ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲ از طریق سایت اختصاصی دانشگاه های مختلف انجام می شود. ثبت نام بدون آزمون در مقطع دکتری در بازه زمانی دی ماه آغاز می شود و هر یک از متقاضیان در این بازه زمانی می توانند به سایت اختصاصی دانشگاه های مد نظر خود مراجعه کنند و از جزئیات ثبت‌نام استعداد درخشان دکتری در هر یک مطلع گردند. در ادامه همراه ما باشید تا با اطلاعات تکمیلی پیرامون ثبت نام بدون آزمون دکتری 1402 آشنا شویم.

منبع: ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲

ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲

دانشگاه های سراسری، هر ساله با دریافت مجوز های لازم از سوی وزارت علوم و همینطور با استناد به آئین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلات تکمیلی، اقدام به جذب دانشجو به صورت بدون آزمون می نمایند. 

هر یک از دانشگاه های سراسری که دارای مجوز از وزارت علوم است، فراخوانی را که در بر دارنده رشته های دارای ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری و پذیرش بر اساس استعداد درخشان، شرایط لازم، مدارک مورد نیاز، زمان و هزینه ثبت نام و… را از طریق سایت اختصاصی دانشگاه منتشر می کند.

دسته ای از داوطلبان که علاقه مند به ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲ هستند، می توانند از طریق بررسی مدارک و سوابق تحصیلی اقدام کنند و شانس خود را برای ورود به این دانشگاه ها به صورت بدون ازمون امتحان نمایند.

 

 

زمان ثبت نام دکتری بدون آزمون 1402

هر کدام از دانشگاه های سراسری، اطلاعیه مرتبط با نام نویسی دکتری به صورت بدون آزمون را از طریق وبسایت رسمی خود در اختیار متقاضیان قرار می دهد؛ به همین دلیل زمان خاصی برای انتشار اطلاعیه های مرتبط با فراخوان های ثبت نام بدون کنکور از طریق سایت های دانشگاه های سراسری اعلام نشده است.

بر اساس رویه سال های گذشته، معمولا زمان ثبت نام بدون آزمون 1401 دانشگاه های مختلف، از دی ماه آغاز می شود تا قبل از اتمام مهلت مصاحبه دکتری در رشته های با آزمون یعنی تقریبا تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

در صورت آغاز اعلام فراخوان دانشگاه ها برای پذیرش و ثبت نام بدون آزمون دکتری 1402 زمان نام نویسی هر دانشگاه را اعلام خواهیم کرد.

شرایط ثبت نام دکتری بدون آزمون ۱۴۰۲

همانطور که اشاره کردیم، ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲ از طریق فراخوان هایی که دانشگاه های سراسری منتشر می کنند، انجام می شود. بنابراین متقاضیان نباید به دنبال ثبت‌نام بر اساس سوابق از طریق سایت سنجش باشند. اما داوطلبانی که دارای معدل بالا هستند، می توانند تحت شرایط خاصی، در پذیرش دکتری استعداد درخشان بعضی از دانشگاه ها شرکت کنند.

مطابق با آخرین بخشنامه سازمان سنجش آموزش کشور در زمینه پذیرش بدون آزمون و بر اساس سهمیه استعداد درخشان، متقاضیان پذیرش در این مرحله باید دارای برخی شرایط عمومی و اختصاص باشند که در ادامه آن ها را آورده ایم:

شرایط عمومی

  • متقاضیان ثبت نام دکتری بدون آزمون 1402 باید دارای مدرک کارشناسی با میانگین کل 16 و مدرک کارشناسی ارشد با میانگین حداقل 17 بدون در نظر گرفتن نمره پایان نامه خود باشند.
  • از مدت زمان فارغ التحصیل شدن دانشجویان، نباید بیش از دو سال گذشته باشد.
  • متقاضیان دکتری بدون آزمون باید حداقل 70 امتیاز از مجموع امتیازات جداول فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مصاحبه را بر اساس جداول ارزشیابی کسب کرده باشند.

شرایط اختصاصی

شرایطی که در این قسمت به آن ها اشاره کردیم، شرایط اصلی ثبت نام دکتری بدون آزمون ۱۴۰۲ می باشد که سازمان سنجش آموزش کشور منتشر کرده است. اما دانشگاه های مختلف نیز برخی شرایط به شرح موارد زیر را برای پذیرش دکتری بر اساس سهمیه استعداد درخشان در نظر دارند:

  • متقاضیان باید در رزومه خود چاپ انواع مقالات علمی را در نشریات معتبر داخلی و خارجی داشته باشند.
  • پایان نامه ارشد متقاضیان باید در یکی از موضوعات به روز و مورد نیاز کشور انجام شده باشد.
  • متقاضیان باید مقطع تحصیلی قبلی خود را در یکی از دانشگاه های دولتی کشور و همینطور در دوره روزانه گذرانده باشند.
  • داوطلبان پس از انتخاب یک رشته برای مقطع دکتری از طریق پذیرش بدون کنکور، مجاز به تغییر رشته نیستند.

راهنما ثبت نام دکتری بدون آزمون 1402

هر کدام از دانشگاه های سراسری پس از کسب مجوز از وزارت علوم، می توانند با انتشار فراخوانی از طریق سایت اختصاصی دانشگاه، اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری و با سهمیه استعدادهای درخشان نمایند. 

به همین دلیل لازم است متقاضیان پس از مطالعه دقیق فراخوان هایی که منتشر می شود، از شرایط و ضوابط لازم برای شرکت در این مرحله مطلع شوند و چنانچه دارای شرایط لازم بودند، اقدام به پرداخت هزینه تعیین شده و سپس ثبت درخواست خود نمایند.

در صورتی که دانشگاه مورد نظر، برای ثبت نام دکتری بدون آزمون استعداد درخشان، ثبت نام اینترنتی را در نظر گرفته باشد، متقاضیان باید مدارک لازم را در سایت دانشگاه بارگذاری کنند و در پایان کد رهگیری دریافت کنند. پس از این مرحله کارشناسان مربوطه در دانشگاه مورد نظر، مدارک و سوابق تحصیلی داوطلبان را بررسی می کند و سپس نتایج اولیه را از طریق همان سایت به داوطلبان اعلام می کند.

برخی از دانشگاه ها دارای ثبت‌نام اینترنتی نیستند؛ در چنین حالتی متقاضیان باید به صورت حضوری به دانشگاه مورد نظر مراجعه کنند و یا مدارک مورد نیاز را برای دانشگاه ارسال کنند. اما نکته مشترکی که میان تمامی دانشگاه ها وجود دارد، این است که ثبت نام دکتری بدون آزمون در تمامی دانشگاه ها با انتشار فراخوان هایی از طریق سایت اختصاصی خود دانشگاه آغاز می گردد.

زمان اعلام نتایج دکتری بدون آزمون ۱۴۰۲

پس از به پایان رساندن زمان ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲ دانشگاه های مختلف سوابق تحصیلی داوطلبان و همینطور مدارک آن ها را بررسی می کنند و سپس نتایج اولیه یا همان نتایج دعوت به مصاحبه را از طریق سایت دانشگاه منتشر می کنند. داوطلبانی که طبق نتایج منتشر شده جزو اسامی پذیرفته شدگان هستند، باید در زمان مقرر خود را برای شرکت در جلسه مصاحبه دانشگاه آماده کنند.

پس به پایان رسیدن جلسات مصاحبه دکتری بدون آزمون در دانشگاه های سراسری، اسامی داوطلبانی که جزو پذیرفته شدگان هستند، از طریق سایت دانشگاه ها و در بازه زمانی اواسط مرداد تا اواسط شهریور ماه اعلام می شود. اما موضوعی که وجود دارد، این است که تائید نهایی پذیرش داوطلب برای تحصیل در یک کد رشته محل وابسته به پذیرش سازمان سنجش آموزش کشور است.

شهریه دکتری بدون آزمون 1402

داوطلبانی که از طریق ثبت نام دکتری بدون آزمون 1402 دعوت به مصاحبه شده اند و در نهایت نیز در کد رشته محلی پذیرفته شده اند، در صورتی که کد رشته محل ها جزو دوره های نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و یا پردیس خودگردان باشد، باید همانند دیگر داوطلبانی که از طریق آزمون دکتری اقدام کرده و در این کد رشته محل ها پذیرفته شده اند، شهریه پرداخت کنند.

لازم به ذکر است که تفاوتی در میان شهریه مقطع دکتری در میان رشته های با آزمون و یدون آزمون وجود ندارد. ضمن اینکه تمامی سهمیه هایی که در دفترچه راهنمای ثبت‌نام اعلام شده است، برای ثبت‌نام نیز کارایی دارد.

 

بخوانید: شهریه دکتری

 

نحوه ارزشیابی داوطلبان بدون آزمون دکتری ph.D

در ادامه جدوالی را آورده ایم که در بر دارنده نحوه محاسبات امتیازات پژوهشی، آموزشی و مصاحبه ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲ است.

نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی 

نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی ثبت نام بدون آزمون دکتری (حداکثر 40 امتیاز)
نوع فعالیت حداقل امتیاز حداکثر امتیاز نحوه‌ ارزیابی 
  • مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با پایان‌ نامه
  • گواهی ثبت اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران
  • برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر بین‌المللی (خوارزمی، فارابی، رازی و ابن‌سینا)
10  22 امتیاز
  • هر مقاله تا 7 امتیاز
  • گواهی ثبت اختراع بین‌المللی تا 7 و داخلی تا 5 امتیاز
  • برگزیدگی داخلی تا 3 و خارجی تا 7 امتیاز

مقالات علمی – ترویجی مرتبط با پایان‌نامه

6 امتیاز
  • هر مقاله تا 3 امتیاز

مقالات چاپ شده در کنفرانس‌ های معتبر (داخلی یا خارجی)

 4 امتیاز
  • خارجی تا 2
  • داخلی 1 امتیاز
تألیف یا ترجمه‌ کتاب مرتبط با رشته‌ی تحصیلی  4 امتیاز

کیفیت پایان‌ نامه‌ کارشناسی ارشد

4 امتیاز
  • عالی تا 4 امتیاز
  • بسیار خوب تا 2 امتیاز
حداقل و حداکثر امتیازقابل محاسبه  10  40  –
 

نحوه محاسبه امتیازات آموزشی دکتری

نحوه‌ی محاسبه‌ی امتیازات آموزشی ثبت نام بدون آزمون دکتری (حداکثر 30 امتیاز)
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه‌ ارزیابی

میانگین کل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره‌ کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)

6 امتیاز

مطابق با دستورالعمل اجرایی شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه

میانگین کل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره‌ کارشناسی ارشد ناپیوسته (بدون در نظر گرفتن نمره‌ پایان‌نامه)

5 امتیاز

مطابق با دستورالعمل اجرایی شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه

طول مدت تحصیل در دوره‌ کارشناسی

3 امتیاز

بیشتر از 8 نیم‌سال کارشناسی پیوسته و بیشتر از 4 نیمسال کارشناسی ناپیوسته فاقد امتیاز است.

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته

3 امتیاز
  • بیشتر از 5 نیمسال فاقد امتیاز است.

برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی

5 امتیاز
  • رتبه‌ 1 تا 3، 5 امتیاز
  • رتبه‌ 4 تا 6، 4 امتیاز
  • رتبه‌ 7 تا 9، 3 امتیاز
  • رتبه‌ 10 تا 12، 2 امتیاز 
  • رتبه‌ 13 تا 15، 1 امتیاز
داشتن مدرک زبان معتبر 8 امتیاز

طبق جدول شماره‌ 4

جمع 30

نحوه‌ محاسبه‌ امتیازات مصاحبه‌ 

نحوه‌ی محاسبه‌ امتیازات مصاحبه‌ ثبت نام بدون آزمون دکتری (حداکثر 30 امتیاز)
شاخص ارزیابی حداکثر امتیاز
تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به سؤالات  3 امتیاز
وسعت نظر، نوآوری و کارآفرینی  3 امتیاز
شخصیت، متانت و نحوه‌ تعامل  3 امتیاز
نگرش و اطلاعات فناورانه مرتبط با رشته‌ تحصیلی 3 امتیاز
توانایی فن بیان و انتقال مطالب 3 امتیاز
هم‌ راستایی زمینه‌ پژوهشی داوطلب با اولویت‌ های علمی اعضای گروه 15 امتیاز
 جمع  30

مشاوره ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به نام نویسی بدون آزمون در مقطع دکترا دانشگاه های سراسری هستند، در  نظر داشته باشند که ثبت‌نام در این مرحله مشکلی در ثبت‌نام آن ها در آزمون دکتری ایجاد نمی کند؛ بنابراین می توانند ضمن شرکت در کنکور دکتری، در پذیرش دکتری با سهمیه استعدادهای درخشان نیز شرکت کنند.

همینطور علاقه مندان به ثبت نام دکتری بدون آزمون ۱۴۰۲ می توانند علاوه بر دانشگاه های سراسری، در پذیرش دکتری بدون کنکور دانشگاه آزاد نیز شرکت کنند.

در صورتی که برای ثبت‌نام بدون کنکور در مقطع دکترا در دانشگاه های سراسری و آزاد سوالات بیشتری دارید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت نام بدون کنکور دکتری 1402 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

متقاضیان چگونه می توانند از جزئیات ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲ مطلع شوند؟

جزئیات ثبت‌نام از طریق فراخوان هایی از طریق سایت اختصاصی هر کدام از دانشگاه ها منتشر می شود.

آیا نام نویسی در آزمون دکتری همزمان با ثبت‌نام بدون آزمون دکترا امکان پذیر است؟

بله، این دو منافاتی با یکدیگر ندارد و متقاضیان مجاز هستند هم در ثبت‌نام آزمون دکتری و هم در ثبت‌نام دکتری بدون آزمون دانشگاه های سراسری به صورت همزمان شرکت کنند.

پذیرفته شدگان بدون آزمون دکتری باید شهریه پرداخت کنند؟

در صورتی که متقاضیان در دوره های شهریه پرداز پذیرفته شوند، باید نسبت به پرداخت شهریه نیز اقدام کنند.

منبع: ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲





:: برچسب‌ها: ثبت نام بدون آزمون دکتری ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: