نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ چگونه است؟ ثبت نام کنکور از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود. با توجه به ادغام کنکور دانشگاه‌های سراسری و آزاد، ثبت نام در این آزمون برای تمام متقاضیان به صورت مشترک انجام می‌گیرد. داوطلبان باید توجه داشته باشند که تمام مراحل ثبت نام کنکور را می‌بایست به طور کامل تکمیل کنند. البته بهتر است قبل از ثبت نام، از مطالعه دفترچه راهنما غافل نشد. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله به نحوه ثبت نام کنکور سراسری 1402 پرداخته شده است.

منبع: نحوه ثبت نام کنکور 

نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

با توجه به تغییر نحوه برگزاری آزمون سراسری و برگزاری کنکور ۲ بار در سال داوطلبان در دو نوبت می توانند در این آزمون شرکت کنند. پس با توجه به این تغییرات نحوه ثبت نام کنکور نیز تغییراتی داشته و داوطلبان برای هر نوبت باید به صورت جداگانه نام نویسی کنند.

ثبت‌نام کنکور سراسری در بازه زمانی مشخص و محدودی انجام می‌گیرد. امکان نام نویسی در خارج از بازه تعیین شده برای هیچ یک از داوطلبان وجود نخواهد داشت. البته این بازه زمانی ممکن است تمدید شده و یا فرصتی دوباره در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

مراحل ثبت نام کنکور سراسری 1402

سازمان سنجش در زمان ثبت‌نام، دفترچه راهنما را منتشر می کند که در این دفترچه تمامی اطلاعات لازم از شرایط، مدارک لازم و نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ را شرح داده است. از جمله این مدارک می توان به اطلاعات شخصی، کد سوابق تحصیلی دیپلم و پایه دوازدهم (در صورت داشتن مدرک پیش دانشگاهی باید کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاه نیز را دریافت کنید)، سهمیه ها، کد وضعیت نظام وظیفه نام برد.

داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را از سال 84 به بعد و مدرک پیش دانشگاهی را از 91 به بعد دریافت کرده اند باید کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کنند. داوطلبان برای دریافت این کد با به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی dipcode.medu.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. مراحل کلی و نحوه ثبت نام کنکور سراسری 1402 به صورت زیر می باشد.

✅ مراجعه به سایت سازمان سنجش sanjesh.org

✅ دانلود دفترچه راهنما و مطالعه آن

✅ آگاهی از از شرایط و فراهم کردن مدارک لازم ثبت نام

✅ خرید کارت اعتباری و دریافت شماره سریال 12 رقمی

✅ تکمیل مراحل ثبت نام و فرم های لازم

✅ دریافت شماره پرونده و کد رهگیری ثبت نام

راهنما تصویری

در این بخش نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ قدم به قدم و با جزئیات کامل شرح داده شده است.

1️⃣ به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org مراجعه کنید.

2️⃣ از لیست سمت راست ” سراسری ” و سپس گزینه « ثبت نام آزمون سراسری » انتخاب شود.

3️⃣ در گام سوم داوطلبان باید نظام آموزشی خود را از بین سه گزینه موجود انتخاب کنند.

4️⃣ با خرید کارت اعتباری یک سریال ثبت نام 12 رقمی دریافت می کنید. شملره سریال و عبارت امنیتی را وارد کنید.

5️⃣ در این مرحله داوطلبان بایستی عکس داوطلبی اسکن شده خود را در محل موردنظر بارگزاری کنند. عکس داوطلبی باید استانداردهای لازم را داشته باشد که این استانداردها در همین صفحه قید شده‌اند.

6️⃣ تکمیل فرم ثبت نام: فرم بایستی با اطلاعات دقیق و درست تکمیل شود. داوطلبان می‌توانند پیش نویس این فرم را در انتهای دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری نیز مشاهده کنند. در ادامه نحوه تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ را شرح داده ایم.

7️⃣ دریافت شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام: فرایند ثبت نام کنکور سراسری زمانی به پایان می‌رسد که شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام دریافت شده باشد. حفظ و نگهداری از شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام برای هر داوطلبی ضروری است.

نحوه تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

تکمیل فرم ثبت نام کنکور : فرم ثبت نامی که داوطلبان در طول ثبت نام پیش روی خود دارند، شامل بخش‌های مختلفی است. در اولین قسمت از فرم، درج کد سوابق تحصیلی دیپلم (برای دارندگان مدرک دیپلم) و درج کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی (برای دارندگان مدرک پیش دانشگاهی) اجباری است.کد سوابق تحصیلی نحوه ثبت نام کنکور سراسری

✅ ردیف 1 تا 9: داوطلبان در این قسمت اطلاعات فردی خود را وارد می کنند.

✅ ردیف 10 تا 18: اطلاعات مربوط به تاریخ اخد مدرک دیپلم، عنوان ورشته تحصیلی و کد منطقه فارغ التحصیلی و معدل خود را وارد می کنند.

✅ ردیف 19 تا 24: آن دسته از داوطلبانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی هستند مواردی همچون تاریخ اخذ مدرک و معدل خود و کد دانش آموزی و کد منطقه تحصیلی خود را وارد می کنند.

✅ ردیف 25: داوطلبانی که جزء یکی از اقلیت‌های دینی ذکر شده هستند. نوع سوالات مربوط به معارف را مشخص می کنند.

✅ ردیف 26 تا 28: داوطلبان در ردیف اول نوع سهمیه خود را مشخص و کد 12 رقمی ایثارگری خود را وارد کنند. در ردیف 29 مدت زمان حصور در جبهه را بنویسید.

✅  ردیف 29: در صورت معلولیت، گزینه مربوطه را انتخاب کنید. البته شدت معلولیت باید توسط سازمان بهزیستی تایید شود.

✅ ردیف 30: اتباع خارجی باید کشور خود را انتخاب و کد 13 رقمی اتباع خارجی را وارد کنند. برای دریافت کد 13 رقمی اتباع کلیک کنید.

✅ ردیف 31: داوطلبان وصعیت چپ دست بودن و بهیاری خود را مشخص می کنند.

✅ ردیف 32 تا 34: در این ردیف‌ها وضعیت تحصیل وارد می‌شود.

✅ ردیف 35 و 36: داوطلبان وضعیت اشتغال خود را تعیین می‌کنند.

✅ ردیف 37 تا 39: با توجه به اطلاعاتی که ثبت می‌شود، گروه آزمایشی امتحانی و زبان خارجه متقاضی مشخص می‌شود.

✅ ردیف 40 تا 45: داوطلبان باید علاقه مندی های خود نظیر دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی ر و … مشخص کند.

✅ ردیف 46 و 47: کد محل مورد نظر متقاضی جهت تعیین حوزه امتحانی وارد و داوطلبان آقا بایستی وضعیت نظام وظیفه را مشخص کنند. برای دریافت کد نظام وظیفه کنکور سراسری کلیک کنید.

✅ ردیف 48 تا 54: اطلاعات مربوط به محل سکونت داوطلب وارد می‌شود.

نحوه پرداخت و خرید کارت اعتباری

شماره سریال 12 رقمی ثبت نام کنکور سراسری از ضروریات و از شرایط دسترسی به فرم ثبت نام کنکور سراسری است. در ادامه نحوه  خرید کارت اعتباری و پرداخت هزینه ثبت نام کنکور شرح داده ایم:

1️⃣ به سایت سازمان سنجش sanjesh.org مراجعه کنیدد و سپس لینک «ثبت نام آزمون سراسری» کلیک کنید.

2️⃣ در این مرحله گزینه « خرید سریال ثبت نام » از منوی سمت راست سایت انتخاب می‌شود.

3️⃣ انتخاب نوع سریال ثبت نام: داوطلبان مطابق با علاقه‌مندی خود می‌بایست نوع سریال ثبت نام خود را مشخص کرده و آن را خریداری کنند.

4️⃣ در این مرحله فرمی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد که این فرم باید با اطلاعات شخصی داوطلب پر شود. پس از تکمیل فرم با کلیک بر روی دکمه «تائید و ادامه» شرایط ورود به مرحله بعد فراهم می‌شود.

5️⃣ نهایی کردن خرید کارت اعتباری: در مرحله نهایی، داوطلب با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود در محل مربوطه قادر به پرداخت هزینه ثبت نام خواهد بود. با نهایی کردن خرید، یک سریال 12 رقمی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. متقاضیان برای ادامه فرایند ثبت نام خود به این سریال 12 رقمی نیاز خواهند داشت. بدین ترتیب ضروری است که این سریال 12 رقمی یادداشت شده و از آن نگهداری شود.

خرید کارت اعتباری کنکور هنر و زبان خارجه

کنکور سراسری هنر و زبان خارجه به شکل جداگانه و مجزا از کنکور سراسری و آزاد برگزار می‌شوند، به عبارت دیگر این دو گروه شناور هستند. شرکت در این آزمون‌ها مستلزم خرید کارت اعتباری جداگانه است. جهت خرید کارت اعتباری کنکور هنر و زبان خارجه، لازم است تا متقاضیان مراحل ذکر شده برای پرداخت هزینه ثبت نام را بار دیگر از ابتدا برای این دو آزمون طی کنند.

علاوه بر این برای انتخاب دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی نیاز است تا هزینه آن نیز پرداخت شود. برای پرداخت حق انتخاب این دانشگاه‌ها، کافیست گزینه «علاقه‌مندی به گزینش رشته‌های پیام نور و غیرانتفاعی آزمون سراسری» در فرایند خرید کارت اعتباری انتخاب شود.

 

 

مشاوره نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

قبل از اقدام به ثبت نام کنکور سراسری، بهتر است تمامی مدارک مورد نیاز تهیه و آماده شوند. با در دست داشتن این مدارک، تمام مراحل ثبت نام بدون دغدغه و به سادگی انجام پذیر خواهد شد. به طور کلی مدارک مورد نیاز ثبت نام کنکور سراسری 1402 شامل دو مجموعه است:

  1. مدارک فردی داوطلب: این مدارک اطلاعات شناسنامه ­ای، عکس پرسنلی اسکن شده، اطلاعات مربوط به محل سکونت و جزئیات مرتبط با سهمیه داوطلبان را دربرمی‌گیرد.
  2. مدارک تحصیلی داوطلب: مهمترین مدارک تحصیلی که داوطلبان در طول ثبت نام کنکور سراسری به آن نیاز دارند شامل معدل کل و کتبی دیپلم و کدسوابق تحصیلی است.

داوطلبان می‌توانند جهت مشاوره نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ و حتی انجام ثبت نام، با مشاوران مجموعه دانتل در تماس باشند. مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل با تسلطی که بر نحوه ثبت نام کنکور سراسری 1402 دارد، به متقاضیان این اطمینان را می‌دهد که ثبت نامی بی‌نقص و کامل داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

منبع: نحوه ثبت نام کنکور 





:: برچسب‌ها: نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: