رتبه و تراز قبولی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸-۹۹
نوشته شده توسط : دانتل

رتبه و تراز  قبولی در انتخاب رشته کنکور 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رتبه و تراز قبولی در هر رشته می توانید مقالات زیر مطالعه نمایید.

رتبه و تراز قبولی قبولی در رشته های کنکور ریاضی ۹۸-۹۹

رتبه و تراز قبولی قبولی در رشته های کنکور تجربی۹۸-۹۹

رتبه و تراز قبولی قبولی در رشته های کنکور انسانی ۹۸-۹۹

همچنین مشاوره کارنامه های قبولی داوطلبان کنکور ۹۸-۹۹ می توانید به شما در انتخاب رشته کمک شایانی کند

کارنامه های قبولی داوطلبان کنکور ریاضی ۹۸-۹۹

کارنامه های قبولی داوطلبان کنکور تجربی ۹۸-۹۹

کارنامه های قبولی داوطلبان کنکور انسانی ۹۸-۹۹

توصیه می کنیم مقاله مشاوره انتخاب رشته کنکور ۹۹ را مطالعه نمایید.

رتبه و تراز چیست؟

رتبه و تراز در یک نگاه کلی

رتبه هر داوطلب در کنکور سراسری، برای همگان معنای مشخصی دارد، اما کمتر کسی با چیستی تراز آشنایی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، رتبه شما در کنکور، توسط تراز شما در درس های مختلف ساخته خواهد شد. با توجه به تعداد سوالاتی که در هر درس پاسخ می دهید و درجه سختی سوال هایی که پاسخ داده اید، یک نمره تراز در هر درس، به صورت مجزا و سپس یک نمره تراز کل خواهید داشت. رتبه ها براساس نمره تراز کل داوطلبین، ساخته می شوند. به این ترتیب که بالاترین نمره تراز، رتبه یک، و سپس به ترتیب نمرات بالاتر دیگر، رتبه 2، 3 و …. را به خود اختصاص می دهند.

رتبه و تراز در زیر گروه ها

هر یک از رشته های امتحانی در کنکور سراسری، دارای زیر گروه هایی هستند که اهمیت و ضریب دروس مختلف، در آنها متفاوت خواهد بود. شما در هریک از این زیر گروه ها، نمره تراز و رتبه متفاوتی را دریافت می کنید که نشان می دهد، توانایی شما در رابطه با رشته های هر زیر گروه و به تبع آن، شانس قبولی شما در هر رشته، چقدر خواهد بود.

ممکن است دو داوطلب که رتبه های نسبتا یکسانی آورده اند، در یک زیر گروه مشخص، نمرات تراز متفاوتی داشته باشند، زیرا یکی از آنها در درس (A)، عملکرد خوبی داشته است اما دیگری در این درس ضعیف تر عمل کرده است. احتمال قبولی دانش آموزی که نمره تراز بهتری داشته است، در رشته های مربوط به این زیر گروه، بالاتر است، حتی اگر رتبه نهایی وی، ضعیف تر از داوطلب دیگر باشد. در نتیجه در زمان انتخاب رشته، می بایست به تراز خود در هر زیر گروه توجه داشته باشید.

برای دریافت دفترچه کنکور سراسری ۹۹ کلیک کنید.

رتبه و تراز در انتخاب رشته | تفاوت کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد

انتخاب رشته برای دانشگاه آزاد و سراسری، تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند که آشنایی با تمامی آنها و درنظر گرفتن همه جوانب در کنار هم، احتیاج به تجربه بالایی در این زمینه دارد. به همین خاطر معمولا توصیه می شود برای انجام انتخاب رشته خود، با یک مشاور تحصیلی مطمئن مشورت کنید. مدیریت اشتباه می تواند باعث از بین رفتن زحمات یک ساله شما بشود.

انتخاب رشته سراسری | به رتبه در سهمیه دقت کنید

بررسی انتخاب رشته در دانشگاه سراسری، به ترتیب رتبه کل و بر اساس اولویت بندی هر دانش آموز صورت می گیرد. به این ترتیب که ابتدا 150 انتخاب رتبه 1 کشوری و سپس رتبه 2، 3 و الی آخر بررسی می شوند. به همین خاطر معمولا توصیه می شود که در انتخاب رشته دانشگاه سراسری، اولویت های نخست را به علاقمندی های اصلی خود اختصاص دهید. چرا که در صورت قبول نشدن در آنها، شانس قبولی شما کاهش پیدا نمی کند و سایر انتخاب هایتان بررسی خواهد شد. در نتیجه آنچه در انتخاب رشته کنکور سراسری اهمیت دارد، رتبه شما است. که البته رتبه، از تراز شما ساخته می شود و چیزی جدای از آن نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه و مراحل انتخاب رشته کنکور ۹۹ و اشتباهات رایج داوطلبان در انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد | به نمره تراز دقت کنید

یکی از تفاوت های کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد در این است که تقسیم بندیی به عنوان سهمیه مناطق در این دانشگاه وجود ندارد. در کنکور سراسری، دانش اموزان با توجه به شهر محل سکونتشان، رتبه مشخصی در سهمیه دریافت می کنند و برای انتخاب رشته نیز، رتبه فرد در سهمیه مورد بررسی قرار می گیرد. اما در دانشگاه آزاد، به دلیل نبود سهمیه مناطق، ملاک انتخاب رشته، رتبه کل داوطلب خواهد بود. اما در نظر گرفتن نمره تراز داوطلب، در هر زیر گروه، به نسبت رتبه کل، دقت بیشتری دارد. زیرا همانطور که گفته شد، میان دو داوطلبی که اختلاف رتبه هایشان با یکدیگر نسبتا کم است، و هردو متقاضی یک رشته خاص هستند، احتمال قبولی داوطلبی که تراز بالاتری در آن زیر گروه دارد، بیشتر است. حتی اگر وی رتبه ضعیف تری نسبت به نفر قبل داشته باشد.

اهمیت رتبه و تراز | سوالات متداول

1.در انتخاب رشته باید به تراز توجه کنیم یا رتبه؟

رتبه هر داوطلب از نمره تراز وی به دیت می آید، در نتیجه این دو موضوع، جدا از هم نیستند. اما به طور کلی، تراز به نسبت رتبه نمره دقیق تری است. زیرا تفاوت های میان مناطق را نیز از بین می برد. مشاوران تحصیلی معمولا توصیه می کنند که برای انتخاب رشته دانشگاه سراسری به رتبه کل در سهمیه و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد به تراز هر زیر گروه توجه کنید.

2.اگر دو داوطلب یک رشته و دانشگاه واحد را انتخاب کنند، شانس قبولی کدام یک بیشتر است؟

دانش آموزی که در آن زیر گروه، نمره تراز بهتری کسب کرده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه اهمیت رتبه و تراز در انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید. 

منبع: رتبه و تراز قبولی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸-۹۹




:: برچسب‌ها: رتبه و تراز قبولی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸-۹۹ ,
:: بازدید از این مطلب : 418
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: