اعتبار مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد
نوشته شده توسط : دانتل

اعتبار مدرک ارشد دانشگاه آزاد

یکی از دغدغه‌های اساسی داوطلبان کارشناسی ارشد، انتخاب بین دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد است. از دیرباز مدارک صادر شده از سوی دانشگاه‌های سراسری به عنوان معتبرترین مدارک شناخته می‌شدند. اما آیا این مطلب منطبق با واقعیت است؟

قطعا در بیان وجود تفاوت‌ها، برتری‌ها و ضعف‌های واحدهای دانشگاهی باید از ملاک‌های مختلف بهره گرفت. ممکن است دانشگاه آزاد در تعیین سنجش اعتبار در یک ملاک موفق‌تر و در ملاک دیگر ضعیف‌تر عمل نماید. به عنوان مثال اگر تعداد شعب دانشگاه به عنوان ملاک برتری مورد استفاده قرار گیرد، دانشگاه آزاد معتبر­تر از دانشگاه سراسری شناخته خواهد شد. اما اگر ملاک  دارا بودن اساتید مجرب­تر باشد، دانشگاه سراسری برنده رقابت خواهد بود. در ادامه با توجه به انتخاب ملاک‌های مختلف، میزان اعتبار این دو دانشگاه مقایسه خواهد شد.

برای متقاضیان کارشناسی ارشد، ملاک‌هایی متفاوت نظیر اعتبار مدرک برای شاغل شدن یا برای سازمان‌های دولتی مدنظر می‌باشد. همچنین امکان تحصیل در خارج از کشور و تعیین کنندگی مدرک ارشد در دوره دکتری برای بسیاری از داوطلبان حائز اهمیت است.

اعتبار مدرک ارشد دانشگاه آزاد | رتبه علمی اساتید

در داخل کشور، دانشگاهی معتبرتر از سایرین شناخته می‌شود که مرتبه علمی اساتید آن بالاتر بوده و همچنین امکانات و تجهیزات به روزتر و بهتری داشته باشند. از این رو دانشگاه‌های دولتی به دلیل وجود محیط علمی پویا و اساتید مجرب تر دارای اعتبار علمی بیشتری نسبت به دانشگاه آزاد هستند.

در مقیاسی جزئی تر باید گفت بین شعبه‌های مختلف دانشگاه آزاد تفاوت وجود دارد. برخی از شعبه‌های دانشگاه آزاد از برخی از دانشگاه‌های سراسری شرایط علمی و اساتید برجسته تری دارند. همچنین با توجه به رشته ها این مقیاس بازهم متفاوت خواهد بود. شاید دانشگاهی از رتبه علمی بالایی برخوردار نباشد اما در یک رشته خاص دارای اساتید برتر رشته باشد.

برای داوطلبان ارشد، بدلیل وجود پایان نامه در انتهای دوره تحصیل، انجام کارهای پژوهشی و نظر به آینده تحصیلی در دوره دکتری، اعتبار علمی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما نیاز است که درباره این مهم با متخصصین آگاه از شرایط رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف بهره بگیرند.

اعتبار مدرک ارشد دانشگاه آزاد | محل قرارگیری دانشگاه

شهر محل قرارگیری دانشگاه نیز در تعیین میزان اعتبار دانشگاه تاثیرگذار بوده و بر روی اعتبار مدرک صادره شده نیزموثر خواهد بود. هر چه دانشگاه در شهرهای بزرگتری واقع شود، امکان بهره گیری از امکانات بیشتری را نیز دارا خواهد بود. به همین علت مراکزی از دانشگاه آزاد که در شهرهای بزرگ واقع شده اند، معتبرتر از دانشگاه‌های سراسری هستند که در شهرهای کوچک واقع شده اند.

ذکر این نکته قابل توجه خواهد بود که دوره ارشد در اکثریت فضاهای آموزشی کشور دوره‌ای با ویژگی‌های پژوهشگری و کاربردی تر از مقطع کارشناسی می‌باشد. پس توجه به فضاهای شغلی، امکانات در دسترس، میزان ارتباط دانشگاه با جامعه قابل توجه خواهد بود.

بعنوان مثال دانشگاهی که برای رشته‌هایی که ارائه می‌دهد و در عین حال فضاهای عملی و پژوهشی مناسبی در اختیار دارد از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد | مقطع تحصیل

اعتبار دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف تحصیل متغییر است. در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد در رتبه چهارم قرار می‌گیرد. رتبه یک مختص دانشگاه روزانه، رتبه دو مختص دانشگاه شبانه و رتبه سوم هم اختصاص به دوره‌های خودگردان دارد.

برای بررسی اعتبار یک دانشگاه در مقطع خاص می‌بایست به ملزومات آن توجه کرد. دوره کارشناسی ارشد نیاز به دسترسی کافی به منابع علمی، امکانات و فضاهای آزمایشگاهی و همچنین امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دارد.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد درسطح جهان

قطعا در سراسر جهان اساتید دانشگاه‌ها از میزان اعتبار دانشگاه‌های مطرح سایر کشورها مطلع هستند. میزان اعتبار هردانشگاه در جهان وابسته به  عوامل گوناگونی است. برخی از این عوامل عبارتند از تعداد اختراعات ثبت شده، تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه، تعداد دانشجویان دانشگاه، تعداد تولیدات علمی، تعداد مقالات پر استناد و جوایز علمی.  لذا سطح اعتبار مدرک واحدهای مختلف دانشگاه آزاد با توجه به عوامل فوق الذکر متغییر خواهد بود.

برای بررسی میزان اعتبار دانشگاه‌های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید از رتبه بندی‌های علمی که توسط موسسات مختلف انجام می‌شود اطلاعات کسب کنید. اما همانطور که در متن مقاله مشخص شد با وجود کلیات نمیتوان به تصمیمی قطعی رسید و برای انتخاب نیاز به اطلاع از جزئیات است.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتبار مدرک ارشد دانشگاه آزاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: اعتبار مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد




:: برچسب‌ها: اعتبار مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 387
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: