریزد. نیازی نیست تمام توجه والدین به فرد کنکوری خانواده باشد. این امر داوطلبان را مضطرب می‌سازد.

نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور | سخت گیری و کنترل

هرچند توصیه می‌شود تا والدین از برنامه فرزند خود آگاه باشند اما سخت گیری زیاد در این زمینه نتیجه معکوس خواهد داشت. لازم نیست مدام به او یادآوری کنید که به سراغ درسش برود او خودش به خوبی از این مسائل آگاه است.

صحبت مداوم درباره کنکور

اگر به صورت مداوم در رابطه با کنکور و یا حتی تلاش های بی وقفه فرزندتان صحبت نمایید، به طور ناخواسته بار روانی منفی برای او ایجاد نموده اید. عادی رفتار کنید، نیازی نیست تمام دغدغه ذهن شما کنکور فرزندتان باشد.

تحقیر ممنوع

انتقادهای مکرر از دانش آموزان و تحقیر دانش آموزان در این دوره می‌تواند باعث از بین رفتن تمام دست آوردهای اولیا و دانش آموزان گردد. در فرزندان خود حس لیاقت و توانمندی را بالا ببرید.

نقش والدین در موفقیت داوطلبان کنکور | دعوا و تنش 

والدین باید از بروز هرگونه تنش در خانواده جلوگیری نمایند. این طور مسائل علاوه بر ایجاد اضطراب، تمرکز دانش آموز را نیز کاهش می‌دهد. در نتیجه زمان زیادی صرف مسائلی می گردد که می توان با مدیریت درست شرایط از بروز آن جلوگیری کرد. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور 1400




:: برچسب‌ها: نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور 1400 ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: