معدل رشته های بدون کنکور
نوشته شده توسط : دانتل

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور ۱۴۰۱ برای بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در رشته های بدون آزمون در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری و آزاد سوال می باشد. برای ثبت نام بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های سراسری و آزاد هیچ حداقل معدلی در نظر گرفته نشده است. در سال های گذشته که اکثر دانشگاه ها بخشی از دانشجویان خود را از طریق پذیرش بدون آزمون جذب کردند، حداقل معدلی برای پذیرش در نظر گرفته نشد اما متقاضیان باید معدل لازم برای دانشگاه و رشته انتخابی خود را داشته باشند. در ادامه این مطلب اطلاعات کاملی از معدل لازم برای رشته های بدون کنکور 1401 ارائه کرده ایم.

منبع: معدل رشته های بدون کنکور

 

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور ۱۴۰۱ 

بسیاری از دانشگاه های سراسری، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد، دانشگاه های فنی حرفه ای و علمی کاربردی، واحد های مجازی در مقاطع تحصیلی کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دارای پذیرش بدون کنکور و صرفا براساس سوابق تحصیلی می باشند. منظور از سوابق تحصیلی داوطلبان همان معدل لازم رشته های بدون کنکور می باشد.

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور این منظور را می رساند که برای انتخاب هر مقطع و یا هر رشته، یک معدل ملاک می باشد. به عنوان مثال ممکن است معدل لازم رشته های بدون آزمون دانشگاه سراسری با توجه به نوع دیپلم، سال فارغ التحصیلی و مقطع انتخابی با یکدیگر متفاوت باشد و برای مقطع و رشته ای معدل کل دیپلم و برای مقطع و رشته ای معدل کتبی دیپلم ملاک باشد.

 

ملاک معدل در ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور ۱۴۰۱ 

با توجه به مصوبات جدیدی که در راستای طرح حذف کنکور سراسری انجام شده است، در حال حاضر 85 درصد از رشته های ارائه شده در تمامی دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت بدون کنکور ارائه می شود.  هر دانشگاهی متناسب با شرایط پذیرش بدون آزمون دانشجو و ملاک معدل لازم برای رشته های بدون کنکور، در چهار مقطع تحصیلی کاردانی پیوسته و ناپیوسته و یا کارشناسی پیوسته و ناپیوسته  دانشجو جذب می کند.

به همین منظور لازم دانستیم در ادامه جدولی را ارائه کنیم که ملاک معدل در ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور و صرفا براساس سوابق تحصیلی  را برای مقاطع تحصیلی مختلف در بر دارد.

نوع دانشگاه مقطع مورد پذیرش ملاک معدل
دانشگاه سراسری و پردیس خودگردان کاردانی ناپیوسته
  • دارندگان مدرک دیپلم رشته های نظری از سال 1384 به بعد : معدل کتبی دیپلم
  • دارندگان مدرک دیپلم نظری، فنی حرفه ای و یا کاردانش قبل از سال 1384 : معدل کل دیپلم 
کارشناسی پیوسته
دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد کاردانی ناپیوسته
  • دارندگان مدرک دیپلم رشته های نظری از سال 1384 به بعد : معدل کتبی دیپلم
  • دارندگان مدرک دیپلم نظری، فنی حرفه ای و یا کاردانش قبل از سال 1384 : معدل کل دیپلم 
کارشناسی پیوسته
کارشناسی ناپیوسته معدل کل مدرک کاردانی
کاردانی پیوسته معدل کل دیپلم رشته های نظری یا فنی حرفه ای
دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای کاردانی پیوسته معدل کل دیپلم رشته های نظری یا فنی حرفه ای
کارشناسی ناپیوسته معدل کل مدرک کاردانی
دانشگاه پیام نور کارشناسی پیوسته
  • دارندگان مدرک دیپلم رشته های نظری از سال 1384 به بعد : معدل کتبی دیپلم
  • دارندگان مدرک دیپلم نظری، فنی حرفه ای و یا کاردانش قبل از سال 1384 : معدل کل دیپلم 

توجه

مطابق جدول فوق اینطور می توان برداشت کرد که ملاک سنجش و پذیرش فرد در یک کد رشته محل بدون کنکور از دانشگاه های سراسری و آزاد، معدل مورد نیاز آن مقطع می باشد. داوطلبی که در هر مقطع معدل لازم ثبت نام بدون آزمون بیشتری را در میان شرکت کنندگان داشته باشد، در الویت پذیرش خواهد بود.

 

شرط معدل ثبت نام رشته های بدون کنکور ۱۴۰۱ 

همانطور که توضیح دادیم ملاک و معیار پذیرش داوطلبان در کد رشته محل های بدون آزمون دانشگاه های سراسری و آزاد، معدل لازم برای رشته های بدون کنکور می باشد. بسیاری از علاقه مندان که قصد دارند در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد شرکت کنند، گمان می کنند شاید به دلیل نداشتن حداقل معدل لازم از دور رقابت خارج شوند و موفق به ثبت نام و پذیرش نهایی نشوند.

برای درک بهتر این موضوع ابتدا بهتر است بگوییم وقتی دانشگاهی برای پذیرش دانشجو در یک رشته، شرط معدل تعیین می کند، به این معنی است که اگر داوطلبی دارای معدلی پایین تر ازشرط معدل در نظر گرفته شده باشد، مجاز به ثبت نام نخواهد بود. با توجه به این تعریف می توان گفت برای ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد هیچ گونه شرط معدلی وجود ندارد و تمامی دانش آموزان با داشتن معدل لازم و با هر معدلی، مجاز به نام نویسی در این آزمون می باشند.

 

معدل لازم برای قبولی رشته های بدون کنکور ۱۴۰۱ 

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم دو تعریف شرط معدل ثبت نام رشته های بدون کنکور و معدل لازم برای رشته های بدون کنکور، با یکدیگر متفاوت می باشند.  شرط معدل یک معدل حداقلی را برای پذیرش دانشجویان تعین می کند، در حالی که سوابف تحصیلی دارای معنای متفاوتی است. هر داوطلبی با هر معدلی مجاز به ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه های مختلف است، اما باید متناسب با رشته و دانشگاه انتخابی خود، معدل‌لازم را داشته باشد که در جدول فوق به آن اشاره کردیم.

برای ورود به تمامی مقاطع هیچ معدل لازمی تعریف نشده است. از همین جمله می توان نتیجه گرفت که برای هیچ رشته ای هم معدل خاصی و یا شرط معدل در نظر گرفته نشده است. نتیجه نهایی ثبت نام بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان با توجه به به معدل دیگر متقاضیان تعیین می گردد و در صورتی که داوطلب نسبت به دیگر شرکت کنندگان دارای معدل بالاتری باشد، در الویت پذیرش می باشد.

 

مشاوره ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۱ 

پذیرش بدون کنکور در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته انجام می شود. متقاضیان و علاقه مندان به ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه های سراسری و آزاد می توانند در مهلت های مقرر جهت نام نویسی در کد رشته محل های موردعلاقه خود اقدام کنند و پس از اعلام نتایج از وضعیت قبولی و یا عدم قبولی خود مطلع شوند. 

در صورتی که پیرامون ثبت نام بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در مقاطع و دانشگاه های مختلف سوالی دارید، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل پاسخ سوالات خود را به همراه راهنمایی های لازم دریافت کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه معدل لازم برای رشته‌های بدون کنکور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور چه می باشد؟

سوابق تحصیلی برای مقطع و دانشگاه های مختلف ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد اما هیچ حداقل و حداکثری برای آن تعیین نشده است.

ملاک و معیار قبولی متقاضیان در کد رشته محل های بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی چه می باشد؟

ملاک و معیار پذیرش داوطلبان در کد رشته محل های بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های سراسری و آزاد معدل مقطع قبلی داوطلبان می باشد که در جدول ارائه شده در این مقاله به آن اشاره کرده ایم.

آیا برای پذیرش در رشته های بدون کنکور دانشگاه های مختلف، شرط معدل وجود دارد؟

خیر، هیچ گونه شرط معدلی برای پذیرش در رشته های بدون کنکور دانشگاه های مختلف وجود ندارد و متقاضیان با هر معدلی مجاز به ثبت نام رشته های بر اساس سوابق تحصیلی می باشند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :91005066-021

منبع: معدل رشته های بدون کنکور





:: برچسب‌ها: معدل رشته های بدون کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: