انواع دوره های کارشناسی ارشد
نوشته شده توسط : دانتل

انواع دوره های کارشناسی ارشد | معرفی دوره ها

دوره روزانه

بهترین وضعیت قبولی در مقطع کارشناسی ارشد، دوره های روزانه هستند. دوره روزانه به این معناست که شما با توجه به رتبه کسب شده در ازمون ورودی، در یکی از دانشگاه های سراسری کشور به تحصیل خواهید پرداخت. تحصیل شما کاملا رایگان بوده و می توانید از خدمات رفاهی نظیر وام دانشجویی یا خوابگاه نیز استفاده کنید. البته شما پس از پایان دوره تحصیل موظف به انجام خدمات در حیطه تخصصی خود برای کشور هستید و در صورتی که پیش از انجام تعهد خدمت بخواهید اصل مدرک خود را دریافت کنید می بایست هزینه تحصیل خود را به طور کامل بپردازید.

دوره شبانه(نوبت دوم)

پس از دوره های روزانه، معتبرترین وضعیت برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دوره های شبانه دانشگاه سراسری هستند. این دوره ها به لحاظ کیفیت ارائه دروس، اساتید، وضعیت کلاس ها و تمامی شرایط دیگر همانند دوره روزانه هستند.  اما نسبت به دوره های روزانه دو تفاوت مهم دارند. نخستین و اصلی ترین تفاوت این است که دانشجویان دوره های شبانه یا نوبت دوم می بایست هزینه تحصیل خود را در هر ترم پرداخت کنند. همچنین طبق قانون، دانشگاه الزامی به ارائه خدمات رفاهی نظیر وام یا خوابگاه به این گروه ندارد که البته تصمیم گیری راجع به این موضوع برعهده دانشگاه بوده و بسیاری از دانشگاه ها این خدمات را در اختیار دانشجویان نوبت دوم نیز می گذارند.

پردیس خود گردان (بین الملل)

دوره های پردیس خودگردان که در گذشته بین الملل نامیده می شدند، یکی از انواع شرایطی است که امکان تحصیل در دانشگاه سراسری را برای شما فراهم می کند. در این دوره ها شما از همان امکانات و اساتیدی استفاده می کنید که دانشجویان دوره های روزانه استفاده می کنند اما موظف هستید هزینه تحصیل خود در هر ترم را پرداخت نمایید. این هزینه نسبت به دوره های شبانه دانشگاه سراسری بسیار سنگین تر هستند.

پیام نور

دانشگاه های پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد همه ساله از دو طریق دانشجو می پذیرند. راه اول ورود به این دانشگاه ها از طریق کنکور سراسری است. داوطلبان در زمان ثبت نام تمایل خود برای شرکت در دوره های پیام نور را عنوان کرده و پس از انتشار نتایج، می توانند در این دوره ها نیز انتخاب رشته نمایند. راه دوم، قبولی در دوره های فراگیر یا بدون کنکور است که برای رسیدن به آن می بایست در زمان مقرر در این دوره ها ثبت نام نمایید. کیفیت دانشگاه از نظر نحوه ارائه دروس، نوع مطالب، شهریه و حتی مدرک در این دو شیوه یکسان است. این نکته را در نظر داشته باشید که رشته های پزشکی در دانشگاه پیام نور تدریس نمی شوند.

دانشگاه های غیر انتفاعی

دانشگاه های غیر انتفاعی نیز یکی از انواع دانشگاه های غیر دولتی در کشور هستند که با پرداخت شهریه می توانید در آنها ادامه تحصیل بدهید. این دانشگاه ها از نظر اعضای هیئت علمی و امکانات و خدماتی که ارائه می دهند تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند، اگر می خواهید در یکی از این دانشگاه ها ادامه تحصیل دهید، بهتر است راجع به کیفیت آن، تحقیق کنید.

دانشگاه آزاد

دانشگاه ازاد اسلامی از سال ها پیش در کشور، مستقل از دانشگاه های سراسری فعالیت داشته و فرایند انتخاب رشته و تحصیل تا دریافت مدرک شما، زیر نظر خود این سازمان و مستقل از دانشگاه سراسری است. شما در هر ترم ملزم به پرداخت شهریه ثابت و متغیر هستید و در پایان نیز مدرک ارائه شده به شما از سوی دانشگاه ازاد ارائه می شود.

مقایسه دوره های کارشناسی ارشد 

در این بخش دوره های مختلف کارشناسی ارشد را از ابعاد مختلف با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

اعتبار مدرک

براساس اعلام وزارت علوم، مدارک دریافتی از سوی تمامی مراکز اموزشی به لحاظ اعتبار با یکدیگر برابر هستند. با این حال در اذهان مردم و ملاک هایی که برای پذیرش نیروی کار یا تحصیل در نظر گرفته می شود، مدارک مختلف اعتبار متفاوتی با یکدیگر دارند. در ارتباط با اعتبار مدارک دوره های مختلف با یکدیگر به این نکته توجه داشته باشید که عبارت (نوبت دوم) در مدرک دانشجویان شبانه و عبارت (فراگیر) در مدرک این گروه از دانشجویان دانشگاه پیام نور درج نمی شود و مدرک آنها با سایر دانشجویان برابر است. در زمینه اعتبار به طور قطع بالاترین اعتبار متعلق به دانشگاه های سراسری و پس از آن پردیس خود گردان این دانشگاه ها می باشد. دانشگاه ازاد، غیر انتفاعی و پیام نور به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

ادامه تحصیل در مقطع دکتری

دارندگان هیچ یک از این مدارک برای ادامه تحصیل در داخل کشور با مشکل مواجه نمی شوند. تنها چیزی که می بایست برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به آن توجه داشته باشید تقویت بنیه و رزومه علمی شماست. داشتن مدرک زبان، مقالات چاپ شده در مجلات معتبر و تالیف یا ترجمه کتب، بسیار تاثیرگذارتر از دانشگاه فارغ التحصیلی شما هستند.

ادامه تحصیل در خارج از کشور

اعتبار دانشگاهی که شما از آن فارغ التحصیل می شود از نظر دانشگاه مقصد، به دو عامل بستگی دارد. یکی از این عوامل امکانات و تجهیزات دانشگاه و دیگری چهره های شاخص دانشگاهی نظیر اعضای هیئت علمی هستند. با توجه به اینکه اکثر چهره های علمی معتبر کشور، از اساتید دانشگاه های سراسری هستند،سایر مراکز علمی نیز، نگاه مثبت تری به این دانشگاه ها دارند. اما این به معنای آن نیست که مدارک سایر دانشگاه ها از نظر مراکز علمی دیگر دنیا بی اعتبار است. با توجه به اینکه هر دانشگاه و کشوری قوانین خاص خود را در ارتباط با این موضوع دارد، توصیه می شود پیشاپیش راجع به دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید تحقیق کنید.

به طور کلی از نظر اعتبار مدرک برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، اولویت اول برای دانشجویان دانشگاه های سراسری و پس از آن پردیس های خودگردان این دانشگاه هاست زیرا از اساتید و تجهیزات دانشگاه های سراسری استفاده می کنند. پس از این دانشگاه ها، پیام نور و دانشگاه ازاد قرار دارند و اولویت بعدی متعلق به دانشگاه های غیر انتفاعی است. در ارتباط با اعتبار مدرک پیام نور و دانشگاه آزاد در این زمینه بحث های بسیاری مطرح است که توصیه می شود، برای اطمینان به سایت دانشگاهی که می خواهید در آن ادامه تحصیل بدهید رجوع کنید.

تفاوت شرهیه دوره های کارشناسی ارشد

به جز دوره های روزانه که به عنوان تحصیل رایگان شناخته می شوند، برای سایر دوره های کارشناسی ارشد می بایست هزینه پرداخت کنید و این هزینه به صورت شهریه ثابت برای هر ترم و شهریه متغیر در ازای واحدهایی است که در طول ترم انتخاب می کنید. کمترین مبلغ شهریه پرداختی متعلق به دانشگاه های غیرانتفاعی و پس از آن، دوره های شبانه، پیام نور، دانشگاه ازاد و نهایتا پردیس های خود گردان می باشد.

تفاوت خدمات و امکانات دوره های کارشناسی ارشد

دانشگاه ازاد به دلیل دریافت هزینه از دانشجویان معمولا خدمات و امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار آنها می گذارد که شاید بتوان گفت در این فاکتور تا حدودی بهتر از دانشگاه های سراسری یا در بدبینانه ترین حالت همپای دانشگاه های سراسری پیشروی می کند. اما دانشگاه های پیام نور معمولا در این زمینه ضعیف عمل می کنند و با توجه به تاکیدی که برای برگزاری کلاس های غیر حضوری دارند معمولا  نمی توانند در شاخص امکانات یا تجهیزات دانشگاهی نمره بالایی کسب کنند. دانشگاه های غیر انتفاعی نیز با توجه به نوع دانشگاه در این زمنیه با یکدیگر تفاوت بسیاری دارند و نمی توان راجع به آنها به طور قطع تصمیم گیری کرد.

در کدام دوره ثبت نام کنیم؟

اینکه می خواهید در کدام دوره تحصیلی ثبت نام کنید یک تصمیم فردی است که می بایست عواملی نظیر هدف شما از تحصیل، توانایی پرداخت هزینه، میزان وقت ازاد و سایر عوامل را در آن نظر بگیرید. به طور قطع پذیرش در دوره های روزانه یا شبانه دانشگاه سراسری اولویت بالاتری نسبت به سایر دوره ها دارد. حتی توصیه می شود اگر توانایی مالی دارید، دوره های شبانه را نسبت به روزانه در اولویت اول قرار دهید، زیرا شما در دوره های روزانه نیز می بایست تمامی هزینه را برای ازاد سازی مدرک خود پرداخت کنید و چه بهتر که این هزینه به صورت تقسیط شده در هر ترم پرداخت شود تا اینکه بخواهید تمام هزینه را یکجا بپردازید.

اگر امکان ادامه تحصیل در دوره های روزانه یا شبانه برای شما وجود ندارد، میان دانشگاه ازاد و پیام نور به دو فاکتور هزینه و وقت ازاد توجه داشته باشید. دانشگاه های پیام نور معمولا هزینه کمتری دریافت می کنند و همچنین الزامی به حضور در کلاس درس وجود ندارد که این امر برای شاغلین یک مزیت محسوب می شود اما در عین حال این دانشگاه ها تاکید کمتری بر کار بالینی و تجهیزات دارند که این موضوع نقطه قوت دانشگاه ازاد در این زمینه محسوب می شود.

انواع دوره های کارشناسی ارشد | سوالات متداول

1.آیا عبارت شبانه در مدرک دانشگاه درج می شود؟

خیر. در مدرک شما صرفا فارغ التحصیلی از دانشگاه سراسری ذکر می شود

2.آیا مدرک دانشگاه پیام نور برای استخدام قابل قبول است؟

بله، تمامی مراکز آموزشی که مجوز وزارت علوم را دارند از نظر امکان استخدام برابر هستند مگر اینکه صاحبان یک شغل، اولویت بیشتری برای گروهی از فارغ التحصیلان در نظر بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع دوره های کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: انواع دوره های کارشناسی ارشد

 



:: برچسب‌ها: انواع دوره های کارشناسی ارشد ,
:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: