نکات مهم در انتخاب استاد مشاور
نوشته شده توسط : دانتل

نکات مهم در انتخاب استاد مشاور شامل چه مواردی است؟ استادمشاور شخصی می باشد که در زمینه های تخصصی مرتبط با پایان نامه در دو مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، به دانشجویان مشاوره می دهد و آن ها را راهنمایی می کند. انتخاب استادمشاور به صلاح دید استاد راهنما انجام می شود و حتی با نظر او ممکن است برای دانشجو دو استاد مشاور نیز در نظر گرفته شود تا او بتواند از عهده انجام پژوهش های مرتبط با پایان نامه برآید. در ادامه به مهم ترین نکات در انتخاب استاد مشاور اشاره کرده ایم.

منبع: نکات مهم در انتخاب استاد مشاور

نکات مهم در انتخاب استاد مشاور

اولین نکته مهم در انتخاب استاد مشاور این است که استادی که انتخاب می کنید، ضمن تسلط داشتن بر موضوع پژوهش، سابقه چندین ساله در این زمینه نیز داشته باشد. 

در واقع استادمشاور باید در زمینه موضوع انتخابی شما از تخصص بالایی برخوردار باشد تا بتواند در همین راستا به دغدغه های فکری دانشجو پاسخ بدهد و به او کمک کند راحت تر در مسیر پژوهش پیش برود. استاد مشاور به شخصی گفته می شود که در زمینه انجام رساله و پایان نامه به دانشجو مشاوره می دهد.

بنابراین در یک جمله می توانیم بگوییم استادمشاور با ارائه مشاوره های علمی، سعی می کند که بر اجرای پروپوزال نظارت داشته باشد و برای آن برنامه ریزی انجام دهد. بنابراین با توجه به این مسئولیت مهم، شما حتما باید در انتخاب آن دقت داشته باشید تا شخصی را انتخاب کنید که سابقه قابل قبولی در زمینه پایان نامه داشته باشد و تعداد پایان نامه های موفق او نیز زیاد باشد. از نکات مهمی که لازم است در انتخاب استاد مشاور به آن توجه داشته باشید، موارد زیر می باشد:

موارد انتخاب استاد مشاور 

  • استادی را به عنوان استاد مشاور انتخاب کنید که به موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید، اشراف داشته باشد. بنابراین در این رابطه تحقیق کنید و اساتیدی که در این زمینه تخصص دارند را انتخاب نمایید.
  • لازم است در ساعات حضور استاد‌مشاور در دانشگاه با او هماهنگ باشید تا بتوانید در هر زمان که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید با او در ارتباط باشید. بنابراین حتما اساتیدی را انتخاب کنید که ساعات خالی دارند و در دسترس هستند.
  • استادمشاور باید ضمن برخورداری از دانش علمی از روش های تحقیق و روش های آماری به منظور تجزیه و تحلیل پژوهش نیز آشنا باشد. 
  • توصیه می شود استاد راهنمایی که زمینه تحصیلی او با موضوع پروپوزالی که انتخاب کرده اید، مرتبط است را انتخاب کنید.
  • استادی که به دنبال حاشیه و لجبازی نیست و اخلاق حرفه ای دارد، استاد مشاوری مناسب تری است.
  • استادمشاور از میان اساتید دانشگاه و توسط استاد راهنما انتخاب می شود اما شما اگر پیشنهادی دارید، می توانید با استاد راهنما خود در میان بگذارید.
  • معمولا در دوران کارشناسی ارشد یک و در دوران دکتری دو استادمشاور انتخاب می شوند.
  • داشتن استاد راهنما اجباری است اما استاد مشاور اختیاری و به صلاح دید استاد راهنما انتخاب می شود.

فرآیند انتخاب استاد مشاور

همانطور که اشاره کردیم، به منظور ارائه مشاوره های تخصصی به دانشجویان، در فرآیند اجرای پایان نامه وجود یک استاد راهنما ضروری می باشد که به صلاح دید او یک یا دو استاد مشاور نیز انتخاب می شوند.

استادمشاور توسط استاد راهنما تعیین می شود؛ اما دانشجو خود می تواند استاد راهنما را انتخاب کند. به طوری که دانشجو باید به آموزش دانشکده مراجعه کند و فرم درخواست استاد راهنما را تکمیل نماید. در صورتی که استاد راهنما و مدیر گروه این فرم را امضا کنند، شورای تحصیلات تکمیلی آن را تایید می کنند و پس از امضای معاون آموزشی در پرونده دانشجو قرار داده می شود.

سپس استاد راهنما ابتدا به صورت کلی پروپوزال را بررسی می کند و در صورتی که تشخیص دهد دانشجو در این مسیر به استادمشاور نیز نیاز دارد، یک و یا دو استاد مشاور را نیز به صلاح دید خود انتخاب می نماید. استادمشاور حتما باید مورد تائید شورای تخصصی گروه باشد.

بنابراین انتخاب استاد مشاور از سوی استاد راهنما صورت می گیرد و نیازی نیست دانشجو اقدام کند؛ اما اگر دانشجو تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است و استاد خاصی را مدنظر دارد، می تواند او را به استاد راهنما پیشنهاد دهد.

وظایف استاد مشاور چیست؟

استاد مشاور، به تشخیص استاد راهنما، در جهت انجام پروژه دانشجو به او کمک می کند. در واقع استادمشاور از ابتدای مسیر در کنار دانشجو است و به او مشاوره تخصصی می دهد. از وظایف استادمشاور می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استاد مشاور باید بر تمامی قوانین آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه مسلط باشد.
  • دانشجو را با تمامی قوانین و دستورالعمل های دانشگاه از جمله تشکیل پرونده آشنا کند. 
  • ساعاتی مشخص را برای ارائه مشاوره به دانشجو اختصاص دهد.
  • استعدادهای دانشجو را شناسایی کرده و به رشد و پرورش آن کمک نماید.
  • در زمینه انتخاب موضوع مناسب برای پایان نامه و منابع مورد مطالعه به دانشجو کمک کند.
  • به نگارش و اصلاحات لازم در فصل های پایان نامه به منظور بهبود پژوهش کمک کند.
  • در جلساتی که به منظور حل مشکلات مرتبط با پایان نامه دانشجو برگزار می شود، شرکت نماید.
  • آموزش های لازم در امور تخصصی و همینطور نحوه استعلام موضوع پایان نامه ارشد و یا رساله دکتری را به دانشجو ارائه دهد.
  • پایان نامه دانشجو را پیش از دفاع، مطالعه و بررسی نماید.
  • در جلسه دفاع از پایان نامه حضور داشته باشد و نظرات حرفه ای خود را در زمینه دفاع حرفه ای تر ارائه دهد.
  • از عملکرد دانشجو گزارشی تهیه کرده و به استاد راهنما ارائه دهد.
  • ارزشیابی پایان نامه نیز از وظایف استاد مشاور می باشد.

مشاوره در زمینه پایان نامه

دانشجویانی که می خواهد استاد راهنما و استاد مشاور انتخاب کنند، بهتر است از ابتدای سال تحصیلی، تحقیقات خود را آغاز کنند و با در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت اساتید، در ترم سوم ارشد و یا ترم پژوهشی دکتری اقدامات لازم را انحام دهند.

در نظر داشته باشید که استادمشاور فردی است که در رابطه با موضوع پژوهش و روش تحقیق و منابع تحقیقاتی که برای فرآیند پایان نامه انتخاب کرده اید، اظهار نظر می کند و سعی می کند با ارائه اطلاعات، دانشجو را در مسیر درست قرار دهد. پس از استادمشاور، تصمیم گیرنده اصلی استاد راهنما می باشد؛ اما هر دو استاد به منظور راهنمایی و مشاوره نزد شما خواهند بود و در پایان این خودتان هستید که باید تصمیم نهایی را برای پیش بردن مسیر پایان نامه انتخاب کنید.

بنابراین از نکات مهم انتخاب استاد مشاور این است که مشاوری را انتخاب کنید که وقت بیشتری را برای راهنمایی شما اختصاص دهد و بتوانید در هر زمان که خواستید به او دسترسی داشته باشید. معمولا اساتیدی که برنامه فشرده تری دارند، وقت کمتری را برای دانشجویان اختصاص می دهند.

توصیه می شود اساتید سخت گیر را در الویت قرار دهید چراکه بر اجرای پایان نامه شما دلسوزی بیشتری دارند. با اینکه شما انتخاب کننده استادمشاور نیستید اما اگر استادی را مد نظر دارید، می توانید با استاد راهنما خود صحبت کنید تا او را به عنوان استادمشاور شما انتخاب کند.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله سوالی در زمینه انتخاب استاد مشاور دارید، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از کارشناسان دانتل بپرسید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب استاد راهنما می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه کسی استاد مشاور را انتخاب می کند؟

استاد راهنما شخصی است که استادمشاور را انتخاب می کند.

استاد مشاور چه وظایفی دارد ؟

استاد باید با ارائه مشاوره های تخصصی به دانشجو، ضمن پیش بردن پایان نامه در مسیر درست خود، به رشد و پرورش استعداد های دانشجو نیز کمک کند.

نکات مهم در انتخاب استاد مشاور شامل چه مواردی است ؟

در متن مقاله فوق نکات مهم در انتخاب استادمشاور به طور کامل آورده شده است.

منبع: نکات مهم در انتخاب استاد مشاور





:: برچسب‌ها: نکات مهم در انتخاب استاد مشاور ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: