قوانین انتخاب رشته موفق کنکور ۱۴۰۱
نوشته شده توسط : دانتل

اطلاع از قوانین انتخاب رشته موفق شانس قبولی شما بیشتر می شود. با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از داوطلبان در زیرگروه های آزمایشی مختلف در کنکور سراسری شرکت کرده اند، متقاضیان پس از برگزاری این آزمون و اطلاع از رتبه و ترازی که بدست آورده اند، بایستی که وارد مرحله انتخاب رشته شوند. تجربه نشان داده است که بسیاری از داوطلبان که در عین کسب رتبه مناسب به دلیل انتخاب رشته نادرست موفق به کسب نتیجه قبولی نشده اند، اما در حالت برعکس متقاضیان توانسته اند با اطلاع از قوانین انتخاب رشته، در کد رشته محل مطلبوبی متناسب با رتبه ای که کسب کرده اند، پذیرفته شوند. به همین دلیل لازم دانستیم در ادامه این مطلب اطلاعاتی پیرامون قوانین انتخاب رشته موفق کنکور سراسری 1401 برایتان ارائه کنیم.

منبع: قوانین انتخاب رشته

قوانین انتخاب رشته موفق کنکور سراسری ۱۴۰۱

به قطعیت می توان گفت مهم ترین و حساس ترین مرحله کنکور سراسری، مرحله انتخاب رشته می باشد. داوطلبانی که در کنکور سراسری ۱۴۰۱ نام نویسی کرده و در جلسه آزمون حضور داشته اند، می توانند پس از یک بازه زمانی یک ماهه از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شده باشند، وارد این مرحله شوند.

حال سوالی که برای متقاضیان در زیرگروه های آزمایشی مختلف وجود دارد این است که قوانین انتخاب رشته موفق کنکور سراسری 1401 در نظر بگیریم تا بتوانیم در یک دانشگاه خوب در رشته مورد نظرمان متناسب با رتبه ای که بدست آورده ایم، قبول شویم. در ادامه این مطلب سعی کرده ایم نکات طلایی را که هر داوطلب باید در زمان انتخاب رشته به آن ها توجه داشته باشد را برایتان ارائه کنیم.

قوانین انتخاب رشته موفق کنکور 1401 | تحلیل کارنامه اولیه

در زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، برای تمامی شرکت کنندگان کارنامه اولیه منتشر می شود. کارنامه اولیه منتشر شده برای تمامی شرکت کنندگان شامل مندرجات مهمی می باشد. اولین فاکتوری که در کارنامه اولیه بایستی بررسی شود، این نکته می باشد که آیا داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده است یا خیر. داوطلبانی می توانند وارد مرحله انتخاب رشته دوره هایی همچون دوره روزانه و فرهنگیان شوند که طبق کارنامه اولیه شان مجاز شده باشند.

در مراحل بعدی نیز داوطلب بایستی به سهمیه، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، تراز علمی و رتبه در زیرگروه های مختلف گروه آزمایشی که در آن شرکت کرده است، توجه داشته باشد.

قوانین انتخاب رشته موفق کنکور ۱۴۰۱ | مدیریت زمان

ابتدا توجه داشته باشید که مرحله انتخاب رشته پس از اعلام نتایج اولیه دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت مجزا از یکدیگر انجام می شود. زمان انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد پس از مرحله اعلام نتایج اولیه، از سوی سازمان های مربوطه مشخص می شود. زمان انتخاب رشته دانشگاه های سراسری شامل دوره روزانه و نوبت دوم دانشگاه های دولتی، پیام نور و غیر انتفاعی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد از سوی سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام می گردد.

نکته ای که بایستی بدان توجه داشته باشید این است که زمان در نظر گرفته شده برای این مرحله محدود است، بنابراین باید برنامه ریزی کنید تا در این بازه زمانی چهار روز تا یک هفته، انتخاب رشته خود را انجام دهید و از روز اول دست به کار شوید. توصیه ما به شما عزیزان این است مراحل تحقیق و کسب اطلاعات پیرامون انتخاب رشته را قبل از اعلام نتایج اولیه آغاز کنید.

مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته

همزمان با شروع مهلت مقرر انتخاب رشته، سازمان سنجش آموزش کشور برای تمامی زیرگروه های کنکور سراسری دفترچه ای را با عنوان دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر و در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

اولین قدم در قوانین انتخاب رشته موفق بایستی که دفترچه زیرگروه آزمایشی خود را از سایت سازمان سنجش دریافت کنند و به دقت مندرجات آن را مطالعه کنند.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته شامل قسمت های مختلفی شامل مدارک لازم جهت انتخاب رشته، شرایط و ضوابط، لیست کد رشته محل های ارائه شده و … می باشد که اطلاع از آن ها ضروری می باشد.

اطلاع از تمامی رشته های زیرگروه آزمایشی

هر کدام از زیرگروه های آزمایشی کنکور سراسری شامل چندین زیرگروه می باشد که در هر کدام از این زیرگروه ها با توجه به ضرایب دروس تخصصی رشته هایی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته ارائه می گردد.

متقاضیان می توانند با مطالعه کامل زیرگروه ها و رشته های کنکور سراسری زیرگروه آزمایشی خود، متناسب با رتبه های زیرگروهی که کسب کرده اند، انتخاب رشته اصولی تری داشته باشند. به طور مثال در قبولی در رشته مهندسی برق در کنکور ریاضی، رتبه داوطلب در زیرگروه یک دارای اهمیت است؛ چراکه رشته مهندسی برق از رشته های زیرگروه یک کنکور ریاضی است.

 

 

انتخاب رشته | الویت بندی

قدم دوم قوانین انتخاب رشته موفق استفاده از اولویت بندی درست است. طبق نظر متخصصین امر هر داوطلبی با توجه به ملاک هایی که دارد می بایست دست به انتخاب رشته بزند. این ملاک ها عبارتند از مسافت، هزینه، رشته، دانشگاه و نوع تحصیل. پیشنهاد مشاورین مجموعه دانتل به شما این است که ابتدا این ملاک ها را مورد بررسی قرار دهید و شرایط خود را بصورت شفاف روشن کنید. در قدم بعدی در نظر بگیرید که کدام یک از این ملاک ها برای شما مهم تر است و آنها را به ترتیب اهمیت مرتب کنید.

ترکیب ملاک ها ، علاقمندی و نتایج کارنامه می تواند به هر داوطلب کمک کند تا بهترین اولویت بندی ممکن را انجام دهد. بهتر است در این امر از مشورت متخصصین آگاه بهره بگیرید تا موفق ترین انتخاب رشته را داشته باشید

 

بخوانید: راهنما کامل انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱

 

قوانین انتخاب رشته موفق کنکور ۱۴۰۱ | دوری از خیال پردازی

توجه داشته باشید که در مرحله انتخاب رشته، شما داوطلبان گرامی در هر کدام از زیرگروه های آزمایشی که امتحان داده اید، دارای 150 انتخاب می باشید. حتما باید در زمان انتخاب این 150 کد رشته محل، رتبه خود را در نظر بگیرید و به عبارت بهتر خیال پردازی را کنار بذارید.

150 انتخاب خود را بایستی بدین گونه بچینید که 30 تا 40 انتخاب خود را خوش بینانه انتخاب کنید، یعنی انتخاب هایی که شانس قبولی شما در آن ها کم می باشد. سپس بخش دوم انتخاب های خود را شامل 80 تا 90 انتخاب است را به انتخاب های نرمال اختصاص دهید، انتخاب هایی که شانس قبولی شما در آن کد رشته محل ها متوسط است و در انتها نیز 40 تا 20 انتخاب را نیز به انتخاب ها بدبینانه اختصاص دهید، انتخاب های که شانس قبولی بالایی در آن ها دارید.

اطلاع از شرایط دانشگاه های دارای شرایط خاص

برخی از دانشگاه ها که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری کد رشته محل هایی را ارائه داده اند، دارای شرایط خاصی هستند و به اصطلاح به صورت نیمه متمرکز دانشجو جذب می کنند، بدین معنی که متقاضیان برای ورود به این دانشگاه ها، علاوه بر آزمون کتبی بایستی در مصاحبه تخصصی نیز شرکت کنند. دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه شاهد، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه شهید مهطری، دانشگاه امام حسین (ع) و … از جمله این دانشگاه ها هستند.

اگر قصد انتخاب کدرشته محل هایی از این دانشگاه ها را دارید، ابتدا بهتر است از شرایط مربوط به این دانشگاه ها از جمله تعهد خدمت و … مطلع گردید.

توجه به نحوه پذیرش کد رشته محل ها

نکته بسیار مهمی که بایستی در زمان انتخاب رشته بدان توجه داشته باشید این است که نحوه پذیرش در کدرشته محل های که انتخاب می کنید چه می باشد. پذیرش در اغلب رشته های کنکور سراسری در دانشگاه های دولتی بر اساس رتبه داوطلب در سهیمه است، اما پذیرش در برخی رشته ها نیز بر اساس رتبه کشوری و در برخی دیگر به صورت قطبی و ناحیه ای است.

پذیرش در دانشگاه آزاد نیز بر اساس تراز و رتبه کشوری شرکت کنندگان در کنکور سراسری انجام می شود. بنابراین نحوه پذیرش در کنکور سراسری بسیار حائز اهیمت است و بایستی که این فاکتور را نیز مدنظر داشته باشید.

قوانین انتخاب رشته موفق | علاقه مندی

حتما زمانی که در حال استخراج کد رشته محل های مورد نظرتان از دفترچه انتخاب رشته هستید، به علاقه خود به رشته انتخابی تان فکر کنید. اگر راجع به رشته ای اطلاعات کافی ندارید حتما پیرامون آن و دروس دانشگاهی آن تحقیق کنید و اگر در زمینه علاقه شما نیست، انتخاب نکیند.

بسیاری از داوطلبان بدون در نظر گرفتن علاقه خود اقدام به انتخاب رشته می کنند و فقط هدفشان قبولی در دانشگاه می باشد که متاسفانه پس از قبولی یا تصمیم بر انصراف می گیرند و یا در نهایت موفق به کسب تخصص لازم در آن رشته نمی شوند و یا علاقه ای به کاردر آن زمینه ندارند.

 

 

اطلاع از شهریه رشته و دانشگاه انتخابی

حتما قبل از اینکه کد رشته محلی را انتخاب کنید، اگر در دوره ای به جز دوره روزانه است، حتما از شهریه های آن مطلع شوید تا پس از کسب نتیجه قبولی با مشکل مالی برخورد نکیند، چراکه پرداخت شهریه در دوره ها و دانشگاه های شهریه پرداز از الزامات انتخاب واحد و حضور در کلاس ها می باشد. به عنوان مثال دوره پردیس خودرگردان دارای شهریه های نسبتا بالایی است که اگر قصد انتخاب آن را در فرم انتخاب رشته خود دارید، حتما از شهریه های آن مطلع گردید.

توجه به بازار کار رشته انتخابی

آنچه که بدیهی است، این است که شما بایستی در کنار در نظر گرفتن علاقه خود، به بازار کار رشته انتخابی تان نیز توجه داشته باشید. چراکه درصورتی که فارغ التحصیل شوید، اما نتوانید وارد بازار شوید با مشکل مواجه خواهید شد. بنابراین در مورد رشته های مورد علاقه تان می توانید از طریق پرس و جو از دوستان و آشنایان، جستجو در اینترنت و … اطلاعات کافی بدست آورید و چنانچه در کشورمان برای رشته انتخابی تان بازار کار مناسب و آینده شغلی خوبی وجود داشت، آن را انتخاب نمایید.

قوانین انتخاب رشته موفق | آخرین رتبه قبولی 

یکی از مواردی که می تواند به شما کمک کند تا کد رشته محل های انتخابی تان از دفترچه راهنمای انتخاب رشته را الویت بندی کنید، آخرین رتبه قبولی در سال های گذشته می باشد. این رتبه ها به شما کمک خواهد کرد، تا متوجه شوید در کدام کد رشته محل شانس قبولی دارید تا در فرم انتخاب رشته خود درج کنید. مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل آخرین رتبه قبولی کنکور را با توجه به رتبه واقعی افراد پذیرفته شده جمع آوری کرده اند، می توانید از طریق تماس تلفنی و برقراری تماس با مشاوران این مرکز از این رتبه ها مطلع شوید.

 

بخوانید: رتبه قبولی کنکور تمامی رشته ها

 

استفاده از فرم پیش نویس انتخاب رشته انتها دفترچه

در انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری در تمامی زیرگروه های آزمایشی علوم تجربی، علوم انسانی، ریاضی، زبان و هنر یک فرم پیش نویس وجود دارد. این فرم بدین منظور قرار داده شده است که شما داوطلبان ابتدا الویت های خود را در این فرم وارد کنید و پس ازکسب اطمینان از الویت بندی که انجام داده اید، وارد سایت سازمان سنجش کنید. استفاده از فرم پیش نویس ثبت نام میزان خطا را در وارد کردن کد رشته محل ها کاهش می دهد.

قوانین انتخاب رشته موفق کنکور 1401 | کمک از یک مشاور با تجربه

همانطور که گفتیم زمان در نظر گرفته شده جهت انتخاب رشته کنکور سراسری محدود است و شاید یک داوطلب کنکور در این زمان نتواند به طور کامل تمامی اطلاعاتی که راجب انتخاب رشته لازم است بداند را کسب کند و سپس انتخاب رشته خود را انجام دهد. به همین دلیل توصیه ما به شما متقاضیان کنکور سراسری این است که حتما از یک مشاور با تجربه که بتواند به شما کمک کند در این زمان کوتاه متناسب با رتبه ای که بدست آورده اید، بهترین انتخاب رشته را انجام دهید، کمک بگیرید.

اطمینان از ثبت انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش

پس از اینکه انتخاب های خود را الویت بندی کردید و در فرم پیش نویس انتخاب رشته انتهای دفترچه وارد کردید و نسبت به آن ها اطمینان داشتید، حال وقت آن است که در سایت سازمان سنجش وارد کنید. فقط توجه داشته باشید که در انتها اگر مراحل ثبت در سامانه را به درستی پست سرگذاشته باشید، سامانه به شما یک کد رهگیری خواهد دارد که به منظور موفقیت در ثبت اطلاعات است و عدم دریافت آن بدین معنی است که مجدد بایستی جهت ثبت الویت های خود اقدام کنید.

مشاوره قوانین انتخاب رشته موفق کنکور سراسری ۱۴۰۱

کسب یک نتیجه ایده آل از مرحله انتخاب رشته مشروط به این می باشد که شما تمامی جوانب را سنجیده باشید ودرست عمل کنید. مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی دانتل چندین سال است که در زمینه انتخاب رشته در حال فعالیت هستند. می توانید برای انجام یک انتخاب رشته مطمئن و مشاوره قوانین انتخاب رشته موفق کنکور سراسری ۱۴۰۱ با مشاوران مرکز تماس حاصل بفرمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین انتخاب رشته موفق کنکور سراسری 1401 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری و آزاد به صورت مجزا از یکدیگر انجام می شود؟

بله، پس از برگزاری آزمون یکپارچه ئر تمامی زیر گروه ها برای متقاضیان، نتایج اولیه اعلام می شود و مرحله انتخاب رشته نیز به صورت مجزا برای دانشگاه سراسری و آزاد برگزار می گردد.

اگر داوطلبی در مرحله اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته کنکور سراسری موفق به کسب نتیجه قبولی نگردد، شانس دیگری دارد؟

بله، چنانچه داوطلبی پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری موفق به کسب نتیجه قبولی نشود، می تواند در مرحله تکمیل ظرفیت شرکت کند.

داوطلبان در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری، چند انتخاب دارند؟

داوطلبان می توانند 150 کدرشته محل را در فرم انتخاب رشته خود وارد کند.

منبع: قوانین انتخاب رشته





:: برچسب‌ها: قوانین انتخاب رشته موفق کنکور ۱۴۰۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: