پزشکی بدون کنکور
نوشته شده توسط : دانتل

آیا ثبت نام در رشته های پیراپزشکی و پزشکی بدون کنکور امکان پذیر است؟ می توان گفت یکی از پرتکرار ترین سوالات علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی، این است که آیا می توانند به صورت بدون آزمون نیز در این رشته ها وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهند. طی سال های اخیر بسیاری از رشته ها در دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت بدون کنکور ارائه می گردد و همین موضوع سبب شده است که برای بسیاری از علاقه مندان این سوال به وجود آید که آیا امکان تحصیل بدون کنکور در رشته های پزشکی و پیراپزشکی زیرگروه علوم تجربی نیز وجود دارد یا خیر. به همین دلیل لازم دانستیم در این مقاله به این سوال مهم و پرتکرار امکان پذیرش و ثبت نام در رشته پزشکی بدون کنکور داوطلبان پاسخ دهیم.

منبع: پزشکی بدون کنکور 

 

ثبت نام فیزیوتراپی بدون کنکور 

فیزیوتراپی از رشته های پرطرفدار کنکور تجربی است که فقط از طریق کنکور سراسری و فقط در دوره روزانه دانشگاه های دولتی دانشجو می پذیرد. تاکنون این رشته همانند رشته های پزشکی بدون کنکور، در هیچ کدام از دوره ها به صورت بدون کنکور ارائه نگردیده است. برای اطلاع از راهنما جامع ثبت نام بدون کنکور کلیک کنید.

نیاز به فیزیوتراپ های حرفه‌ای با توجه به نیازهای روزافزون ورزشکاران حرفه‌ای و تیم های ورزشی مختلف جهت درمان و بهبود مصدومیت های قهرمانان و ورزشکاران، هر سال بیشتر می‌شود و بازار کار خوبی برای فارغ التحصیلان این تخصص به وجود آمده است. همچنین پیامدهای منفی زندگی شهری و عدم تحرک کافی، هرسال نیاز به فیزیوتراپ را در جامعه بیشتر می‌کند.

 

 

 

آیا ثبت نام در رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه های سراسری امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید قاطعانه بگوییم خیر ثبت نام پزشکی بدون کنکور امکان پذیر نیست. رشته پزشکی فقط در دو دوره روزانه و پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری ارائه می شود. ورود به رشته های پزشکی شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در دوره روزانه و پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری فقط از طریق شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه لازم امکان پذیر می باشد. لازم به ذکر است که رشته پزشکی در دوره نوبت دوم دانشگاه های سراسری، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی ارائه نمی شود. 

بنابراین اگر علاقه مند به تحصیل در رشته های گروه پزشکی در دانشگاه های سراسری هستید، توصیه ما به شما این است با تلاش و همت و یک برنامه ریزی اصولی، سعی کنید تمامی مطالب را مطالعه کرده و موفق به کسب رتبه مناسب برای انتخاب رشته پزشکی شوید. براری اطلاع از راهنما کامل ثبت نام کنکور کلیک کنید.

 

آیا ثبت نام در رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد امکان پذیر است؟

دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از رشته های گروه های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی، دارای پذیرش بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی می باشد. از جمله رشته هایی که دانشگاه آزاد در آن پذیرش بدون کنکور و بر اساس معدل ندارد، رشته های گروه پزشکی می باشد. 

دانشگاه آزاد از مهم ترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی است، اما این دانشگاه نیز فقط از طریق کنکور سراسری در این رشته ها دانشجو می پذیرد. بنابراین برای قبولی در رشته های گروه پزشکی دانشگاه آزاد، نیز باید با کسب آمادگی لازم در کنکور سراسری شرکت کرده و موفق به کسب رتبه و تراز لازم شوید و امکان ثبت نام در رشته های گروه پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد فراهم نیست.

 

پذیرش و ثبت نام در رشته پزشکی بدون کنکور

بسیاری از دانش آموزان در انتهای دوره اول متوسطه و شروع دوره دوم متوسطه، به دلیل علاقه مندی به رشته پزشکی، اقدام به انتخاب زیرگروه علوم تجربی می کنند. درواقع هدف بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی، رسیدن به لباس سفید پزشکی است. اما بر هیچ کس پوشیده نیست که دستیابی به این لباس و جایگاه کار آسانی نیست و متقاضیان باید طی سال های تحصیل خود در مدرسه خوب درس بخوانند تا بتوانند با آمادگی بالایی در کنکور سراسری شرکت کنند و موفق به کسب رتبه و تراز لازم شوند.

بدیهی است بسیاری از علاقه مندان به رشته پزشکی موفق به کسب رتبه و تراز لازم برای انتخاب رشته های گروه پزشکی شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در هیچ کدام از دانشگاه های سراسری و آزاد نمی شوند، چراکه رقابت در این مرحله بسیار زیاد است و همه دانش آموزان برای موفقیت در آزمون شرکت می کنند و عده ای به پزشکی خواهند رسید که خوب تلاش کرده باشند.

همانطور که اشاره کردیم طی سال های اخیر بیش از 85 درصد از رشته ها در دانشگاه های سراسری (دولتی و غیر دولتی) و دانشگاه آزاد به صورت بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی ارائه می گردد. همین موضوع سبب شده است که علاقه مندان به رشته های پزشکی سردرگم شوند که آیا می توانند در رشته پزشکی بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی ثبت نام کنند یا خیر.

رشته پزشکی فقط در در دوره روزانه و پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد ارائه می گردد و پذیرش دانشجو در این دانشگاه ها در رشته پزشکی فقط از طریق کنکور سراسری و با آزمون امکان پذیر است.

 

پذیرش و ثبت نام رشته دندان پزشکی بدون کنکور 

رشته دندانپزشکی نیز همانند رشته پزشکی به هیچ عنوان به صورت بدون کنکور ارائه نمی شود و تنها راه ورود به این رشته شرکت در کنکور سراسری می باشید.  لازم به ذکر است که رشته داندانپزشکی نیز فقط در دوره روزانه و پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد ارائه می گردد. 

 

پذیرش و ثبت نام رشته داروسازی بدون کنکور

تنها راه ورود به رشته داروسازی در دانشگاه های سراسری و آزاد نیز شرکت در کنکور سراسری است. اگر قصد تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه را دارید، باید آمادگی لازم برای شرکت در کنکور سراسری را کسب نمایید.

 

پذیرش و ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور 

بر خلاف رشته های پزشکی که پذیرش آن در دانشگاه های سراسری و آزاد، فقط از طریق کنکور سراسری است؛ در تعداد محدودی از رشته های پیراپزشکی و با شرایط مشخصی، امکان تحصیل بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وجود  دارد.

پذیرش و ثبت نام در رشته های گروه پیراپزشکی بدون کنکور در بازه زمانی مجزا از ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه های سراسری انجام می شود و به عبارت کلی تر نحوه پذیرش آن نیز با پذیرش بدون کنکور در سایر رشته ها در دانشگاه های سراسری متفاوت است.

به این صورت که کد رشته محل های مربوط به رشته های پیراپزشکی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری مربوط به زیرگروه تجربی درج می شود. علاقه مندان به پذیرش و ثبت نام در رشته های پیرا پزشکی بدون کنکور، حتما باید در کنکور سراسری ثبت نام کنند و پس از اینکه مجاز به انتخاب رشته شدند، کد رشته محل های مربوط به ثبت نام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در دانشگاه های سراسری را در میان الویت های خود در فرم اینترنتی انتخاب رشته سایت سازمان سنجش درج نمایند.

ملاک و معیار قبولی داوطلبان در کد رشته محل های ثبت نام رشته های پیرا پزشکی بدون کنکور، بر اساس سوابق تحصیلی شرکت کنندگان در نظر گرفته می شود؛ اما پذیرش نهایی متقاضیان در کد رشته محل های انتخابی به نتیجه مصاحبه حضوری آن ها وابسته خواهد بود.

ثبت نام پرستاری بدون کنکور

طی سال های اخیر رشته پرستاری در هیچ کدام از دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت بدون کنکور ارائه نگردیده است. اما با این حال نیز باید منتظر دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی 1401 باشید چراکه احتمال دارد مطابق آنچه که توضیح دادیم این رشته در برخی مناطق محروم در دوره روانه دانشگاه های سراسری به صورت بدون کنکور ارائه گردد. 

ثبت نام مامایی بدون کنکور 

مطابق دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی، در سال های گذشته رشته مامایی به صورت بدون کنکور در برخی دانشگاه های سراسری در مناطق محروم ارائه گردیده است. لازم است متقاضیان به این نکته توجه داشته باشند که تحصیل در رشته مامایی فقط از طریق کنکور سراسری امکان پذیر است و احتمال پذیرش بدون کنکور در این رشته کم می باشد.

 

ثبت نام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور 

اینکه در هر سال کدام یک از رشته های گروه پیرا پزشکی بدون کنکور ارائه می گردد، پس از انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی مشخص می شود. در سال های گذشته رشته های مختلفی ارائه شده اند و ممکن است حتی با انتشار دفترچه مشخص شود، هیچ رشته پیراپزشکی به صورت بدون کنکور ارائه نمی شود.

دلیل این موضوع این است که رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در مناطق محروم، با ظرفیت محدود و متناسب با نیاز منطقه ارائه می شود و ممکن است در طول سال های مختلف این آمار با یکدیگر متفاوت باشد. با توجه به دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی در سال های گذشته، تاکنون رشته های زیر به صورت بدون کنکور ارائه شده است:

  • کاردانی بهداشت عمومی – بهداشت خانواده
  • کاردانی بهداشت عمومی – مبارزه با بیماری ها
  • کاردانی بهداشت محیط
  • کاردانی علوم آزمایشگاهی
  • کاردانی هوشبری
  • مامایی
  • بهداشت حرفه ای
  • اتاق عمل
  • بهداشت عمومی
  • تکنسین سلامت دندان 
  • تجهیزات فنی اتاق عمل
  • تجهیزات آزمایشگاه تشخیص پزشکی

لازم است توجه داشته باشید که احتمال پذیرش در رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور بسیار کم است و تا زمان انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی 1401 نمی توان نظر قطعی پیرامون رشته های ارائه شد دارد. همینطور در صورت ارائه شدن ثبت نام رشته های پیرا پزشکی بدون کنکور نیز معمولا در مناطق محروم کشور ارائه می شوند و پذیرش آن ها نیز به صورت بومی گزینی است.

 

شرایط پذیرش و ثبت نام بدون کنکور در رشته های پیراپزشکی 

 احتمال ارائه شدن ثبت نام رشته های پیرا پزشکی بدون کنکور کم می باشد اما در صورت ارائه شدن با شرایط خاصی انجام می گردد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :

  • داشتن حداقل معدل 15 
  • دارا بودن حداقل سن 18 سال و حداکثر سن 25 سال ( شرط سنی برای آقایان با کارت پایان خدمت سربازی حداکثر 27 سال است. )
  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی متناسب با رشته انتخابی
  • داشتن مدرک تحصیلی  دیپلم نظام جدید و قدیم و یا مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم در رشته تجربی
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، مجاز به ثبت نام در رشته های پیرا پزشکی بدون کنکور نیستند.
  • داوطلبان پس از قبولی دارای سه برابر طول مدت تحصیل خود، تعهد خدمت هستند. (ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور رایگان است، اما اگر دانشجویی مایل به تعهد خدمت نباشد، باید به ازای هر ترم تحصیلی مبلغی در حدود  2 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کند.)
  • پذیرش نهایی داوطلبان مشروط به کسب نمره قبولی در مصاحبه حضوری است.

 

آزمون لیسانس به پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی تهران هر ساله آزمونی را با عنوان آزمون لیسانس به پزشکی برگزار می کند. این آزمون مختص به داوطلبانی است که به دلایل مختلفی در کنکور تجربی موفق به انتخاب رشته های گروه پزشکی نشده اند و در دیگر رشته ها مدرک لیسانس دریافت کرده اند. این دسته از داوطلبان در صورتی که قصد تغییر رشته داشته باشند، می توانند در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت کنند. این آزمون در دو مرحله آزمون کتبی و شفاهی برگزار می شود.

واجدین شرایط شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی، می توانند در مهلت مقرر که معمولا در دی ماه است، از طریق سایت معاونت پزشکی دانشگاه تهران در این آزمون کتبی شرکت کنند. پذیرفته شدگان مرحله آزمون کتبی دعوت به مصاحبه خواهند شد.

 

شرایط آزمون لیسانس به پزشکی | پزشکی بدون کنکور

همانطور که اشاره کردیم تنها فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی واجد الشرایط، مجاز به ثبت نام در آزمون لیسانس به پزشکی هستند. از مهم ترین شرایط شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • امکان ثبت نام برای دانش آموختگان  مقطع كارشناسی پيوسته يا ناپيوسته در یکی از رشته های تجربی و رياضی وجود دارد.
  • این آزمون دارای شرط سنی است و متقاضیان باید در زمان ثبت نام آزمون، حداکثر دارای 25 سال تمام باشند. البته لازم است اشاره کنیم که مدت زمان سربازی و طرح نیروی انسانی نیز به این سن اضافه می شود.
  • داوطلبان باید دارای معدل كل ديپلم 18 و بالاتر و معدل مقطع كارشناسی 16 و بالاتر باشند.
  • دانشجویانی که مشمول استفاده از آیین نامه استعداد درخشان می باشند و یا جزو برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی هستند، از شرط معدل معلف می باشند.

 

استفاده از خدمات مرکز مشاوره تلفنی تحصیلی دانتل کو

پذیرش و ثبت نام در رشته های پزشکی بدون کنکور در ایران امکان پذیر نیست و احتمال ارائه شدن رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور در دوره روزانه دانشگاه های سراسری کم می باشد، چراکه از سال 97 این رشته ها جایی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی نداشت. بنابراین احتمال دارد رشته های پیراپزشکی در برخی دانشگاه های سراسری به صورت بدون کنکور ارائه گردد، اما تا زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 نمی توان پیرامون آن نظر قطعی داد.

در صورتی که علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستید، باید بدانید که برای قبولی در این رشته ها باید خوب درس بخوانید و آمادگی خود را برای شرکت در کنکور سراسری افزایش دهید. شما عزیزان می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل، از برنامه های درسی و مطالعاتی کنکور این مجموعه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه " آیا ثبت نام در رشته های پیراپزشکی و پزشکی بدون کنکور امکان پذیر است " می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

منبع: پزشکی بدون کنکور 





:: برچسب‌ها: پزشکی بدون کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: