انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1400
نوشته شده توسط : دانتل

کنکور زبان کنکوری است که کلیه ی داوطلبان در هر گروه آزمایشی که باشند، می توانند در آن شرکت کنند . این کنکور جزو پرطرفداهای کنکور می باشد و هر ساله داوطلبان زیادی شانس خود را برای قبولی در یکی از رشته های زبان خارجه محک می زنند. اما اینکه موفق به قبولی در این رشته ها می شوند یا خیر همگی در گرو انتخاب رشته صحیح است.به همین دلیل این مقاله به انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 زبان خارجه می پردازد. 

منبع: انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1400

 

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1400

پس از شرکت در کنکور سراسری و در واقع پایان مطالعه داوطلب، آنچه که اهمیت دارد این است که مرحله انتخاب رشته بدرستی انجام شود. چراکه اهمیت انتخاب رشته در این است که داوطلب با توجه به رتبه ای که کسب کرده است، در بهترین کد رشته محل، موفق به کسب نتیجه قبولی گردد. تاریخ دقیق انتخاب رشته کنکور زبان 1400 از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مشخص نشده است، اما پیش بینی می شود که لینک مربوط به آن در اواسط مرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش فعال گردد.

 

تا کنون اطلاعیه ای از زمان دقیق انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 منتشر نشده است. به محض انتشار در این مقاله اعلام خواهد شد.

 

 

بخوانید: راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور سراسری

 

 

انتخاب رشته زبان کنکور سراسری 1400 | تحلیل کارنامه 

کارنامه کنکور زبان به محض اعلام نتایج کنکور در سایت سازمان سنجش با آدرس الکترونیکی ” sanjesh.org ” برای داوطلبان این گروه آزمایشی قابل مشاهده است. اولین قدمی که داوطلبان کنکور زبان بایستی بردارند، این است که در راستای یک انتخاب رشته صحیح و اصولی، اطلاعات مندرج در کارنامه را به درستی بررسی و تحلیل نمایند.

کارنامه کنکور سراسری شامل دو بخش اطلاعات شخصی، نوع سهمیه و استان بومی داوطلب و اطلاعات آزمونی از جمله رتبه داوطلب در سهمیه، رتبه کشوری، وضعیت مجاز بودن، رتبه در زیرگروه، تاثیر سوابق تحصیلی و … می باشد، که در ادامه به تفکیک هر کدام را توضیح داده ایم. توصیه می کنیم مقاله کارنامه قبولی کنکور زبان را مطالعه نمایید.

 

 

بخوانید: نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

 

نوع سهمیه

بخشی از کارنامه اولیه داوطلب، نوع سهمیه او را مشخص می کند. در کنکور سراسری سهمیه های مختلفی جهت برقراری عدالت میان شرکت کنندگان اعمال می شود. سهمیه های کنکور سراسری در واقع تعیین کننده رتبه داوطلب برای ورود به دانشگاه های سراسری می باشد.

 

رتبه در سهمیه و رتبه کشوری

یکی از مهم ترین بند های مندرج در کارنامه داوطلب رتبه داوطلب در سهمیه است. رتبه در سهمیه، یعنی رتبه ای که داوطلب توانسته در میان شرکت کنندگان همان سهمیه کسب کند و در حقیقت مبنای قبولی داوطلب در کنکور همین رتبه در سهمیه وی خواهد بود. بنابراین هر داوطلب برای قبولی در دانشگاه های سراسری با داوطلبان همان سهمیه رقابت می کند و مقایسه رتبه دو داوطلب در دو سهمیه جداگانه درست نخواهد بود.

چنانچه داوطلب نسبت به کل داوطلبان شرکت کنندگان در کنکور سراسری و زیرگروه آزمایشی که در آن شرکت کرده است، سنجیده شود، رتبه او کشوری خواهد بود. گاها بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور زبان پذیرش در برخی از رشته ها به صورت کشوری انجام می شود.

 

وضعیت مجاز بودن

این قسمت از کارنامه به داوطلب اعلام می کند که در کدام یک از دوره ها مجاز به انتخاب رشته است و در کدام یک از دوره ها مجاز به انتخاب رشته نیست. دوره های روزانه و تربیت معلم تنها دوره هایی هستند که نیاز به پرداخت هیچ گونه شهریه ای ندارد و مجاز شدن در این دو قسمت اهمیت بالایی دارد.

 

رتبه در زیر گروه

گروه آزمایشی زبان هم مانند سایر گروه های آزمایشی از چندین زیر گروه تشکیل شده است. تفاوتی که این زیر گروه ها با هم دارند، تفاوت ضرایب دروس ها است، یعنی این رتبه بر اساس ضرایب دروس در هر زیر گروه به دست می آید. یعنی داوطلبی می تواند در یک زیر گروه رتبه ی بالایی کسب کند که در درسی که بیشترین ضریب را داشته، بهترین عملکرد را نشان داده است.

 

بخوانید: ضرایب و زیر گروه کنکور زبان

 

 

تاثیر سوابق تحصیلی

قسمتی از کارنامه ی کنکور هم به تاثیر سوابق تحصیلی داوطلب می پردازد. منظور از سوابق تحصیلی برای کسانی که دیپلم خود را در سال ۸۴ و بعد از آن گرفته اند، همان معدل سال سوم دبیرستان است و برای کسانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را در سال ۹۰ و بعد از آن گرفته اند، معدل پیش دانشگاهی می باشد.

 

استان بومی داوطلب

پذیرش در برخی از رشته ها بر اساس استان بومی داوطلب انجام می شود و این بدین معناست که در برخی رشته ها به دلیل کاهش رفت آمد و یا حتی کمبود خوابگاه 80 درصد از ظرفیت یک کد رشته محل به داوطلبان بومی آن استان و 20 درصد دیگر به داوطلبان آزاد و غیر بومی اختصاص دارد. شما عزیزان برای اطلاع از ناحیه بوم خود می توانید به دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته کنکور سراسری زبان های خارجی مراجعه کنید.

 

بخوانید: دفترچه انتخاب رشته زبان

 

 

انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1400 | رتبه قبولی

سوال بسیاری از متقاضیان کنکور سراسری زبان پس از دریافت نتایج اولیه این می باشد که با رتبه ای که بدست آورده ام در چه کد رشته محلی شانس قبولی دارم و می توانم در فرم انتخاب رشته ام درج کنم؟

در پاسخ باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین نکاتی که یک داوطلب کنکور زبان باید از آن مطلع باشد، آخرین قبولی های کنکور سال قبل با رتبه و تراز مشابه خود است. این امر به داوطلب کمک می کند تا انتخاب رشته دقیق تری داشته باشد. داوطلبی اگر بخواهد بداند در کنکور سال پیش داوطلبی که رتبه و ترازی مشابه وی داشته، در چه رشته و دانشگاهی پذیرفته شده است، بایستی از رتبه های قبولی سال گذشته کمک بگیرد.

 

بخوانید:آخرین رتبه قبولی کنکور زبان

 

 

انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1400 | اولویت بندی انتخاب ها

پر کردن فرم انتخاب رشته بایستی که با حساسیت بالایی انجام شود، به طوری که انتخاب‌های اول داوطلب انتخاب‌هایی باشند، که داوطلب علاقه بسیاری به آن‌ها دارد ولی ممکن است، هیچ شانس قبولی در آن ها نداشته باشد. داوطلب اکنون می بایست با توجه به رتبه ای که در هر زیرگروه کسب کرده است، از زیر گروهی که در آن شانس قبولی بیشتری دارد، رشته های واقع بینانه خود را انتخاب نماید و در آخر هم جای الویت هایی است که شانس قبولی در آن ها بسیار بالا می باشد.

 

بخوانید: لیست رشته های کنکور سراسری انسانی

 

 

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1400

در مورد انتخاب رشته کنکور زبان یک نکته ای وجود دارد. بسیاری از داوطلبان که در این آزمون شرکت می کنند، علاوه بر کنکور زبان در یکی از کنکور های دیگر نیز ثبت نام می کنند و به عبارت دقیق تر در کنکور زبان به عنوان کنکور شناور نام نویسی کرده اند. حال اگر داوطلبی قصد انتخاب رشته دو زیرگروه آزمایشی که یکی از آن ها کنکور زبان است را دارد، باید حتما توجه داشته باشد که 150 انتخاب در فرم انتخاب رشته‌ را بایستی که با کد رشته محل های هر دو گروه آزمایشی تکمیل نماید.

به عبارت دیگر داوطلب چه در یک کنکور شرکت کرده باشد و چه در دو گروه آزمایشی به رقابت پرداخته باشد، تنها مجاز به انتخاب 150 کد رشته محل می باشد. بنابراین ابتدا باید علاقه ی خود را برای تحصیل در هر یک از رشته ها بسنجد و سپس اقدام به چینش کد رشته محل ها کند، چراکه شما فقط شانس قبولی در یک کد رشته محل را خواهید داشت و زمانی که در حال چینش الویت های خود هستید، هر الویت شما بایستی نسبت به الویت بعدی ارجحیت بیشتری داشته باشد.

 

برای مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

متقاضیان کنکور زبان بایستی که جهت انتخاب رشته کنکور سراسری چگونه کارنامه اولیه خود را تحلیل کنند؟

کارنامه اولیه منتشر شده از سوی سازمان سنجش برای هر داوطلب شامل اطلاعات مهمی می‌باشد که هر متقاضی بایستی این بندها را بررسی و ارزیابی کند.

آیا داوطلب کنکور زبان می توانند در دانشگاه فرهنگیان نیز انتخاب رشته کنند؟

بله، متقاضیان در صورتی که مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان باشند، می توانند شرکت کنند.

آیا متقاضیان که در دو زیرگروه آزمایشی در کنکور سراسری شرکت می کنند، بایستی که برای هر کدام جداگانه انتخاب رشته کنند؟

خیر، متقاضیانی که در دو زیر گروه آزماشی در کنکور سراسری شرکن می کنند، در مرحله انتخاب رشته فقط مجاز به انتخاب 150 کدرشته محل برای هر دو گروه آزمایشی هستند.

منبع: انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1400




:: برچسب‌ها: انتخاب رشته کنکور سراسری زبان 1400 ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: