انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته آزمون دکتری 1401 از مراحل حساس آزمون دکترا می باشد که بازه زمانی آن پس از اعلام نتایج اولیه است. شرکت کنندگان در جلسه آزمون دکتری 1401 می توانند پس از دریافت کارنامه اولیه آزمون دکترا از طریق سایت سنجش، در صورت مجاز به انتخاب‌رشته شدن در دوره های روزانه و غیر روزانه، اقدام به انتخاب کد رشته محل های مورد علاقه خود و درج آن ها در فرم انتخاب‌رشته کنند. در ادامه قصد داریم راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری 1401 را برای شما متقاضیان گرامی آزمون دکتری ارائه کنیم.

منبع:‌ انتخاب رشته دکتری

انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱

پس از اینکه متقاضیان در جلسه آزمون حضور پیدا می کنند، تکمیل درست و اصولی مرحله انتخاب رشته آزمون دکتری 1401 است که می تواند آن ها را به پذیرش در رشته و دانشگاه مورد علاقه شان نزدیک کند.

در صورتی که متقاضیان پس از دریافت نتایج اولیه خود، کارنامه اولیه شان را به دقت بررسی کنند و یک انتخاب‌رشته متناسب با وضعیت عملکردشان در این آزمون انجام دهند، می توانند موفق به حضور در مرحله مصاحبه و در نهایت قبولی در دانشگاه مورد نظرشان شوند. بنابراین از اهمیت این مرحله نباید غافل بود چراکه دارای نقشی حساس و تعیین کننده در آزمون دکترا است. 

تمامی داوطلبانی که پس از مشاهده نتایج اولیه، مجاز به انتخاب رشته آزمون دکتری 1401 در یک یا تمامی دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان و … شده اند؛ می توانند در تاریخ هایی که سازمان سنجش اعلام می کند، دفترچه راهنمای انتخاب‌رشته دکتری را دریافت کرده و اقدام به درج کد رشته محل های مورد علاقه خود در فرم تقاضانامه اینترنتی انتخاب‌رشته نمایند. 

داوطلبان برای اینکه بتوانند فرم انتخاب رشته دکتری 1401 خود را به بهترین نحو ممکن تکمیل کنند، باید از ظرفیت هر کد رشته محل، حد نصاب نمره دعوت به مرحله مصاحبه، شرایط مصاحبه دانشگاه های مختلف و مورد نظر و … مطلع شوند. توصیه می شود متقاضیان برای اطلاع از تمامی شرایط و ضوابط کد رشته محل های مرتبط با رشته امتحانی خود، دفترچه انتخاب‌رشته آزمون دکترا را به دقت بررسی کنند. 

زمان انتخاب رشته آزمون دکتری 1401

سازمان سنجش مجری آزمون دکتری می باشد که تمامی اطلاعیه ها و اخبار مرتبط با آزمون دکتری از طریق پایگاه اینترنتی این سازمان با آدرس الکترونیکی “sanjesh.org” منتشر می شود. در همین جهت زمان مربوط به انتخاب رشته دکتری در دانشگاه های سراسری نیز از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می شود.

 

زمان انتخاب رشته آزمون دکتری 1401 از ۲۵ فروردین ماه آغاز و تا ۲۸ فروردین ادامه خواهد داشت.

 

لازم است اشاره کنیم که سازمان سنجش به منظور مساعدت با تمامی متقاضیانی که قصد شرکت در انتخاب‌رشته آزمون دکتری را دارند، مهلت انتخاب‌رشته را برای چند روزی تمدید نیز می کند. متقاضیان مجاز به انتخاب‌رشته می توانند 50 کد رشته محل از میان کد رشته محل های ارائه شده در دفترچه راهنما و مرتبط با رشته خود را در فرم انتخاب‌رشته درج کنند.  

 

نحوه انتخاب رشته  آزمون دکتری ۱۴۰۱

تمامی مراحل انتخاب رشته دکتری 1401 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود. لینک انتخاب رشته آزمون دکتری 1401 در موعد مقرر در سایت سنجش فعال می شود که متقاضیان به محض فعال شدن آن می توانند پس از وارد کردن اطلاعات ثبت نامی خود، فرم انتخاب‌رشته را دریافت و کد رشته محل های مورد نظرشان را درج نمایند. 

در ادامه به منظور راهنمایی شرکت کنندگان در مرحله انتخاب رشته دکتری، راهنمای درج کد رشته محل های آزمون دکتری در فرم اینترنتی فعال در سایت سنجش را به صورت گام به گام ارائه کرده ایم :

1️⃣ وارد پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی “sanjesh.org” شوید.

2️⃣ از منوی رنگی سمت راست سایت بر روی گزینه “دکتری تخصصی” کلیک کنید. 

3️⃣ بر روی لینک فعال ” انتخاب‌رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکترا (نیمه متمرکز) phd سال 1401 کلیک کنید. (این لینک در زمان انتخاب رشته آزمون دکتری 1401 فعال می شود.)

4️⃣ در این مرحله صفحه ای نمایش داده می شود که حاوی اطلاعات و نکات مهمی پیرامون انتخاب‌رشته دکتری 1401 است. این نکات را به دقت مطالعه کنید و در نهایت بر روی گزینه  ” تایید و ادامه – گام بعدی ” کلیک کنید.

5️⃣ به منظور دسترسی به فرم انتخاب رشته آزمون دکتری 1401 سامانه دو روش جستجو در اختیار شما قرار می دهد. با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارید یکی از این روش ها را انتخاب کنید و وارد سامانه شوید. 

      ✅ روش اول: جستجو بر اساس شماره پرونده + شماره پیگیری ثبت نام 

      ✅ روش دوم: جستجو بر اساس شماره داوطلبی + شماره پرونده + کدملی

6️⃣ فرم انتخاب رشته در این مرحله نمایش داده می شود که متقاضیان می توانند کد رشته محل هایی که از دفترچه استخراج کرده اند را به ترتیب الویت بندی کرده و در آن وارد نمایند. در صورتی که از انتخاب های خود اطمینان دارید در نهایت بر روی گزینه “ثبت” کلیک نمایید و شماره پرونده شش رقمی و رسید انتخاب رشته پانزده رقمی خود را از سامانه دریافت نمایید.

به محض فعال شدن لینک انتخاب رشته آزمون دکتری 1401 در سایت سنجش، راهنمای تصویری را نیز به مطالب فوق اضافه خواهیم کرد.

نحوه چینش رشته محل ها  

هر کدام از شرکت کنندگان در آزمون دکترا ، ابتدا باید از دوره هایی که مجاز به انتخاب آن ها هستند، مطلع شوند و سپس با دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته دکتری، کد رشته محل های مورد نظر خود را متناسب با رشته امتحانی شان استخراج نمایند.

هر داوطلب مجاز است در مرحله انتخاب‌رشته 50 کد رشته محل را بر اساس فاکتورهایی که مدنظر دارد، در فرم انتخاب‌رشته درج نماید. مهم ترین موضوعی که در زمینه درج کد رشته محل ها در فرم انتخاب رشته دکتری مطرح است، نحوه چینش الویت ها می باشد.

توصیه مشاوران تحصیلی دانتل این است که متقاضیان به فاکتورهای مهمی شامل علاقه، رتبه و جایگاه علمی دانشگاه، مسافت دانشگاه تا محل قبولی و … توجه کنند. ترتیب چینش کد رشته محل ها در فرم انتخاب‌رشته تاثیر زیادی در نتیجه نهایی و قبولی متقاضیان دارد و بهتر است داوطلبان سعی کنند این کد رشته محل ها را به گونه ای الویت بندی کنند که هر انتخاب نسبت به انتخاب بعدی ارجح تر باشد.

لازم است اشاره کنیم که پس از مرحله انتخاب رشته آزمون دکتری، متقاضیان در کد رشته محل هایی که موفق به کسب حدنصاب نمره دعوت به مصاحبه شده اند، دعوت به مصاحبه می شوند. نکته ای که وجود دارد این است که در دعوت به مصاحبه دکتری محدودیتی وجود ندارد و ممکن است داوطلبان با تراز بالا، در تمامی کد رشته محل هایی که انتخاب کرده اند، دعوت به مصاحبه شوند. 

توصیه مشاوران دانتل کو

مشاوران دانتل توصیه می کنند که داوطلبان آزمون دکتری برای افزایش شانس قبولی خود، کد رشته محل هایی که از دفترچه استخراج کرده اند را به سه دسته تقسیم کنند. در ادامه توضیحات تکمیلی چینش الویت ها در سه گروه را ارائه کرده ایم :





:: برچسب‌ها: انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 161

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: