دانشگاه پیام نور
نوشته شده توسط : دانتل

معرفی دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور در سال 67 زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با هدف آموزش نیمه حضوری تاسیس شد. این دانشگاه یک سازمان مرکزی در شهر تهران دارد و واحدهای تحت پوشش آن در سراسر کشور وجود دارند که تعداد این واحدها بسیار زیاد است و هر ساله در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجویان زیادی را می‌پذیرد.

دانشجویان این دانشگاه به دو دسته رسمی و فراگیر قابل تقسیم می‌باشند. دانشجویان رسمی از طریق آزمون سراسری به پیام نور راه یافته‌اند. البته در چند سال‌اخیر امکان پذیرش بدون آزمون هم فراهم شده و با شرط معدل دانشجو پذیرفته می‌شود. دانشجویان فراگیر پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد به انتخاب خود در یکی از مراکز پیام نور به عنوان دانش‌پذیر ثبت نام می‌کنند. بعد واحدهای ترم یک را به آنها ارائه می‌دهند اگر قبول شدند ترم دو به عنوان دانشجوی فراگیر میتوانند در دانشگاه به تحصیل بپردازند. و عنوان فراگیر هم در مدرک فارغ التحصیلی آنها ذکر نمی‌شود.

پیام نور نسبت به دانشگاه‌های دیگر مزایای زیادی دارد به همین دلیل مورد توجه افراد زیادی واقع شده است. از این مزایا میتوان به اجباری نبودن حضور در کلاسهای تئوری، شهریه کمتر نسبت به دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد، وام 2 درصدی برای شهریه، متنوع بودن رشته‌های بدون آزمون این دانشگاه، امکان تغییر رشته به آسانی و… اشاره کرد.

آیا دانشگاه پیام نور غیرحضوری است؟

کلاسهای دانشگاه پیام نور به سه روش غیر حضوری، نیمه حضوری و حضوری برگزار می‌شوند. روش اول یا غیر حضوری که به آن خودخوان میگویند هیچگونه کلاسی برای آن برگزار نمی‌شود و دانشجو با استفاده از کتابهای کمک آموزشی و سی دی‌های آموزشی باید برای حضور در امتحانات آماده گردد. تعداد دروس خودخوان به شدت کاهش یافته و برای بیشتر دروس، کلاس تشکیل می‌شود و استاد آموزش می‌دهد.

دروس نیمه حضوری این دانشگاه به این صورت است که کلاس برگزار می‌شود ولی زمان برگزاری کلاس به نسبت حجم کتاب بسیار کمتر است. و حضور در کلاس‌های تئوری اجباری نیست. بنابراین این دانشگاه برای افرادی که به دنبال ارتقا شغلی هستند بهترین گزینه است.

در سالهای اخیر تعدا کلاس‌های پیام نور افزایش یافته است. و در تمام طول هفته کلاس برگزار می‌شود. برخی از رشته‌های این دانشگاه به صورت مجازی یا الکترونیکی است، افرادی که به دلیل شاغل بودن یا هر دلیل دیگر به آموزش مجازی علاقمند هستند میتوانند رشته‌های مجازی را انتخاب کنند.

مقایسه دانشگاه پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی

نحوه پذیرش

نحوه پذیرش هرسه هم با آزمون است هم بدون آزمون و با شرط معدل. تفاوت دانشگاه پیام‎نور در پذیرش کارشناسی ارشد است که به صورت فراگیر هم انجام میشود.

شهریه

از نظر شهریه دانشگاه پیام نور به نسبت دانشگاه غیرانتفاعی و آزاد شهریه کمتری دارد.

مقاطع تحصیلی

پیام‌ نور هر ساله در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجویان زیادی را میپذیرد. ولی در مقطع کاردانی دانشجو نمی‌پذیرد این در حالی است که دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی در مقطع کاردانی هم دانشجو می‌پذیرند.

رشته‌ها

دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی در رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی دانشجو نمی پذیرند ولی دانشگاه آزاد در رشته های پزشکی، پرستاری، دارو سازی، دندان پزشکی دانشجو می‌پذیرد.

تحصیل هم‌زمان در دو رشته

فقط در دانشگاه پیام نور امکان تحصیل همزمان در دو رشته وجود دارد.

نحوه برگزاری کلاسها

دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی برای تمامی دروس کلاس حضوری برگزار می‌کنند ولی در دانشگاه پیام نور بعضی از دروس غیر حضوری است و برای برخی دیگر اصلا کلاسی برگزار نمی‌شود که به آن خودخوان میگویند.

مدرک تحصیلی

مدرک دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد مورد تایید وزارت علوم است.

محیط دانشگاه

محیط دانشگاه پیام‌نور کوچک است و فقط به چند ساختمان محدود میشود ولی محیط دانشگاه آزاد بسیار بزرگ است و برای هر رشته، دانشکده ای جداگانه دارد.

ادامه تحصیل 

یکی از مهمترین مسائل برای داوطلبان اعتبار مدرک دانشگاهی است. همانطور که گفته شد مدرک پیام‌نور مورد تایید وزارت علوم است و از اعتبار بالایی برخوردار است. پس فارغ التحصیلان این رشته هیچگونه مشکلی برای استخدام و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر ندارند.

از لحاظ ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نه تنها مشکلی ندارند بلکه به نسبت فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها قبولی آنها در دانشگاه دولتی بسیار راحت‌تر است و دلیل آن هم شیوه آموزشی دانشگاه است. هر ساله تعداد زیادی از پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌های دولتی از میان فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور هستند.

دانشجویان در پیام‌نور به دلیل اینکه دروسشان خودخوان است و یا ساعت‌های تشکیل شدن کلاس به نسبت حجم کتاب کم است باید منبع اصلی آن را مطالعه کنند این در حالی است که دانشجویان، دانشگاه‎های دیگر فقط جزوه را مطالعه میکنند. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه پیام نور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: دانشگاه پیام نور




:: برچسب‌ها: دانشگاه پیام نور ,
:: بازدید از این مطلب : 554
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: