سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

سهمیه معلولین در کنکور سراسری ۱۴۰۲ چه مزیت هایی برای داوطلبان دارد؟ بر اساس اطلاعیه های منتشر شده افرادی که دارای معلولیت های حرکتی، دیداری، شنیداری، اعصاب و روان و … هستند، می توانند با استفاده از سهمیه معلولان در کنکور سراسری، از مزایا و تسهیلاتی که در اختیار این دسته از داوطلبان قرار می گیرد، بهره مند شوند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با جزئیات سهمیه معلولان در کنکور 1402 سراسری آشنا شویم.

منبع: سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

برگزاری کنکور سراسری بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور می باشد؛ این سازمان هر ساله با انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام در کنکور سراسری، جزئیاتی از این آزمون را شامل نحوه ثبت نام، زمان ثبت نام، سهمیه های موثر در این آزمون و … را در اختیار داوطلبان قرار می دهد.

یکی از سهمیه های موثر در کنکور سراسری ۱۴۰۲ سهمیه معلولین می باشد؛ به این صورت که افرادی که دارای معلولیت های حرکتی، دیداری، شنیداری، اعصاب و روان و … هستند، در صورتی که بتوانند تائید شرایط دریافت کنند، می توانند از تسهیلاتی که برای معلولان در کنکور سراسری در نظر گرفته است، استفاده کنند.

در فرم ثبت نام کنکور سراسری، داوطلبان به دو دسته سالم و دارای بیماری و معلولیت تقسیم می شوند. دسته ای از داوطلبان که دارای معلولیت‌هایی همچون نابینایی، ناشنوایی، کم شنوایی، قطع عضو و یا بیماری اوتیسم و … هستند، می توانند از شرایط ویژه در هنگام تحصیل و همینطور در زمان برگزاری کنکور سراسری استفاده کنند.

داوطلبانی که جزو افراد کم توان جسمی و ذهنی هستند، می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند؛ اما لازم است این دسته از داوطلبان نیز در زمان ثبت نام در کنکور، نوع معلولیت خود را مشخص کنند تا بتوانند از امکاناتی که برای آن ها در نظر گرفته شده است، شامل منشی برای خواندن سوال و پاسخ دهی به سوالات، دریافت وقت اضافه و … استفاده کنند.

به منظور راهنمایی شما عزیزان که متقاضی استفاده از سهمیه معلولین کنکور ۱۴۰۲ هستید، در ادامه توضیحات تکمیلی در رابطه با این موضوع را آورده ایم.

مشمولان استفاده از سهمیه معلولین در کنکور 1402 

بر اساس دفترچه و فرم ثبت نام کنکور سراسری، داوطلبانی که دارای یکی از معلولیت‌های بینایی، شنوایی، جسمی و حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکامل رشد و مبتلا به اوتیسم و اعصاب و روان هستند، مشمول استفاده از سهمیه معمولین می باشند. 

البته زمانی می توانند ازسهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲ استفاده کنند که بر اساس نوع معلولیتی که دارند، در سازمان بهزیستی پرونده داشته باشد.

نوع و شدت معلولیت هر یک از فرزندان بهزیستی توسط سازمان بهزیستی تائید می گردد و در واقع فقط در این صورت می باشد که داوطلبان مجاز به استفاده از این سهمیه و در پی آن خدماتی که برای آن ها در نظر گرفته شده است، خواهند بود.

نیاز تعیین شده برای معلولین در زمان برگزاری کنکور سراسری از طریق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری به داوطلبان اعلام می گردد. در ادامه جدول نیازهای برآورد شده متقاضیان دارای معلولیت در آزمون سراسری را آورده ایم که معلولین به تناسب معلولیت خود می توانند از امکاناتی که برای آن ها در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.

جدول نیازهای برآورد شده متقاضیان دارای معلولیت در آزمون سراسری

نوع معلولیت : بینایی 
شدت معلوليت نياز تعيين شده توضيحات
خیلی شدید منشی – وقت اضافه
شدید منشی – وقت اضافه
متوسط چاپ درشت سوالات – وقت به صورت یک سوم وقت افراد شدید با توجه به طیف وسیع کم بینایی و با توجه به شرایط محیط آزمون، می تواند درخواست منشی داشته باشد.
خفیف چاپ درشت سوالات
نوع معلولیت : شنوایی
شدت معلوليت نياز تعيين شده توضیحات
خیلی شدید رابط – وقت اضافه
شدید رابط – وقت اضافه
متوسط 
خفیف
نوع معلولیت : جسمی حرکتی
شدت معلوليت نياز تعيين شده توضیحات
خیلی شدید منشی – وقت اضافه

در صورت آسیب دیدن چهار اندام در افرادی که دارا معلولیت جسمی حرکتی خیلی شدید هستند، می توانند درخواست منشی و وقت اضافه داشته باشند.

شدید در صورتی که فقط اندام های تحتانی (پاها) آسیب دیده باشد، نیازی به وقت اضافه و منشی ندارد.
شدید منشی – وقت اضافه در صورتی که دست ها به ویژه دست غالب آسیب دیده باشد و یا فرد دست نداشته باشد.
متوسط  منشی – وقت اضافه در صورتی که دست ها به ویژه دست غالب آسیب دیده باشد و یا فرد دست نداشته باشد.
خفیف
نوع معلولیت : آسيب گفتار و زبان
شدت معلوليت نياز تعيين شده توضیحات
با هر شدت معلولیت
نوع معلولیت : تکاملی رشد (اتیسم)
شدت معلولیت نیاز تعیین شده توضیحات
با هر شدت معلوليت نیاز به یک محیط فیزیکی آرام و با تراکم جمعیت بسیار پایین 
نوع معلولیت : اعصاب و روان
شدت معلوليت نياز تعيين شده توضیحات
با هر شدت معلوليت

نحوه استفاده از سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

سازمان سنجش با در نظر گرفتن هوش بالای افراد با معلولیت های جسمی و حرکتی و شایستگی آن ها برای حضور در اجتماعات و کسب درجات بالای علمی، سعی کرده است که با در نظر گرفته سهمیه معلولین در کنکور سراسری 1402 زمینه مناسبی را برای پیشرفت تحصیلی این عزیزان فراهم کند تا فرصتی برای حضور در محیط های علمی داشته باشند و بتوانند رشد و پیشرفت کنند.

دسته ای از داوطلبان که دارای یکی از معلولیت های بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد و اعصاب و روان با هر شدتی شامل خیلی شدید، شدید، متوسط و ضعیف هستند، برای استفاده از تسهیلات و خدماتی که برای این دسته از عزیزان در نظر گرفته شده است، شامل منشی، وقت اضافه، محیط آرام و … لازم است که بند 29 فرم اینترنتی ثبت نام در کنکور سراسری را تکمیل کنند.

نکته حائز اهمیت این است که سازمان سنجش آموزش کشور، نوع معلولیت و شدت آن را از طریق سازمان بهزیستی استعلام می گیرد و در صورتی که این سازمان معلولیت داوطلب را تائید کند، سازمان سنجش زمینه استفاده از تسهیلاتی که برای این دسته از داوطلبان در نظر گرفته شده است را فراهم می کند. بنابراین اولین قدم برای استفاده از این سهمیه داشتن پرونده در سازمان بهزیستی است و به عبارتی داوطلبانی که در بهزیستی پرونده نداشته باشند، نمی توانند از این خدمات بهره مند شوند.

بنابراین این دسته از داوطلبان باید در زمان های مقرر به اداره بهزیستی محل سکونت خود مراجعه کنند و ابتدا پرونده خود را در این خصوص تشکیل دهند تا در نهایت بتوانند با ثبت نام در کنکور سراسری از آن استفاده کنند.

تاثیر سهمیه معلولین در کنکور 1402

سازمان سنجش آموزش کشور، سهمیه معلولین را به منظور هموار کردن شرایط پذیرش و ادامه تحصیل افرادی که دارای معلولیت های جسمی و حرکتی و … هستند در نظر گرفته است تا این دسته از داوطلبان نیز در صورت علاقه مندی به ادامه تحصیل، بتوانند با شرکت در کنکور سراسری در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود پذیرفته شوند.

نکته ای که حائز اهمیت است، این نکته می باشد که افرادی که دارای سهمیه فرزندان بهزیستی هستند و دارای معلولیت هایی شامل بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد (اتیسم) و اعصاب و روان می باشند، جزو داوطلبان در سهمیه منطقه سه به شمار می روند.

مشاوره سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲

هدف از برگزاری کنکور سراسری، برقراری عدالت میان تمامی دانش آموزان در سراسر کشور با ویژگی های مختلف می باشد. از همین رو سازمان سنجش به منظور اجرای این عدالت، سهمیه های مختلفی را در کنکور سراسری در نظر گرفته است تا واجدین شرایط بتوانند با استفاده از آن با دیگر داوطلبان در شرایط برابری رقابت کنند.

یکی از سهمیه هایی که برای داوطلبان با یکی از معلولیت‌های نامبرده در متن مقاله فوق در نظر گرفته شده است، سهمیه معلولین کنکور 1402 می باشد که این دسته از داوطلبان در صورت داشتن شرایط لازم، ضمن اینکه جزو داوطلبان در سهمیه منطقه سه قرار می گیرند، می توانند از تسهیلات و خدماتی که برای آن ها در نظر گرفته می شود نیز در روند برگزاری آزمون استفاده کنند.

در صورتی که در این زمینه نیازمند راهنمایی بیشتری می باشید، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل، سوالات خود را از مشاوران تحصیلی و کارشناسان متخصص در این حوزه دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سهمیه معلولین در کنکور سراسری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه معلولین در کنکور سراسری هستند؟

داوطلبانی که دچار یکی از مشکلات بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، اعصاب و روان و اوتیسم هستند، مشمول استفاده از سهمیه معلولان در کنکور سراسری می باشند.

برای معلولین چه سهمیه ای در کنکور سراسری تخصیص داده می شود؟

برای داوطلبان با سهمیه معلولان، سهمیه منطقه سه در نظر گرفته می شود.

برای مشمولان استفاده از سهمیه معلولان در کنکور سراسری چه تسهیلات و مزایایی در نظر گرفته شده است ؟

برای مشمولین استفاده از سهمیه معلولان در کنکور سراسری، تسهیلاتی شامل وقت اضافه، درخواست منشی، درشت کردن و بزرگنمایی سوالات و … در نظر گرفته می شود.

منبع: سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲





:: برچسب‌ها: سهمیه معلولین در کنکور ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: