سهمیه کنکور سراسری
نوشته شده توسط : دانتل

سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۱ در دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری درج گردیده است. به منظور رعایت عدالت میان تمامی داوطلبانی که در کنکور سراسری نام نویسی و شرکت می کنند، سازمان سنجش آموزش کشور سهمیه های مختلف را در این آزمون اعمال می کند. سهمیه‌های اعمالی در کنکور سراسری شامل سهمیه آزاد و یا مناطق (منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه)، سهمیه ایثارگران (ایثارگران25 درصد ظرفیت و ایثارگران 5 درصد ظرفیت)، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان و … می باشد. هر داوطبی برای استفاده از سهمیه های نامبرده، باید دارای شرایط لازم باشد.  در ادامه این مطلب به سهمیه کنکور سراسری 1401 اشاره کرده ایم.

منبع: سهمیه کنکور سراسری 

 

سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۱

مطابق دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری برای تمامی دوره های روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی، پیام نور و همینطور دانشگاه آزاد متقاضیان با توجه به شرایطی که دارند، می توانند از سهمیه های مختلفی در این آزمون استفاده کنند.

اعمال سهمیه‌ها در نتایج کنکور سراسری به این دلیل انجام می شود که داوطلبان با شرایط مختلف به صورت عادلانه در این رقابت سنجیده شوند.  از مهم ترین سهمیه‌های اعمالی در کنکور سراسری می توان به سهمیه مناطق ( سهمیه منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه)، سهمیه 25 درصدی ایثارگران، سهمیه 5 درصدی ایثارگران، خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان و سهمیه بهیاران اشاره کرد.

بیشترداوطلبانی که در کنکور سراسری نام نویسی و شرکت می کنند، دارای سهمیه مناطق هستند و این سهمیه در واقع عام ترین سهمیه کنکور سراسری محسوب می گردد؛ اما دیگر سهمیه‌ها شامل سهمیه های ایثارگران، خانواده شهدا، بهیاری و رزمندگان از سهمیه های خاص کنکور سراسری هستند.

نحوه اعمال سهمیه‌های خاص کنکور سراسری بدین صورت است که مستقیما بر روی تراز داوطلب تاثیری ندارد، اما داوطلبانی که دارای این سهمیه‌ها هستند، به صورت مجزا از دیگر داوطلبان و در یک گروه جداگانه قرار می گیرند و بر این اساس سنجیده می شوند.

 

بخوانید: راهنما ثبت نام کنکور

 

 

مشمولان سهمیه در کنکور سراسری ۱۴۰۱

مطابق دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری که از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” منتشر می گردد، داوطلبان زمانی مشمول استفاده از یک سهمیه می باشند که دارای شرایط تعیین شده برای آن سهمیه باشند. در ادامه این مطلب به مشمولان هر کدام از سهمیه‌های موثر در کنکور سراسری و نحوه گزینش آن ها اشاره کرده ایم.

 

​​سهمیه مناطق

اصلی ترین سهمیه‌ای که در کنکور سراسری اعمال می شود، سهمیه مناطق است. تمامی داوطلبانی که در کنکور سراسری نام نویسی می کنند، مشمول استفاده از سهمیه مناطق هستند. سهمیه مناطق خود شامل سه سهمیه منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه می باشد.

تمامی استان ها و البته شهرستان های کشور بر اساس میزان دسترسی به امکانات آموزشی و رفاه دانش آموزان در یکی از سه سهمیه منطقه یک، دو و سه قرار می گیرند. اینکه یک دانش آموز در کدام یک از این دسته بندی ها قرار بگیرد، بستگی به این موضوع دارد که مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان خود را در کدام منطقه اخذ کرده باشد.

 

سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت 

یکی از سهمهه های خاص کنکور سراسری، سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت می باشد. 25 درصد از ظرفیت تمامی رشته ها در تمامی دانشگاه های اعم از دولتی و غیر دولتی به دانش آموزانی که دارای ظرفیت 25 درصدی هستند، تعلق می گیرد.

نحوه پذیرش دسته ای از داوطلبان که دارای سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت می باشند، به این صورت است که باید موفق به کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد شوند. مطابق دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری داوطلبانی که دارای یکی از شرایط زیر هستند، جزو داوطلبان با سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت می باشند:

  • همسر و فرزندان شهدا
  • همسر و فرزندان مفقودالاثر
  • آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

 

سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت

نوع دیگر سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری، سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت می باشد. این سهمیه بعد از سهمیه مناطق جزو سهمیه های پرمتقاضی است. در این سهمیه نیز 5 درصد از ظرفیت تمامی رشته ها در دانشگاه های مختلف به داوطلبانی که دارای این سهمیه هستند، تعلق می گیرد.  نحوه گزینش داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت هستند بدین صورت است که باید موفق به کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد شوند.

مطابق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، داوطلبانی که دارای یکی از شرایط  زیر هستند، جزو داوطلبان با سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت می باشند :

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه

 

توجه

طبق آنچه که در دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری 1401 درج گردیده است، در صورتی که تعداد مشمولان سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت از تعداد ظرفیت های مختص این دسته از داوطلبان کم تر باشد، ظرفیت های خالی به دانش آموزان با ظرفیت ایثارگران 5 درصد ظرفیت اختصاص داده می شود.

در صورتی که ظرفیت های در نظر گرفته شده برای مشمولان سهمیه‌های ایثارگران 25 درصد ظرفیت و 5 درصد ظرفیت نیز تکمیل نگردد، ظرفیت های خالی به دانش آموزانی که دارای سهمیه مناطق و به عبارتی سهمیه آزاد هستند تعلق خواهد گرفت.

 

سهمیه رزمندگان

دسته ای از داوطلبان کنکور سراسری که دارای یکی از شرایط زیر هستند، در صورتی که موفق به کسب حداقل 75 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد شوند، می توانند با سهمیه رزمندگان در این رقابت نفس گیر سنجیده شوند.

  • رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد كشاورزی و رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح با حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 بطور متوالی یا متناوب 
  • دسته ای از داوطلبان که  در زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری (پایور) در جبهه بودند، اگر سه چهارم مدت حضور آن ها در جبهه بیش از 6 ماه باشد، می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

 

سهمیه خانواده شهدا

دسته ای داوطلبان که دارای یکی از شرایط زیر باشند، می توانند از سهمیه خانواده شهدا استفاده کنند:

  •  پدرشهید
  • مادرشهید
  • خواهرشهید
  • برادر شهید

دانش آموزان با سهمیه خانواده شهدا، می توانند در فرم تقاضانامه اینترنتی سهمیه خود را مشخص کنند. ظرفیت در نظر گرفته شده برای دانش آموزانی که مشمول سهمیه شهدا هستند مطابق جمعیت خانواده شهدا نسبت به جمعیت کل شرکت کنندگان در نظر گرفته می شود.

 

سهمیه بهیاران

دسته ای از داوطلبان که جزو بهیاران هستند، می توانند از سال 1400 به مدت پنج سال برای وورد به کد رشته محل های ارائه شده در دوره روزانه رشته پرستاری از این سهمیه استفاده کنند.  5 درصد از ظرفیت رشته های پرستاری در دوره روزانه دانشگاه های دولتی به مشمولان سهمیه بهیاری تعلق می گیرد. در صورتی که داوطلب موفق به کسب حد نصاب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد شود، می تواند با سهمیه بهیاری در کد رشته محل مورد نظر پذیرفته شود.

دسته ای از داوطلبان که واجد الشرایط استفاده از سهمیه بهیاری هستند، می توانند نسبت به تکیمل بند 26 و بند 31 فرم تقاضانامه اینترنتی ثبت نام کنکور سراسری 1401 اقدام نمایند.

 

​سهمیه مناطق سیل زده

سهمیه مناطق سیل زده، همانند سهمیه مناطق زلزله زده در کنکور سراسری محاسبه می شود. پنج درصد از ظرفیت رشته های ارائه شده در دانشگاه های مختلف به دانش آموزان با سهمیه مناطق سیل زده اختصاص دارد. این سهمیه فقط برای پذیرش در دانشگاه هایی اعمال می شود که در استان های آسیب دیده از سیل قرار دارند. در صورتی که رشته مورد تقاضا در استان آسیب دیده وجود نداشته باشد، از ظرفیت استان های هم جوار به این سهمیه اختصاص داده می شود. 

داوطلبی که جزو مشمولین سهمیه مناطق سیل زده قرار دارد، باید برای قبولی در رشته هاى پزشكى، داروسازى و دندانپزشكى موفق به کسب 85 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده و در دیگر رشته ها موفق به کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد شود.

 

اصلاحیه سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۱

طبق توضیحاتی که ارائه کردیم سهمیه های کنکور سراسری، در واقع امتیازی است که سازمان سنجش برای داوطلبان با شرایط مختلف در نظر می گیرد تا به عبارتی نوعی عدالت میان آن ها اجرا شود. اعمال سهمیه های مختلف سبب می شود که داوطلبان با توجه به رتبه قبولی که کسب کرده اند، در کد رشته محل های بهتری پذیرفته شوند.

همین موضوع سبب شده است که داوطلبان با سهمیه آزاد اعتزاضاتی را داشته باشند بدین مضمون که همه دانش آموزان در یک سهمیه در نظر گرفته شوند و حتی اگر سهمیه ای به داوطلبی اختصاص داده می شود، در دانشگاه ها به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش گردند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل اینکه اعتدال میان تمامی دانش آموزان برقرار شود و حق داوطلبانی که دارای سهمیه آزاد و یا به عبارتی سهمیه مناطق هستند، ضایع نشود؛ اقدام به  تقدیم لایحه تغییرات، اصلاحات و حذفیات سهمیه کنکور سراسری به دولت کرده است.

طبق لایحه تنظیم شده، باید ظرفیت تمامی رشته ها در دانشگاه های مختلف بر اساس نمره ای که داوطلب کسب می کند تقسیم شود و نباید بخشی از آن به یک دانش آموز با سهمیه خاص اختصاص پیدا کند. اگر قرار است به دانش آموزانی که دارای سهمیه ای به جز سهمیه آزاد هستند، امتیازی تعلق بگیرد باید به صورت مازاد بر ظرفیت باشد.

تاکنون اطلاعاتی از تصویب و اجرای لایحه تغییرات سهمیه های کنکور 1401 در اختیار نداریم و کماکان اعمال سهمیه‌های کنکور سراسری مطابق سال های گذشته و آنچه که در متن مقاله به آن اشاره کردیم، می باشد. چناچه اطلاعاتی پیرامون تغییرات اعمال سهمیه‌ها بدست آوریم در این قسمت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

بومی گزینی کنکور 99 | تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته

 

مشاوره سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۱

در این مقاله سعی ما بر این بوده است که تمامی اطلاعات مربوط به سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۱ را به شما عزیزان ارائه کنیم. در صورتی که دارای شرایط خاصی هستید و نمی دانید مشمول کدام سهمیه می باشید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل تماس حاصل بفرمایید. برای دریافت راهنمایی های لازم از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کنکور سراسری 1401 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

سهمیه کنکور سراسری 1401 شامل چه سهمیه هایی می باشد؟

سهمیه آزمون سراسری 1401 شامل سهمیه مناطق (سهمیه منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه)، سهمیه 25 درصدی ایثارگران، سهمیه 5 درصدی ایثارگران، خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان و سهمیه بهیاران می باشد.

آیا در سهمیه آزمون سراسری 1401 اصلاحاتی اعمال شده است؟

مطابق آخرین اطلاعاتی که در اختیار داریم اعمال سهمیه های کنکور سراسری مطابق سال های گذشته است و تا به امروز تغییراتی در آن اعمال نشده است.

سهمیه کارمندان درکنکور سراسری 1401 به چه کسانی تعلق می گیرد؟

علاوه بر سهمیه‌های نامبرده، داوطلبانی که جزو كارمندان رسمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشند، می توانند از سهمیه کارمندان در کنکور سراسری استفاده کنند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :91005066-021

منبع: سهمیه کنکور سراسری 

 




:: برچسب‌ها: سهمیه کنکور سراسری ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: