معافیت تحصیلی
نوشته شده توسط : دانتل

معافیت تحصیلی چیست؟ بسیاری از دانش آموزان آقا پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان و یا هنرستان و بسیاری از دانشجویان نیز پس از فارغ التحصیل شدن از مقاطع مختلف در دانشگاه، قصد دارند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. برای اینکه بتوانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند، حتما باید مجوز تحصیل یا معافیت خود را از سازمان نظام وظیفه دریافت کنند. آقایان پس از رسیدن به سن مشمولیت (18 سالگی) حتما باید وضعیت سربازی خود را مشخص کنند تا برای آن ها غیبت در نظر گرفته نشود. از مهم ترین شرایط دریافت معافیت، رسیدن به سن مشمولیت نظام وظیفه عمومی، نداشتن غیبت، اخراج نشدن از دانشگاه و … می باشد. در ادامه جزئیات بیشتری از معافیت تحصیلی ارائه کرده ایم.

منبع: معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی

پسران ایرانی وقتی به سن 18 سالگی تمام می رسند و وارد سن نوزده سالگی می شوند، در واقع وارد سن مشمولیت سربازی می شوند و حتما باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. هر فردی وقتی به این سن می رسد، برای ادامه مسیر خود، برنامه هایی را در نظر گرفته است. برخی به فکر اعزام به خدمت سربازی هستند در حالی که برخی دیگر قصد دارند با شرکت در کنکور سراسری، در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند.

در صورتی که فرد به سن مشمولیت رسیده باشد، اما قصد ادامه تحصیل داشته باشد، باید وضعیت خود را به سازمان نظام وظیفه اعلام کند تا مجوز ادامه تحصیل خود را دریافت کند. به مجوزی که سازمان نظام وظیفه عمومی به داوطلبان آقا برای ادامه تحصیل می دهد، معافیت تحصیلی گفته می شود. یعنی فرد با استفاده از آن می تواند ادامه تحصیل دهد. اما معافیت‌های تحصیل که از سوی نظام وظیفه برای داوطلبان صادر می شود با یکدیگر متفاوت هستند و شامل یکی از مواردی است که در ادامه پیرامون آن ها توضیحاتی را ارائه کرده ایم .

معافیت تحصیلی دانش آموزی

معافیت دانش آموزی به افرادی داده می شود که پس از تمام شدن سن 18 سالگی، موفق به پایان رساندن تحصیل خود در مدرسه نشده اند و برای ادامه تحصیل در مدرسه قصد دریافت معافیت تحصیلی دارند.

در این صورت دانش آموزان باید اقدام به دریافت معافیت‌تحصیل از سازمان نظام وظیفه نمایند در غیر اینصورت مدرسه محل تحصیل با ادامه تحصیل او موافقت نمی کند و باید برای رفتن به خدمت سربازی آماده شود.

معافیت تحصیلی خارج از کشور

دسته ای از دانش آموزان و دانشجویان ایرانی که در کشورهای خارجی در حال ادامه تحصیل هستند، در صورتی که وارد سن مشمولیت شده باشند، می توانند به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه مراجعه کنند و اینگونه معافیت تحصیلی خارج از کشور خود را دریافت کنند.

معافیت تحصیلی دانشجویی

دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف، دارای سنی بیشتر از سن مشمولیت نظام وظیفه عمومی هستند؛ از همین رو در صورتی مجاز به ادامه تحصیل می باشند که از سازمان نظام وظیفه عمومی مجوز و به عبارت بهتر معافیت تحصیلی دریافت کنند.

بنابراین در صورتی که داوطلبان دارای مجوز نظام وظیفه عمومی از جمله کارت پایان خدمت شامل کارت پایان خدمت ضرورت، معافیت و یا برگه معافیت‌تحصیل نباشند، نمی توانند در دانشگاه محل قبولی خود ثبت نام کنند. 

معافیت تحصیلی طلاب علوم دینی

طلاب علوم دینی قبل از ورود به سن مشمولیت و یا بعد از آن، مجاز به تحصیل در یکی از حوزه های سراسری کشور می باشند. این دسته از افراد نیز باید همانند دیگر آقایان، پس از رسیدن به سن مشمولیت، جهت ادامه تحصیل، معافیت‌تحصیل تحت عنوان معافیت تحصیلی طلاب علوم دینی را دریافت کنند.

شرایط دریافت معافیت

هر فردی برای دریافت معافیت تحصیل باید دارای شرایط لازم باشد که این شرایط از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مشخص می گردد. با توجه به متفاوت بودن شرایط معافیت تحصیلی برای هر فرد، در ادامه به شرایط کلی اخذ این مجوز از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی اشاره کرده ایم. 

✅ فرد باید دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشد.

✅ متقاضی باید به سن مشمولیت رسیده باشد؛ به این معنی که سن 18 سالگی را تمام کرده و وارد سن 19 سالگی شده باشد.

✅ فرد باید در زمان مقرر تعیین شده برای دریافت معافیت اقدام کند، چراکه از یکی از شرایط دریافت معافیت‌تحصیلی، نداشتن غیبت است.

✅ امکان ادامه تحصیل فرد در مقاطع بالاتر دانشگاهی وجود داشته باشد به استثنای مواردی که رشته مورد نظر فرد در مقاطع بالاتر ارائه نگردد.

✅ متقاضیان برای دریافت معافیت تحصیل نباید از دانشگاه اخراج شده باشند. دانشجویان اخراجی باید برای رفتن به خدمت سربازی آماده شوند.

✅ فرد نباید در حال گذراندن خدمت سربازی باشد. 

نحوه دریافت معافیت تحصیلی چگونه است؟

هر فردی که دارای شرایط درخواست دریافت معافیت تحصیلی است و بر اساس آنچه در قسمت فوق ارائه شد، واجد الشرایط دریافت معافیت‌تحصیل باشد، لازم است برای دریافت معافیت به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + 10) مراجعه نماید و مطابق مراحل زیر اقدام کند. (افرادی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند، برای دریافت معافیت‌تحصیلی باید از طریق سامانه نشا، اقدام کنند.)

  • به دانشگاه محل قبولی خود برای ثبت نام مراجعه کنید و سپس درخواست معافیت را از آن دریافت کنید.
  • به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + 10) مراجعه کنید و سپس درخواست معافیت خود را به این مرکز ارائه دهید.
  • فرم هایی که در اختیار شما قرار داده می شود را تکمیل کنید و سپس هزینه صدور معافیت را نیز بپردازید.
  • در نهایت برگه معافیت تحصیلی خود را دریافت کرده و از آن برای ادامه تحصیل استفاده کنید.

مشاوره ادامه تحصیل آقایان

یکی از چالش هایی که در کشور ایران برای داوطلبان آقا جهت ادامه تحصیل وجود دارد، دریافت معافیت می باشد. در این مقاله سعی کردیم جزئیات دریافت معافیت‌تحصیلی شامل شرایط و نحوه دریافت آن را برای شما عزیزان شرح دهیم. 

در صورتی که دارای شرایط خاصی هستید و برای دریافت معافیت تحصیلی نیازمند راهنمایی بیشتری می باشید، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل، سوالات خود را از مشاوران تحصیلی و کارشناسان متخصص در این حوزه دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه معافیت تحصیلی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا معافیت تحصیلی دارای انواع مختلفی است؟

بله، افراد با توجه به شرایط متفاوتی که دارند، باید برای دریافت معافیت‌های دانش آموزی، دانشجویی، طلاب در حال تحصیل در علوم دینی و خارج از کشور اقدام کنند.

متقاضیان برای دریافت معافیت باید دارای چه شرایطی باشند؟

از مهم ترین شرایط دریافت معافیت می توان به نداشتن غیبت، رسیدن به سن مشمولیت و … اشاره کرد که جزئیات آن در متن مقاله فوق آورده شده است.

متقاضیان چگونه باید معافیت خود را دریافت کنند ؟

واجدین شرایط دریافت معافیت می توانند برای دریافت آن به مراکز پلیس+10 مراجعه کنند.

منبع: معافیت تحصیلی





:: برچسب‌ها: معافیت تحصیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: