دفترچه انتخاب رشته زبان خارجی 99
نوشته شده توسط : دانتل

بخش‌های مختلف دفترچه انتخاب رشته زبان خارجی

دفترچه انتخاب رشته برای گروه آزمایشی زبان خارجی دارای سه بخش می باشد (به جز قسمت مربوط به گروه آزمایشی هنر)، بخش اول شامل توضیحاتی کامل در رابطه با روند انتخاب رشته، توضیح کارنامه اولیه کنکور سراسری، قوانین و مقررات و … می باشد. قسمت دوم شامل معرفی رشته محل های انتخاب رشته و ظرفیت آنها و قسمت سوم شامل توضیحات امکانات دانشگاه، آدرس دانشگاه می باشد. داوطلبان دقت کنند که اطلاعات مهمی در در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری درج می شود.

بخش اول دفترچه انتخاب رشته

این بخش از دفترچه انتخاب رشته زبان (همانند سایر گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر) شامل توضیحات روند انتخاب رشته، قوانین و مقررات پذیرش دانشجو، توضیحاتی در رابطه با کارنامه اولیه کنکور سراسری و همچنین نحوه گزینش دانشجو و انتخاب رشته می باشد. در بخش اول مطالب مهم دیگری نیز درج می شود که از جمله می‌توان به توضیحات کامل درباره سهمیه های آزمون سراسری، تاثیر سهمیه بومی گزینی در انتخاب رشته، دسته بندی رشته های تحصیلی بر اساس سهمیه های بومی گزینی، تقسیم بندی رشته ها به دسته بندی های ناحیه ای و قطبی و منطقه‌ای، نحوه گزینش بومی در استان‌های مختلف کشور،تعهد تحصیل رایگان،شرایط و قوانین پذیرش در رشته های مختلف دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور اشاره نمود.

قوانین مهم انتخاب رشته

۱. میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام جدید به صورت ۳۰ درصد مثبت و برای داوطلبان نظام قدیم به میزان ۲۵ درصد مثبت سال سوم و ۵ درصد مثبت پیش دانشگاهی می‌باشد.

۲. دانشجویان دوره روزانه برای شرکت در انتخاب رشته می بایست تا تاریخ اعلام شده از سوی سازمان سنجش که معمولاً در اسفندماه قرار دارد از تحصیل در رشته قبلی خود انصراف قطعی داده باشند.

۳. پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال ۹۸ مجاز به انتخاب رشته دوره های روزانه سال ۹۹ نخواهند بود.

۴. داوطلب می بایست برای قبولی در دانشگاه یکی از مدارک تحصیلی دیپلم متوسطه نظام جدید،دیپلم نظام قدیم،مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی را تا پایان شهریور ۹۹ اخذ نماید.

۵. برادران داوطلب می بایست از لحاظ نظام وظیفه منعی نداشته باشند.

سهمیه ها

در آزمون سراسری سهمیه های متعددی وجود دارد از جمله سهمیه مناطق که بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان در نظر گرفته می‌شود و به سه منطقه تقسیم می‌شود؛ قابل ذکر است که داوطلبان دارای معلولیت جسمی نیز جزء منطقه ۳ به حساب آورده می شوند سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران را داریم که به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثرها آزادگان و جانبازان ۲۵ درصد به بالا و فرزندان و همسران آنان اعطا می شود. یکی دیگر از سهمیه ها سهمیه ۵ درصدی ایثارگران است که به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنها و رزمندگان با شش ماه سابقه جبهه اعطا می‌شود. سهمیه مناطق سیل زده و زلزله زده نیز از سهمیه های جدید الورود به دفترچه انتخاب رشته هستند.

تقسیم رشته ها

رشته های موجود در دانشگاه ها به دو دسته کشوری و بومی تقسیم می شود، رشته های کشوری رشته هایی هستند که در کل کشور فقط در بعضی از دانشگاه‌ها وجود دارند و رشته های بومی رشته‌هایی هستند که به سه نوع استانی ناحیه ای و قطبی تقسیم می‌شود که در دفترچه انتخاب رشته این موضوع که هر رشته جز کدام دسته قرار می گیرد ذکر شده است. در تصویر زیر نقشه ناحیه ها و قطب ها را مشاهده می نمایید

زیر گروه ها

گروه آزمایشی زبان خارجی دارای ۴ زیرگروه می باشد که هر زیر گروه دارای رشته های مختص به خود می باشد به طور مثال رشته های آموزش زبان و مترجمی و … در زیر گروه یک قرار دارند و رشته های زبان و ادبیات آلمانی و مترجمی آلمانی و … در زیر گروه دو قرار دارند. در هر زیر گروه درس خاصی ضریب معینی پیدا میکند.

دوره های مختلف

دوره روزانه: تحصیل در رشته های دوره روزانه رایگان بوده و دانشجویان از تسهیلات و امکاناتی که توسط وزارت علوم ارائه می‌شود بهره خواهند برد.

نوبت دوم (شبانه): دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مجری دوره های نوبت دوم از ارائه خوابگاه و سایر تسهیلات به دانشجویان بهجت معذور می باشد همچنین از دانشجویان دوره های نوبت دوم بر اساس مقررات مربوطه شهریه اخذ می گردد. ضمنا بسیاری از رشته های نوبت دوم شروع تحصیل آنها از بهمن خواهد بود.

پیام نور: پذیرش در رشته های این دانشگاه از میان کلیه داوطلبان انجام می‌گیرد و حضور دانشجو در کلاس درس اختیاری می باشد همچنین دانشجو موظف است بر اساس مصوبات وزارت علوم و هیئت امنای دانشگاه شهریه بپردازد.

غیرانتفاعی: این دوره ها هیچگونه تعهدی در قبال تامین خوابگاه غذا و… ندارند و دانشجو موظف به پرداخت شهریه می باشد همچنین به فارغ التحصیلان از این دوره ها مدرک مورد تایید وزارت علوم اعطا خواهد شد.

پردیس خودگردان: به منظور فراهم نمودن شرایط لازم برای تحصیل در داخل به جای خارج از کشور برخی دانشگاه های داخلی با توجه به ضوابط اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند؛رشته های موجود در دوره‌های پردیس خودگردان دارای شهریه می باشند.

بخش دوم دفترچه انتخاب رشته زبان 

این بخش از دفترچه انتخاب رشته زبان 99 شامل معرفی کلیه رشته محل هایی است که در دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف دانشجو می پذیرد. ابتدا کد رشته محل های دوره های روزانه، نوبت دوم یا همان شبانه و پردیس خودگردان قرار می گیرند بعد از آن کد رشته محل های مناطق دارای سهمیه زلزله، سیل و دارای مصوبه های خاص شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می شود. سپس کد رشته محل های دانشگاه فرهنگیان مخصوص داوطلبان آزاد درج می شود و در پایان کد رشته محل های مراکز غیر انتفاعی به همراه ظرفیت پذیرش دانشجو قرار میگیرد. برای مطالعه نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ کلیک کنید.

لازم به ذکر است پذیرش دانشجو می تواند به دو صورت با آزمون (از طریق کنکور سراسری) و بدون آزمون (بر اساس سوابق تحصیلی) صورت بگیرد که در سال گذشته شاهد این بودیم که علاوه بر دانشگاه‌های غیردولتی برخی دانشگاه های دولتی هم اقدام به پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی نمودند و در دفترچه انتخاب رشته آن دسته از رشته محل هایی که پذیرش با سوابق تحصیلی دارند در مقابل آنها ذکر شده است.

چند نکته

انتقال دانشجویان از شهرستان به تهران ممنوع می باشد مگر اینکه متقاضی دارای بیماری صعب العلاج باشد یا کفالتی را بر عهده داشته باشد و یا اینکه دانشجو دختر باشد و همسرش شاغل به تحصیل و یا کار در تهران باشد.

حداکثر مدت تحصیل برای مشمولان در مقطع کاردانی ۳ سال، کارشناسی ۵ سال، کارشناسی ارشد ۷ سال و دکتری حرفه ای ۹/۵ سال می باشد.

مقاضیان انتخاب رشته کنکور سراسری 99 می‌بایست ۱۵۰ کد رشته محل را در دفترچه انتخاب رشته خود ثبت نمایند متقاضیان می بایست فرم پیش نویس را از انتهای دفترچه انتخاب رشته پرینت گرفته و آن را تکمیل نمایند تا در هنگام وارد کردن اطلاعات و کد رشته محل ها در سایت سازمان سنجش به مشکلی بر نخورند و دچار خطا در وارد کردن اطلاعات نشوند.

دانشجویان می بایست در انتخاب رشته های نوبت دوم (شبانه) دقت لازم را به خرج دهند زیرا رشته های موجود در دوره های نوبت دوم و شبانه هیچگونه تعهدی در ارائه تسهیلات ای همچون خوابگاه، غذا و … ندارد.

بخش سوم دفترچه انتخاب رشته زبان

در این قسمت توضیحات مربوط به کلیه دانشگاه هایی که در انتخاب رشته اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند وجود دارد همچنین به موضوعاتی مانند امکانات رفاهی دانشگاه‌ها،اختصاص خوابگاه،آدرس دقیق دانشگاه و شرایط های خاص پذیرش که در برخی رشته ها یا دانشگاه ها وجود دارد نیز پرداخته میشود.

برای دریافت مشاوره در دفترچه انتخاب رشته زبان خارجی 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: دفترچه انتخاب رشته زبان خارجی 99




:: برچسب‌ها: دفترچه انتخاب رشته زبان خارجی 99 ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: